Jump to content
miloszb

Przeróbka/poprawka istniejącej instalacji.

Recommended Posts

miloszb

A czy nie można tego zastąpić innym układem?

Wysłane z mojego H8416 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
chris_66
Godzinę temu, miloszb napisał:

A czy nie można tego zastąpić innym układem?

Wysłane z mojego H8416 przy użyciu Tapatalka
 

poszukaj po symbolu takiej samej diody

powinna być w obudowie "alternatorowej"

a najpierw rozbierz to co masz i zobacz co tam jest z tyłu, może wystarczy przelutować

Share this post


Link to post
Share on other sites
PolariS
2 godziny temu, miloszb napisał:

Ale czy ten styk nie powinien być zawarty,

Dioda prostownicza zawsze przewodzi w jedną stronę (jednym z nielicznych przedstawicieli diod przewodzących w obie strony to np dioda Zenera)  Końcówka (anoda w tym przypadku) diody powinna być przylutowana do izolowanego przyłącza po lewej stronie. Być może ktoś to odłączył aby w ogóle nie pobierać zasilania z auta.

Takie diody mocy stosowane są w alternatorach oraz w prostownikach. Zdarzyło mi się wymieniać nawet kiedyś takie diody w mostku prostownika. Gdybyś chciał wymieniać na inną  to szukaj takiej z katodą na obudowie, albo będzie trzeba zamienić wejście z wyjściem. 

Możesz zastąpić każdą diodą mocy o odpowiednich parametrach, ale będziesz musiał wymyśleć obudowę do niej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
miloszb

Koniec pierwszej części porządków. I odzyskałem trochę miejsca w bakiscie po przeniesieniu centralki movera na ścianę. Pozostało tylko zrobienie porządku z diodą i zasilaniem z auta. Nie mam jeszcze koncepcji na to. A tak to teraz wygląda. 171bac7a1640e34df4705df0299bf04b.jpgea2d38b3f3912c2b98a63e3ea1a430fd.jpge84698181744849db0590da67983a714.jpg15b6026babab979b70712465811a48de.jpg

Wysłane z mojego H8416 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster

Jak na moje amatorskie oko jest super :ok:

Share this post


Link to post
Share on other sites
chris_66
54 minuty temu, miloszb napisał:

Koniec pierwszej części porządków.

całkiem ładnie :winner:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
1 godzinę temu, miloszb napisał:

Koniec pierwszej części porządków. [...]  A tak to teraz wygląda.

przewody.jpg.bf6752f7f22f04294aa8c5f67319301d.jpg

Witam! Zaizoluj dobrze przyłącze bezpieczników i zacisk "+" akumulatora lub odsuń znacznie dalej wiązkę przewodów "-" i umocuj ją trwale w taki sposób, aby w żadnej nieprzewidzianej sytuacji, nie miała możliwości zetknąć się z nieosłoniętym przyłączem "+".

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
PolariS

W tym pudełku akumulator jest jakoś przytwierdzony do konstrukcji przyczepy? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
miloszb

Pudełko jest przytwierdzone i zapiete pasem.

Wysłane z mojego H8416 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster
13 godzin temu, Kristofer napisał:

Zaizoluj dobrze przyłącze bezpieczników i zacisk "+" akumulatora

Swego czasu ja to tak zaizolowałem - myślałem że nadgorliwie lecz wolałem dmuchać na zimne B)

20180317_155705.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Akurat u Ciebie nie widzę w pobliżu żadnych przewodów "minusowych", więc mogłoby być bez izolowania, ale oczywiście jeśli tak zrobiłeś, to można to uznać wyłącznie, jako pozytyw :ok:

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
W dniu 26.01.2020 o 00:39, miloszb napisał:

Ta część z napisem Alde, to chodziło mi o wyłącznik bimetaliczny a nie o termistor. Kabel do którego jest podłączony to najprawdopodobniej zasilanie z auta. I jest podłączony równolegle z aku do elektrobloku. Czy ktoś z was spotkał się z takim czymś? Jaką to pełni funkcję, może to działa jak przekaźnik? Jak dochodzi napięcie z aku to rozłącza auto.

Koledzy już napisali, do czego służy ten element. Masz ewidentnie rozlutowane połączenie. Być może dioda jest sprawna i wystarczy połączyć jej wyprowadzenie z końcówką lutowniczą.

1000207047_pod.thumb.jpg.0dbdad9396b2fcd4176b3611a54721a4.jpg

Mnie jednak zastanawia, czy aby to połączenie nie zostało rozłączone celowo :hmm:

Gdyby dioda była OK i jej wyprowadzenie byłoby w tym miejscu przylutowane, to w trakcie jazdy samochodem, akumulator przyczepy byłby "spięty" właśnie poprzez tą diodę z akumulatorem samochodu, czyli byłby doładowywany przez alternator. Jeśli masz akumulator w przyczepie inny, niż standardowy (z płynnym elektrolitem), czyli np. GEL lub AGM, to nie byłoby wskazane jego doładowywanie w ten sposób i może właśnie dlatego, ktoś to połączenie z instalacją samochodu rozłączył (w tym miejscu było to najprościej zrobić) :hmm:

Gdyby jednak ładowanie miało zostać zachowane, a dioda byłaby uszkodzona, to w tym miejscu najlepiej zastosować diodę z jak najniższym "VF" oraz z uwagi na łatwość montażu, w obudowie "TO220". Wtedy wystarczy diodę przykręcić do obecnego  radiatora za pomocą jednej śrubki. Pamiętać jedynie musisz, aby między obudowę diody, a blachę radiatora, dać odrobinkę pasty termoprzewodzącej (taka, jak np. pod radiatory procesorów komputera). Można tu dać diodę prostowniczą lub lepiej przełączającą, choćby typu schottky. Myślę, że wystarczy w przedziale 30A - 20 A.

IMHO

Share this post


Link to post
Share on other sites
miloszb

Dziękuję za podpowiedź w sprawie diody prostowniczej. Dodam że na kablu od aku (przed diodą) mam hebel, co dodatkowo zabezpiecza przed cofnięciem prądu z auta do aku przyczepu.  Tyle że trzeba być świadomym i pamiętać. Po zastanowieniu chyba jednak nie zależy mi na ładowaniu akumulatora z auta, natomiast zależy mi na zasilaniu przyczepy podczas jazdy aby nie marnować aku przyczepy. Czy w tym celu nie powinienem zamienić tej diody na przekaźnik lub zespół przekaźników, które domyślnie pobierają prąd z aku przyczepy a jak pojawi się prąd z auta przełącza się na auto odłączając aku? Hebel może i powienien pozostać. Bardziej zależy mi aby nikt przez pomyłkę nie doprowadził do uszkodzenia przez nieprawidłowe włączenie aku przy podłączonym aucie. Postój w nocy na MOPie i można o czymś zapomnieć.

Doładowywanie aku z auta podczas jazdy i równoległe zasilanie nodówki podczas jazdy wydaje mi sie zbyt dużym chciejstwem. Poza tym to byłoby potrzebne jełśi miałbym w planach obajzdówkę tylko na dziko. Prędzej zamontuje panel i on będzie doładowywał aku przyczepy.

Pozostaje jeszcze pytanie, które już zadawałem o zabezpiecznie przed rozładowaniem aku przyczpy. Czy elektroblok EBL 209 mnie przed tym zabezpieczy, czy powinienem zastosować dodatkowy układ.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
PolariS
8 godzin temu, Kristofer napisał:

Koledzy już napisali, do czego służy ten element. Masz ewidentnie rozlutowane połączenie. Być może dioda jest sprawna i wystarczy połączyć jej wyprowadzenie z końcówką lutowniczą.

1000207047_pod.thumb.jpg.0dbdad9396b2fcd4176b3611a54721a4.jpg

Mnie jednak zastanawia, czy aby to połączenie nie zostało rozłączone celowo :hmm:

Gdyby dioda była OK i jej wyprowadzenie byłoby w tym miejscu przylutowane, to w trakcie jazdy samochodem, akumulator przyczepy byłby "spięty" właśnie poprzez tą diodę z akumulatorem samochodu, czyli byłby doładowywany przez alternator. Jeśli masz akumulator w przyczepie inny, niż standardowy (z płynnym elektrolitem), czyli np. GEL lub AGM, to nie byłoby wskazane jego doładowywanie w ten sposób i może właśnie dlatego, ktoś to połączenie z instalacją samochodu rozłączył (w tym miejscu było to najprościej zrobić) :hmm:

Gdyby jednak ładowanie miało zostać zachowane, a dioda byłaby uszkodzona, to w tym miejscu najlepiej zastosować diodę z jak najniższym "VF" oraz z uwagi na łatwość montażu, w obudowie "TO220". Wtedy wystarczy diodę przykręcić do obecnego  radiatora za pomocą jednej śrubki. Pamiętać jedynie musisz, aby między obudowę diody, a blachę radiatora, dać odrobinkę pasty termoprzewodzącej (taka, jak np. pod radiatory procesorów komputera). Można tu dać diodę prostowniczą lub lepiej przełączającą, choćby typu schottky. Myślę, że wystarczy w przedziale 30A - 20 A.

IMHO

Moim zdaniem doładowywanie akumulatora w przyczepie poprzez bezpośrednie podłączenie go przez instalacje przyczepy i auta to chyba najbardziej bezsensowne rozwiązanie jakie można wymyślić z uwagi na spadek napięcia żaden z akumulatorów jaki by nie był nie naładuje się poprawnie, a jak dodamy do tego lodówkę to wyjdzie katastrofa.  Najprościej to było odłączyć przewód z radiatora niż rozlutowywać połączenie.

6 godzin temu, miloszb napisał:

Dodam że na kablu od aku (przed diodą) mam hebel, co dodatkowo zabezpiecza przed cofnięciem prądu z auta do aku przyczepu. 

Na odwrót, chodzi o to aby prąd z aku przyczepy nie popłynął w stronę auta w momencie rozruchu pojazdu, szczególnie np gdyby akumulator w aucie Ci się rozładował, rozrusznik próbowałby pobrać prąd z przyczepy, a na coś takiego instalacja haka i przyczepy nie jest przygotowana. 

 

6 godzin temu, miloszb napisał:

Po zastanowieniu chyba jednak nie zależy mi na ładowaniu akumulatora z auta, natomiast zależy mi na zasilaniu przyczepy podczas jazdy aby nie marnować aku przyczepy. Czy w tym celu nie powinienem zamienić tej diody na przekaźnik lub zespół przekaźników, które domyślnie pobierają prąd z aku przyczepy a jak pojawi się prąd z auta przełącza się na auto odłączając aku?

Samymi przekaźnikami tego nie zrobisz, rozdzielić trzeba obwody na zasilające oświetlenie i pompki z akumulatora przyczepy oraz na zasilanie lodówki z instalacji pojazdu, do tego trzeba wykorzystać zasilani " po stacyjce z instalacji haka. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
4 godziny temu, PolariS napisał:

Moim zdaniem doładowywanie akumulatora w przyczepie poprzez bezpośrednie podłączenie go przez instalacje przyczepy i auta to chyba najbardziej bezsensowne rozwiązanie jakie można wymyślić z uwagi na spadek napięcia żaden z akumulatorów jaki by nie był nie naładuje się poprawnie, a jak dodamy do tego lodówkę to wyjdzie katastrofa.

 :niewiem:To przecież nie mój pomysł, to rozwiązanie fabryczne.

4 godziny temu, PolariS napisał:

Najprościej to było odłączyć przewód z radiatora niż rozlutowywać połączenie.

Niekoniecznie, ale tego się nie dowiemy.
Może ktoś nie chciał dyndającego luzem przewodu, nie chciało mu się go odkręcać, izolować i bawić się w to wszystko, tylko odciął, a nawet oderwał jedną końcówkę przewodu, by o sprawie zapomnieć, a cała operacja zajęła tyle, co mrugnięcie powieką.

Teraz tak: skoro fabryka taki patent w tej przyczepie zastosowała, to oznacza, że instalacja jest dla wtyku Jaeger 13p, a to z kolei skutkuje tym, że obwody przyczepy "stałego plusa" oraz lodówki są już rozdzielone (w omawianym przypadku). Świadczy o tym również zastosowany model energobloku /funkcje, które spełnia. Reszta, to już wyłącznie kwestia holownika, czyli sposobu zasilenia pin 9 i 10 gniazda.

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...