Jump to content
miloszb

Przeróbka/poprawka istniejącej instalacji.

Recommended Posts

Kristofer
11 godzin temu, miloszb napisał:

Po zastanowieniu chyba jednak nie zależy mi na ładowaniu akumulatora z auta, natomiast zależy mi na zasilaniu przyczepy podczas jazdy aby nie marnować aku przyczepy. Czy w tym celu nie powinienem zamienić tej diody na przekaźnik lub zespół przekaźników, które domyślnie pobierają prąd z aku przyczepy a jak pojawi się prąd z auta przełącza się na auto odłączając aku?

Tego nie rozumiem. Do czego Ci zasilanie przyczepy (stały plus) z holownika w czasie jazdy, skoro w tym czasie nikogo w niej nie ma, więc oświetlenie i pompki wody nie są używane? Urządzenia przyczep, w większości przypadków nie potrzebują wtedy zasilania. Pomijam zasilanie lodówki, bo to inna kwestia i nigdy nie jest ona zasilana z akumulatora przyczepy, a co najwyżej z instalacji holownika i jedynie w czasie jazdy. Na parkingowym postoju, tylko gaz.
W ogóle na postoju lepiej korzystać w przyczepie z jej własnego akumulatora, niż z akumulatora samochodu, ponieważ właśnie w tym przypadku mógłbyś przypadkowo przesadzić ze zużyciem energii i pozbawić się możliwości uruchomienia silnika.
Reasumując: jeśli nie chcesz doładowywać accu przyczepy w czasie jazdy z holownika, a nie chcesz, bo masz accu AGM (doczytałem), to wystarczy zostawić wszystko, jak jest (rozłączone wyprowadzenie diody). Możesz też całkowicie usunąć radiator z diodą i uprościć okablowanie w tym miejscu. Co do lodówki, to powinieneś sprawdzić, czy jest fizycznie podłączona (wygląda na to, że jest) do pin 10 wtyczki, natomiast pin 10 gniazda holownika, czy dostaje zasilanie, gdy uruchomiony jest silnik, ewentualnie dopiero, gdy włączony jest zapłon. (Patrz: "PS") I to tyle. W Twoim przypadku, zasilanie z pin 9/13 wydaje się zbędne, chyba, że źle odczytałem Twoje zamierzenia, a wtedy można to będzie załatwić jednym przekaźnikiem.

1992402951_Popularnepod.dlalodwki.thumb.jpg.eacd602573599bfd648d1e3d7adbd617.jpg

 

11 godzin temu, miloszb napisał:

Doładowywanie aku z auta podczas jazdy i równoległe zasilanie nodówki podczas jazdy wydaje mi sie zbyt dużym chciejstwem. Poza tym to byłoby potrzebne jełśi miałbym w planach obajzdówkę tylko na dziko. Prędzej zamontuje panel i on będzie doładowywał aku przyczepy. Pozostaje jeszcze pytanie, które już zadawałem o zabezpiecznie przed rozładowaniem aku przyczpy. Czy elektroblok EBL 209 mnie przed tym zabezpieczy, czy powinienem zastosować dodatkowy układ.

Co do zabezpieczeń w tych energoblokach, to z tego co pamiętam mają jedynie zabezpieczenie przeciążeniowe, temperaturowe (dotyczy samego energobloku) oraz zabezpieczenia topikowe obwodów, to wszystko. Zabezpieczenia przed nadmiernym rozładowaniem akumulatora brak. Poza tym, ten model nie zapewnia ładowania akumulatora. Na rynku jest mnóstwo podserii poszczególnych modeli, więc nie można wykluczyć, że w którymś takie zabezpieczenie zastosowano. Tu raczej bym na to nie liczył, ale możesz to sprawdzić praktycznie. Jeśli okaże się, że nie ma, to dopiero wtedy możesz kupić "zabezpieczenie" zewnętrzne. Skoro jednak planujesz instalację PV, to załatwi to sam kontroler solarny przy odpowiedniej modyfikacji i podłączeniu wszystkich obwodów, więc wydatek na takie zabezpieczenie wydaje się zbędny.
IMHO

PS
W ostatnim gnieździe elektrobloku (to pionowe, oznaczone, jako "block 6") masz podłączoną lodówkę oraz jej zasilanie poprowadzone z pin 10/11 wtyczki zewnętrznej przyczepy. Jeśli nikt tu nic nie zmieniał, to działanie lodówki w czasie jazdy będzie zapewnione, jednak pod warunkiem, że masz odpowiednio podłączone gniazdo w holowniku. Pin 1 gniazda energobloku (na samym dole) odpowiada pin 10 wtyczki, pin 2 gniazda, to pin 11 wtyczki, pin 3, to plus dla lodówki, pin 4, to minus dla lodówki.

 

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
miloszb

  

9 godzin temu, PolariS napisał:

Moim zdaniem doładowywanie akumulatora w przyczepie poprzez bezpośrednie podłączenie go przez instalacje przyczepy i auta to chyba najbardziej bezsensowne rozwiązanie jakie można wymyślić z uwagi na spadek napięcia żaden z akumulatorów jaki by nie był nie naładuje się poprawnie, a jak dodamy do tego lodówkę to wyjdzie katastrofa.

O to mi właśnie chodziło. Temat wydaje się  jasny w tej części, odłączę diodę, docelowo.

 

5 godzin temu, Kristofer napisał:

Tego nie rozumiem. Do czego Ci zasilanie przyczepy (stały plus) z holownika w czasie jazdy,

Pisząc że chcę mieć zasilanie auta podczas jazdy chodziło mi o czywiście o lodówkę, bo tak jak napisałeś w dalszej części z niczego więcej się nie korzysta podczas jazdy, a nie chcę zasilać lodówki z aku przyczepy. Ponieważ nie znalazłem żadnego innego przewodu poza elektroblokiem, który mógłby zasilać lodówkę uznałem że zasilanie z auta aby obłsużyć lodówkę musi tak naprawde obsłużyc całą przyczepę, czyli wejść na elektroblok.

6 godzin temu, Kristofer napisał:

W ostatnim gnieździe elektrobloku (to pionowe, oznaczone, jako "block 6") masz podłączoną lodówkę oraz jej zasilanie poprowadzone z pin 10/11 wtyczki zewnętrznej przyczepy. Jeśli nikt tu nic nie zmieniał, to działanie lodówki w czasie jazdy będzie zapewnione, jednak pod warunkiem, że masz odpowiednio podłączone gniazdo w holowniku. Pin 1 gniazda energobloku (na samym dole) odpowiada pin 10 wtyczki, pin 2 gniazda, to pin 11 wtyczki, pin 3, to plus dla lodówki, pin 4, to minus dla lodówki.

I to zdaje się jest część, o której nie wiedziałem, a rozwiązuje problem. Czyli elekteroblok ma 2 odrębne zasilania, jedno dla całej przyczpy poza lodówką, które w tej chwili jest rozłączone poprzez uszkodzoną/zdemontowaną diodę oraz ze stacyjki dla lodówki. Znów jestem w trasie, więc wszystko bedę miał okazję sprawdzić dopiero w weekend.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
PolariS
16 godzin temu, Kristofer napisał:

:niewiem:To przecież nie mój pomysł, to rozwiązanie fabryczne.

Ja Cię nie podejrzewam o to :)

Ale patrząc na to co w przyczepach się trafia (moja ma np wszystko pod pin 9, jeszcze ma ale już nie długo będzie to rozdzielone. A to że w fabryce znalazł się jakiś student projektujący to zacne rozwiązanie ale bardziej był zainteresowany balowaniem, albo w czasach kiedy to projektowali nie było ciekawszej technologii...  Do ładowania akumulatora przyczepy z samochodowej instalacji haka trzeba po prostu użyć przetwornicy step-up i modułu ladowarki, a wtedy ma to szansę powodzenia. 

Edited by PolariS (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
miloszb





W ostatnim gnieździe elektrobloku (to pionowe, oznaczone, jako "block 6") masz podłączoną lodówkę oraz jej zasilanie poprowadzone z pin 10/11 wtyczki zewnętrznej przyczepy. Jeśli nikt tu nic nie zmieniał, to działanie lodówki w czasie jazdy będzie zapewnione, jednak pod warunkiem, że masz odpowiednio podłączone gniazdo w holowniku. Pin 1 gniazda energobloku (na samym dole) odpowiada pin 10 wtyczki, pin 2 gniazda, to pin 11 wtyczki, pin 3, to plus dla lodówki, pin 4, to minus dla lodówki.
 


Wreszcie się zebrałem i faktycznie tak jest. Napięcie na lodówkę pojawia się po uruchomieniu silnika, natomiast napięcie z pinów 9/13 jest po podłączeniu holownika ale u mnie nie wchodzi na elektroblok ponieważ jest przerwane przez uszkodzoną (lub celowo rozłączoną) diodę. Zdecydowanie tak jest bezpieczniej a jak pisałem nie muszę zasilać przyczepy z holownika, poza lodówką w trakcie jazdy.

Przy okazji zwróciłem uwagę że istnieje możliwość jednoczesnego puszczenia zasilania do elektrobloku z sieci i z akumulatora przyczepy. Nie wiem czy takie jednoczesne włączenie aku przy podłączeniu do sieci nie spowoduje uszkodzenia. Nie zostało zamontowane żadne zabezpieczenie ale może to niedopatrzenie. Czy wiecie jakie mogą być konsekwencje?

Plus zabezpieczony
aa3bbbebdb53f990237221d99a174768.jpg

Wysłane z mojego H8416 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
Godzinę temu, miloszb napisał:

Wreszcie się zebrałem i faktycznie tak jest. Napięcie na lodówkę pojawia się po uruchomieniu silnika, natomiast napięcie z pinów 9/13 jest po podłączeniu holownika ale u mnie nie wchodzi na elektroblok ponieważ jest przerwane przez uszkodzoną (lub celowo rozłączoną) diodę. Zdecydowanie tak jest bezpieczniej a jak pisałem nie muszę zasilać przyczepy z holownika, poza lodówką w trakcie jazdy.

Już pisałem: wszystko wskazuje na to, że przerwano podłączenie diody celowo! Przy typie akumulatora, który masz (AGM), to połączenie powinno być rozłączone, inaczej akumulator byłby doładowywany z samochodu, ale w nieprawidłowy sposób, co mogłoby znacznie skrócić jego żywotność. Zostaw, jak jest, a nawet owiń izolacją to odłączone wyprowadzenie diody.

Godzinę temu, miloszb napisał:

Przy okazji zwróciłem uwagę że istnieje możliwość jednoczesnego puszczenia zasilania do elektrobloku z sieci i z akumulatora przyczepy. Nie wiem czy takie jednoczesne włączenie aku przy podłączeniu do sieci nie spowoduje uszkodzenia.

Nie spowoduje - elektroblok przełączy samodzielnie zasilanie na "z akumulatora", gdy przyczepa nie będzie podłączona do sieci ~230 V i na odwrót: gdy będzie, to odłączy accu.

Godzinę temu, miloszb napisał:

Nie zostało zamontowane żadne zabezpieczenie ale może to niedopatrzenie. Czy wiecie jakie mogą być konsekwencje?

Sprecyzuj, ponieważ nie rozumiem, o jakim i w którym miejscu, zabezpieczeniu myślisz :hmm:

Share this post


Link to post
Share on other sites
miloszb
Sprecyzuj, ponieważ nie rozumiem, o jakim i w którym miejscu, zabezpieczeniu myślisz :hmm:
Już odpowiedziałeś na moją rozterkę powyżej. Chodziło o to czy Elektroblok sam się obroni czy potrzeba dodatkowego zabezpieczenia. Dziękuję za informację.

Wysłane z mojego H8416 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Myślałem, że chodzi o coś innego. Ok, rozumiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...