Skocz do zawartości

Elektryka w zielonej puszce


Rekomendowane odpowiedzi

no można  nawet nierówne   -   Marek kombinator dobrze kombinujesz  :) a jak wydoisz jeden to przełączyć no nie ? i wszystko cacy tylko ładowanie z dwu żródeł zasilania a nie jeden solar
Aku A zawsze będzie priorytet dla altka  a aku B  priorytet dla solara   a jedno drugim wspomagane żeby nic prądu się nie marnowało :) 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, marek230482 napisał:

Nie wiem dlaczego to kosztuje tak zawrotne pieniądze.

a ja wiem - sprzedaż nie jest duża ilościowo a nalepka for camper robi tez swoje - kiedyś przyjęto że karawaning jest dla bogatych i tak zostało
mi zawsze mówili - masz głowę i ....j   to kombinuj - mieli racje
na 2-3 stówki to muszę dniówkę tyrać albo dobra fuchę zrobić a czasem wystarczy posiedzieć przy kompie i poczytać u ludzi i zarobisz to samo dlatego lubie fora i bardzo  cenie Kolegów którzy za free dzielą się wiedzą i doświadczeniem oraz swoimi wynalazkami oraz sam staram się w miarę swojej wiedzy tak robić :) 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja wrócę do tematu "ładowania akumulatora prostownikiem"

Czy na pewno jest potrzeba robienia dodatkowych "złączy" by ładować akumulator zabudowy czy też rozruchowy?

Separator Cyrix posiada 2takie funkcje:

1) jeżeli akumulator pierwszy już "zbliża się do naładowania" wówczas akumulatory są zmostkowane i ładujemy wówczas oba akumulatory na raz. Proszę zwrócić uwagę że ten separator tak na prawdę nie ma bieguna 1 i 2, ale działa na zasadzie - jeżeli prostownik (lub regulator z solara) jest podpięty do akumulatora zabudowy to akumulatorem nr 1 dla Cyrixa to akumulator zabudowy na nr 2 rozruchowy. W sytuacji gdy odpalamy silnik i źródłem zasilania jest alternator "podpięty" do akumulatora rozruchowego to dla Cyrixa będzie nr1 akumulator rozruchowy a nr 2 zabudowy.

2) jest pin który po podłączeniu robi mostek między akumulatorami...

Oba te problemy niosą za sobą problem z "połączenia" dwóch akumulatorów - często różnych, o różnych pojemnościach, zużyciu czy nawet innej technologii...

 

 

Dodam jeszcze - często "for kamper" jest dużo droższe

Ale też często to niby to samo ale jednak inne, bo dany element pracuje w innych warunkach (drgania, temperatury, wilgotność), ale też np ciężar elementów... więc produkcja tych elementów jest droższa, już nawet przez ilość produkcyjną...więc to czasem nie jest tylko że ma "nakleję"  "for kamper".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, Misio napisał:

Separator Cyrix posiada 2takie funkcje:

Wg mnie nie do końca jest tak jak piszesz - odpowiedź tutaj https://www.victronenergy.pl/upload/documents/Datasheet-Cyrix-ct-120A-230A-PL.pdf

Nie ma tam mowy o "zbliża się do naładowania"  a pin o którym piszesz łączy na 30sek. aby  umożliwić rozruch z pokładowego jak kleknie rozruchowy
Niejasny odrobine dla mnie jest jednak tekst: . Gdy przełącznik Cyrix wykryje, że akumulator rozruchowy osiągnął napięcie łączenia, włączy się, umożliwiając równoległe ładowanie innych akumulatorów  co może wskazywać na to co napisałeś a napięcie łaczenia w tabeli jest definiowane tak: Napięcie łączenia Od 13 V do 13,8 V i od 26 do 27,6 V przy użyciu inteligentnego wykrywania trendu

Wartości opóźnienia sa podane na 2str karty charakterystyki - w tabeli nad schematem - czy chodzi Ci własnie o to ?

W/w karta charakterystyki odsyła jednak  również w funkcjach zaawansowanych do https:///upload/documents/Datasheet-Cyrix-i-400A-EN.pdf ale niestety mój angielski jest b. marny oile nie żaden więc sie nie upieram a PL dla 400A nie znalazłem

Wielu ludzi stosuje Cyrixa mając np baterie aku o pojemności 200-300Ah i normalny rozruchowy rzędu 100Ah obydwa źródła w kwasach , o nieprawidłowej pracy takich układów nie słyszałem 

Być może ja źle Cie Misio rozumie  ale nie bardzo wiem czemu Cyrix miałby byc nie halo w moim przypadku - prosba o wyjasnienie

 

35 minut temu, Misio napisał:

Ale też często to niby to samo ale jednak inne, bo dany element pracuje w innych warunkach (drgania, temperatury, wilgotność), ale też np ciężar elementów... więc produkcja tych elementów jest droższa, już nawet przez ilość produkcyjną...więc to czasem nie jest tylko że ma "nakleję"  "for kamper".

zgoda jeśli tak jest - droższe wykonanie specjalne tak - jednak wielokrotnie to dokładnie te same graty zapakowane w ładną skrzynkę for camper

najbanalniejszy przykład  aby nie wdawać się w elektronikę - zamek meblowy  for kamper 20zł - ten sam zamek meblowy  w Belmebie  5zł - gdzie logika żeby wydawać 4x tyle ?  na CT jest chyba nawet cały taki wątek o takich kwiatuszkach :)

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) Cyrix - to co pisałem to informacje od praktyków (też z CT) i ode mnie (mam Cyrixa) i tak właśnie pracuje... to są właśnie kwestie które poruszałem gdy zakupiłeś limonkę i nawet wczoraj - nie wszystko da się napisać... łatwiej i dokładniej się o tym rozmawia, a najlepiej na wspólnym wyjeździe np przy ognisku ?

 

2) apropo for kamper

Wiem co jest pisane na CT, bo też tam bywam, ale tak jak i tu nie zawsze z wszystkimi się zgadzam ?

przykład zawiasów szafek - nie twierdzę że nie bywają te same, ale...

a) potrafią wyglądać identycznie (szczególnie przez internet) ale sama waga jest ich różna...

b) kiedyś wymieniałem zawiasy w mojej przyczepie - kupiłem oryginalne używki - do 2 szafek brakło - z racji ze dobrze żyje np z Belmebem - skombinowali "takie same" - po zimowaniu przyczepy byłem mocno zdziwiony jaki nalot był na zawiasach z Belmebu...po kolejnej zimie wymieniłem te zawiasy na inne używki które udało mi się zakupić ?

Więc takie same ale jednak różne...

c) oczywiście cena wielu produktów z "napisem karawaning" - jest droższa od tych samych bez "tego napisu"

33 minuty temu, smok_wawelski napisał:

Wielu ludzi stosuje Cyrixa mając np baterie aku o pojemności 200-300Ah i normalny rozruchowy rzędu 100Ah obydwa źródła w kwasach , o nieprawidłowej pracy takich układów nie słyszałem 

Być może ja źle Cie Misio rozumie  ale nie bardzo wiem czemu Cyrix miałby byc nie halo w moim przypadku - prosba o wyjasnienie

Sam pisałeś koledze Daleko Od Domu że łączenie 2 różnych akumulatorów... że Kristofer pięknie o tym kiedyś pisał...

I to miałem na myśli...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Misio napisał:

Sam pisałeś koledze Daleko Od Domu że łączenie 2 różnych akumulatorów... że Kristofer pięknie o tym kiedyś pisał...

ok nie przeczę 

ale 

6 minut temu, Misio napisał:

1) Cyrix - to co pisałem to informacje od praktyków (też z CT) i ode mnie (mam Cyrixa) i tak właśnie pracuje...

nie masz chyba u siebie jednakowych pokładowy i rozruchowy ?  pisałeś pewnie ale nie pamietam - wiec jak z tym u mnie ? 

 

8 minut temu, Misio napisał:

łatwiej i dokładniej się o tym rozmawia, a najlepiej na wspólnym wyjeździe np przy ognisku ?

chetnie ale w tej chwili nie realne 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie nie mam...ale to nie znaczy że nie ma problemu z tym...i jako to ma wpływ...ja nie wiem ale fizycznie są 2 różne akumulatory łączone - na szczęście one są łączone tylko podczas ładowania a największe problemy z łączeniem 2 akumulatorów jest podczas ich pracy...

U Ciebie - nie widzę powodu by dorabiać jakieś złącze co będzie ładować raz akumulator rozruchowy a raz zabudowy.

Inna sprawa dla wielu osób to jest który akumulator ma jaki priorytet...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

18 minut temu, Misio napisał:

No właśnie nie mam...ale to nie znaczy że nie ma problemu z tym...i jako to ma wpływ...ja nie wiem ale fizycznie są 2 różne akumulatory łączone - na szczęście one są łączone tylko podczas ładowania a największe problemy z łączeniem 2 akumulatorów jest podczas ich pracy...

Tu bym się zgodził  - tym bardziej że czasy połaczenia  przy ładowaniu nie sa długie w myśl w/w tabeli - dorzuciłem ją tez na końcu tego posta

Absolutnie nie chcę Cie negować  - ale to trochę jak z Yeti podobno jest problem ale nikt go nie widział :) 

 

ale o jakim złączu piszesz ?   gdzie ono na schemacie jest albo ma być ?  - sorry nie mogę załapać o jakie złącze biega

10d.jpg

 

Screenshot_22.jpg

 

18 minut temu, Misio napisał:

Inna sprawa dla wielu osób to jest który akumulator ma jaki priorytet...

OK - zgadza się ale to inna broszka :)

18 minut temu, Misio napisał:

U Ciebie - nie widzę powodu by dorabiać jakieś złącze co będzie ładować raz akumulator rozruchowy a raz zabudowy.

takiego złącza ja nie chcę robić  - niech robi to Cyrix  -  jeśli czytałeś moje założenie wiesz że  ma być full automat

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może mi się mi coś pomyliło jak z kimś tam dywagowales o prostowniku...

 

Co do krótkiego czasu ładowania- np rozładowanie takie 100Ah...to w dobę może się nie doładować...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko - każda opinia cos wnosi a tak jak piszesz w gadce na żywo wyjasnienie i korekta jest natychmiast - na pisane czasem sie po prostu ciezko zrozumieć
Krzysiek też pisał o jakiś problemach bywających czasem z Cyrixem - jakieś zwiechy czy cuś ale skoro wiemy z autopsji że hula to git i tak ten układ zrobie

Czas ładowania to też inna polka - to boli wszystkich równo - dlatego zastanawiam się nad Twoim rozwiazaniem o panelach 185w x3 z opcją 3-go ale tu kasa mnie trochę poraża.    No cóz smokowi w żłoby dano:   w 1-nym złobie Victrona i 320W a w 2-gim  Tracera i 2+1 185w   -  bo 185w x3 i Victrona  to smocza kieszeń na bank nie uniesie

Zatem wracamy do opcji Victron bolacy kieszeń  nawet przy panelu 320w  ale kuszący jakościa i efektywnościa  lub gdy go nie uniosę to Tracer

i tu mam teraz pytanie zasadnicze  o ile Tracer  jest gorszy od Victrona ???????

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale czemu się tak upierasz na to ładowanie rozruchowego solarami? Po co? Rozruchowy jest do rozruchu i niczego innego. A przy normalnej eksploatacji on jest ciągle naładowany z altka. Zrób odcięcie przekaźnikiem i zaoszczędzisz kasę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie upieram się - Cyrix załatwia to tylko ze tak powiem przy okazji jak pokładowy full wiec i tak by sie ta energia już bu sie marnowała bo nie byłoby już gdzie magazynować  a tak np. uzupełnię to co mi wiatraczki nawiewu zjedzą czy radio puszczone z auta - trzeba wypraktykować jednak czy starcza - tu pomocne są te wodotryski blutowe Misiowego Victrona  - masz dane możesz analizować - Tracer tez to ma ale nie w takim stopniu jak Victron
Natomiast funkcja wsparcia sie pokładowym jak rozruchowy kleknie jest super bo takie klekniecia się zdarzaja czy to przez sklerozę czy wskutek padniecia np. celi czego nie wyczujesz że nastąpi

Przy przekaźnikach nie zrobie tego co Victronem na czym mi zalezy   czyli aku  ładowanie pokładowego z altka jak rozruchowy juz ma full albo nakombinuje sie sporo 
Kasy tutaj niewiele akurat Cyrix to 170zł minus przekaźniki -  owszem na ulicy nie leży  żadna kasa ale tez tu nie straszna

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.