Jump to content
smok_wawelski

Elektryka w zielonej puszce

Recommended Posts

peja76
W dniu 31.03.2020 o 22:30, smok_wawelski napisał:

Dla panelu 320 wystarczy Tracer 3210AN - 30A,   Aku najprawdopodobniej zwiększę ale nie wiele  na 2x100Ah  - powodem zmiana koncepcji ogrzewania z webastao suche  na wodne i podłogówka - to potrzebuje trochę więcej. Myślę że kwasa można  potraktował  9-cio godzinnym i będzie zył - czuj temperatury aku tez planuje jeśli regulator umożliwi to już małe pieniądze.   Ile kwas dostaje w aucie realnie z altka - wiecej chyba niż 10cio godzinny - kupię cegówke to zmierze bo na razie jej nie mam.   Wiem że wydoli 30A na LOAD ale takie dublowanie przekaźnikiem jest popularne w elektrotechnice aby oszczędzać droższy element - przekaźnik jest tani wiec nie boli a każdy prąd przez regulator to ciepło które wg mnie nie służy elektronice. Nie wiem na czym Tracer ma zrobione LOAD i odciecie  w sobie -  wiec tak sobie wydumałem.        Czy dobrze czy złe właśnie czekam na więcej odpowiedzi :)   

Jestem laikiem w ogrzewaniu, wiem również jakie masz zdanie o Kapitanie, ale może coś ci się przyda co dziś pokazał o ogrzewaniu jak by co to tak od połowy.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski

Dziękuję  - przejrzę
Owszem moje zdanie nie jest najlepsze o Kapitanie - bynajmniej nie jest ono  jako o człowieku a dotyczy wyłącznie poprawności technicznej i parcia na szkło :) 
Tym bardziej że w ostatnich jego filmach o kamperze  - Kapitan robi tylko za medialny szum a resztę robią ludzie chyba bardziej fachowi niż on.

Edited by smok_wawelski (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
peja76
5 minut temu, smok_wawelski napisał:

Kapitan robi tylko za medialny szum a resztę robią ludzie chyba bardziej fachowi niż on.

dokładnie jak piszesz, ale nie zaszkodzi zobaczyć, może akurat

Jak zobaczysz, napisz co sądzisz o tym rozwiązaniu.

Edited by peja76 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski

Przejrzałem z grubsza  - rozwiązanie nie dla mnie  - to gaz
Co sadze - to ta sama idea co podłogówka która chcę zrobić na bazie zwykłej hydrauliki i ogrzewań CO oraz pomysłów  kolegów z CT - bardzo podobnie robi się to z webasto mokrym :)  różnicą jest praktycznie źródło ciepła a pytaniem zasadniczym czy ktoś chce mieć gaz w  blaszaku.
W filmie mamy panel - to narzuca mi to wymiary i układ ogrzewania  - robiąc pexem zrobię jak chce mniejsze grzanie np. pod łózkiem a większe na przejściu i przy suwanych drzwiach.  Uważam też że webasto mokre jako żródło ciepła i wymiennik płytowy jako ciepła woda do łazienki w blaszaku sprawdzają się lepiej  - ale jak wiecie ja mam też skrzywienie na CO.
Tego typu materiały zawsze można oglądnąć i zaadoptować coś dla siebie - jeśli nawet nie wprost to jakiś kawałek :) 
 W sumie chętnie tez podyskutowałbym na ten temat ale może nie w tym wątku  - tu chciałbym sie skoncentrować na sprawie mojej elektryki i ja zamknąć na tip top  bo na dniach zakup a później  zaczynać kłaść peszle i wciagać kabelki :)  a później lecieć dalej i z innymi robotami których jest jeszcze sporo :) 

Edited by smok_wawelski (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
marek230482

W tym filmie gość nie odkrywa żadnej ameryki. Po prostu ciepłą wodę z bojlera wykorzystuje do pompowania w podłogę. Bardziej ciekawe z tego jest, że pokazuje trumę  w środku. Urządzenie za 3,5k zł jest zwykłym garnkiem w puszcze z kwasiaka. Do przyczepy sobie takie podgrzewacz robiłem. 

Odnośnie ogrzewania to dlaczego smoku zdecydowałeś się na webasto? Nie obawiasz się hałasu? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski

Mam pod chałupą całkiem pewny wyznacznik hałasu webasto bo mój Sharan ma pełne postojowe  wodne  - no lekko szumi,  trochę capi zwłaszcza przy rozruchu ale nie jest tak źle - realnie w kabinie jest to niesłyszalne.  Znacznie bardziej jest słyszalny Eber Airtronic w kabinie Mastera Twina którym jeździ kumpel. 
Pewnie poczytałeś moje dylematy z ogrzewaniem na CT - dalej je mam i dalej uważam że webasto jest wykluczone na kempingu o ile nie staniesz daleko od ludzi  ale na kemping w Limonce  będzie ogrzewanie elektryczne,  oraz podgrzewacz wody też elektryczny bo poniewiera mi sie taki po chałupie :) 
Trochę to może jest bez sensu w związku ze sporą inwestycją w elektrykę - ale nie do końca tak jest bo sporo jeżdżę po kempingach i polach z biednym prądem albo i bez prądu, chcę mieć tez możliwość jeżdżenia przed i po sezonie - wtedy raczej na kempingach całorocznych  jest luz  a i stanąć można gdzie indziej  na dziko czy półdziko więc webasto nie będzie raczej stanowić problemu.    Dlatego koniec końców stanęło właśnie na webasto  i uważam że jest to najlepszy  sposób ogrzewania  puszki bo gazu  zdecydowanie nie chcę mieć
Nawet pominąwszy moje uczulenie na problem CO co by nie mówić gaz  to jednak nie jest najbezpieczniejsze medium w kamperze a ropa i tak jest zawsze w aucie.   
Pierwotnie zakładałem webasto suche i tylko suche - powodem  zmiany decyzji była generalnie cena suchego i kłopot z ciepła wodą, może  nawet nie nie kłopot ale  dochodzący koszt zrobienia bojlera który przy grzaniu go suchym webasto jest mało efektywny  i jednak trochę roboty z jego zrobieniem jest.  Postanowiłem więc załatwić to mokrym jako podłogówką a szybkie dogrzanie auta nim się podłogówka rozgrzeje zapewni mi mała nagrzewnica wyłączająca sie po nagrzaniu podłogówki - pomysł jest też zaczerpnięty od Kolegów z CT. 
Ciepła woda w tym przypadku tez jest prosta i w miarę tania - będzie to wymiennik płytowy - to również pomysł zaczerpnięty z CT. 
Kolejnym aspektem była chęć  możliwości podgrzania silnika w zimie przed wyjazdem z pod chałupy  autem stojącym na mrozie pod chmurką co przy starym klekocie niewątpliwie jest korzystne.  Tak jak pisałem być może będę tym busem jeździł na codzień  a na pewno pojade nim jak mi Sharan kleknie bo do roboty jakoś trzeba dojechać,  pewnie czasem pojadę również  weekendowo w zimie  a webasto suche załatwiłoby mi tylko podgrzanie wnętrza a nie silnika. 
Kolejny aspekt to kasa - sensowne mokre 5kW +sterowanie na pilota lub telefon to koszt ok 1000-1200zł - wyłączywszy chinole nie sposób za to kupić sensownego suchego ze sterowaniem zdalnym .    Za Airtronic'a po remoncie albo za nowego Planara ze sterowaniem zdalnym  trzeba dać 2 razy tyle o nowym Aitronicu nie wspomniawszy.
Nawet idąc w gaz tak samo wchodzi się w temat ciepłej wody - sorry w lecie to ja mogę podreptać do prysznica na kempingu ale w zimie czy jesieni nie.   Grzanie wody w bojlerze jakąś Trumą  z TrumaVentem to taki sam kit jak webastem suchym,   bojler gazowy to koszt i dwa urządzenia gazowe w aucie  bo przecież piec tez potrzebny a tak naprawdę  sensowne rozwiązanie gazowe ogrzewania i ciepłej wody to tylko Truma Combi  której  koszt jest  niewiele mniejszy od wartości mojej starej blaszanki więc nawet nie ma o tym mowy. Na dodatek dochodzi jeszcze temat butli oraz ich wymian i miejsca na nie,  koszt  Mono czy DuoControla  albo sensownej instalacji ze zbiornikiem LPG pod autem - wiec gazowi w Limonce zostało powiedziałem zdecydowane   nie i  nastąpiła decyzja webasto mokre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
marek230482

Jeżeli chodzi o gotowe mobilne aplikacje LPG to racja, cena kosmos. Chyba dlatego, że to po prostu występuje tylko w carawaningu. Chociaż gdyby nie chęć podgrzewania silnika to bym Ci zaproponował do zabudowy zwykły domowy piec dwufunkcyjny. Nie trzeba kupować chorej trumy o wartości - jak piszesz - busa :) też uważam te ceny za niepoważne. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
tamtam
Ale mi chodzi o pytanie chris_66. Alternator daje + po osiągnięciu nominalnej sprawności a nie zaraz po odpaleniu (w praktyce to są sekundy). Nie ma informacji o naładowaniu akumulatora ale przecież jak masz odpalony silnik to dostajesz tyle amper ile daje altek minus obciążenie. Przy dieslu to niewiele jest obciążenia a altki w nowszych mają przynajmniej te 120A. 
Kiedyś jeździłem na lodowce włączone na 12v i prąd z alternatora. Niemniej spalanie mialem wtedy 20 % większe. Zamiast 10,5 mialem 13,5 a czasem większe. Przestałem za granicą. Nieopłacalne. Na kazdy 1000 km 20 litrów paliwa więcej jak placisz 1.6 EUR za litr ON. O wiele taniej wychodzi lodówka na butli propan-butan.

Wysłane z V30

Share this post


Link to post
Share on other sites
PolariS
14 minut temu, tamtam napisał:

Niemniej spalanie mialem wtedy 20 % większe.

Ale to tak na poważnie? Lodówki maja tak od 100W w górę, może wyłączyć światła i spalanie spadnie o kolejne 20% ?  Coś mi tu się nie dodaje. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
marek230482

Dokładnie, to raptem równowartość (albo i mniej) włączonych świateł mijania (z całą masą pozostałych żaróweczek). Chciałbym żeby mi spalanie spadło o 20% jak zgaszę światła :lol: 

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski

Każde obciążenie altka będzie się wiązać ze zwiększeniem zużycia paliwa - zwiększenie będzie proporcjonalne do mocy tego obciążenia - proste energia nie bierze sie znikąd bo byłoby to perpetum mobile.  Podobnie zresztą jest z klimą czy nawet ze zwiększonym załadunkiem  - to normalne i zgodne z prawami fizyki
Ale 20% wydaje mi się wartością przesadzona w przypadku lodówki  i  nie proporcjonalne w stosunku do jej mocy.

Dzięki za wszystkie cenne uwagi i dyskusje - ale prośba Koledzy jeszcze na chwile skoncentrujmy się na mojej elektryce - w wątku zrobił się spory groch z kapusta  prosiłem nawet  modratora zgłoszeniem o oddzielenie tematu ogrzewania jako zupełnie nie związanego  z topiciem o elektryce  ale jak na razie to się nie stało.

Moja prośba o zachowanie topicu wynika z tego że chciałbym w przyszłym tygodniu wysłać zapytania do dystrybutorów i zakupic graty a jeszcze przed ostateczną decyzja chciałbym  żeby ktoś mądry i fachowy  wypowiedział się na pytania które zadawałem   Tracer vs Victron oraz żeby ktoś ocenił schemat z Tracerem  - może w weekend wpadnie tu  @Kristofer a i do Piotra @PolariS  i innych Kolegów też się o to uśmiecham jakby ktoś znalazł  chwilkę czasu i wypowiedział się rzeczowo to  byłbym wdzięczny :)  marudzę wiem i sorry  - ale to sporo kasy i chciałbym ja jak najlepiej wydać :) 

 

Przyklejam ponownie  obydwa schematy  prosząc Was o  wypowiedzi w temacie:
1/   na ile uważacie że Tracer 3210AN jest gorszy od Victrona 
2/ Waszych doświadczeń z oboma  tymi regulatorami  MPPT
3/  ocenę i korekty dla schematu z Tracerem  3210AN

Schemat z Victronem - jest właściwie klepnięty a zamieszczam go dlatego że na jego bazie powstał schemat z Tracerem do którego mam pewne wątpliwości,  
info o zmianach w stosunku do schematu z Victronem  i moich wątpliwościach jest niżej przy schemacie Tracera



VICTRON - ostatnia wypracowana wersja

10d.jpg

 

TRACER (na bazie Victrona) z prośba o ew. korekty 
w stosunku do schematu z Victronem
- zmieniono obwód przekaźnika
---- przyłączenie minus cewki przekażnika zabezpieczenia niskiego rozładowania  aku - minus pobrano z LOAD
---- usunięto bezpiecznik z obwodu przekaźnika - nie jestem pewny czy to ok
---- wykorzystano zaciski LOAD do sterowania przekaźnikiem aby odciążyć regulator - wydaje mi sie to pożądane

elektryka-tracer.jpg

Edited by smok_wawelski (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
tamtam

Tak mam w trasie. Źle liczysz zapotrzebowanie.
1 z alternatora idzie na elektroblok ktory sam zjada ok 0.8 A tak na oko.
2 Lodowka bierze 11A w rozruchu 13. Mierzone cegowka.
3. Ladowanie aku pokladowego bo w nkcy na parkingu spałeś, jakis telewizor. Telefony naladowac, swiatlo, pompa wody itd. Aku jest bardziej lub mnie rozładowane. Wiec alternator laduje aku, lodowke i elektroblok. Tak sie wydaje ale idzie paliwo...

Wysłane z V30

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...