Skocz do zawartości

Energoblok Dometic CON 2135100


sebka34

Rekomendowane odpowiedzi

21 godzin temu, sebka34 napisał:

Jeśli się nie mylę przy podłączonej przyczepie pod 230 V oraz z załączonym aku na pokładzie prąd nie popłynie z przyczepy na  pin 9/13

:ok:

Tylko nadal Ci pozostaje sytuacja, że będąc podpiętym do samochodu (bez 230V) prąd będzie pobierany z AKU samochodu a nie z AKU przyczepy. Trzeba o tym pamiętać lub zrobić dodatkowy włącznik (pisałem o tym wyżej)

No i zmieniłbym podłączenie dodatkowych gniazdek, bo przy 230V będzie ciągnęło z AKU a nie z energobloku.

image.png.71a92b97206aa0090306776fe7a2098a.png

Ja jedyny wyjątek zrobiłem dla przewodu podtrzymania zasilania radia samochodowego, by nie resetowały się ustawienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • Odpowiedzi 58
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Witam po krótkiej przerwie. 

Trwały w tym czasie pomiwry i przemyślenia. 

Przy pomocy naszego kolegi "mózgu" elektryki tego forum znaleźliśmy małą wadę instalacji Knausa. 

Te przewody Bat. w energobloku 2x+oraz 2x- jedne biegną do wtyczki pin 9 oraz 13 łącza się  przy energobloku zasilając energoblok i lodówkę. Będę musiał przepiąć w wtyczce przewody  9 oraz 13 na 10i 11 po czym połączyć z lodówką nie wpinając zasilania z auta w energoblok. 

Dalej instalacja jest już prosta. 

Pomiędzy regulatorem a energoblokiem zostanie wymontowany hebel/rygiel rozłanczający napięcie w instalacji na czas podróży. 

Celowo zrezygnowałem z zasilania odbiorników przyczepy poza lodówką z zasilania z auta przy pomocy pina 9oraz 11 

Może co niektórzy uznają to za śmieszne lecz u kolegi w trakcie jazdy spadł wieszak na ubrania wbijając się w energoblok miał szczęście że uszkodził elektronikę odpowiedzialna za 230/12V gdy podpiął się na kempingu do prądu energoblok zaczął się palić. Żona ogarniająca w tym czasie przyczepę poczuła zapach spalenizny i szybko zareagowali. Ja nigdy nie jeździłem i jeździć nie zamierzam z prądem w instalacji 

 

zasilacz.jpg.4597775f22ee370ff7ccc80ab3a15457.jpg

1446727128_przykadc.jpg.94f6c34f14afa550d782e9f6265daf63.jpg

Edytowane przez sebka34 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, sebka34 napisał:

Pomiędzy regulatorem a energoblokiem zostanie wymontowany hebel/rygiel

Jaki regulator kupujesz? Czy ten ze schematu Tracer? Jeżeli tak, to rozważ zakup do niego wyświetlacza. Nie jest on idealny, ale lepiej mieć go niż nic i dzięki niemu jednym przyciskiem wyłączasz/włączasz odbiorniki(zasilanie energobloku). I wtedy hebel raczej niepotrzebny.

2 godziny temu, sebka34 napisał:

Celowo zrezygnowałem z zasilania odbiorników przyczepy poza lodówką z zasilania z auta przy pomocy pina 9oraz 11

:ok: 

Ja też nie używam, choć mam taką opcję. Przez to znacznie upraszcza się Tobie schemat :D

2 godziny temu, sebka34 napisał:

u kolegi w trakcie jazdy spadł wieszak na ubrania wbijając się w energoblok

Ten wieszak był żeliwny?

Ciężko mi w to uwierzyć, że zwykły wieszak mógł uszkodzić obudowę energobloku. Może po prostu spadł i zwarł przewody?

Tak czy siak, dobrze, że to szybko zauważyli.

 

PS. Ja jeżdżę z załączonym zasilaniem w cepce. Nie chciałoby mi się po przyjechaniu na miejsce wchodzić do budki po ciemku i szukać hebla/wyświetlacza, by zapalić światło. No chyba, że będziesz go miał przy wejściu.

PS2. Polecam hebel między solarem a regulatorem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście przy regulatorze Mppt jest obowiązek montażu wyłcznika pomiędzy panelem fotowoltaicznym a regulatorem 

Zastanawiam się nad tym 

https://allegro.pl/oferta/mpp250-duo-dig-15a-9019568887 ma świetny komputer który przelicza ile pozostało nam energi w aku. 

https://www.votronic.allcamp.pl/votronic-solarny-komputer-s-p-192.html

Lub ten 

https://allegro.pl/oferta/regulator-ladowania-mppt-tracer-2210a-20a-12-24v-8254319591 z tym https://allegro.pl/oferta/sterownik-mt-50-do-mppt-tracer-150v-pv-amorficzne-8775999408

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, sebka34 napisał:

ma świetny komputer który przelicza ile pozostało nam energi w aku

Jak masz lub planujesz mover lub przetwornicę, to je się podłącza bezpośrednio pod AKU i wszystkie obliczenia idą w pinechę. No i 1000 PLN :look: 

Według mnie nie wykorzystasz tych opcji w cepce (dwa AKU, LiFePO4).

Ten drugi chyba ma @kalapan

Niech się wypowiedzą w tej kwestii inne osoby.

Mi chodziło o to, że w regulatorze/wyświetlaczu możesz mieć wyłącznik odbiorników i wtedy hebel nie jest potrzebny.

IMHO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybrałbym Tracer'a, jako, że jest już jakiś czas na rynku, jest dopracowany, sprawdzony praktycznie przez wiele osób (nawet na naszym forum), nie słyszałem o jego awariach, a firma OK, jak i rozsądna cena. Sam mam Tracer'a, tylko inny model (również ze zdalnym wyświetlaczem) i napiszę tak: po początkowym okresie zainteresowania parametrami i możliwościami pokazywanymi na tym wyświetlaczu, po kilku tygodniach znudziło mnie to zupełnie i przestałem się w ogóle tym interesować. Najczęściej ustawiam sobie najbardziej interesujący mnie parametr i tak już zostaje na dłuższy czas. Korzystam jedynie czasem z wyłącznika głównego na tym panelu, aby odłączyć większość odbiorników.

Co do wyłączania wszystkiego podczas jazdy, to uważam, że przy prawidłowym wykonaniu całej instalacji, nie ma do tego uzasadnionych podstaw. Tracimy ładowanie akumulatora przez panele w czasie, gdy się przemieszczamy, a to często są cenne chwile dla takiego ładowania. Co innego same odbiorniki - te rzeczywiście można całkowicie odłączać na czas jazdy, co wystarczy zrobić właśnie przyciskiem przy wyświetlaczu, a o czym słusznie wspomina mój przedmówca. W czasie jazdy pozostanie jedynie pracujący system solarny, a kontroler odetnie obwód prowadzący do zasilacza na wcześniej zaprezentowanym rysunku, więc nawet tzw. "hebla" nie trzeba w tym miejscu montować.

IMHO 

 

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Kristofer napisał:

Najczęściej ustawiam sobie najbardziej interesujący mnie parametr i tak już zostaje na dłuższy czas.

U mnie to samo - cały czas mam jeden ekran, który pokazuje napięcie AKU i aktualny bilans energetyczny (ładowanie lub rozładowywanie w Amperach) i nic więcej mnie nie interesuje - po prostu działa :D

9 godzin temu, Kristofer napisał:

Korzystam jedynie czasem z wyłącznika głównego na tym panelu, aby odłączyć większość odbiorników.

Ja go właśnie pierwszy raz użyłem na zimę - odłączyłem wszystkie odbiorniki przyciskiem na kilka miesięcy. No ale ostatnio się wkurzyłem, bo po ciemku musiałem włazić do cepki by zapalić światło :wrrr:

Podsumowując - warto wydać stówkę na taki wyświetlacz dla tego jednego ekranu, dla wyłączania odbiorników i dla pierwszej konfiguracji regulatora :ok: No i wtedy nie jest Ci już potrzebny hebel, który też kosztuje kilka srebrników a i z reguły jest trudniej dostępny ;)

 

24 minuty temu, kalapan napisał:

Spisuje się znakomicie

Wiedziałem, że dzwony gdzieś biją ;) Masz ten sam wyświetlacz? On mi się bardzo podobał :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trudno powiedzieć, czy ma więcej ustawień, bo ja tak samo jak koledzy powyżej mam jedno ustawienie i tego się trzymam :) Dla mnie liczy się estetyka - gdzie takiego wielkiego Tracera powiesić na ścianie w widocznym miejscu i jeszcze go oglądać :) Dlatego zainwestowałem w wyświetlacz.Trzeba tylko pamiętać, że te duże Tracery nie tolerują pierwszego modelu wyświetlaczy MT 50, trzeba kupić wyświetlacz MT 50 v2, bo inaczej kicha.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie nie ma więcej ustawień niż z samego regulatora ale tak jak pisał Kalapan można gdzieś schować wielki regulator a mały zgrabny wyświetlacz zamontować gdzieś w miejscy praktycznym dla nas i mieć dostęp do faktycznego stanu naszego aku czy parametrów instalacji. 

Lub wyłączenia odbiorników przyczepy na czas podróży pozostawiając tylko ładowanie akumulatora 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, sebka34 napisał:

jak pisał Kalapan można gdzieś schować wielki regulator a mały zgrabny wyświetlacz zamontować gdzieś w miejscy praktycznym dla nas i mieć dostęp do faktycznego stanu naszego aku czy parametrów instalacji. 

I dokładnie tak u mnie jest, mam ustawiony tylko w tej pozycji i nic więcej mi nie potrzeba.Podstawowe parametry wyświetla w takim ustawieniu.

 

IMG_20190405_131623.thumb.jpg.4b256527ee8d87b23a3763e7436042b3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zaczynamy zabawę z przewodami. 

Zacznę może od przewodów zasilających mover. Nie podobały mi się ich zakończenia te białe chyba miedź pobiał lub aluminium bardzo delikatne. 

Zamieniłem na takie miedziane do zaprasowywania. Lecz postanowiłem ich nie prasować tylko zalutować. 

Akumulator-rygiel-centrala. 

Zastanawiam się czy dawać jakiś bespiecznik pomiędzy ryglem a centralą movera?

 

Również przygotowałem tymczasowe przewody pomiędzy akumulatorem-rycglem-energoblokiem i tu dałem bezpiecznik na przewodzie plusowym. 

Tymczasowe z tego względu że przyczepą trzeba jeździć a z dalekiego Wschodu przesyłki idą jakiś czas. Mam na myśli regulator. 

 

IMG_20200309_172750.jpg

IMG_20200309_172801.jpg

IMG_20200309_172721.jpg

IMG_20200309_172736.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tymczasowe zasilanie przyczepy z 12V zostało ukończone sukcesem. 

Wszystko śmiga aż miło 

Również udało mi się dnia dzisiejszego zamontować Mover 

IMG_20200310_114516.jpg

IMG_20200310_121932.jpg

IMG_20200310_155325.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.