Skocz do zawartości

Elektryka w zielonej puszce


Rekomendowane odpowiedzi

To co pokazujesz o pracy zestawu PV to oczywiste - tak właśnie pracuje mppt
Nie podajesz parametrów panelu - zakładam że to instalacja 12v a nie 24V
Jeśli 12v to nieprawdziwe jest też stwierdzenie że 2210 został zastosowany żeby mniejszy nie pracował na granicy amperażu bowiem mniejszy Tracer 1210 nie może obsługiwać 
w specyfikacji czytam:  panelu Max. moc wejściowa PV   130W/12V,  260W/24 - wiec nie jest to tak jak piszesz

32 minuty temu, Tofel napisał:

panel leży u mnie odchylony od poziomu o ok.10%

Co może być i korzystne i wręcz niekorzystne zależy jak staniesz w stosunku do kierunków świata.

 

Wg mnie 180W i 260Ah to  niewłaściwy dobór - panel jest za mały minimum o połowę

32 minuty temu, Tofel napisał:

Mój panel jest w stanie dać 8,89A

realnie da z tego 70% przez 8-10 godzin w lecie i ze 4 godziny w zimie - policz czy jest to wystarcząjace dla Twojego aku i poboru

Na strzała widać od razu że nawet ten Twój max 9A nie da rady przez 10h

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powyższe jest prawdziwe w założeniu autonomii systemu -  wróciłem bo nie dawało mi to spokoju
i znalazłem tego bliżej nieokreślonego CETKa - jeśli zakładasz ładowanie ładowarka z kolei po co PV chyba że dla ozdoby
Sorry ja nie kumam  tej idei - jakieś podtrzymanie jak nie idzie ładowarka ?????

 

 

33 minuty temu, lbuster napisał:

Według mnie, po to się ustawia parametry akumulatora w regulatorze napięcia by wiedział, jak go ładować.
....  To po co ja ustawiałem kompensację temperaturową (czy jak to się tam zwało),

Wg mojego mało elektrycznego łba masz Waść racje :) 
Idąc tym tropem po cholerę by było na prostowniku do ładowania aku w garażu dawać ograniczenie - dać potężne  trafo 230-14v umozliwiające 100A po stronie niskiej + mostek diodowy też na ten prad  i sru za godzinę mamy z pustego 100Ah na full - tyle ze radziłbym jednak nie stać w pobliżu :) 

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, lbuster napisał:

To po co ja ustawiałem kompensację temperaturową (czy jak to się tam zwało), żeby przy wysokich temperaturach regulator nie zagotował AKU :niewiem:

Nie jestem pewien czy to była rzeczywista kompensacja od temp. aku bo nie wiem gdzie i jak ja ustawiałeś.
Taka funkcję kompensacji ma większość regulatorów  chodzi o to że panel w niskiej temp wali więcej i ta kompensacja ma spowodować ograniczenie tego.

Rzeczywista kompensacja ładowania zależna od temp aku wymaga czujnika temp umieszczonego na aku i spiętego z regulatorem posiadającym tę opcję - wtedy to działa tak że jeśli temp aku wzrasta regulator obniża prąd ładowania żeby nie ugotowac oraz zapobiec nadmiernemu gazowaniu  lub co gorsza rozsadzić aku 
Taka opcje mają zarówno Victron jak i Tracery AN ale taki czujnik jest to dodatkowe wyposażenie kupowane oddzielnie anie integralna część regulatora

Dla Tracera b. fajna sprawa i nie droga - 28zł     https://www.4sun.eu/regulatory-mppt/czujnik-temperatury-epsolar

spacer.png

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@smok_wawelski, to było pytanie retoryczne ;)

6 minut temu, smok_wawelski napisał:

Taka opcje mają zarówno Victron jak i Tracery AN ale jest to dodatkowe wyposażenie kupowane oddzielnie

Z tego co wiem, to regulator bez tego dodatkowego czujnika bada temperaturę otoczenia. A jako, że ja mam regulator obok AKU, to jest OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak bada temp otoczenia.
 

5 minut temu, lbuster napisał:

A jako, że ja mam regulator obok AKU, to jest OK.

powiedziałbym że prawie ok lub w dużej mierze ok :)   
jednak niewielka różnica będzie na korpusie aku i w powietrzu obok dlatego że powietrze jest złym przewodnikiem ciepła
niekorzystnie na wynik pomiaru zadziała tu tez wentylacja boxu akumulatora - oczywiście   im bliżej siebie będą aku i regulator  tym błąd będzie mniejszy

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Dzięki za odpowiedzi.

Jak pisałem na wstepie nie jestem ekspertem w PV. Zasięgnąłem informacji  źródła (znanego Wam).

@lbusterCzujnik temperatury montowany do aku daje pośrednio informację do kontrolera o stanie "zdrowia" aku. To informacja nie wynikająca z pomiarów (za wyjątkiem temperatury) amperażu ładowania. Kontroler ograniczy prąd (do jakiej wartości?) bo ma info, że aku się gotuje. Ja parametrów zdrowego, ograniczonego prądu nie znam. Są za to podane wartości maksymalne kontrolera i panela. To wiemy ale nie znamy chwilowej, zależnej od pogody zdolności prądowej systemu. Jak ktoś nie chce bądź nie musi martwić się o przegrzanie aku ładuje bez czujnika a kontroler przyjmuję wartość domyślną (stała, bez kompensacji).

Ale z tym czujnikiem to dobry pomysł. Można rozładować na maksa dwa aku np 7Ah (żelek) i 65Ah AGM Start Stop. Takie akurat mam. Podpiąć do kontrolera w słoneczny dzień i obserwować wartość prądu ładowania. Takiego testu nie robiłem.:mlot:

@smok_wawelski Kontroler dobrałem sobie jako ostatni i przyznam szczerze że jedynym parametrem na który wówaczas spojrzałem to prąd. Z panela jest prawie 9A więc padło na 2210A. A nawiasem mówiąc 1210 chyba jednak może pracować z mocniejszym zestawem do 195W. Tracer ma zabezpieczenie i obcina nadmiarowe parametry zabezpieczając kontroler przed uszkodzeniem. Zupełnie inną kwestia jest opłacalność zakupu poszczególnych modeli. O, i jeszcze jedno. Przed Tracerem z tym panelem pracował kontroler PWM 10A (kwota coś ok 25pln). Działa oczywiście nadal ale system nie generował mocy. Dobijał do 14,4 V a reszta szła na zmarnowanie.

Parametry panela.

PV180mono.jpg.d58ecac15cf1de46480a184fc6a5b884.jpg

@smok_wawelski Przyjąłeś założenie że wykorzystujemy PV tak samo. U mnie panel służy jako źrodło napięcia w garażu. Jego zadaniem (detale pomijam) było oddanie ponad 5A. I jak widać, dzięki MPPT, daje. Ale z tym niedowymiarowaniem to nietrafione. Faktem jest że w karawaningu a w szczególności w trasie powinno być 1:1. Ile bierzemy to tyle - i to szybko - chcemy dostać z powrotem. No i tu mamy sedno sprawy - ja miałem inne założenia. Ja nie muszę dostać tych 60Ah (czy ile tam wydoję) na zawołanie (czyt. na drugi dzień). Nie śpieszy mi się aż tak bardzo. System miał mi zapewnić zasilanie CTEK. Po drugie - zmagazynować energię. I to robi. Bo jak się bawię w modowanie ogrzewania, 3 godziny, napiecie stoi na poziomie 12.2 - 12.4 - choć Tracer podaje że to już 25 % pojemności, to za dwa dni mam aku nabite na full.

1. Mam możliwość zmniejszenia pojemności, tylko nie mam takiej potrzeby bo aku są stale syte.

2. Prawidłowo dobrany aku to coś około 90Ah. Byłoby te 0,1C. Tylko że z takim to ja bym szybko zmarzł :D i niczego nie przetestował.

Wszystkie Twoje założenia są słuszne dla mobilnego karawaningu. Gdzie przywrócenie aku do stanu pełnego naładowania w możliwie najkrótszym czasie jest priorytetem. Tylko że mój system nie pracuje cyklicznie. Działa tylko stacjonarnie.

PS Piszę i czytam na komórce co nowego w poście. Ale już nie będę edytował.

Tak, System zapewnia zasilanie garażu. Budą jeżdże na kempingi. Tam się ładuje aku do movera i nie tylko, za pośrednictwem CTEKa. Po powrocie buda ląduje w garażu i dostaje 230V z PV połączonym z baterią aku. Mocy starcza też na zabawę. A brak pełnej kontroli ładowania akumulatora został przeze mnie potwierdzony. Nie odnalazłem też w materiałach innych producentów kontrolerów PV ustawiania progu amperażu.

Po prostu, korzystamy z PV w troszkę inny sposób. Może kiedyś coś położę na dach budki....(tylko na pewno nie wezmę ze soba tych 260Ah bo mi kucyk nie ruszy budy.:hehe:)

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, Tofel napisał:

A nawiasem mówiąc 1210 chyba jednak może pracować z mocniejszym zestawem do 195W.

Nie masz racji -  1210 = Max. moc wejściowa PV  130W/12V,  260W/24  https://www.4sun.eu/regulatory-mppt/regulator-ladowania-mppt-tracer-1210an-10a-12-24v

53 minuty temu, Tofel napisał:

@smok_wawelski Przyjąłeś założenie że wykorzystujemy PV tak samo..............U mnie panel służy jako źrodło napięcia w garażu. ...................Faktem jest że w karawaningu a w szczególności w trasie powinno być 1:1

Nie nie przyjąłem - po pierwszym poście wróciłem i skorygowałem - proszę czytaj co ja pisze nim się odniesiesz a z tym 1:1 też bym polemizował bo to trochę wg mnie inaczej wygląda  byłoby to prawdziwe gdybyśmy założyli ze codziennie mamy możliwość uzupełniania ale słoneczko jest kapryśne :) 

2 godziny temu, smok_wawelski napisał:

Powyższe jest prawdziwe w założeniu autonomii systemu -  wróciłem bo nie dawało mi to spokoju
i znalazłem tego bliżej nieokreślonego CETKa - jeśli zakładasz ładowanie ładowarka z kolei po co PV chyba że dla ozdoby

Owszem wiec garażu nie założyłem ale nie założyłem tez że ma byc to takie samo zastosowanie jak u mnie :) 

 

 

OT

Proszę Was wszystkich  abyście nie odbierali  wrogo tego co dalej napiszę - to absolutnie nie jest moja wrogość ale po prostu sugestia organizacyjna dla całego forum anie tylko tego mojego wątku

Co ostanie kilka stron i wcześniej tez bywało  po kilka stron  - co to wniosło do tematu elektryki mojej zielonej puszki  lub nawet tematu ogólnie związanego z elektryka i PV w kampervanie ?
Naprawdę dzięki serdeczne Wam Wszystkim za wszystkie sugestie oraz porady  i zakładam u Wszystkich dobrą wole za która jestem wdzięczny  i naprawdę nie chodzi mi o to żebym kogokolwiek stad wyganiał bo to mój wątek ale zauważcie obiektywnie  proszę że ten watek stał się już wątkiem o wszystkim i o niczym  łącznie z zamieszczaniem tu tematów ogrzewania, podziękowań innym forumowiczom i wielu innych rzeczy kompletnie  niezwiązanych nawet po części z instalacją w kampervanie   co stanowi topic  wątku
I spoko  nie ma sprawy niech już tak zostanie bo mój temat został załatwiony z 5 stron wcześniej i decyzje w mojej sprawie już podjąłem ale po prostu nie rozumiem Waszego wstrętu do zakładania nowych wątków.
Prosiłem tez moderatorów o pewne oddzielenia bodaj kilku stron ogrzewaniatu wrzuconych  ale  widocznie uznano moja prośbę za niesłuszna i nawet  słowa mi nie odpowiedziano.
Naprawdę widzę tu mile każdą Waszą wypowiedź   ale załóżcie że za 2 lata ktoś będzie miał podobny problem do rozwiązania jak ja dotyczący elektryki i PV w blaszaku  - owszem może znajdzie ten wątek ale w samym wątku ciężko mu będzie znaleźć istotę sprawy czy potrzebne mu informacje  - dlatego jestem zwolennikiem - 1 sprawa = 1watek - jasne że powstają watki poboczne i nie zamierzam aby K.pl stało sie Elektrodą  - jednak wydaje mi sie ze przy takim założeni 1 watek=1 sprawa to dużo lepiej i szybciej jest  wyszukiwać komuś kiedyś informacje a taki chaotyczny fejsbukowy model b. długiej i w sumie chaotycznej dyskusji  rodzi w tym znaczne utrudnienia  zwłaszcza nowym użytkownikom forum którzy na K.pl poszukują   pomocy i informacji

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) Alternator poda tyle ile akumulator potrzebuje - ale naprawdę często podaje grubo powyżej 50-100A w każdym aucie...

I aktualne akumulatory jednak aż tak nie wybuchają...

2) Spięcie Cirixa - w sumie mam podczas ładowania najczęściej - bo zarówno solar jak i alternator szybko ładuje swój pierwszy akumulator i chce zaraz ładować drugi przez zmostkowanie ich i tak się dzieje w każdym układzie z cyrixem lub z logiką podobną (95% kamperów).

O łączeniu akumulatorów różnej pojemności i Cyrixie pisaliśmy też troszkę - i ważniejsze jest rozpięcie przy rozładowaniach a nie przy ładowaniu...

3) Regulator potrafi nawet rozładowywać akumulator (jak dobry elektroniczny prostownik) by zachować jego najdłuższą żywotność i wydajność (nawet to widać na wykresach z Victrona)

Na pewno nie daje tyle ile ma z solara bo to jest regulator a nie "przetwornik" czy "obcinacz" zbyt wysokiego napięcia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Misio napisał:

1) Alternator poda tyle ile akumulator potrzebuje - ale naprawdę często podaje grubo powyżej 50-100A w każdym aucie...

tak jak napisałem cegówka prawdę powie :)  zgadza się nie wybuchając tak jak te dawne ale tez nie zgodzę się że 100A jest dla nich zdrowe - zauważ także charakterystykę pracy altka  nie zawsze wbijasz asa i jedziesz na 4000obr/min zwłaszcza klekotem :) 
Jeśli te 100A byłoby ok to żaden producent nie pisałby o prądzie 10h a na kampery wszyscy by ładowali 1000w i regulatory 100A :) 

8 minut temu, Misio napisał:

O łączeniu akumulatorów różnej pojemności i Cyrixie pisaliśmy też troszkę - i ważniejsze jest rozpięcie przy rozładowaniach a nie przy ładowaniu...

Tak pisaliśmy i nie wypieram się tamtejszych racji  - nie znaczy to jednak że ze wzgl na równomierne ładowanie aku w baterii najlepiej powinny być jednakowe aku 

9 minut temu, Misio napisał:

3) Regulator potrafi nawet rozładowywać akumulator (jak dobry elektroniczny prostownik)

Powiedziałbym zaawansowany regulator - jakim jest Victron, te mniej zaawansowane niestety nie są takie mądre

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najwieksze

46 minut temu, smok_wawelski napisał:

Jeśli te 100A byłoby ok to żaden producent nie pisałby o prądzie 10h a na kampery wszyscy by ładowali 1000w i regulatory 100A :) 

Tak pisaliśmy i nie wypieram się tamtejszych racji  - nie znaczy to jednak że ze wzgl na równomierne ładowanie aku w baterii najlepiej powinny jednakowe aku.

Nie znam chyba nikogo kto ma taki sam akumulator w zabudowie i pod maską dla silnika, a Citrix czy energia blok spina te 2aku razem... bo największe problemy są przy łączeniu gdy je rozładowujemy, a nie jak ładujemy...

U mnie po spięciu nie robi się 105Ah z 95 Ale 200Ah...(95+105) i tak jest niemalże u wszystkich...

Co do tyej 1/10 to moim zdaniem jest to jednak zaprzeszła wartości i przy ładowaniu liniowym, bez kontroli mikroprocrsorowej...która przy alternatorze czy przy regulatodze solarów już jest.

Nie po to też montowane są alternatory 100-150-200A by pracowały do 10A...tylko by zakręcić dużym silnikiem i 5 razy w ciągu 15min i by po tym czasie akumulator był dalej w dobrej kondycji i naładowaniu...

A montaż 1000w w solarach i regulator 100A to marzenie wielu, ale że względu na rozmiar, ciężar i koszt często nie osiągalne

 

Ps. Fatalnie się o takich rzeczach pisze, a nie mówi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

52 minuty temu, Misio napisał:

U mnie po spięciu nie robi się 105Ah z 95 Ale 200Ah...(95+105) i tak jest niemalże u wszystkich...

nie bardzo - wielu ma 200Ah lub nawet więcej na zabudowie i  100-120Ah na rozruchu
Nie w kwestii ładowania ale w kwestii użytkowania Twoje rozumowanie że masz 200Ah wg mnie jest  błędne - nie zaprzeczysz chyba  ze aku  rozruchowy  raczej nie powinien być używany dla zasilania zabudowy  bo możesz mieć przykrą niespodziankę przy wyjeździe  wiec realnie masz do dyspozycji na zabudowie tylko te 95Ah których i tak nie możesz wykorzystać w całości bo zarżniesz aku -  ujdzie to może biednie w alkowie z grzaniem gazowym i lodówka na gaz ale przy webasto i lodówce z przetwornicy jak u mnie to jest nieakceptowalna nędza - właśnie dlatego wielu na zabudowę w puszce   wkłada znacznie więcej Ah niż piszesz

 

52 minuty temu, Misio napisał:

bo największe problemy są przy łączeniu gdy je rozładowujemy, a nie jak ładujemy...

zgoda ja się z tym zgadzam ale to nie jedyny problem - od wiek wieków do dzisiaj w bateriach akumulatorów zaleca się stosowanie takich samych i o takim samum stopniu zużycia, weź elektrycznego widlaka, weź baterie w wagonach kolejowych - wszędzie te zalecenia są coś jest więc ich powodem, nie po darmo stosuje się też choćby w głupich ładowarkach ogniw do modelarstwa czy e-fajek balansery aby wyrównywać ładowanie ale to dla duzych aku byłyby b. mocno drogawe rozwiązania - chociaż w LiFePo sie je stosuje - ale zostawmy LiFePo bo to tema dość nowy i raczkujący więc raczej z racji kasy odpada.

 

52 minuty temu, Misio napisał:

Co do tyej 1/10 to moim zdaniem jest to jednak zaprzeszła wartości i przy ładowaniu liniowym, bez kontroli mikroprocrsorowej...która przy alternatorze czy przy regulatodze solarów już jest.

OK tylko gdzie  masz   mikroprocesor  przy starym altku  takim jak u mnie czy u Ciebie ? jak te altki budowali to przecież mikroprocesor był prawie wiedzą tajemną :) 
Ne wiem czemu zatem producenci aku dalej podają zaprzeszłe zalecenia nie jestem fachowcem od aku i się nie upieram ale i nie bardzo dam sie przekonac :) 
Jakaś przyczyna chyba tego musi być bo producenci aku  upierają sie przy tym jak przysłowiowe osły   że to najzdrowsze dla aku 

 

52 minuty temu, Misio napisał:

A montaż 1000w w solarach i regulator 100A to marzenie wielu, ale że względu na rozmiar, ciężar i koszt często nie osiągalne

Ciężar paneli nie jest tu problemem - panel 300w waży ca 18kg wiec może nie na alkowę ale 3x300w ważące te 60kg  na busa spoko i dachu też starczy  dach puszki u mnie to 3,30m x1,50m a panel 300w ma 1,65x1,0  tyle że może okna dachowe trzeba by wentylatorami zastąpić :)  koszt  samych paneli w sumie tez nie astronomia 2000zł
Ciężar owszem tak  ale to nie ciężar paneli a ciężar aku związanych z takim systemem PV  bez których system byłby bez sensu 
Kasa faktycznie regulator aku i panele zrobi się spora i dla mnie na pewno nie do zaakceptowania ale z drugiej strony ludzie budując z kilkuletniej puszki wydaja nierzadko  po 1500-2000  na 1 fotel więc też zależy do czego odniesiemy tę kasę w budowie - ale nie zaglądam ludziom ich w kieszeń :) 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już widzę jak ta niby  "większość" ma po 200Ah bo to akumulator jak w jelczu i prawie nigdzie nie ma na to miejsca. Chyba że sobie pod kanapą trzymasz :lol:przeglądając mnóstwo kamperów, przyczep (na przestrzeni lat) z solarami i bez to ja nie widziałem większego niż 100Ah 

A ja jeszcze Ciebie Smoku zapytam o przetwornicę..... tylko azo ma to eco mode że pobiera w spoczynki <0,15A? Szukałeś innych? Pytam oczywiście pod kątem niższej ceny. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, marek230482 napisał:

"większość" ma po 200Ah bo to akumulator jak w jelczu

Mareczku niekoniecznie jak w jelczu - 2x100Ah naprawdę nie jest takie duże - z bywajajacych tu dość często  "puszkowców" choćby Adam, zerknij po CT ale po puszkach - zmienisz zdanie.  To własnie  ten temat co i pisaliśmy i teraz pisałem Misiowi - alkowa i gaz to całkiem inne potrzeby niż puszka i webasto :) 

16 minut temu, marek230482 napisał:

tylko azo ma to eco mode że pobiera w spoczynki <0,15A? Szukałeś innych? Pytam oczywiście pod kątem niższej ceny. 

Patrzyłem ale nie za wiele  Volta skreśliłem ze wzgl na słabe opinie    a markowe Dometica lub podobne to cena kosmos - poza tym to nie za wiele tego jest a jak już coś jest to nikt nic o tym nie pisze coś więcej z  opinii wiec nie chcę w takie coś wchodzić i stanąłem na AZO
Mozna to zuzycie energii na spczynku obejść  stosując do lodówki dodatkowy termostat lub sterujący załączeniem przetwornicy tylko na czas pracy lodówki  lub wywlec sterowanie z istniejacego - opisy sa na CT ale w sumie ja uwiesiłem sie na AZO i chyba nie będę kombinował

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tymi akumulatorami to się opierasz raptem na kilku osobach. To żaden standard. Na prawdę mało kto takie potężne baterie montuje. 

Odnośnie przetwornic to wiem jak zrobić sterowanie. Nie ma z tym problemu ale.... ona ma służyć nie tylko do lodówki a też innych rzeczy jak np mój prądożerny laptop. I teraz musiałbym jeszcze dodatkowe jakieś "pstyczki" robić. Zastanawiam się czy jest sens, czy nie lepiej dołożyć tą stówę do AZO eco mode. Nie wiem. Myślę. Ale solary już zamówiłem i świerzbi mnie też na przetwornicę (bo bym sobie majówkę wydłużył do tygodnia lub dwóch mając zasilanie lapka w kamperze). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.