Skocz do zawartości

Montaż elastycznego solara - gdzie kupić, jak zamontować, czego się wystrzegać itp.


jacek00

Rekomendowane odpowiedzi

31 minut temu, Misio napisał:

ale też się spotkałem że energobloki miały ładowarki w sobie w przyczepach...

U mnie tak jest zasilacz razem z ładowarką tylko ze ta ładowarka nie bardzo się nadaje do ładowania żelu czy agm. Jeszcze chce założyć przełącznik 1-0-2 żeby mieć pewność że po podłączeniu się do 230V z zasilacza nie cofnęło mi się na regulator. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Misio napisał:

Sorrki - jakoś popatrzyłem bardziej po kamperowemu (na aspekt ładowania aku z 230V)...ale też się spotkałem że energobloki miały ładowarki w sobie w przyczepach...

 

Ciut mnie tu jeszcze niepokoi - ładowanie akumulatorów przez kabel z auta...ja go tu "nie widzę" - chyba że też z założenia jest to "osobną" instalacją lub z założenia akumulator zabudowy nigdy nie jest ładowany z alternatora...

 

Regulator i 2m odległości do akumulatora, wydaje mi się że to nie będzie problemem (chociaż tu bym wówczas proponował przewody 6mm2).

Ja w kamperze mam ręczny przełącznik czy mam w gniazdkach prąd ze słupka czy z przetwornicy (chociaż przez 3 ostatnie lata chyba 2-3razy nam się zdarzyło podpiąć pod słupek - w tym raz jak auto stało przez 2tygodnie w hali, a np przetwornica była w tym czasie czasem używana) trzeba ewentualnie pamiętać by ładowarka do akumulatora była wypięta gdy "podajemy prąd" z przetwornicy...

U mnie nie ma ani ładowania aku, ani ładowania z samochodu. czyli przewód 6mm z regulatora do aku. 
Ze względu na to że zmieniam miejsce akumaulatora potrzebuje puścić około 4m kabla do movera (przedłużyć kabel) 4mm2 wystarczy?
Jeszcze łączenie paneli szeregowo czy równolegle bo też różne opinie.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, Voku napisał:

Ze względu na to że zmieniam miejsce akumaulatora potrzebuje puścić około 4m kabla do movera (przedłużyć kabel) 4mm2 wystarczy?

4m dla movera....ja chyba bym wolał położyć też 6mm2 by nie katować aku i silników w moverze...

33 minuty temu, Voku napisał:

Jeszcze łączenie paneli szeregowo czy równolegle bo też różne opinie.

Tego nikt Ci nie powie...jak będzie lepiej...bo to nie jest jednoznacznie

Ja spróbuję coś napisać...

U mnie są panele 44V i myślałem żeby je spiąć szeregowo na zimę by mieć lepsze ładowanie w trudnych warunkach...

Ale bardzo szybko stwierdziłem że na pewno w lato wolę mieć równolegle je połączone bo często stoję tak że pół kampera jest w cieniu (jeden z paneli jest w cieniu). Dlatego ja zostałem też na zimę na równoległym...

U Ciebie panele są 18V...i raczej bym się porwał na szeregowe połączenie, ale pamiętaj że jak postawisz tak przyczepę że jeden panel będzie w cieniu to będzie kiszka...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Voku napisał:

Może działać jak piszesz, tylko fajnie gdyby również gniazda 12V podpiąć pod EB a nie przez akumulator. Wtedy maił bym możliwość wglądu w zużycie prądowe. bo tak osobno mam gniazda i oświetlenie.  Musiał bym wiedzieć gdzie się podpiąć z tymi gniazdami do EB.

Nigdy takiego nie miałem ładowania z EB tylko oddzielna ładowarka z lidla pod 230V

Dokładnie. 

Jeszcze rozkminiam jedną rzecz, byłem dzisiaj w przyczepie i wsadzę chyba 2 aku bo akurat mam :D Wszystko przeniosę pod przednią podkowę obok wyjścia. I teraz czy rzeczywiście regulator i akumulator muszą być blisko siebie czy mogę dać regulator w szafie i pociągnąć 2m kabla do aku? 
Druga sprawa to jak podłączyć przetwornicę, da się ją puścić w istniejącą instalacje 230V  ewentualnie jak sobie poradzić z podpięciem TT2 przerobić na wtyczkę i za każdym razem przepinać z przetwornicy do 230V?

Poprawiony schemat

Bez nazwy 6.jpg

Tak się zastanawiam jeszcze nad tym schematem, czy on jest poprawny? Na pewno dawać z regulatora bezpośrednio na EB? Bo w tym układzie jakby pomijam AKU? Jak braknie prądu z solara to EB będzie pobierał prąd z aku przez regulator? 

 

@Misio no nic kupię ten konektor pdwójny zobaczymy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Voku napisał:

Na pewno dawać z regulatora bezpośrednio na EB?

Jeżeli pobór prądu nie przekroczy znamionowej wartości wyjścia Tracera, to tak. 

2 godziny temu, Voku napisał:

Jak braknie prądu z solara to EB będzie pobierał prąd z aku przez regulator

Tak

 

Proponuję zwiększyć zabezpieczenie między Tracerem a Aku, ja bym dał minimum 30-40A. Również 15A to trochę mało na wyjściu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, filipert napisał:

Jeżeli pobór prądu nie przekroczy znamionowej wartości wyjścia Tracera, to tak. 

Tak

 

Proponuję zwiększyć zabezpieczenie między Tracerem a Aku, ja bym dał minimum 30-40A. Również 15A to trochę mało na wyjściu. 

A jaki jest tam max pobór?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dot. uziemienie instalacji 12v i 230v

Proszę o potwierdzenie prawidłowego toku myślenia: gdy dołożę instalację solarną, akumulator plus przetwornicę, muszę dodatkowo stworzyć kolejne uziemienie , tym razem sieci 12V (pierwsze uziemienie sieci elektrycznej pochodzi z 230v)? 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprawiłem schemat wyrzuciłem kilka bezpieczników bo podobno nie są potrzebne, Między regulatorem o aku i miedzy aku a przetwornicą. Zmieniłem średnice kabli i długości.
Zerknie ktoś czy wszystko gra? 
1. Dalej pozostaje dylemat czy podłączenie się do EB bezpośrednio z regulatora to dobry pomysł?
2. Gdzie podłączyć w EB wyjście 12V na gniazdka 
3. Podłączenie solariów równolegle czy szeregowo. 
 

 

Bez nazwy 7.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, Voku napisał:

Poprawiłem schemat wyrzuciłem kilka bezpieczników bo podobno nie są potrzebne, Między regulatorem o aku i miedzy aku a przetwornicą. Zmieniłem średnice kabli i długości.
Zerknie ktoś czy wszystko gra? 
1. Dalej pozostaje dylemat czy podłączenie się do EB bezpośrednio z regulatora to dobry pomysł?
2. Gdzie podłączyć w EB wyjście 12V na gniazdka 
3. Podłączenie solariów równolegle czy szeregowo. 
 

 

Bez nazwy 7.jpg

porównaj z moim schematem który dalej ewoluuje. Tutaj jest wersja przejściowa ale zobacz gdzie dokładam gniazda zapalniczek/ładowarki, tam będzie największe obciążenie wiec nie puszczaj tego przez energoblok ale dołóż ładowarkę (niestety, przy 2x100Ah to ładowarka minimum 10A, w mojej ocenie).

Musisz mieć bezpieczniki na każdym "+" z akumulatora! To zabezpiecza przed prądem zwarcia obwód. I wszystkie bezpieczniki jak najbliżej klemy "+".

10 godzin temu, Voku napisał:

A jaki jest tam max pobór?

Pobór musisz sam obliczyć. Tutaj masz ściągę.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładowarkę pisał Voku że ma (moc jej to już inny temat).

Mnie nadal "niepokoi" brak ładowania z auta

2 minuty temu, filipert napisał:

Musisz mieć bezpieczniki na każdym "+" z akumulatora! To zabezpiecza przed prądem zwarcia obwód. I wszystkie bezpieczniki jak najbliżej klemy "+".

A to Darku bezwzględnie !!

Każdy przewód wychodzący z akumulatora musi mieć bezpiecznik...np takie rozwiązanie...klema.jpg.0dff73a6602a20deaba3c80d4d592f7e.jpg

Gdzie podpiąć do energobloku, nie wiem (zależne od EB)

a bilans czy wyjście z Tracera to uciągnie to już musisz ustalić sam...pamiętaj że w skrajnym przypadku podłączysz np ładowanie 4 telefonów, 2laptopów, powerbank, drona, kamery itd (oprócz obciążenia przyczepowego - czyli światła, pompka, piec/nadmuch, ewentualnie lodówka)...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach



Ładowarkę pisał Voku że ma (moc jej to już inny temat).
Mnie nadal "niepokoi" brak ładowania z auta



Ale dlaczego Cię to niepokoi? Przecież to nie jest konieczne, zwłaszcza jak masz solary. Do tego ładowanie z auta często wymaga zrobienia nowej instalacji po stronie auta.

Ja bym nie łączył w ogóle w tym wypadku instalacji solarnej z ładowaniem aku z alternatora - jeśli w przyszłości@Voku uzna że chce takiego ładowania to sobie je dołoży.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niekonieczne...to jest ta cała instalacja :D ale bardzo przydatna...

Darek przyczepę trzyma na parkingu...czyli po powrocie nie zawsze solar naładuje, a w "następny weekend" aku ma być na full.

Ja w przyczepie nie miałem solarów, ale właśnie ładowanie aku podczas jazdy z auta...(chociaż to były ciut inne czasy...)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, filipert napisał:

porównaj z moim schematem który dalej ewoluuje. Tutaj jest wersja przejściowa ale zobacz gdzie dokładam gniazda zapalniczek/ładowarki, tam będzie największe obciążenie wiec nie puszczaj tego przez energoblok ale dołóż ładowarkę (niestety, przy 2x100Ah to ładowarka minimum 10A, w mojej ocenie)

Ok czyli najlepiej wszystko puścić przez akumulator? I odpuścić wyjście 12V z regulatora. Będzie bezpiecznej?

Jaki przekrój kabla w takim razie użyć do zasilania gniazd 12V?

Co do tych bezpieczników, to już sam nie wiem niby nigdzie nie jest napisane że przetwornica wymaga bezpiecznika, tak soma regulator, ja wiem że przezorny ubezpieczony i pewnie da świętego spokoju dam. Chodzi mi tylko o to czy rzeczywiście jest to konieczne czy przetwornica nie ma swojego zabezpieczenia?
 

58 minut temu, Misio napisał:

Mnie nadal "niepokoi" brak ładowania z auta

 

Nie robię żadnego ładowania z auta, tak jak wyżej po to jest solar żeby to ładował. ewentualnie ładowarka na 230V 


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niekonieczne...to jest ta cała instalacja ale bardzo przydatna...

Darek przyczepę trzyma na parkingu...czyli po powrocie nie zawsze solar naładuje, a w "następny weekend" aku ma być na full.

Ja w przyczepie nie miałem solarów, ale właśnie ładowanie aku podczas jazdy z auta...(chociaż to były ciut inne czasy...)

Ja też trzymam przyczepę na parkingu. Do tego akumulator mam 37Ah. I od czasu zamontowania solara skończyły się moje problemy z akumulatorem Wcześniej zdarzyło się, że Aku potrafiłem mocno rozładować

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Voku napisał:

Co do tych bezpieczników, to już sam nie wiem niby nigdzie nie jest napisane że przetwornica wymaga bezpiecznika, tak soma regulator, ja wiem że przezorny ubezpieczony i pewnie da świętego spokoju dam. Chodzi mi tylko o to czy rzeczywiście jest to konieczne czy przetwornica nie ma swojego zabezpieczenia?

Regulator czy przetwornica ma swoje zabezpieczenia...

Ale bezpieczniki o których mówimy zabezpieczają przewody...i zawsze muszą być jak najbliżej źródła energii (zabezpieczenie przewodów od solarów i od regulatora - rzeczywiście najczęściej się "porzuca")

21 minut temu, Voku napisał:

Nie robię żadnego ładowania z auta, tak jak wyżej po to jest solar żeby to ładował. ewentualnie ładowarka na 230V

OK - w takim razie mnie to już u Ciebie nie niepokoi - chociaż wolał bym chyba ładowanie z auta niż z solarów...ale to widocznie mój punkt widzenia...

17 minut temu, jacek00 napisał:

Ja też trzymam przyczepę na parkingu. Do tego akumulator mam 37Ah. I od czasu zamontowania solara skończyły się moje problemy z akumulatorem emoji3.png Wcześniej zdarzyło się, że Aku potrafiłem mocno rozładować

Do aku 37Ah...ok - tylko solra jak najbardziej, bo to aku do lampki, pompki i ładowania telefonu i solar szybko go naładuje...(tak z ciekawości, ile wat masz na dachu?)

Darek będzie miał 2x100Ah, którym nie służy być naładowanym w 40-50% przez 1-2tygodnie bo zostanie przy wyjeździe wydojony, a tuż przed postawieniem na parkingu dokatuje akumulatory moverem parkując przyczepę...

 

To takie moje punkty widzenia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.