Jump to content
sebka34

Energoblok Dometic CON 2135100

Recommended Posts

sebka34

W moim knausie jest taki energoblok Dometic CON 2135100 w krórym jest wyjście bat. Wydaje mi się* ponieważ jeszcze tego nie sprawdzałem" Są tam podłączone przewody zasilania budki z auta przez wtyczkę 13pin.

Jak podłączyć pod tą instalacje 12V aku i Solar 

IMG_20200208_141023.jpg

IMG_20200208_141108.jpg

Edited by sebka34 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster

Sebastian,

jeżeli rezygnujesz z zasilania z samochodu na rzecz AKU i solara, to sytuacja jest prosta jak drut.

Ja na Twoim miejscu upewniłbym się, że przewody od +BAT idą do samochodu. Podłączyłbym samochód i sprawdził, czy na tych przewodach pojawi się 12V. Zresztą jeżeli kiedyś na trasie korzystałeś z urządzeń w przyczepie (bez 230V) to te przewody raczej na pewno idą do samochodu. Tak więc jeżeli wcześniej Ci to działało i teraz odłączysz te przewody, to w przyczepie nie powinny działać żadne odbiorniki na 12V.

Jeżeli tak jest, to te przewody odpinasz, dobrze izolujesz i w to miejsce podpinasz wyjście z regulatora na odbiorniki.

Powodzenia w zabawie.

PS. Teraz widzę, że do +BAT idą dwa przewody "+". Tak więc musisz pójść po przewodach i zobaczyć, gdzie który idzie lub też metodą prób i błędów odpinasz jeden i sprawdzasz, co przestaje działać.

PS2. Musisz poszukać (może ktoś Ci podpowie), czy Twój zasilacz(energoblok) posiada ładowanie AKU. Jak jest to raczej trzeba inaczej podejść do tematu jednak obstawiam, że nie ma. Możesz sprawdzić, czy po podpięciu do 230V na +BAT jest napięcie 12V. U mnie zasilacz(energoblok) nie ma ładowania AKU i na BAT nie ma napięcia przy 230V.

Edited by lbuster (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
sebka34

Też nad tym się zastanawiałem dlaczego z Bat. Wychodzą dwa przewody skoro nie mam na pokładzie aku. 

Chciałbym by pozostało zasilanie z auta przez 13pin. 

Lecz chciałbym dołożyć aku i Solar 

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster
1 godzinę temu, sebka34 napisał:

Chciałbym by pozostało zasilanie z auta przez 13pin.

Do tego musisz użyć dwóch przekaźników do przełączenia źródła zasilania między AKU przyczepy a AKU samochodu. Możesz się wzorować na schemacie z którego ja korzystałem. Prawy górny róg to zasilacz(energoblok) oraz dwa przekaźniki i to musisz wykorzystać. Jak będziesz miał pytania to pisz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
sebka34
15 minut temu, lbuster napisał:

Do tego musisz użyć dwóch przekaźników do przełączenia źródła zasilania między AKU przyczepy a AKU samochodu. Możesz się wzorować na schemacie z którego ja korzystałem. Prawy górny róg to zasilacz(energoblok) oraz dwa przekaźniki i to musisz wykorzystać. Jak będziesz miał pytania to pisz.

Właśnie o to mi chodziło. Wielkie dzięki rozwiałeś moje wątpliwości 

PS. 1

Dlaczego użyłeś dwóch kontrolerów i co to za przekaźnik na obwodzie lodówki? 

Edited by sebka34 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
sebka34

Przerobiłem schemat trochę po swojemu tylko teraz między akumulatorem przyczepy a wtyczką 9pin nie może się pojawić napięcie 

elektryka knaus.jpg

Edited by sebka34 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
PolariS
5 minut temu, sebka34 napisał:

Przerobiłem schemat trochę po swojemu tylko teraz między akumulatorem przyczepy a wtyczką 9pin nie może się pojawić napięcie 

Dlaczego? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
sebka34
W dniu 8.02.2020 o 22:15, lbuster napisał:

 

Ponieważ holownik to Mercedes jest bardzo wrażliwy na takie błędy jak wykrycie zazilania w momencie wpięcia wtyczki w gniazdo. 

PIN nr 9 ma za zadanie zasilać a nie być zasilanym. A dla elektroniki auta to znacząca różnica 

Edited by sebka34 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
PolariS
48 minut temu, sebka34 napisał:

Ponieważ holownik to Mercedes jest bardzo wrażliwy na takie błędy jak wykrycie zazilania w momencie wpięcia wtyczki w gniazdo. 

PIN nr 9 ma za zadanie zasilać a nie być zasilanym. A dla elektroniki auta to znacząca różnica 

Wystarczy użyć diody w kierunku zaporowym do auta aby nie popłynął tam prąd, 

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster

Pozostaje jeszcze kwestia, jakim prądem alternator będzie ładował akumulator w przyczepie, bo jak w samochodzie masz AKU z płynnym elektrolitem a w cepce będziesz miał żel, to ładowanie może być nieodpowiednie. Kolejny parametr to średnica przewodów do ładowania AKU, cienkie obniżą napięcie ładowania, ale się będą grzać. Grube przewody nie będą się grzać ale mogą dać zbyt wysokie napięcie i natężenie ładowania AKU przyczepy. Ja myślałem o zastosowaniu taniego regulatora ładowania PWM, by w odpowiedni sposób ładować AKU przyczepki z alternatora. Oczywiście jak nie to, to dioda, tak jak napisał @PolariS.

Skoro planujesz instalację fotowoltaiczną to zastanów się, czy warto wchodzić w ładowanie AKU przyczepy z samochodu - ja z tego zrezygnowałem i nie żałuję. Warto się w to pchać, jeżeli będziesz jeździł w mało sprzyjających warunkach (np. zima).

Natomiast zostawiłem sobie awaryjną możliwość manualnego przełączenia się na zasilanie odbiorników przyczepy z AKU samochodu, gdyby AKU w przyczepce mi padł. Na Twoim schemacie, jak pozostawisz podpiętą przyczepę pod samochód, prąd będzie pobierany z AKU samochodu. Trochę bez sensu, jak masz instalację fotowoltaiczną w cepce. Dłuższy postój i gapiostwo może spowodować brak możliwości uruchomienia samochodu  :( Tak więc sugeruję dodatkowy włącznik.

To tak na szybko - śpiący jestem :sleep: - do jutra.

PS. Dopisz, jaki AKU masz w samochodzie i co planujesz w przyczepce (AKU, solar).

Share this post


Link to post
Share on other sites
PolariS
7 godzin temu, lbuster napisał:

cepce będziesz miał żel, to ładowanie może być nieodpowiednie. Kolejny parametr to średnica przewodów do ładowania AKU, cienkie obniżą napięcie ładowania, ale się będą grzać. Grube przewody nie będą się grzać ale mogą dać zbyt wysokie napięcie i natężenie ładowania AKU przyczepy.

Tu raczej trzeba sprostować to co zostało napisane. Pin9 w gnieździe haka służy do zasilania oświetlenia przyczepy czy też do zasilania pompek wody itp. Ładowanie akumulatora z tego pinu biorąc pod uwagę że podczas postoju auta napięcie na tym pinie jest niskie, nie ma moim zdaniem sensu. W ogóle bezpośrednie połączenie aku przyczepy do instalacji samochodu przez hak nie ma sensu. Sens takiego połączenia będzie wtedy gdy na koniec podróży na akumulatorze przyczepy pojawi się tam 14.4V i będzie się utrzymywali że 2h (według mnie nie ma na to szans) . O zbyt grube przewody bym się nie martwił, od przybytku głowa nie boli, prądu nie należy ograniczać przewodami , je dobiera się do prądu jaki może popłynąć i spadku napięcia jaki może wystąpić. Zbyt duży prąd ładowania jest dla akumulatora przyczepy zazwyczaj niegroźny gdyż najczęściej w przyczepach są znacznie większe i lepsze akumulatory niż w autach. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
sebka34

Zastosuje hebel na obwodzie auto a zasilanie przyczepy w razie czego będzie można się połączyć z autem i ciągnąć praz z auta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster
Godzinę temu, sebka34 napisał:

Zastosuje hebel

Wystarczy zwykły włącznik W1

image.thumb.png.9f8f7bab0ed52c01f4dac4c4746d7cb8.png

U mnie jest taki i oprócz testów nigdy go nie użyłem :D

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster

No chyba, że chcesz hebel zastosować do całkowitego odcięcia samochodu (w tym ładowania), to hebel jak najbardziej:

image.thumb.png.4fded03e4b9d433cf18a40f6eec1e7f6.png

Można też obydwa rozwiązania zastosować, ale to już Twoja decyzja :niewiem:

Share this post


Link to post
Share on other sites
sebka34

Przepraszam najmocniej  zapomniałem o tym temacie -

Co by nie dublować tematów .proszę moderatorów o przeniesienie do tematu z linku .

i temat sam się rozwiał z wykorzystaniem schematy z strony 1

Jeśli się nie mylę przy podłączonej przyczepie pod 230 V oraz z załączonym aku na pokładzie prąd nie popłynie z przyczepy na  pin 9/13 jeśli się mylę proszę mnie poprawić

elektryka knaus 1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...