Skocz do zawartości

Elektryka w zielonej puszce


Rekomendowane odpowiedzi

Dlaczego zastosowałeś wyłącznik manualny odbiorników? 

Rozumiem że rozważasz rozwiązanie czy zasilić odbiorniki prosto z akumulatora czy wykorzystać wyjście odbiornika z regulatora. 

W tym układzie priorytetem ma być zasilanie odbiorników z akumulatora? 

Dotyczy drugiego schematu 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wył. Gł. został przez analogie z Victrona,  1-szy schemat 
W Tracerze wyjście LOAD ma sterować przekaźnikiem ten z kolei odłączyć odbiorniki w przypadku rozładowania aku  
Chcę odciążyć sam regulator wystarczy że musi fest prąd dawać w aku nie chcę mu dokładać z 10-15A jeszcze na odbiorniki  - stąd sterowanie przekaźnikiem

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co pamiętam to tracer 40A  moim zdaniem niepotrzebnie powielanie funkcji. 

Skoro 40A to ma wytrzymać bez wysiłku 40A 

Masz aku 180Ah więc i tak nie potraktujesz go więcej jak 1/10pojemnkści co daje 18A +15A na odbiorniki to daje 33A masz zapas 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla panelu 320 wystarczy Tracer 3210AN - 30A,   Aku najprawdopodobniej zwiększę ale nie wiele  na 2x100Ah  - powodem zmiana koncepcji ogrzewania z webastao suche  na wodne i podłogówka - to potrzebuje trochę więcej. Myślę że kwasa można  potraktował  9-cio godzinnym i będzie zył - czuj temperatury aku tez planuje jeśli regulator umożliwi to już małe pieniądze.   Ile kwas dostaje w aucie realnie z altka - wiecej chyba niż 10cio godzinny - kupię cegówke to zmierze bo na razie jej nie mam.   Wiem że wydoli 30A na LOAD ale takie dublowanie przekaźnikiem jest popularne w elektrotechnice aby oszczędzać droższy element - przekaźnik jest tani wiec nie boli a każdy prąd przez regulator to ciepło które wg mnie nie służy elektronice. Nie wiem na czym Tracer ma zrobione LOAD i odciecie  w sobie -  wiec tak sobie wydumałem.        Czy dobrze czy złe właśnie czekam na więcej odpowiedzi :)   

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, sebka34 napisał:

Masz aku 180Ah więc i tak nie potraktujesz go więcej jak 1/10pojemnkści co daje 18A +15A na odbiorniki to daje 33A masz zapas 

czy aby na pewno tak to sie liczy  dla regulatora ?     te 30A dla 3210AN  to prad ładowania aku  bym powiedział a nie sumowany z odbiornikami
dobra teraz załapałem  - liczysz czy jednocześnie ładując zasilę odbiorniki  -  i czy MPPT to pokryje OK w tym przypadku nie pokryje ale nie jestem pewien czy podoje 15A w dzień - bardziej boje sie o noc  z racji webasta wodnego

11 minut temu, adaml61 napisał:

Akumulatory na zabudowie wolę mięć dwa , w razie awari 1-nego nie zostaję bez prądu .

Ja także - poza tym jeśli 200Ah to nie na moje noszenie taki kloc
Jeśli chodzi a same aku to myślałem Banner Energy Bull albo Yuasa Marine - chciałbym sie ok tysiaka zamknąć bo jeszcze nie wiem na 100% jaki jest rozruchowy  niby stoi rzadko jeździ i  pali wiec tragiczny nie jest ale igła też na pewno nie

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Misio napisał:

nie widzę powodu by dorabiać jakieś złącze co będzie ładować raz akumulator rozruchowy a raz zabudowy.

cyrix mnie zainteresował , głównie przez funkcję ładowania drugiego akumulatora bez względu na kierunek ładowania

szczególnie, że mam jakiś przekaźnikowy separator i mogę go zmienić na cos fajnego

tylko jak dorobić automatyczne załączanie 12V na lodówkę po starcie silnika - oczywiście bezstratnie

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek ale ten sygnał mówi tylko o tym ze altek ładuje a ścisłej ze daje prąd - ten sygnał nie mówi w jakim stopniu naładowany jest aku rozruchowy ani  o tym ze prąd idzie na auto np. zapłon swiatła etc.    Cyrix to zupełnie inne działanie - dla niego  aku pokładowy nie istnieje dopóki rozruchowy nie jest full i na odwrót jeśli pokładowy nie jest full to dla Cyrixa nie ma rozruchowego.   Uprościłem dla łatwiejszego zrozumienia   bo istnieje na nim stan taki że łączy oba i ładuje - wg tej tabeli

Przeczytaj full https://www.victronenergy.pl/upload/documents/Datasheet-Cyrix-ct-120A-230A-PL.pdf

Screenshot_22.jpg

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale mi chodzi o pytanie chris_66. Alternator daje + po osiągnięciu nominalnej sprawności a nie zaraz po odpaleniu (w praktyce to są sekundy). Nie ma informacji o naładowaniu akumulatora ale przecież jak masz odpalony silnik to dostajesz tyle amper ile daje altek minus obciążenie. Przy dieslu to niewiele jest obciążenia a altki w nowszych mają przynajmniej te 120A. 

Edytowane przez marek230482 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do usług :)

Choć mam w tym ukryty cel, za kilka lat zrobić to co Ty :P

W cepce robiłem wszystko, by odizolować samochód od cepki (z wyjątkiem lodówki na 12V). Myślałem, że w blaszaku podejdę tak samo, jednak dzięki Twojemu tematowi koryguje swoje podejście. Szkoda nie wykorzystywać takiego źródła energii jak alternator :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko - zawsze posłużę informacją z własnych doświadczeń i w miarę mojej niewielkiej wiedzy.
A altkiem to też nie jest tak różowo - nie ma nic za darmo - bardziej obciążany altek żyje krócej trzeba mieć tego świadomość i częściej go kontrolować  aby gdzieś kiedyś pewnego pięknego dnia nie kleknął nam w najbardziej nieodpowiednim momencie.  I tu właśnie wg mnie b. duży sens ma Cyrix - tak jak miał Misio w kryzysowej sytuacji możemy poratować się pokładowym i solarem  aby zjechać gdzieś i naprawić altka :)

23 minuty temu, lbuster napisał:

Choć mam w tym ukryty cel, za kilka lat zrobić to co Ty :P

Nie ma co ukrywać  - to staje się popularne coraz więcej ludzi idzie ta droga :)   już mnie nawet chłopaki namawiali żeby tu budowlany całościowy watek maścić coby następni mieli trochę rozpracowany temat i pogląd na sprawę   - ale w sumie nie wiem czy to ma sens takie crosspostowanie z CT - ani tez nie uważam sie za jakiegoś guru w tej materii przy tym co ludzie na CT robią to ja cienki bolek jestem :) 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.