Jump to content
marek230482

Panel sterujący Schaudt panel 268 - działanie/podłączenie

Recommended Posts

marek230482

Witam!

Posiadam kampera z zabudową Pilote, która posiada panel kontroli/sterowania schaudt panel 268. Od zakupu (a wg sprzedawcy od sprowadzenia po kradzieży) panel nie działa. To znaczy działa sterowanie trumy (jak włączę bezpiecznik pierwszy ze śnieżynkami), działa załączanie obwodów kwadratowymi przyciskami/bezpiecznikami. Ale nic poza tym. Nie świecą się powyżej bezpieczników żadne diody, nie działa żadne wskazanie, nie działa włączanie/wyłączanie. Na pokładzie fizycznie działa wszystko (światła, pompa wody). Nie namierzyłem jeszcze nr seryjnego panela więc nie mam schematu całej instalacji ale znalazłem francuską instrukcję obsługi mojego panela. Chyba, bo u mnie pisze panel 268 a instrukcja jest dokładnie to panel 268-2A. Cokolwiek to znaczy to wygląd i rozmieszczenie funkcji jest identyczne więc uznałem że instrukcja pasuje :) z pomocą koleżanek z pracy przetłumaczyłem instrukcję co załączam tu dla potomnych i do dalszej dyskusji. A dokładnie to mam takie pytania na które chciałbym zdobyć odpowiedź. 

1. Wtyczka z czujnikami wody. Po 5 pinów na zbiornik czysty/brudny. Czy pierwszy pin "baza" to sygnał wysyłany na czujnik a pozostałymi czterema z czujnika ten sygnał wraca? Co na tej "bazie" ma być? Plus czy minus?
2. Złącze 12pin prostokątne. Mam wątpliwości co do kilku sygnałów skąd mam je wziąć. W sensie fizycznie gdzie mają być podłączone w aucie? Nr5 (ładowanie akumulatora rozruchowego), Nr6 (prostownik) - czyli rozumiem, że ładowanie jak podłączę się pod 230V?? Nr7 - skąd brać sygnał +12V z zatrzymania auta? Nr10 (pracy/działania) - rozumiem że chodzi o + po stacyjce? Nr12 - to już w ogóle nie wiem co to za sygnał i skąd go wziąć......

 

W załączniku zdjęcie mojego panela i instrukcja przetłumaczona. Schemat i nr pinów o które pytam są na ostatniej stronie.

 

panel.jpg

930360_20001201_IT268-2A_BA_PL.pdf

str.5.jpg

Edited by marek230482
dodałem osobno zdjęcie piątej strony (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
marek230482

I wszystko jasne panowie. Teraz jestem pewien że sprzedający mówił prawdę - auto było okradzione. Nie mam elektrobloku. Mam totalną rzeźbę. Ktoś zamiast odkupić lub odtworzyć elektroblok to zrobił po domowemu. Dobrze że chociaż wszystkie urządzenia działają ale za to czeka mnie od groma roboty żeby to odtworzyć....... Przyda się zapewne wasza pomoc. Najpierw muszę ustalić co "wlata" a co "wylata". Znalazłem kabel łączący elektroblok z panelem. Leży obcięty pod siedziskiem (razem z resztą twórczości). Czyli nie licząc wtyczki to kabel elektroblok<->panel mam. Teraz pytanie do was (a w szczególności do transitowców) jak wygląda i gdzie idzie wpięty kabel z elektrobloku do auta. Przeszukałem całą drogę spod siedziska do maski i pokazałem to na zdjęciach. Nie wiem teraz który kabel jest fabryczny a który nie. Wiem którędy idzie wiązka i przypadkowo (choć może nie ma to nic z tym wspólnego) znalazłem pustą wtyczkę pod słupkiem od strony pasażera (foto). Ma 12 pin. Czy to może być drugi koniec zagadki?

IMG_20200130_182813774.jpg

IMG_20200130_182848194.jpg

IMG_20200130_182858695.jpg

IMG_20200130_182908169.jpg

IMG_20200130_183019186.jpg

IMG_20200130_183100674.jpg

IMG_20200130_183245050.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
PolariS

Ten zasilacz moim zdaniem nie nadaje się do zastosowań kempingowych., przerabialiśmy ten wątek przy okazji budowy przyczepy u kolegi Skwarek więc  tak jak piszesz to oryginalne nie jest

Share this post


Link to post
Share on other sites
marek230482

Poszukiwany/poszukiwana właściciel zabudowy Pilote z tamtych lat. Potrzebuję pomocy w odbudowie instalacji. Panel mam, kabel do elektrobloku jest (choć to najmniej istotne). Elektroblok chcę odtworzyć na nowo. Tu będę potrzebował schemat. Ktoś coś? Potem będę musiał odtworzyć resztę instalacji czyli skąd i jakie sygnały doprowadzić do elektrobloku. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
chris_66

widzę, że znalazłeś użytkownika podobnego panela na k.pl

za schematu blokowego do energobloku wynika, że nic tam specjalnego nie ma

bo chyba najważniejsze sprawy są w panelu - pomiar wody czystej i szarej

mając chęci i trochę wiedzy i sprytne rączki da radę zrobić samemu energoblok , upraszczając przy okazji instalację

tak na szybko to poza paroma przekaźnikami i zwojem przewodu to będziesz potrzebował dobry prostownik, separator akumulatorów, "strażaka" czyli zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem, trochę bezpieczników i może jakiś mocniejszy przekaźnik albo dwa

poczytaj tu

https://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=22793&sid=7b9dd420a171333f3fdcab37e85d139a

i tu

https://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=32474&postdays=0&postorder=asc&start=15

jak wygrzebiesz coś ciekawego podrzucaj linki , niech inni też się czegoś dowiedzą

 

Schaudt_Electroblock_EBL208_SE_Ingles.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
marek230482

Ciekawe tematy. Będę studiował. Ja co prawda chciałbym odtworzyć oryginał ale z drugiej zaś strony może przy okazji coś "rozbuduję" :D

Kopię jak górnik więc będę wrzucał tu wszystko co znalazłem w sieci na temat mojego elektrobloku.
1. Jednostka elektroniczna EBL 264-7 zawiera moduł ładowania LA 204, pełną dystrybucję 12 V, przekaźnik głównego przełącznika (bistabile?) 12V / 35A oraz inne funkcje sterowania i monitorowania. Panel kontrolny i dystrybucyjny zostanie podłączony za pomocą 10-żyłowego styku.
2. Podłączenie akumulatorów przez kabel 4mm2 lub 6mm2 (jeżeli odległość jest większa niż 2m)
3. Akumulator - przekaźnik separacji 70A
Przekaźnik ten oddziela akumulator kabinowy i akumulator rozruchowy od siebie, gdy pojazd stoi. Podczas uruchamiania dwa akumulatory są połączone równolegle, a tym samym równolegle naładowane.
4. Wyłącznik główny - przekaźnik bistabilny 35A (sterowane z panelu)
5. Lodówka - przekaźnik separacyjny 16A Przekaźnik ten zasila urządzenie 12V lodówki prądem, gdy silnik pracuje, i dostarcza napięcie D +.
6. Ładowanie - przekaźnik akumulatora 1 16A
Przekaźnik ten ładuje akumulatory ogniwa lub silnika prądem 10A. Akumulator silnika jest ładowany tylko wtedy, gdy podłączona jest sieć 230 V i włączony jest panel sterowania na „akumulatorze silnika”.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tamtam

Nie montuj oryginalnego elektrobloku. W swoim mam wymieniony na najnowszą wersję ktora pasuje do panelu jeszcze przez poprzedniego właściciela.
Wybierz elektroblok który bedzie integrowal wszystkie zrodla energii tj:12v z aku, 230v i solary. Do tego wyjscie 12v dla lodowki z aku zabudowy a nie tylko podczas jazdy z alternatora. Mi sie przydaje jak just dużo słońca to używam lodówki na 12v z aku zabudowy zamiast gazu. Mozesz miec sterowanie elektrobloku przez smartfona lub komputer.
Wydatek na elektroblok to niemale pieniadze i już bym szedł w naprawde nowoczesny sprzęt.

Wysłane z V30

Share this post


Link to post
Share on other sites
marek230482

Masz rację gdybym kupował gotowca nowy/używany. Ale ja chcę go "odbudować". Czyli kupić wszystkie części ze schematu elektrycznego i je polutować. Wyjdzie mnie to śmieszne "parę złotych" a na to co piszesz to muszę wydać przynajmniej 3 tysiące (bo już się dowiadywałem). Kuszące, ale teraz tyle nie wydam.

Chyba że masz na myśli coś innego co się zamknie w paru stówkach. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
chris_66
6 godzin temu, marek230482 napisał:

fajne, poczytam po robocie

podoba mi się koncepcja budowy własnego centrum sterowania - dokładnie to co potrzebujesz, na solidnych zabawkach z możliwością modyfikacji

Share this post


Link to post
Share on other sites
marek230482

Dzisiaj sprawdziłem separację akumulatorów. Jest - trwała. Czyli pokładowy nie jest nigdzie podłączony 🤣

Share this post


Link to post
Share on other sites
marek230482

Ok. Powoli wyszukuję menele. 
Zasilacz wezmę gotowy
https://allegro.pl/oferta/prostownik-mikroprocesorowy-6v-12v-akumulatorowy-8565041557
Do tego przekaźniki 40 i 80A
Do przyłączy chcę użyć wtyków 12A. 
https://allegro.pl/oferta/laczowka-ak950-12-12pin-r-5-08mm-12a-na-przewod-7549286293
Zastanawiam się czy wystarczy. Z drugiej zaś strony oryginalne nie wyglądają na mocniejsze niż 3-5A.
Garść diód prostowniczych i trochę kabli. 
To wystarczy do odtworzenia funkcjonalności fabrycznego elektrobloku i uruchomienia panela.

Robię wg schematu EBL264-3

Share this post


Link to post
Share on other sites
chris_66

polecę ci taki

https://allegro.pl/oferta/azo-ladowarka-akumulatorow-bc-20-12v-20a-7-stopni-8682409106

używam i jestem bardzo zadowolony

jakby coś na k.pl jest gość co daje ciekawe ceny na zabawki z AZO

do łączenia używaj zwykłych kostek i koniecznie tulejek zaciskowych, ewentualnie samych tulejek izolowanych i odpowiedzniej praski do zaciskania 

 

Edited by chris_66 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
marek230482

Załączam jeszcze raz schemat bloku i mam pytanie dla bardziej wytrawnych elektryków. Wykonuję nowy EBL wg schematu z tym, że zastosuję gotowy prostownik mikroprocesorowy 15A. W miejsce LA202 wstawiam nowy prostownik zasilany z sieci 230V. Jego + wpinam na przekaźnik L5 sterujący ładowaniem aku rozruchowego lub pokładowego. Ale zasilanie tego przekaźnika jest z układu prostującego. Teraz moje pytanie czy mogę tam podać napięcie bezpośrednio z prostownika? Czy powinienem dodać osobno jakąś małą ładowarkę sieciową na 12V? Zamieszczam też schemat "po modyfikacji". Skłaniam się ku dodatkowemu zasilaczowi sieciowemu do obsługi przekaźnika ale może to niepotrzebnie komplikuję i zasilić go z prostownika???

EBL264-3 po modyfikacji.jpg

EBL264-3 schemat.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
PolariS

Punkty X oraz Y są zwierane tylko włącznikiem na panelu? Jeśli tak jest mozesz zastosować druga wersję.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...