Skocz do zawartości

Rozłożenie obciążenia na podwoziu przyczepy - jak to zrobić dobrze


Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 20.02.2020 o 13:41, kalapan napisał:

Z  wodą można zawsze coś kombinować, tym bardziej w kamperze czy vanie.To ma sens, bo to nie przyczepa.Kamperem można spokojnie nawet z pełnymi zbiornikami jechać, kamper jest ciężki i w węża nie wpadnie.Z przyczepą jest już problem

W pełni się zgadzam Marku, natomiast duża ilość latającej wody nigdzie nie będzie korzystna a zbiorniki z odpowiednimi przegrodami trochę tę niekorzystność  likwidujai w sumie dziwię się że w tej wersji nie są wykonywane właśnie zwłaszcza do przyczep

 

8 godzin temu, leslaw_rzeszow napisał:

zbiorniki są malutkie chyba kanistry po 10L, więc rozmawiamy tutaj max o 40L.

To zmienia trochę postać rzeczy :)  inercja wody w sumie dość mała.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 76
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Dziękuję za cenne uwagi, na ich podstawie, przedstawiam aktualny plan przyczepki :

 

Cała instalacja:

 

1. Akumulator blisko webasto, pomiędzy nimi będzie ścianka na której będzie panel i cała instalacja od solarów, obok akumulatora idzie wiązka z prądami tam też będzie podłączenie ładowania akumulatora również z samochodu.

Po prawej od akumulatora jest w nadkolu miejsce na zrobienie izolowanej wtyczki do ładowania, nie chcę dziurawić poszycia.

2. zbiornik z szarą, łatwo pociągnąć ze zlewu

3. Gaz chcę poza przyczepą, jedyne miejsce to dyszel, na którym trzeba zamocować pojemnik, istalacja spodem na pomarańczowy kabel, bo rurkami chyba się nie robi?

4. Woda na drugiej osi, płaski baniak + lodówka kompresorowa

 

Ogólnie rozumiem że jak sobie policzę to mam zrobić tak aby dyszel równoważył się z rowerami na tyle, oraz prawa do lewej strony?

 

Jedyne nad czym ubolewam to akumulator jest pod otwieranym oknem, no ale będzie trzeba uważać i go dobrze zabezpieczyć

 

Dajcie znać czy ma to sens?

 

CEPA2020.jpg

trochę dołożylem wody, ale zbiorniki będę  wybierał na końcu, tak aby zrównoważyć wagę

Edytowane przez leslaw_rzeszow
zle zdjecie (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, leslaw_rzeszow napisał:

Gaz chcę poza przyczepą, jedyne miejsce to dyszel, na którym trzeba zamocować pojemnik, istalacja spodem na pomarańczowy kabel, bo rurkami chyba się nie robi?

Gaz właśnie TYLKO rurkami. Nie wiem jak to z legalnością i bezpieczeństwem samodzielnie wykonanej instalacji.

Co do wody, to ja zawsze leję na drogę z 5l a drugie 5l zapasu wożę w aucie. Do mycia garów to i tak aż nadto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.02.2020 o 23:21, leslaw_rzeszow napisał:

Dajcie znać czy ma to sens?

To nabrało sensu i zaczyna już dobrze wyglądać, czyli idziesz dobrym tropem :) Ale jedna uwaga, a właściwie rada jednak będzie :) Zamieniłbym miejscami akumulator i szarą wodę i to z dwóch względów. Po pierwsze - blisko webasto, które może nie mieć dobrego wpływu na akumulator, a na szarą wodę jak najbardziej, przynajmniej będzie w razie złego ją dogrzewać - sprawdzi się w zimę :) Ale nie to jest najważniejsze. Ważne jest zapewnienie sobie w razie czego odpowiedniej ilości miejsca na ewentualne rozmieszczenie elektryki.Jeżeli zostawisz ten akumulator jak na rysunku powyżej - to ograniczysz się z możliwością rozbudowy. Z jednej strony będzie Cię trzymało webasto, a z drugiej strony kuchenka.jeżeli zamienisz miejscami te dwie rzeczy , czyli akumulator wyląduje tam gdzie planujesz wodę szarą - to masz możliwość rozbudowy i modernizację elektryki pod kanapą. Ja też chciałem na początku akumulator wsadzić dosłownie na oś do szafki pod zlewem. Czyli byłbym z modernizacją ograniczony do obłędu, wszystko musiałoby się zmieścić w jednej szafce, w której było również kawałek nadkola. Nic gorszego nie mogłem wymyślić. Dlatego wsadziłem akumulator pod kanapę i zacząłem modernizować całą elektrykę. I dzięki temu mam tam sporo miejsca. Z początku wydzieliłem sobie tylko jeden kawałek pod kanapą będąc pewnym, że to wystarczy, bo akumulator wlazł i jeszcze zostało sporo miejsca. Nic bardziej mylnego, miejsca szybko zabrakło, ale miałem gdzie z elektryką posuwać się dalej. dlatego radzę Tobie - zamień te dwa miejsca, bo elektryka mimo wszystko trochę miejsca potrzebuje, a pod kanapą będziesz miał go dosyć - w szafeczce nie. Zobacz jak to teraz u mnie wygląda i jeszcze mam pewne plany żeby parę rzeczy zamontować:

IMG_20190518_150325.thumb.jpg.9ff521d0b77abf1c715b1a81451c30f0.jpg

 

A tak zaczynałem i myślałem , że mi na tym jednym polu miejsca wystarczy, bo wydawało się, że jak akumulator siedzi to już dobrze, teraz się szykuje żeby w trzecie pole pod wyrkiem wjechać :)

 

WP_20170923_16_21_20_Pro.thumb.jpg.95daf3da800eb11a56c9a01f8ea0a14b.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobra, mega miejsca zajmują zabawki do aku, więc będę musiał to jeszcze przemyśleć, szkoda mi bakist, ponieważ nie mam szafek u góry. Jedyne schowki z których się korzysta.

Ok może ciągnąc temat, o rozłożeniu masy na przyczepie to poruszę temat podpór.

Moja przyczepa nie ma miejsca na niewiadówkowe, i oryginalnie ma 2 kobyłki z tyłu po za przyczepą, płaskownik gruby wystaje z dziurką i tam się je podpina. Przód natomiast nic nie miał, założyłem kółko ale pewnie niedługo nie wytrzyma.

PS. do 750Kg cepka. Mam plan zamontować cos takiego: (na czerwono)

image.thumb.png.091fac94cd0621feba82779dca9d7033.png

Znalazłem coś takiego czy się nada?

image.thumb.png.9ce6dca6028c3146963a7d287a1a677c.png

PODPORA przyczep lawet tylna obrotowa STOPA 1200kg

Udźwig 1200kg bez sensu, tu nawet 350kg nie trzeba

 

Jest i do 500 kg ale wyglada tak i kreci sie beznadziejnie, cena ta sama :(

image.png.b88f8112c425369a00647f3163cd280c.png

 

Natomiast na tył gdzie się kobyłki wyjmuje, może dałbym pod delikatnym kątem coś takiego:

image.png.5dea435cc43695d548b340658c4d6b17.png

Pytanie czy to będzie stabilne? Wiem że lepiej mieć podpory od niewiadówki jednak rama do której mógłbym to przymocować jest na wysokości 45 cm!!! Niżej jest zabudowa z kątowników aluminiowych 2x2x2 więc mogę sobie rurkę z gazem do niej przymocować :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Rozłożyłem obciążenie przy osi i uważam to za błąd w moim przypadku. Rysunki które dałem wcześniej pokazują jak jest rama przyczepy. Wzmocnienia są tylko przód tyl. Zapomniałem dodać istotny szczegół  nie ma osi w tej przyczepie, jest niezależne zawieszenie jak w aucie, amortyzator i sprężyna. Jak dociążyłem to miejsce, przyczepa siadła i obciera na progach. Prześwit z prawie 20cm obniżył się do blisko 13cm.

 

Pytanie czy w moim przypadku obciążenie nie powinno być przód tył?

 

Przód gaz oraz aku, tył woda czysta, aku chcę wrzucić do auta nawet aby było lżej

 

Wężykowanie w takiej przyczepie jest o wiele trudniejsze do wykonania niż z zwykłej. Baniak wody będzie odpowiadał wadze tego co na przodzie.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, leslaw_rzeszow napisał:

Jak dociążyłem to miejsce, przyczepa siadła i obciera na progach. Prześwit z prawie 20cm obniżył się do blisko 13cm.

jaka jest masa własna i jakie DMC.

Prawdopodobnie przeciążyłeś przyczepę i nie ma znaczenia gdzie rozłożysz masę.

 

Ja mam DMC 900kg a jak pojechałem na wagę z dołożonym 2xaku+solar i kilkoma podstawowymi gratami to wyszło chyba 890 kg masy rzeczywistej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, leslaw_rzeszow napisał:

 

Pytanie czy w moim przypadku obciążenie nie powinno być przód tył

Podejrzewam że jak tak rozłożysz obciążenie to będzie jeszcze gorzej, jak zacznie motać to nie utrzymasz auta. Moim zdaniem ciężar powinien zawsze być jak najbliżej środka ale z przewagą na przód żeby dyszel był dociążony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Hej, podpowiedziano mi aby poruszyć temat rozłożenia masy w przyczepie w tym wątku. Konkretnie chodzi mi o to jak i której części obciążać przyczepę. Oglądając YT jedni twierdzą, że najcięższe rzeczy blisko dyszla, inni blisko osi. Do tej pory wyjazdy tylko weekendowe wiec mało klamotów. 3 mieszkańców= odpowiednio mała ilośc naczyń itp. Przedsionek wywaliłem z przyczepy, na wakacje zapakuję do samochodu. Postaram się opisać jak mam teraz zapakowaną. Idąc od tyłu:

1. Od tylu do osi praktycznie nic. Pusta szafa i kanapa, żadnego obciążenia. 
2. Na wysokości osi jest lodówka, kuchnia i na przeciwko łazienka. W kuchni oprócz jedzenia w lodówce są naczynia, garnki itp. Zbiorniki od toalety puste.
3 między osia a dyszlem jest sypialnia. Pod łóżkami zbiornik na czystą wodę ( pusty na czas jazdy, akumulator. Po przeciwnej stronie stół i 3 krzesła z przedsionka. Między łóżkami rower dziecka ( ok 13 kg). W szafkach nad łóżkami ubrania całej trójki na weekend. Wg mnie max 5 kg.

4. schowek przy dyszlu - butla z gazem, koło zapasowe, pusty zbiornik na szarą wodę ( wasser Taxi), skrzynka ze szpilkami przedsionka, najazdy, pasy sztormowe, klucz do podpór. 
5. na dyszlu uchwyt na 2 rowery z rowerami. Rowery ok 2x15 kg. 

Mam wrażenie, że przyczepa lekko wężykuje i sam nie wiem jak i gdzie mogę umieścić niezbędne klamoty na 2 tyg wyjazd. Mam duży bagażnik w samochodzie ( 600l) ale nie aż taki aby wsadzić tam wszystko. 
Będę wdzięczny za wasze wskazówki jak pakujecie się na wyjazdy. 
Przyczepa TEC Tourlive 460 taka jak niżej 

 

Edytowane przez Michoos (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Michoos napisał:

1. Od tylu do osi praktycznie nic. Pusta szafa i kanapa, żadnego obciążenia. 
2. Na wysokości osi jest lodówka, kuchnia i na przeciwko łazienka. W kuchni oprócz jedzenia w lodówce są naczynia, garnki itp. Zbiorniki od toalety puste.
3 między osia a dyszlem jest sypialnia. Pod łóżkami zbiornik na czystą wodę ( pusty na czas jazdy, akumulator. Po przeciwnej stronie stół i 3 krzesła z przedsionka. Między łóżkami rower dziecka ( ok 13 kg). W szafkach nad łóżkami ubrania całej trójki na weekend. Wg mnie max 5 kg.

4. schowek przy dyszlu - butla z gazem, koło zapasowe, pusty zbiornik na szarą wodę ( wasser Taxi), skrzynka ze szpilkami przedsionka, najazdy, pasy sztormowe, klucz do podpór. 
5. na dyszlu uchwyt na 2 rowery z rowerami. Rowery ok 2x15 kg. 

Na moje, to może być za duży nacisk na hak, ale to tylko przypuszczenie które musisz sprawdzić wagą. Masz wagę do nacisku na hak? ważyłeś?

10 godzin temu, Michoos napisał:

Mam wrażenie, że przyczepa lekko wężykuje i sam nie wiem jak i gdzie mogę umieścić niezbędne klamoty na 2 tyg wyjazd. Mam duży bagażnik w samochodzie ( 600l) ale nie aż taki aby wsadzić tam wszystko. 

Nie masz w opisie jakie auto i nie podajesz danych przyczepy (masy rzeczywiste) nie podajesz w jakich warunkach i przy jakich prędkościach wężykuje.

Rada ogólna jest taka, że wszystko co można umieszczamy w aucie aby proporcje wagi holownika do przyczepy rosły na korzyść auta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wyżej. Najpierw sprawdź nacisk na haku, a potem będziemy debatować co gdzie...

Ogólnie w temacie wężykowania to najlepiej mieć wszystko co ciężkie blisko osi, przy zachowaniu odpowiedniego nacisku na hak. 

W bakiście masz kilka ciężkich rzeczy, jak butla których nie przeniesiesz i nawet nie ma co kombinować. Pakowanie przyczepy dla każdego wygląda inaczej, i trzeba sobie wypracować system. Warto też zważyć przyczepę, żeby wiedzieć ile w ogóle możesz zapakować.

Znaczenie ma też holownik. Jak jest duży i ciężki to możesz sobie dopuścić niewielkie zaniedbania w rozkładzie mas. Jak mały holownik to musisz być bardziej ostrożny. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, filipert napisał:

Na moje, to może być za duży nacisk na hak, ale to tylko przypuszczenie które musisz sprawdzić wagą. Masz wagę do nacisku na hak? ważyłeś?

Nie masz w opisie jakie auto i nie podajesz danych przyczepy (masy rzeczywiste) nie podajesz w jakich warunkach i przy jakich prędkościach wężykuje.

Rada ogólna jest taka, że wszystko co można umieszczamy w aucie aby proporcje wagi holownika do przyczepy rosły na korzyść auta.

holownik Octavia IV, rzeczywista masa ok 1100-1150 ( musze jeszcze zważyć), wężykuje na autostradzie przy 90-95. Wagę kupiłem, jest w drodze. 

12 minut temu, Piotrekm13 napisał:

Jak wyżej. Najpierw sprawdź nacisk na haku, a potem będziemy debatować co gdzie...

Ogólnie w temacie wężykowania to najlepiej mieć wszystko co ciężkie blisko osi, przy zachowaniu odpowiedniego nacisku na hak. 

W bakiście masz kilka ciężkich rzeczy, jak butla których nie przeniesiesz i nawet nie ma co kombinować. Pakowanie przyczepy dla każdego wygląda inaczej, i trzeba sobie wypracować system. Warto też zważyć przyczepę, żeby wiedzieć ile w ogóle możesz zapakować.

Znaczenie ma też holownik. Jak jest duży i ciężki to możesz sobie dopuścić niewielkie zaniedbania w rozkładzie mas. Jak mały holownik to musisz być bardziej ostrożny. 

Zacznę od sprawdzenia nacisku na hak i rozmieszczenia cięższych rzeczy bliżej podłogi i osi. Np naczynia wystarczy przenieść na dół z szafek na kuchenką. Rozumiem, że właśnie s tego powodu lodówka jest na środku przy osi aby załadowała dobrze rozkładała masę. Samochód z bagażami waży ok 1,8t.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Michoos napisał:

holownik Octavia IV, rzeczywista masa ok 1100-1150 ( musze jeszcze zważyć), wężykuje na autostradzie przy 90-95. Wagę kupiłem, jest w drodze. 

A przyczepa? Długość, DMC...

Nacisk możesz zważyć też wagą łazienkową pod kółkiem podporowym. Jest jakieś tam przekłamanie, ale doraźnie wystarczy. 

Holownika nie masz za dużego. Dopuszczalnego nacisku na hak tez tam prawdopodobnie nie zza wiele (ile?)

 

4 minuty temu, Michoos napisał:

Rozumiem, że właśnie s tego powodu lodówka jest na środku przy osi aby załadowała dobrze rozkładała masę.

Nie zawsze, ale fajnie jak tak jest. Podobnie z łązienką.

A jak u ciebie ze zbiornikiem wody? Tu można czasami zaoszczędzić, albo wyważyć jeśli trzeba. Jeśli problem z masami, to na czas jazdy można mieć pusty, ew. parę litrów na umycie rąk. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.