Jump to content
smok_wawelski

Elektryka w zielonej puszce

Recommended Posts

smok_wawelski
Posted (edited)

Dzięki za info - to sa cenne informacje bo z użytkowania

30 minut temu, sebka34 napisał:

I ma świetny komputer ten wyświetlacz. który jest na tyle inteligentny ze potrafi przeliczyć ile energi mamy na ile godzin nam starczy (oczywiście ta wartość w przybliżeniu względem zużycia chwilowego) 

To akurat uważam za gadżet do zabawy podobnie jak bluta w Victronie a wyświetlacz właściwie no może nie całkiem zbędny ale potrzebuję tylko na nim woltomierz i amperomierz :) 
Resztę przy moim układzie i znanym zapotrzebowaniu odbiorników - jestem w stanie policzyć w dwie minuty na kartce papieru a w minute na kalkulatorze srajfona :) 

Po prostu ja jestem minimalista który raczej wierzy sobie a nie wodotryskom nie lubię tez płacić za to co mi nieprzydatne - na takiej samej zasadzie spoko mogę wyrzucić obrotomierz z samochodu bo przecież słyszę i czuje jak motor idzie a nawet komputer pokładowy który w sumie dla mnie jest tylko gadżetem
Natomiast   bardzo zależy mi na tym założeniu o którym pisałem - ładowanie ma być prosto skutecznie niezawodnie  z 3 źródeł zasilania z automatycznym przetłaczaniem bo jak siądę sobie z Adasiem czy którymś Kolegów przy dobrym browarku to chcę mieć przełączania z dyńki w końcu towarzystwo i browar ważniejsze niż jakiś tam prąd o ile nie jest to prąd w szkle :) 
Spoko troche przejaskrawiam i półżartem pisze ale jedno jest pewne ładowanie
  aku pokładowego z altka  musi być z prostej przyczyny o której pisał Adam parę postów wcześniej  - panel to jest super sprawa ale warunki słoneczne są jakie są a altek idzie z motoru i litra ropy załatwia sprawę co może uratować tyłek od fest zmarznięcia w zimie  :)

Gdybyś mógł zapytać Kolegi jak ma pożenione z altkiem ładowanie z solarów to byłbym wdzięczny - nie znaczy to chcę iść na lenia i oczywiście ze sam  z pomocą Kolegów nie spróbuje tego ugryźć aby określić czy Vortronikiem sie w ogóle mam zajmować

A ja znów szykujac dobre szkło proszę Kolegów o pomoc i wypowiedzi n/t Vortronika i jego przydatnosci w moich założeniach bo sam jestem za cienki zarówno elektrycznie jak i jezykowo - były takie czasy że uczono jedynie słusznego jezyka  a translator to niestety tez nie jest wsio ok przy sprawach elektrycznych czy technicznych.

Edited by smok_wawelski (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan
58 minut temu, smok_wawelski napisał:

Gdybyś mógł zapytać Kolegi jak ma pożenione z altkiem ładowanie z solarów to byłbym wdzięczny

Kiedyś gdzieś w jakimś temacie widziałem jak  Kristofer pisał, że ładowanie aku z alternatora można zamontować zupełnie dodatkowo czyli niezależnie od solarów przez jakiś zwykły regulator PWM. Podobno to się miało nie gryźć z oddzielną instalacją solarną ze swoim regulatorem. No chyba, że coś pochrzaniłem i źle odczytałem, bo ze mnie elektryk jak z koziej dupy trąba :) Nawet miałem w planie zrobić sobie dodatkowo ładowanie w czasie jazdy i już pierwsze zakupy poczyniłem, ale po pierwszym sezonie jazdy z solarem dałem sobie siana, bowiem prądu mi nawet w złą pogodę nie zabrakło. Ale mam zamiar do tego wrócić, bo przy okazji bym dorobił zasilanie lodówki w czasie jazdy na 12V.

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski
Posted (edited)

Spoko Marek - Kristofer na pewno tu wpadnie to pewnie odniesie się do tego co napisałeś :) 
PWM - hmmm... wiesz jest to oszczędność na kasie na pewno ale nie będzie to nigdy to co MPPT tylko ta nie całkiem jest oszczędność aby z PWM złapać tyle samo energii musisz dac większy panel - tez 100-200 leci i ta oszczędność robi się mniejsza niż na pierwszy rzut oka 
wygląda.
Z kolei iść droga dziś kupie PWM kiedyś wymienię na MPPT - tez droga do nikąd  bo ten PWM zgnije Ci na półce i de facto podroży sprawę.
Dlatego na twardo zdecydowałem się na MPPT i przyjąłem przynajmniej średnia półkę gadałem  ze sporo ludźmi każdy mówił ze to robi dobra robotę w systemach PV - no i wiesz jak to Lajkoniki mawiają - bidnego nie stać na oszczędności :) .
Ja też jeszcze przeliczę dokładniej  zapotrzebowanie na energie bo tak wziąłem na razie  bez dokładnego liczenia  trochę szacując  z Adama trochę z innych chłopaków i coś tak czuje ze przy moich założeniach sposobu jeżdżenia to  idę ciut na wyrost.
To oczywiście nie zmieni zakładanych  rozwiązań ale tu stówka na ciut mniejszym panelu tu  2 stówki na mniejszym MPPT tu stówka na aku  i oszczędności się mogą nazbierać a włożyć je  jest spoko jest gdzie.

Edited by smok_wawelski (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan
2 minuty temu, smok_wawelski napisał:

PWM - hmmm... wiesz jest to oszczędność na kasie na pewno ale nie będzie to nigdy to co MPPT

Ale to nie tak... Chodziło mi o to, że ja mam panel z regulatorem Tracera MPPT i jest to niezależna instalacja solarna. Ja PWM bym nigdy nie założył do swojej instalacji solarnej. Gdybym teraz chciał dołożyć sobie do kompletu ładowanie aku w czasie jazdy to musiałbym dokupić  jakiś tani regulator PWM i przez niego musiałbym puścić ładowanie z alternatora. Czyli miałbym dwa regulatory  - jeden MPPT wyłącznie do solara , a ten drugi do ładowania aku w czasie jazdy, on by nie miał nic wspólnego z instalacją solarną. I  podobno to ma działać i nie gryzie się z sobą.

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski
Posted (edited)

Dobra no to teraz łapie - ale to tez nawet jesli technicznie byłoby ok to nie ma sensu ekonomicznego bo Cyrix 120A już znacznie potaniał i kosztuje 160-180zyli  wiec po co sie pierniczyc z tym PWM przy załozeniu ze Cyrix nie gryzie sie z MPPT

Edited by smok_wawelski (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan

O tym Cyrix`ie nic nie wiem, więc nawet nie podejmuję się dyskusji. Pomyślałem sobie, że skoro jakiś durny PWM za powiedzmy 50 zł by załatwił sprawę, to wejdę w to i zamontuję sobie ładowanie w czasie jazdy, bo to by była dla mnie najprostsza robota.

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski

Cyrix robi za automatyczny separator aku rozruchowego i pokładowego przełacza na nie ładowanie z altka odpowiednio do napięć jakie mają preferując rozruchowy - to tak w skrócie
No do Cyrixa było nie było jest to stówa - ale jak to z kolei ma działać i jakie to jest pewne i czy się z czymś nie pogryzie  to tez nie za bardzo kumam  - poczekamy na Kristofera to na wykładzik strzeli  i będziemy mądrzy Panie Marek :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Qatro
W dniu 27.03.2020 o 00:18, kalapan napisał:

O tym Cyrix`ie nic nie wiem, więc nawet nie podejmuję się dyskusji. Pomyślałem sobie, że skoro jakiś durny PWM za powiedzmy 50 zł by załatwił sprawę, to wejdę w to i zamontuję sobie ładowanie w czasie jazdy, bo to by była dla mnie najprostsza robota.

Wszystko ok, ale jeżeli akumulator pokładowy jest zwykłym kwasiakiem a akumulator zabudowy jest agm albo gel to nie będzie to dobrym rozwiązaniem zastosowanie Cyrix ct ponieważ on przełączy ładowanie z alternatora na nasze agm albo gel co jest dla nich niezbyt zdrowym rozwiązaniem może faktycznie zastosowanie regulatora byłoby dobrym rozwiązaniem, ale tu faktycznie prośba do Kristofera aby zabrał głos w tej sprawie. No i jeszcze jedno pytanie jaki najlepszy byłby do tego regulator? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan
31 minut temu, Qatro napisał:

No i jeszcze jedno pytanie jaki najlepszy byłby do tego regulator? 

I tu właśnie rozwiązanie jest zaskakujące - najlepszym regulatorem będzie ten najgorszy czyli najtańszy :)  Tu akurat bym nie przebierał - bo i po co? Nie musi mieć nawet wyświetlacza, bo kto będzie tu cokolwiek kontrolował skoro to odpali dopiero jak się jedzie samochodem. Zwykłe ścierwo firmy Hui vam Dam może nie zupełnie najtańsze byle  tylko trochę  Amper  miał i tyle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan

Ja tu bym się kompletnie nie wysilał - dałbym takiego taniego dziada za 35 zł i tyle.

https://allegro.pl/oferta/780w-solarny-regulator-ladowania-12v-24v-30a-2xusb-9092585081

Przecież więcej jak 30 A nie powinno pójść z alternatora na akumulator... Ale niech się wypowiedzą mądrzejsi...

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski
Posted (edited)
3 godziny temu, Qatro napisał:

Wszystko ok, ale jeżeli akumulator pokładowy jest zwykłym kwasiakiem a akumulator zabudowy jest agm albo gel

W dniu 26.03.2020 o 02:54, smok_wawelski napisał:

Jeśli chodzi o rysunki akumulatorów - tak wiem że gel wymaga  innego ładowania ale dzięki za przypomnienie bowiem czasem człowiek w ferworze walki zapomina o rzeczach oczywistych - same rysunki aku  są wyłącznie symboliczne i zerznięte ze schematu aplikacji Cyrixa  i miały za zadanie tylko pokazać aku nie określając jaki jest jego typ
Jako pokładowy zakładam raczej  zwykłe kwasy pewnie 2 identyczne bo jeden będzie potwornym klockiem  - oczywiście z wyprowadzeniem oparów -

Co nam da zastosowanie regulatora zamiast Cyrixa jeżeli i tak prąd będzie walony z altka - nie sadze żeby taki prosty PWM za pół stówki narobił cuda dopasowując ładowanie do AGM czy GEL -  Ale w sumie to gdybanie na wyrost bo założenie jest takie że będą kwasiaki na pokładowym ale dzięki za zaangażowanie w mój temat  im więcej głów w burzy mózgów tym lepsze jej efekty :) 

Edited by smok_wawelski (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan
58 minut temu, smok_wawelski napisał:

bo założenie jest takie że będą kwasiaki na pokładowym

A fuuuuuuj  Smoku - kwasiaki na pokładzie - miej chociaż litość dla rodziny . Buuuuuu.... Smok fuchy chce walić... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski
Posted (edited)

Ok kwasiak w przestrzeni bytowej Twój wróg - znam tę zasadę i obiegowa opinię
Ale nie to nie fuchy - czym złym jest kwasiak w 100% szczelnej puszce z wentylacją i wyprowadzeniem na zewnątrz ?
Przy takim rozwiązaniu wykonanym prawidłowo jest to to samo co kwasiak pod machą auta.

Nie wykluczam GEL czy AGM doceniajac ich zalety nawet bym może  je chciał  - ale to rodzi kłopoty instalacyjne - chodzi właśnie o ładowanie altkiem

Edited by smok_wawelski (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...