Skocz do zawartości

Montaż elastycznego solara - gdzie kupić, jak zamontować, czego się wystrzegać itp.


jacek00

Rekomendowane odpowiedzi

19 minut temu, jacek00 napisał:

Może głupie pytanie, ale ten tracer ma swój wyświetlacz LCD - on na tym wyświetlaczu podaje wszelkie parametry i w każdej chwili można je podejrzeć i nie trzeba bawić się w ten panel sterujący MT50, który masz u siebie? 

Oczywiście, że ma wyświetlacz LCD...ale jest mało intuicyjny i trzeba trochę naklikać się dwóch dostępnych przycisków aby dojść do interesujących Ciebie danych/ustawień. MT50 poprostu jest bardziej przyjazny i od razu na nim widać więcej informacji, a dodatkowo łatwiej się w nim poruszać.

Ja bardzo sobie cenię to że zastosowałem MT50 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, smok_wawelski napisał:

Nie trzeba ale jak masz Tracera w dziupli to jest to wygodne

Regulator wsadzę do szafki, obok energobloku. Tam mam sporo miejsca. Żeby zajrzeć do parametrów to wystarczy, że uchylę szafkę i już. Tam obok mam też panel od anteny SAT. Wszystko pochowane, aby nie raziło w oczy

10 minut temu, smok_wawelski napisał:

Przewody oblicza sie i dobiera do natężenia prądu. Straty liczy sie z dlugosci
Pamietaj ze długość przy prądzie stałym to x2 bo liczysz plus i minus

Liczyć do regulatora? Od regulatora do aku, będzie z jakieś kilkadziesiąt cm kabla. Ale zwyczajnie koło akumulatora nie mam miejsca na montaż regulatora, poza tym są tam już centralka od movera i ładowarka do aku. Tak więc kolejne rzeczy, które mogą zakłócać jakąś pracę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, lbuster napisał:

Jacku, u mnie instalacja PV źle wpływa na odbiór radia (musiałem odsuwać antenę do solara i przewodów) wiec jak masz możliwość, ciągnij kable PV w innym miejscu, niż kable antenowe. Nie kombinuj z dwużyłowymi kablami - kup dedykowane jednożyłowe przewody PV 6mm2 i podwójną przelotkę dedykowaną do karawaningu. No chyba, że chcesz mieć kłopot za kilka lat lub wcześniej. Dodatkowo będziesz musiał kombinować z konektorkami MC4, by je podłączyć do kabla dwużyłowego (są chyba jakieś trójniki, ale po co kombinować :hmm:)

Ok przeczytałem Twój temat i widzę, że u Ciebie problemem nie był sam kabel, a montaż anteny koło panelu? Tylko, że antena SAT jest anteną kierunkową i zbiera sygnał z góry, więc teoretycznie nie powinno być zakłóceń. Satelita też działa w innych częstotliwościach niż radio. Ciekawe od czego to wszystko zależy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Liczyć albo dać na wyrost  - za cienki przekrój to  strata prądu a co więcej zagrożenie ciepłem a w skrajnym przypadku pożarem.
Są w necie wzory uproszczone i tabele na przekroje w zależności od napięcia i natężenia, na forum chyba też gdzieś to było
Jak nie znajdziesz to jak będę w domu to mogę poszukać.

6 minut temu, jacek00 napisał:

Ciekawe od czego to wszystko zależy.

Od wielu rzeczy - od źródła i rodzaju zakłoceń które wytwarza instalacja czy element  i w dużej mierze od częstotliwości oraz jej skrośnych oraz ekranu przewodu i filtrowania odbiornika

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, jacek00 napisał:

Ty masz antenę do radia podłączoną normalnym kablem koncentrycznym? 

Tak, "wysokiej klasy" koncentrykiem do zasilacza i później się rozdziela na radio i telewizję. Nie zauważyłem wpływu na telewizję (DVBT) ale radio zdecydowanie gorzej działa (aż do do braku odbioru radia) w zależności od odległości.

36 minut temu, jacek00 napisał:

Mam dziurę w szafce w miejscu do tego dedykowanym pod antenę TV.

Nie wiem czy wycinanie struną aktualnej przelotki i potem klejenie w tym samym miejscu to dobry pomysł. Nie wiem, czy na pewno będzie szczelne. Trzeba będzie to dookoła dobrze okleić na zewnątrz (fuga).

38 minut temu, jacek00 napisał:

Nie chcę dziurawić dachu w innym miejscu - szkoda mi robić dziury zwyczajnie i niszczyć budy w ten sposób.

To tylko tak strasznie wygląda - też się do tego zabierałem pies do jeża :wacko: Ale oczywiście decyzja należy do Ciebie ;)

40 minut temu, jacek00 napisał:

Myśle, że jak zamontuję poprawnie puszkę hermetyczną o których pisał @smok_wawelski to nic nie ma prawa się stać. W końcu te puszki są dedykowane do instalowania na zewnątrz i też są narażone na trudne warunki pogodowe.

Nie znam się na tych puszkach i się nie wypowiadam :nono: Choć już jakaś dyskusja była na ich temat wcześniej i nie wiem, czy karawaningowe zastosowanie będzie prawidłowe :niewiem:

 

2 godziny temu, Jaśki napisał:

Rok temu montowałem solar elastyczny 110W.

Przy 110W regulator 10A będzie OK,

Godzinę temu, Jaśki napisał:

do 160W powinien chyba być już 20A

:ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, lbuster napisał:

 :nono: Choć już jakaś dyskusja była na ich temat wcześniej i nie wiem, czy karawaningowe zastosowanie będzie prawidłowe :niewiem:

Nie jest prawidłowe bo to druciarstwo  przecież do drutów słuzy no i nie ma nalepki for caravaning :ee:  :) 
Jeżeli pucha jest ip67 i odporna na UV oraz prawidłowo uszczelniona z dachem - to bardzo wygodne i skuteczne druciarstwo - sprawdzony temat  wielokrotnie z pozytywnym skutkiem :)  możemy więc nazwać to  stosowaniem zamiennika bo lepiej brzmi :lol: 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, Jaśki napisał:

MT50 poprostu jest bardziej przyjazny i od razu na nim widać więcej informacji, a dodatkowo łatwiej się w nim poruszać.

Ja bardzo sobie cenię to że zastosowałem MT50

Swego czasu miałem obiekcje, ale teraz jestem mega zadowolony :ok:

30 minut temu, jacek00 napisał:

Tylko, że antena SAT jest anteną kierunkową i zbiera sygnał z góry, więc teoretycznie nie powinno być zakłóceń. Satelita też działa w innych częstotliwościach niż radio. Ciekawe od czego to wszystko zależy.

Ja satelitę mam wystawioną (jeden raz) na zewnątrz, więc nie mam praktycznego testu. Jednak także mi się wydaje, że nie powinno to mieć wpływu. Ale tu niech się wypowiadają mądrzejsi.

29 minut temu, smok_wawelski napisał:

Liczyć albo dać na wyrost  - za cienki przekrój to  strata prądu a co więcej zagrożenie ciepłem a w skrajnym przypadku pożarem.
Są w necie wzory uproszczone i tabele na przekroje w zależności od napięcia i natężenia, na forum chyba też gdzieś to było
Jak nie znajdziesz to jak będę w domu to mogę poszukać.

Do 160W zdecydowanie polecam 6mm2. Jak daleko, to mniejsze spadki, jak blisko to mniejsza cena i nie ma się co zastanawiać ;) I oczywiście pojedyncze, dedykowane przewody solarne, nie idź w dwużyłowy przewód :nono:

56 minut temu, jacek00 napisał:

Liczyć do regulatora? Od regulatora do aku,

Nie, od regulatora do solara i z powrotem (czyli x2). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, smok_wawelski napisał:

nie ma nalepki for caravaning :ee:  :)

Wierz mi, że ja także unikam tych nalepek. Jednak w pewnych kwestiach wolę nie ryzykować, bo zysk może być rzędy razy niższy od ewentualnych szkód ;) 

1 minutę temu, smok_wawelski napisał:

A czemu regulator <-> aku nie liczyć ?

W sumie nie wiem :niewiem: 

U mnie regulator jest przy aku, więc odległość znikoma i taki montaż jest zalecany. Więc pominąłem tą odległość. Większość z nas ma długie przewody regulator<->solar

Summa summarum, w przypadku Jacka zastosować 6mm2 i będzie git :ok: No chyba, że odległość będzie 30 metrów czy więcej, to wtedy trzeba policzyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, lbuster napisał:

Tak, "wysokiej klasy" koncentrykiem do zasilacza i później się rozdziela na radio i telewizję. Nie zauważyłem wpływu na telewizję (DVBT) ale radio zdecydowanie gorzej działa (aż do do braku odbioru radia) w zależności od odległości.

No radia nie używam w cepie i nie mam zamiaru, więc jest szansa, ze z satelitą się gryźć nie będzie. 

41 minut temu, lbuster napisał:

Nie wiem czy wycinanie struną aktualnej przelotki i potem klejenie w tym samym miejscu to dobry pomysł. Nie wiem, czy na pewno będzie szczelne. Trzeba będzie to dookoła dobrze okleić na zewnątrz (fuga).

Inaczej. Obecna przelotka zostanie wycięta i powędruje na śmietnik. Pozostałości po kleju usunę z dachu, na płaskiej ppowierzchni nie powinno być problemem aby to usunąć. Obecna dziura w dachu jest zrobiona jak u Ciebie - czyli otwór, w środek wsadzona rurka i całość uszczelniona butylem - to zostanie. Na to ewentualnie nowa puszka, uszczelniona i przyklejona - zgodnie ze sztuką a nie byle jak. 

41 minut temu, lbuster napisał:

To tylko tak strasznie wygląda - też się do tego zabierałem pies do jeża :wacko: Ale oczywiście decyzja należy do Ciebie ;)

Akurat od strony klejenia i innych technicznych aspektów nie mam obaw. Tutaj zrobię tak, żeby było szczelnie i nic nie ciekło. 

41 minut temu, lbuster napisał:

Przy 110W regulator 10A będzie OK,

Przy 110W owszem, ja już przykleję większy. 150/160W - różnica w cenie nie wielka, wagowo i wielkościowo też.

26 minut temu, smok_wawelski napisał:

A czemu regulator <-> aku nie liczyć ?

Liczyć, ale to spadek po stron ie regulator - aku już :)

32 minuty temu, smok_wawelski napisał:

Nie jest prawidłowe bo to druciarstwo  przecież do drutów słuzy no i nie ma nalepki for caravaning :ee:  :) 
Jeżeli pucha jest ip67 i odporna na UV oraz prawidłowo uszczelniona z dachem - to bardzo wygodne i skuteczne druciarstwo - sprawdzony temat  wielokrotnie z pozytywnym skutkiem :)  możemy więc nazwać to  stosowaniem zamiennika bo lepiej brzmi :lol: 

IMO nawet to wygodniejsze, bo można zajrzeć do środka. Teraz, jak mam przyklejoną karawaningową przelotkę, to czasem się zastanawiam czy wszystko tam jest szczelne. No ale zajrzeć od góry się nie da. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, lbuster napisał:

Wierz mi, że ja także unikam tych nalepek.

Wierze - mam Cie za poważnego,  realnie myślącego,  rozsądnego człowieka - a rozsądny człowiek przecież nie kieruje sie tylko nalepką :) 

 

4 godziny temu, lbuster napisał:

W sumie nie wiem :niewiem: 

U mnie regulator jest przy aku, więc odległość znikoma i taki montaż jest zalecany. Więc pominąłem tą odległość.

Owszem argumentacja jest w dużej mierze słuszna ale nie całkiem - owszem można na b. krótkim odcinku realnie nie brać strat pod uwagę ale nie można nie brać pod uwagę przekroju odpowiedniego do natężenia prądu - każdy za cienki przewód w skrajnym przypadku dużego prądu na cienkim przewodzie się sfajczy nawet jak będzie miał 2cm - tak przecież działa bezpiecznik topikowy :) 

max moc panela [W] : napięcie pracy panela  [V] = prąd [A]
dla przewodów z solara do regulatora  - przekrój przewodów należy dobrać dla prądu j/w dla pracy ciągłej bo taka będzie w pełnym nasłonecznieniu w letni dzień -  jeśli idą 2 lub więcej przewodów  we wiązce czy peszlu też należy  uwzględnić ten współczynnik

Dla przewodów regulator aku - należy dobrać przekrój tak aby był odpowiedni dla pradu który układ solar-regulator moze przekazywać do akumulatora  dla pracy ciągłej bo taka będzie w pełnym nasłonecznieniu w letni dzień  przy rozładowanym akumulatorze -  jeśli idą 2 lub więcej przewodów  we wiązce czy peszlu też należy  uwzględnić ten współczynnik

Pojecie minimalny dopuszczalny przekrój przewodu dla danego prądu i napięcia oraz straty na długości przewodu - owszem to sa pojęcia związane ze sobą  - ale nie można kierować się tylko stratami, straty rosną z długoscia przewodów i tu nadrabiamy to zwiększonym przekrojem

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 7.04.2020 o 12:13, smok_wawelski napisał:

Liczyć albo dać na wyrost  - za cienki przekrój to  strata prądu a co więcej zagrożenie ciepłem a w skrajnym przypadku pożarem.
Są w necie wzory uproszczone i tabele na przekroje w zależności od napięcia i natężenia, na forum chyba też gdzieś to było
Jak nie znajdziesz to jak będę w domu to mogę poszukać.

Policzyłem jakimiś kalkulatorkami i popatrzyłem na tabelki i wychodzi, ze 4 mm dla jednej żyły jest aż nadto, więc chyba powinno wystarczyć. Niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie podałeś długości ;) Bez tego to wróżenie z fusów.

Przy małej odległości np. 2x3 m pewnie starczy 4mm2, jednak ja nadal zalecam:

W dniu 7.04.2020 o 12:47, lbuster napisał:

Do 160W zdecydowanie polecam 6mm2. Jak daleko, to mniejsze spadki, jak blisko to mniejsza cena i nie ma się co zastanawiać ;) I oczywiście pojedyncze, dedykowane przewody solarne, nie idź w dwużyłowy przewód :nono:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, lbuster napisał:

Nie podałeś długości ;) Bez tego to wróżenie z fusów.

Przy małej odległości np. 2x3 m pewnie starczy 4mm2, jednak ja nadal zalecam:

 

Liczyłem dla 10 metrów, czyli też aż nadto, wiadomo, ze tyle kabla nie będzie. 

Z ciekawości to solar fabrycznie jakiej grubości ma kable? 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.