Skocz do zawartości

Energoblok Dometic CON 2135100


sebka34

Rekomendowane odpowiedzi

W moim knausie jest taki energoblok Dometic CON 2135100 w krórym jest wyjście bat. Wydaje mi się* ponieważ jeszcze tego nie sprawdzałem" Są tam podłączone przewody zasilania budki z auta przez wtyczkę 13pin.

Jak podłączyć pod tą instalacje 12V aku i Solar 

IMG_20200208_141023.jpg

IMG_20200208_141108.jpg

Edytowane przez sebka34 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 58
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Sebastian,

jeżeli rezygnujesz z zasilania z samochodu na rzecz AKU i solara, to sytuacja jest prosta jak drut.

Ja na Twoim miejscu upewniłbym się, że przewody od +BAT idą do samochodu. Podłączyłbym samochód i sprawdził, czy na tych przewodach pojawi się 12V. Zresztą jeżeli kiedyś na trasie korzystałeś z urządzeń w przyczepie (bez 230V) to te przewody raczej na pewno idą do samochodu. Tak więc jeżeli wcześniej Ci to działało i teraz odłączysz te przewody, to w przyczepie nie powinny działać żadne odbiorniki na 12V.

Jeżeli tak jest, to te przewody odpinasz, dobrze izolujesz i w to miejsce podpinasz wyjście z regulatora na odbiorniki.

Powodzenia w zabawie.

PS. Teraz widzę, że do +BAT idą dwa przewody "+". Tak więc musisz pójść po przewodach i zobaczyć, gdzie który idzie lub też metodą prób i błędów odpinasz jeden i sprawdzasz, co przestaje działać.

PS2. Musisz poszukać (może ktoś Ci podpowie), czy Twój zasilacz(energoblok) posiada ładowanie AKU. Jak jest to raczej trzeba inaczej podejść do tematu jednak obstawiam, że nie ma. Możesz sprawdzić, czy po podpięciu do 230V na +BAT jest napięcie 12V. U mnie zasilacz(energoblok) nie ma ładowania AKU i na BAT nie ma napięcia przy 230V.

Edytowane przez lbuster (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też nad tym się zastanawiałem dlaczego z Bat. Wychodzą dwa przewody skoro nie mam na pokładzie aku. 

Chciałbym by pozostało zasilanie z auta przez 13pin. 

Lecz chciałbym dołożyć aku i Solar 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, sebka34 napisał:

Chciałbym by pozostało zasilanie z auta przez 13pin.

Do tego musisz użyć dwóch przekaźników do przełączenia źródła zasilania między AKU przyczepy a AKU samochodu. Możesz się wzorować na schemacie z którego ja korzystałem. Prawy górny róg to zasilacz(energoblok) oraz dwa przekaźniki i to musisz wykorzystać. Jak będziesz miał pytania to pisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, lbuster napisał:

Do tego musisz użyć dwóch przekaźników do przełączenia źródła zasilania między AKU przyczepy a AKU samochodu. Możesz się wzorować na schemacie z którego ja korzystałem. Prawy górny róg to zasilacz(energoblok) oraz dwa przekaźniki i to musisz wykorzystać. Jak będziesz miał pytania to pisz.

Właśnie o to mi chodziło. Wielkie dzięki rozwiałeś moje wątpliwości 

PS. 1

Dlaczego użyłeś dwóch kontrolerów i co to za przekaźnik na obwodzie lodówki? 

Edytowane przez sebka34 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerobiłem schemat trochę po swojemu tylko teraz między akumulatorem przyczepy a wtyczką 9pin nie może się pojawić napięcie 

elektryka knaus.jpg

Edytowane przez sebka34 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, sebka34 napisał:

Przerobiłem schemat trochę po swojemu tylko teraz między akumulatorem przyczepy a wtyczką 9pin nie może się pojawić napięcie 

Dlaczego? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.02.2020 o 22:15, lbuster napisał:

 

Ponieważ holownik to Mercedes jest bardzo wrażliwy na takie błędy jak wykrycie zazilania w momencie wpięcia wtyczki w gniazdo. 

PIN nr 9 ma za zadanie zasilać a nie być zasilanym. A dla elektroniki auta to znacząca różnica 

Edytowane przez sebka34 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, sebka34 napisał:

Ponieważ holownik to Mercedes jest bardzo wrażliwy na takie błędy jak wykrycie zazilania w momencie wpięcia wtyczki w gniazdo. 

PIN nr 9 ma za zadanie zasilać a nie być zasilanym. A dla elektroniki auta to znacząca różnica 

Wystarczy użyć diody w kierunku zaporowym do auta aby nie popłynął tam prąd, 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozostaje jeszcze kwestia, jakim prądem alternator będzie ładował akumulator w przyczepie, bo jak w samochodzie masz AKU z płynnym elektrolitem a w cepce będziesz miał żel, to ładowanie może być nieodpowiednie. Kolejny parametr to średnica przewodów do ładowania AKU, cienkie obniżą napięcie ładowania, ale się będą grzać. Grube przewody nie będą się grzać ale mogą dać zbyt wysokie napięcie i natężenie ładowania AKU przyczepy. Ja myślałem o zastosowaniu taniego regulatora ładowania PWM, by w odpowiedni sposób ładować AKU przyczepki z alternatora. Oczywiście jak nie to, to dioda, tak jak napisał @PolariS.

Skoro planujesz instalację fotowoltaiczną to zastanów się, czy warto wchodzić w ładowanie AKU przyczepy z samochodu - ja z tego zrezygnowałem i nie żałuję. Warto się w to pchać, jeżeli będziesz jeździł w mało sprzyjających warunkach (np. zima).

Natomiast zostawiłem sobie awaryjną możliwość manualnego przełączenia się na zasilanie odbiorników przyczepy z AKU samochodu, gdyby AKU w przyczepce mi padł. Na Twoim schemacie, jak pozostawisz podpiętą przyczepę pod samochód, prąd będzie pobierany z AKU samochodu. Trochę bez sensu, jak masz instalację fotowoltaiczną w cepce. Dłuższy postój i gapiostwo może spowodować brak możliwości uruchomienia samochodu  :( Tak więc sugeruję dodatkowy włącznik.

To tak na szybko - śpiący jestem :sleep: - do jutra.

PS. Dopisz, jaki AKU masz w samochodzie i co planujesz w przyczepce (AKU, solar).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, lbuster napisał:

cepce będziesz miał żel, to ładowanie może być nieodpowiednie. Kolejny parametr to średnica przewodów do ładowania AKU, cienkie obniżą napięcie ładowania, ale się będą grzać. Grube przewody nie będą się grzać ale mogą dać zbyt wysokie napięcie i natężenie ładowania AKU przyczepy.

Tu raczej trzeba sprostować to co zostało napisane. Pin9 w gnieździe haka służy do zasilania oświetlenia przyczepy czy też do zasilania pompek wody itp. Ładowanie akumulatora z tego pinu biorąc pod uwagę że podczas postoju auta napięcie na tym pinie jest niskie, nie ma moim zdaniem sensu. W ogóle bezpośrednie połączenie aku przyczepy do instalacji samochodu przez hak nie ma sensu. Sens takiego połączenia będzie wtedy gdy na koniec podróży na akumulatorze przyczepy pojawi się tam 14.4V i będzie się utrzymywali że 2h (według mnie nie ma na to szans) . O zbyt grube przewody bym się nie martwił, od przybytku głowa nie boli, prądu nie należy ograniczać przewodami , je dobiera się do prądu jaki może popłynąć i spadku napięcia jaki może wystąpić. Zbyt duży prąd ładowania jest dla akumulatora przyczepy zazwyczaj niegroźny gdyż najczęściej w przyczepach są znacznie większe i lepsze akumulatory niż w autach. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No chyba, że chcesz hebel zastosować do całkowitego odcięcia samochodu (w tym ładowania), to hebel jak najbardziej:

image.thumb.png.4fded03e4b9d433cf18a40f6eec1e7f6.png

Można też obydwa rozwiązania zastosować, ale to już Twoja decyzja :niewiem:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam najmocniej  zapomniałem o tym temacie -

Co by nie dublować tematów .proszę moderatorów o przeniesienie do tematu z linku .

i temat sam się rozwiał z wykorzystaniem schematy z strony 1

Jeśli się nie mylę przy podłączonej przyczepie pod 230 V oraz z załączonym aku na pokładzie prąd nie popłynie z przyczepy na  pin 9/13 jeśli się mylę proszę mnie poprawić

elektryka knaus 1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.