Skocz do zawartości

Elektryka w zielonej puszce


Rekomendowane odpowiedzi

Dopowiem:

Ja mam 2x185W na dachu i 95Ah akumulator...przygotowane pod trzeci panel na zimę...i gdyby nie kg to by już był ten 3panel na dachu, a aku taki mi wystarczy a większy też waży...wole rozładować akumulator i go szybko naładować, niż wozić wielkie ilości kg...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Misio, podpowiedz mi, czemu podwójnie przewymiarowałeś solary?

No bo ja to widzę tak - te dwa solary spokojnie mogą Ci dać te 20A, jednak regulator nie powinien puścić więcej, niż ładowanie 10-cio godzinne, czyli jakieś 10A. Czyli przy pogodzie w dechę połowa wydajności Ci idzie w czarną :pupa:. Nawet jakbyś chciał to wykorzystać, to musiałbyś podłączyć prądożerne odbiorniki na wyjście regulatora napięcia, bo np. przetwornica podłączona bezpośrednio do AKU tego nie wykorzysta.

No chyba że masz założenie, że w kiepską pogodę (czy jesień, zima, wiosna) będziesz miał te 10A, co doładuje Ci AKU.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) częściej mam gorsza pogodę lub cień drzew...wolę by duża część prądu nie była wykorzystana, niż by mi miało go zabraknąć...

2) nie widzę powodów by wracać do starszych zaleceń czyli 95 A h akumulator ładować 9,5A...po to też mam regulator 30A

W autach są alternatory po 130-170A wcale to nie tylko dla obsługi  elektroniki...

Przetwornice też mamy słuszną więc pobór prądu jest spory i jak część idzie w prost "z dachu" to fajnie , a twierdzenie ze przetwornica do aku, ale solar tez do aku i alternator dp aku...wiec tak samo np solar do przetwornicy...

Dodam że my najwięcej jeździmy jesienią i zimą kiedy są dni krótsze, a słońce idzie bardziej płasko...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok - dużo wyjaśniłeś :)

Jedno mnie tylko zastanawia. Czy w regulatorze ustawiłeś większy AKU np. 200A, by Ci ładował większym prądem? Rozumiem, że to standardowy kwasiak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam agm start/stop

Jak pokazałem znajomemu co mój regulator sam zaproponował w ustawieniach, to stwierdził że bardzo dobrze...wszystko odbyło się automatycznie, czyli nic nie zmieniałem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, Misio napisał:

nie widzę powodów by wracać do starszych zaleceń czyli 95 A h akumulator ładować 9,5A...po to też mam regulator 30A

17 godzin temu, Misio napisał:

Ja mam agm start/stop

Przewymiarowanie solarów jest dla mnie oczywiste i właściwe tak jak napisałeś w odp.
Powstaje zatem pytanie czy ten akumulator może być ładowany tak dużym prądem - wg mnie nie powinien i zdecydowanie wpływa to na jego żywotność,
jeżeli aku ma niższe zalecane ładowanie to założenie regulatora 30A jest  blędne z tego powodu
jednak   - uzasadniać taki regulator  mogą  parametry paneli  przecież tu każdy regulator też ma kryteria max napięcia i max mocy paneli

Nota bene ja też chcę zrobić to samo nawet nie tylko chcę ale muszę o ile będzie to panel 300-320W - zakładając baterie aku   max 2*100Ah - czyli na dobra sprawę starczałby MPPT 20A ale jednak parametry panela 300-320w wymuszają regulator  30A ze wzgl na napiecie byłoby ok ale ze wzgl na moc panela już nie

Dla Victrona / Tracera jest to odpowiednio
Maksymalne napięcie z systemu PV [Uoc]  =  100V  /  72V   -   czyli tu puszcza spoko
Nominalna moc wejściowa PV dla napięcia systemowego 12V   =  290W / 260W  - tu wymusza większy regulator
Zastanawiałem się czy np. nie iśc w panel 280W i Victrona 20A nawet Misio podsyłał mi w tym wątku sensowny namiar na takiego  - odpuściłem jednak  ten pomysł bo uważam że żadne urządzenie nie powinno pracować na max skraju swoich możliwości 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A w aucie jakim prądem akumulator jest ładowany?

80-100-120A?

Dlatego też ja zdemontowalem alternator 70A (poprzedni silnik miał 45A) a zamontowalem 150A...

Ponad to pamiętajcie że Cirix spina mi 2 aku..

I mam wówczas 105 i 95Ah razem zmostkowane...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, marek230482 napisał:

A w regulatorze nie ustawia się maksymalnego prądu ładowania? A jaką tak na prawdę mają sprawność panele na płasko? 

To zależy od regulatora czy ma taka opcję. Na płasko maja na pewno mniejszą sprawność niz prostopadle - na moje oko  z 10-15%

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Misio napisał:

A w aucie jakim prądem akumulator jest ładowany?

80-100-120A?

Dlatego też ja zdemontowalem alternator 70A (poprzedni silnik miał 45A) a zamontowalem 150A...

Ponad to pamiętajcie że Cirix spina mi 2 aku..

I mam wówczas 105 i 95Ah razem zmostkowane...

W sumie racja. Altka przecież nic nie ogranicza.

1 godzinę temu, smok_wawelski napisał:

To zależy od regulatora czy ma taka opcję. Na płasko maja na pewno mniejszą sprawność niz prostopadle - na moje oko  z 10-15%

A to bardzo mało. Myślałem że z 40% mniej. Ja spróbuję panel dać na antenę sat. I tak jej nie używam. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Misio napisał:

A w aucie jakim prądem akumulator jest ładowany?

80-100-120A?

zgoda pojdzie więcej prądu niż 10cio godzinny
załóżcie cęgówkę zobaczycie  że nigdy nie jest to full nominalnej mocy altka - przeczyłoby to prawom fizyki
natomiast jakby dać na aku ok 100Ah 100A ładowania to po niedługim czasie jego strzępy w powietrzu by latały
 

2 godziny temu, Misio napisał:

Ponad to pamiętajcie że Cirix spina mi 2 aku..

Ok ale nie zawsze spina, no chyba że wymusisz - tu u Ciebie 95 do 105 to nieduża różnica ale jednak połączenie w baterię 2 aku o rożnej pojemności tez nie jest najlepszym rozwiązaniem przy jej ładowaniu 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Amperaż zależy od tego jakie jest zapotrzebowanie/pobór a nie od tego jakie ma możliwości źródło. Skoro z 100A altka aku pobiera np 15A to tak samo będzie w przypadku solarów jakich by możliwości nie miały. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, marek230482 napisał:

A to bardzo mało. Myślałem że z 40% mniej.

Nie traktuj proszę tych moich 10-15% jako 100% wiarygodne - sprawdź z fachowych źródłach tak strzeliłem z tego co coś tam  czytałem i trochę na nosa 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Postarał się dać trochę informacji w temacie możliwości solarów i poboru prądu przez lekko rozładowany akumulator. Jako że ekspertem od fotowoltaiki nie jestem, chciałbym przy okazji podziękować forumowym kolegom @kalapan (via FB) oraz @tarapukuara(kontakt bezpośredni). To po rozmowie z nimi doprecyzowałem swoje wymagania co do zestawu PV.

Podam przykłady jak zachowuje się zestaw 180W mono + Tracer 2210AN. I tu wzmianka dla @marek230482 - panel leży u mnie odchylony od poziomu o ok.10%

Mam możliwość wydojenia akumulatorów ( w sumie ok 260 Ah) bo testuję nowe elektryczne ogrzewanie w przyczepie. Minimalny pobór mojego obciążenia dla 12V to 7.5A. Maksymalny (mam słabą przetwornicę) to 22.5A. Po trzech godzinach testów znika już 60 Ah.:o

Co robi zestaw PV.

2020.03.11 godz 9:00

CHARGE_03_resize.jpg.c1078ae9d336b6185938e1f57480cdb8.jpg

Generuje 19V a do aku leci 14,4V. Nadwyżka zostaje i jest wykorzystana do zwiększenia amperażu ładowania. (MPPT działa).

Po stronie PV.

CHARGE_01_resize.jpg.224562bcaa21c5227ca20401f25c5aff.jpg

Po stronie aku.

CHARGE_02_resize.jpg.c4d3bf51b15ac53ba1b2248a4e4dc5ad.jpg

A teraz foto z dnia 2020.04.17 g11:30 - miesiąc póżniej.

CHARGE_04_resize.jpg.0c1020fd25530569c7a8fa96358aac82.jpg

Panel leci już na maksa (napięciowo) - 24V (zgodnie z danymi producenta).

W takim konkretnym przypadku i gdyby miec aku z przed miesiąca, możliwe byłoby jego ładowanie na poziomie coś około 8,3A.

Mój panel jest w stanie dać 8,89A. To tak w temacie sprawności PV. A daty podałem po to, żeby zwrócić uwagę na fakt, że w tych miesiącach nie mamy pełnego nasłonecznienia przez długi okres w ciągu dnia.

Po to został zakupiony 2210AN - by regulator nie chodził na granicy amperażu.

Według mojej wiedzy, amperażu ładowania akumulatora nie da się ograniczyć. Jeśli prąd dostarczony z PV zostanie puszczony przez kontroler do aku,  to nic go nie zatrzyma za wyjatkiem stopnia naładowania akumulatora.

Wyobraźmy sobie sytuację, że ładujemy np AGM o pojemności 38Ah zaraz po powrocie. Parkujemy budę moverem i podpinamy zasilanie PV. Takie 9A może szybko skrócić żywot baterii.

I z tego powodu dobieramy aku do naszych potrzeb, poźniej ten aku zasilamy panelem o odpowiednim wydatku prądowym i na koniec spinamy to w całość kontrolerem.

Dlatego u mnie ładowaniem aku w budce zajmuje się CTEK.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Tofel napisał:

Według mojej wiedzy, amperażu ładowania akumulatora nie da się ograniczyć. Jeśli prąd dostarczony z PV zostanie puszczony przez kontroler do aku,  to nic go nie zatrzyma za wyjatkiem stopnia naładowania akumulatora.

Według mnie, po to się ustawia parametry akumulatora w regulatorze napięcia by wiedział, jak go ładować.To jest skomplikowane urządzenie i nie wierzę, że po prostu głupio podaje tyle prądu do AKU ile mu solar da. To po co ja ustawiałem kompensację temperaturową (czy jak to się tam zwało), żeby przy wysokich temperaturach regulator nie zagotował AKU :niewiem:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.