Skocz do zawartości

Elektryka w zielonej puszce


Rekomendowane odpowiedzi

Ale mi chodzi o pytanie chris_66. Alternator daje + po osiągnięciu nominalnej sprawności a nie zaraz po odpaleniu (w praktyce to są sekundy). Nie ma informacji o naładowaniu akumulatora ale przecież jak masz odpalony silnik to dostajesz tyle amper ile daje altek minus obciążenie. Przy dieslu to niewiele jest obciążenia a altki w nowszych mają przynajmniej te 120A. 
Kiedyś jeździłem na lodowce włączone na 12v i prąd z alternatora. Niemniej spalanie mialem wtedy 20 % większe. Zamiast 10,5 mialem 13,5 a czasem większe. Przestałem za granicą. Nieopłacalne. Na kazdy 1000 km 20 litrów paliwa więcej jak placisz 1.6 EUR za litr ON. O wiele taniej wychodzi lodówka na butli propan-butan.

Wysłane z V30

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, tamtam napisał:

Niemniej spalanie mialem wtedy 20 % większe.

Ale to tak na poważnie? Lodówki maja tak od 100W w górę, może wyłączyć światła i spalanie spadnie o kolejne 20% ?  Coś mi tu się nie dodaje. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każde obciążenie altka będzie się wiązać ze zwiększeniem zużycia paliwa - zwiększenie będzie proporcjonalne do mocy tego obciążenia - proste energia nie bierze sie znikąd bo byłoby to perpetum mobile.  Podobnie zresztą jest z klimą czy nawet ze zwiększonym załadunkiem  - to normalne i zgodne z prawami fizyki
Ale 20% wydaje mi się wartością przesadzona w przypadku lodówki  i  nie proporcjonalne w stosunku do jej mocy.

Dzięki za wszystkie cenne uwagi i dyskusje - ale prośba Koledzy jeszcze na chwile skoncentrujmy się na mojej elektryce - w wątku zrobił się spory groch z kapusta  prosiłem nawet  modratora zgłoszeniem o oddzielenie tematu ogrzewania jako zupełnie nie związanego  z topiciem o elektryce  ale jak na razie to się nie stało.

Moja prośba o zachowanie topicu wynika z tego że chciałbym w przyszłym tygodniu wysłać zapytania do dystrybutorów i zakupic graty a jeszcze przed ostateczną decyzja chciałbym  żeby ktoś mądry i fachowy  wypowiedział się na pytania które zadawałem   Tracer vs Victron oraz żeby ktoś ocenił schemat z Tracerem  - może w weekend wpadnie tu  @Kristofer a i do Piotra @PolariS  i innych Kolegów też się o to uśmiecham jakby ktoś znalazł  chwilkę czasu i wypowiedział się rzeczowo to  byłbym wdzięczny :)  marudzę wiem i sorry  - ale to sporo kasy i chciałbym ja jak najlepiej wydać :) 

 

Przyklejam ponownie  obydwa schematy  prosząc Was o  wypowiedzi w temacie:
1/   na ile uważacie że Tracer 3210AN jest gorszy od Victrona 
2/ Waszych doświadczeń z oboma  tymi regulatorami  MPPT
3/  ocenę i korekty dla schematu z Tracerem  3210AN

Schemat z Victronem - jest właściwie klepnięty a zamieszczam go dlatego że na jego bazie powstał schemat z Tracerem do którego mam pewne wątpliwości,  
info o zmianach w stosunku do schematu z Victronem  i moich wątpliwościach jest niżej przy schemacie Tracera



VICTRON - ostatnia wypracowana wersja

10d.jpg

 

TRACER (na bazie Victrona) z prośba o ew. korekty 
w stosunku do schematu z Victronem
- zmieniono obwód przekaźnika
---- przyłączenie minus cewki przekażnika zabezpieczenia niskiego rozładowania  aku - minus pobrano z LOAD
---- usunięto bezpiecznik z obwodu przekaźnika - nie jestem pewny czy to ok
---- wykorzystano zaciski LOAD do sterowania przekaźnikiem aby odciążyć regulator - wydaje mi sie to pożądane

elektryka-tracer.jpg

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak mam w trasie. Źle liczysz zapotrzebowanie.
1 z alternatora idzie na elektroblok ktory sam zjada ok 0.8 A tak na oko.
2 Lodowka bierze 11A w rozruchu 13. Mierzone cegowka.
3. Ladowanie aku pokladowego bo w nkcy na parkingu spałeś, jakis telewizor. Telefony naladowac, swiatlo, pompa wody itd. Aku jest bardziej lub mnie rozładowane. Wiec alternator laduje aku, lodowke i elektroblok. Tak sie wydaje ale idzie paliwo...

Wysłane z V30

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym paliwem bym nie przesadzał (w małych silnikach benzynowych to jeszcze am wpływ jakiś - przy sporym Dieslu prawie pomijalny temat).

 

Porównując Victrona kontra Tracer - Ten drugi ma ponoś bardzo duży rozrzut "jakości" pracy, jak się trafi dobra sztuka będzie dobrze jak zła będzie kulawo...reklamacja chyba nie ma sensu mieć 2regulatory by mieć drugi na zapas jak pierwszy będzie reklamowany...Tracer bywa bardziej brutalny dla przetwornic (szczególnie tych nie przystosowanych do solara).

Ale też nie skreślam Tracera, chociaż ja cenię spokój i pewność (szczególnie w kamperze, dlatego mam takie a nie inne podejście).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Misio napisał:

Tracer bywa bardziej brutalny dla przetwornic (szczególnie tych nie przystosowanych do solara).

bywa brutalny  - ale co to oznacza konkretnie elektrycznie  ?

nie przystosowanych do solara -  jaka to konkretnie przetwornica i na czym polega konkretnie elektrycznie jej nieprzystosowanie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, tamtam napisał:

Kiedyś jeździłem na lodowce włączone na 12v i prąd z alternatora. Niemniej spalanie mialem wtedy 20 % większe. Zamiast 10,5 mialem 13,5 a czasem większe. Przestałem za granicą. Nieopłacalne. Na kazdy 1000 km 20 litrów paliwa więcej jak placisz 1.6 EUR za litr ON. O wiele taniej wychodzi lodówka na butli propan-butan.

Wysłane z V30
 

dziwne, tak jak napisali koledzy

130W dla alternatora to pomijalna moc dla całego silnika

96kW silnika kontra 130W lodówki :lol:

klimatyzacja owszem - to jakieś 5-6kW średnio licząć więc możesz poczuć na jakimś dychawicznym silniku

 

Edytowane przez chris_66 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, smok_wawelski napisał:

bywa brutalny  - ale co to oznacza konkretnie elektrycznie  ?

nie przystosowanych do solara -  jaka to konkretnie przetwornica i na czym polega konkretnie elektrycznie jej nieprzystosowanie ?

Tracery potrafią puścić na "sieć" impulsy nawet 18-19V co jak poczytasz na CT to czasem ktoś o tym pisał...i to jest normalna ich praca...

Niektóre przetwornice mają opis - kompatybilne z solarem itd (oczywiście jak to jest tylko zapis to kiepsko, ale jak jest tam jakiś "układ" zabezpieczający nią to bardzo ważne).

Np przetwornice Volta w wersji Solar są 30-50% droższe... a te zwykłe często Tracera nie znoszą...np AdamH pisał o tym u nas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Misio napisał:

Tracery potrafią puścić na "sieć" impulsy nawet 18-19V co jak poczytasz na CT to czasem ktoś o tym pisał...i to jest normalna ich praca...

Dzięki sprawdzę  - już gadam z użytkownikami Tracerów  - uważam że to to najlepsza droga
 

21 minut temu, Misio napisał:

Niektóre przetwornice mają opis - kompatybilne z solarem itd (oczywiście jak to jest tylko zapis to kiepsko, ale jak jest tam jakiś "układ" zabezpieczający nią to bardzo ważne).

czyli to jak Yeti podobno jest ale nikt nie widział :) - nawiasem przetwornica jak widać na wcześniejszym schemacie łączona bezpośrednio do aku a nie do regulatora MPPT, owszem elektrycznie jest to połączone ale myślę że to nie ten przypadek o którym piszesz

 

21 minut temu, Misio napisał:

Np przetwornice Volta w wersji Solar są 30-50% droższe... a te zwykłe często Tracera nie znoszą...np AdamH pisał o tym u nas.

ad wersja solar - napisałem wyżej przy poprzednim  cytacie
ad Volt - nie mam zaufania do Volta -znacznie  mniej żali czytałem na AZO niż na Volta
Spróbuje poszukać postu AdamH - poczytam ale i tak  jak pisałem w założeniach - ale u mnie na pewno nie  będzie Volt - będzie Azo młodsza siostra sprawdzonej przez adam61  najprawdopodobniej   będzie to ta   https://www.polskieprzetwornice.pl/sklep/product_info.php/cPath/35/products_id/128/osCsid/e72e297238bc506e0e5ce6ea31a11891 lub mniej prawdopodobne ta sama z wodotryskami czyli  
https://www.polskieprzetwornice.pl/sklep/product_info.php/cPath/57/products_id/226

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, smok_wawelski napisał:

czyli to jak Yeti podobno jest ale nikt nie widział :)

Na CT jest kilka polecanych i sprawdzonych przetwornic

1 godzinę temu, smok_wawelski napisał:

nawiasem przetwornica jak widać na wcześniejszym schemacie łączona bezpośrednio do aku a nie do regulatora MPPT, owszem elektrycznie jest to połączone ale myślę że to nie ten przypadek o którym piszesz

Powiedzmy zawsze jest takie podpięcie...ale mimo wszystko przetwornice są w ten sposób "uszkadzane"...

Jak dobrze pamiętam - np AdamH zrobił wyłącznik solara i go odłącza podczas używania "dużej" przetwornicy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może Adamowi [mention=567]AdamH[/mention] to pasiło u mnie wykluczone przetwornica zasila lodówkę więc w dzień tez musi hulac. A przetwornica bedzie tylko jedna. Nie wiem co to znaczy "duża" u Adama "duza" to pojecie malo elektryczne default_smile.png

Alternatywą dla Tracera jeszcze jest MPPT AZO ale 30A dopiero wchodzi do sprzedaży

 

Niewykluczone ze kpl. gratow poleciałby do mnie z AZO i nie jest to takie głupie wtedy ma mieć to full kompatybilność bo ten sam producent daje MPPT i przetwornice oraz solar ze swojej dystrybucji wiec nie ma to tamto nie gra to reklamacja i biegusiem leci wymiana.

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem że znalazłeś wypowiedzi AdamaH...

Ona ma dwie przetwornice - jedną małą chyba coś koło 200-300W a drugą Volta 1,5-2kW? nie pamiętam dokładnie...chyba 2 mu się już Volty spaliły od solara...

 

Komplet - też może mądre rozwiązanie...

Mi się marzy przetwornica Victrona ale to taka kasa że ho ho...to tak w formie żarciku :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minutes ago, Misio said:

Ona ma dwie przetwornice - jedną małą chyba coś koło 200-300W a drugą Volta 1,5-2kW? nie pamiętam dokładnie...chyba 2 mu się już Volty spaliły od solara...

Przepraszam że się tak wtrącę, ale mnie to zaciekawiło. Zazwyczaj przetwornicę podłączamy bezpośrednio do aku. Aku jest z kolei podłączony też do regulatora a ten ładuje aku napięciami odpowiednimi dla ustawionego ACU (Może w trybie ACU Żel te napięcia będą nieco wyższe w zależności od specyfikacji regulatora ale moim zdaniem powinny być bezpieczne dla przetwornicy). Co mogło by spowodować że przez panel słoneczny spali się przetwornica ? Pytam z ciekawości bo sam podobną instalację w przyszłości planuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisałem...

Tracer potrafi podawać prąd impulsowo - niby prąd stały, ale tak naprawdę jest to impulsowy prąd który spłaszczony daje powiedzmy oczekiwane nasze 14V napięcia ładowania, czyli podajemy przez chwilę wyższe napięcie, a potem pałza a w aproksymacji mamy prąd stały...

Sam Volt się przyznał ze takie piki napięcia podczas obciążenia uszkadza przetwornicę.

 

Tu miedzy innymi AdamH tu to pisał.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.