Jump to content
miloszb

Przeróbka/poprawka istniejącej instalacji.

Recommended Posts

miloszb

WItajcie, w weekend zajrzałem dokładniej do instalacji i trochę się zmartwiłem tym, co zastałem. W skrócie z najważniejszych i njagroźniejszych rzeczy to końcówki były słabo zaciśnięte i w zasadzie można niektóre było zdjąć ręką bez specjalnego wysiłku ale co gorsze okazało się, że nie mam bezpieczników na "plusach". Są dopiero w energobloku. Nie jestem specjalistą ale niektóre rzeczy wydają się "niezgodne ze sztuką". 😱

Sercem w przyczepie jest Elektroblok EBL 209

DSC_0509.jpg.3b2cadad12b3bfc02366d339e24fadf6.jpg

Do niego jest podłączony akumulator 

AGM 100Ah

DSC_0538.jpg.2ddaa0ac5153e6fb86a72de9dfdfa158.jpg

z niego wychodzą 3 przewody (3 + i 3 -):

- 6mm2 do movera, jest do niego hebel

- 4mm2 do ładowarki

-4mm2 do energobloku i na tym koniec. Aha ten do energobloku idzie najpierw do hebla, potem do tego czegoś co nie wiem czym jest z napisem ALDE (widać to na zdjęciu elektrobloku). Oczywiście wiem co to Alde i mam podgrzewaną podłogę ale ta część naprawdę nie wiem do czego służy. W dodatku ma obluzowany zacisk więc chyba nie działa lub może spowodować zagrożenie. Na oko wygląda mi to na termistor (nie mam zdjęcia z boku, zrobię najwcześniej w piątek). Pod blachą obudowy jest tylko luźno latający kawałek wygiętej blaszki, która gdyby była dobrze zamontowana mogłaby dotykać obudowy z napisem ALDE. Stąd moje przypuszczenie że to jest termistor. Podłoga podrzewana działa sprawnie. Ale nie o tym głównie chciałem pisać. 

Wszystko już jest rozmontowane, aku odłączony i prąd odłączony.

Jak widać na zdjęciu końcówki są zarobione tragicznie i muszę je zmienić. 

DSC_0540.jpg.64f8018a7f1bae9a498b167f534d9e07.jpg

1. Pierwsze pytanie czy mogę lutować końcówki, wydaje mi się, że nie zaszkodzi a pewniejsze niż zaciski jeśli nie mam profesjonalnej zaciskarki, a nie mam.

2. Druga sprawa oczywiście bezpieczniki. Tutaj informacji, zdjęć i schematów jest bez liku i w tym trochę problem. Nie ukrywam, że głównie wzoruję się na poradach kolegów @Kristofer i @lbuster ale też innych mądrych głów i nie wiem czy najlepiej jest zastosować 3 różne bezpieczniki, czy taką płytkę zintegrowaną na zacisk z 3 bepiecznikami.

sketch-1579600040822.jpg.361fdfcee444b2ec7c7c715bbd5883cb.jpg

Czy taką większą puszkę z bezpiecznikami na 6 lub 8 bezpieczników bo w przyszłości i tak się przyda jak czytam. A będę grzebał, rozbudowywał, dokładał solar itp. więc wolę teraz to zrobić a nie przerabiać.

Podobno te wielobezpiecznikowe puszeczki są maks do 40A,

sketch-1579600110893.jpg.668b65a01aee74bfb15b13438323a566.jpg

a wydaje mi się że do movera powinno być 80A więc to chyba odpada w przedbiegach. Poza tym skoro mam elektroblok z bezpiecznikami to nie wiem czy jeszcze potrzebuję dodatkowe bezpieczniki.

Zakładam, że na 3 przewodach plus z aku powinienem dodać na 6mm2 - 80A do movera, na 4mm2 do ładowarki 10A, na 4mm2 do elektrobloku przez hebel ??? ile skoro w elektrobloku jest 25A main?

Mam takie coś kupione z bezpiecznikiem 80A, no ale tylko na jeden bezpiecznik. Może to zrobić jako główny na wszystko a za nim taką puszkę na 8 mniejszych??

DSC_0585.jpg.d93183eb7dc05ecda8351be7dfcad2fe.jpg

3. Mam  też spory nadmiar kabli, które się walają. Chcę to wszystko uporządkować, skrócić kable, wsadzić w peszle lub upiąć porządnie. Czy zostawiacie sobie nadmiar kabli na wszelki wypadek żeby coś przesuwać? Widzę że do movera jest największy zapas.

DSC_0542.jpg.de7029f636e09bc28e7833b371e6a3ea.jpg

4. Ładowarka, czy może być włączona bez podpiętego aku, czy nie grozi to jej uszkodzeniem?

5. Czy energoblok ma zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem aku (pytałem o to też w innym wątku)?

6. Czy ktoś ma takie coś z napisaem ALDE u siebie? Mam podłogę podgrzewaną elektrycznie, z zasilaczem 42V.

7. Przy energobloku plus z aku na wejściu rozdziela się i idzie do przewodu 2,5mm2 białopomarańczowego, co może być zasilane z aku poza energoblokiem, czyżby lodówka?

Najbardziej skłaniałabym się do zainstalowania płytki z 3 bezpiecznikami jaką wstawiłem w pkt.2 pierwsze zdjęcie., ale nie mogę znaleźć jej w necie. Są inne modele ale takiej na 3 nie widzę. Może ktoś ma, zna, wie, chętnie skorzystam. Tylko do tego muszę dodać takie końcówki do mojego aku.

sketch-1579600528191.jpg.c6c5afcc985fc2b83dc551410ac7f4e8.jpg

Czy to się sprawdza? Nie są tanie jak na kawełek metalu ze śrubą M8.

 

Z góry dziękuję za podpowiedzi. 

pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster
2 godziny temu, miloszb napisał:

1. Pierwsze pytanie czy mogę lutować końcówki, wydaje mi się że nie zaszkodzi a pewniejsze niż zaciski jeśli nie mam profesjonalnej zaciskarki, a nie mam.

Prawie wszyscy Ci napiszą, byś pojechał z kablami i końcówkami do zaciśnięcia lub pożyczył zaciskarkę. Też tak napiszę, ale jeżeli nie możesz to:

Ja przy grubych przewodach (gdzie moja mała zaciskarka spaliła się ze wstydu :wrrr: ) chałupniczo zacisnąłem końcówki (długa walka) a potem zalutowałem (zalałem cyną) plus izolacja. Śmiem twierdzić, że przeżyje przyczepkę. Oczywiście nie namawiam :nono:

2 godziny temu, miloszb napisał:

czy najlepiej jest zastosować 3 różne bezpieczniki, czy taką płytke zintegrowaną na zacisk z 3 bepiecznikami.

 

2 godziny temu, miloszb napisał:

Czy taką większą puszkę z bezpiecznikami na 6 lub 8 bezpieczników, bo w przyszłości i tak się przyda jak czytam. A będę grzebał, rozbudowywał, dokładał solar itp. więc wolę teraz to zrobić, a nie przerabiać.

Szczerze polecam ta skrzynkę z bezpiecznikami na klemę akumulatora. Mała skrzyneczka nadaje się raczej do małych bezpieczników (movera bym pod nią nie podłączał). Według mnie warto zastosować obydwie, bo 3 bezpieczniki to zdecydowanie za mało, skoro chcesz rozbudowywać instalację a bezpieczniki będą potrzebne w innych miejscach niż klema akumulatora.

3 godziny temu, miloszb napisał:

Mam takie coś kupione z bezpiecznikiem 80A, no ale tylko na jeden bezpiecznik. Może to zrobić jako główny na wszystko a za nim taką puszke na 8 mniejszych??

Jako główny bym tego nie stosował :nono: W cepce w kilku miejscach będziesz potrzebował pojedynczych bezpieczników - wtedy się nada jak ta lala.

Podsumowując bezpieczniki - polecam rozwiązanie na klemę, polecam dodatkową skrzyneczkę na małe bezpieczniki, polecam kupić kilka pojedynczych oprawek w inne miejsca. Wiem - kasa, kasa, kasa :klnie:

3 godziny temu, miloszb napisał:

Zakładam że na 3 przewodach plus z aku powininem dodać na 6mm2 - 80A do movera, na 4mm2 do ładowarki 10A, na 4mm2 do elektorbloku przez hebel ??? ile skoro w elektrobloku jest 25A main?

Tutaj nikt Ci nie wywróży. Jak masz instrukcję od movera to tam powinno być opisane, jak nie ma to podaj model - może ktoś Ci pomoże. Tak samo w przypadku ładowarki - do ilu amper może ładować? Co do bezpiecznika dla energobloku to nie wiem, niech się mądrzejsi wypowiedzą. 

Co do przekroju to potrzebne są także długości przewodów (oprócz max natężenia prądu).

3 godziny temu, miloszb napisał:

do elektorbloku przez hebel

Skoro planujesz solar (regulator) to ja bym robił bez hebla. Do czasu zamontowania regulatora awaryjnie możesz wyjąć bezpiecznik, jednak jak zastosujesz skrzyneczkę z przykręcanymi bezpiecznikami to czas wyjęcia bezpiecznika może być zbyt długi w sytuacji awaryjnej. Dlatego też niektórzy stosują hebel zaraz za klemą lub szybko zdejmowaną klemę - kwestia do przemyślenia :puk: Jednak ja bym to rozwiązanie zdemontował po zainstalowaniu solara (regulatora) bo nie można odciąć AKU od regulatora bez wcześniejszego odłączenia solara - ale to pieśń przyszłości.

Doczytałem, że masz już zamontowany hebel - używaj go do czasu montażu solara a potem w zależności od zakupionych elementów będziesz go mógł zastosować za regulatorem albo do energobloku albo do solara.

3 godziny temu, miloszb napisał:

3. Mam  też spory nadmiar kabli które sie walają. Chcę to wszystko uporządkować, skrócić kable wsadzić w peszle lub upiąć porządnie. Czy zostawiacie sobie nadmiar kabli na wszelki wypadek żeby coś przesuwać? Widzę że do movera jest największy zapas.

Porządek - jak najbardziej tak. Przy moverze niektórzy zostawiają oryginalne przewody, by móc przenieść do większej przyczepy. Jeżeli będziesz chciał je przyciąć, to o dokładnie tą samą odległość (do lewego i prawego silnika), bo inaczej przyczepka może nie jechać prosto.

Lekki zapas zawsze warto mieć ;)

3 godziny temu, miloszb napisał:

4. Ładowarka, czy może być włączona bez podpiętego aku, czy nie grozi to jej uszkodzeniem?

Według mnie może być cały czas włączona - nic nie powinno się stać.

3 godziny temu, miloszb napisał:

7. Przy energobloku plus z aku na wejściu rozdziela się i idzie do przewodu 2,5mm2 białopomarańczowego, co może być zasilane z aku poza energoblokiem, czyżby lodówka?

W przyczepach mało kto używa lodówkę z AKU - za duży pobór prądu. Musisz polecieć po tym przewodzie - inaczej się nie dowiesz. U mnie radio samochodowe musi być na stałe podłączone z AKU, bo inaczej traci ustawienia (inne urządzenia mam odłączane na czas mojej nieobecności).

3 godziny temu, miloszb napisał:

Najbardziej skłaniałabym się do zainstalowania płytki z 3 bezpieczzikami jaką wstawiłem w pkt.2 pierwsze zdjęcie., ale nie moge znaleźć jej w necie.

Tadam ;)

3 godziny temu, miloszb napisał:

Tlyko do tego muszę dodać takie końcówki do mojego aku.

Jesteś tego pewien? :palacz: Przecież to są końcówki na standardowe klemy a w skrzyneczce na 3 bezpieczniki masz uchwyt na śrubę ;)

 

Na resztę pytań nie znam odpowiedzi i nie chcę strzelać - nie jestem autorytetem w tej dziedzinie :bzik: Powodzenia w modernizacji :ok:

Share this post


Link to post
Share on other sites
chris_66

Zaciskarka do końcówek izolowanych kosztuje od 20 do 100 zł. Więcej komentować tego nie można. Masz trzy kolory końcówek. Czerwony max 1.5mm2, niebieski max 2,5mm2 i żółty max 6mm2. Weź się do roboty i zobaczysz że to żadna filozofia

Share this post


Link to post
Share on other sites
czyś

Co do dużej, profi zaciskarki, w niektórych hurtowniach elektrycznych można takową wypożyczyć za kaucją, na dzień-dwa/weekend (np. w Batexie w Łodzi na Strażackiej).  

Share this post


Link to post
Share on other sites
miloszb

Dzięki panowie, 

co do długości przewodów, to wszystko jest w zasięgu 50 cm, a to o kablach do movera to nie miałem pojęcia że to ma znaczenie. Tyle że mi chodziło o skrócenie kabli pomiędzy aku a centralką movera (quatro), a nie kabli od silników, te poukładam. Czy długość kabli od aku też ma znaczenie dla silników?

2 godziny temu, lbuster napisał:

 

Jesteś tego pewien? :palacz: Przecież to są końcówki na standardowe klemy a w skrzyneczce na 3 bezpieczniki masz uchwyt na śrubę ;)

 

no tak mi to wygląda i innych niż na zacisk jakoś nie mogę znaleźć, w ogóle jak pisałem takiej na 3 płaskie bezpieczniki nie mogę namierzyć. post w kórym to znalazłem jest chyba z 16 roku, dość stare :(. może ktoś podrzuci hasło po jaki tego szukać, bo po; skrzyneczka, puszka, bezpieczniki na kleme nie bardzo.

ładowarka jest taka, 

DSC_0500.jpg.fc98ac832bc877f8fcc8204c2e677368.jpg

ale niewiele co widać :P

Mam po prostu sporo różnych końcówek do lutowania, stąd było to pytanie ale w sumie nie robi to dużej różnicy.

Odnośnie tego hebla pomiędzy aku i elektroblokiem, to faktycznie przy instalicji solara trzeba będzie przerobić. Teraz chyba dobrze, że to tak jest zrobione, bo załączam go tylko wtedy jak bedę stawał bez prądu. Odłączam i wiem że nic mi nie wyczerpie aku. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster
29 minut temu, miloszb napisał:

może ktoś podrzuci hasło po jaki tego szukać,

No przecież Ci podawałem - wystarczy zrobić KLIK :-]

3 godziny temu, lbuster napisał:

Tadam ;)

 

31 minut temu, miloszb napisał:

chodziło o skrócenie kabli pomiędzy aku a centralką movera (quatro)

Tnij, aby nie za krótko ;)

 

32 minuty temu, miloszb napisał:

a nie kabli od silników, te poukładam.

oby nie w kółko, bo zrobi się cewka.

33 minuty temu, miloszb napisał:

ładowarka jest taka

No to bezpiecznik 15A powinien wystarczyć, dla pewności możesz dać 20A

34 minuty temu, miloszb napisał:

Teraz chyba dobrze, że to tak jest zrobione, bo załączam go tylko wtedy jak bedę stawał bez prądu. Odłączam i wiem że nic mi nie wyczerpie aku.

:ok:

36 minut temu, miloszb napisał:

co do długości przewodów, to wszystko jest w zasięgu 50 cm

No to według mnie zastosowane przekroje są OK, ale niech się jeszcze inne osoby wypowiedzą.

Share this post


Link to post
Share on other sites
miloszb

Nie zajarzylem

Wysłane z mojego H8416 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
miloszb

Co się stanie jeśli do ładowarki i Elektrobloku zastosuje bezpieczniki 30A. Puszkę na kleme już kupiłem ale nie ma mniejszych MIDIVAL niż 30A.

Wysłane z mojego H8416 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster

Będzie OK.

Share this post


Link to post
Share on other sites
miloszb

Dzięki

Wysłane z mojego H8416 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
miloszb

Ta część z napisem Alde, to chodziło mi o wyłącznik bimetaliczny a nie o termistor. Kabel do którego jest podłączony to najprawdopodobniej zasilanie z auta. I jest podłączony równolegle z aku do elektrobloku. Czy ktoś z was spotkał się z takim czymś? Jaką to pełni funkcję, może to działa jak przekaźnik? Jak dochodzi napięcie z aku to rozłącza auto. 99ca1babefc25eec056fe610c0f543eb.jpg&key=f70d685d9747edfca849eb669cfce7a0c22cad4b919e48ffc56debfd93b3b1ce41be9bdddd020fc5b0e3db5fd5d818ea.jpg&key=69a40fba46055962bc75f83717b99526f708a24b9a8f829e673b7827da1ce1a239df1b148def0b00c0b86f6c66fa5218.jpg&key=dfd3129f8dd4025e0ef99faea31c2ff711637ff73a2fa67fc67c797c9dac3b28

 

Wysłane z mojego H8416 przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
PolariS
11 godzin temu, miloszb napisał:

Jaką to pełni funkcję, może to działa jak przekaźnik?

Mnie to wygląda na diodę prostowniczą. Zapewne zapobiega to "cofaniu " prądu z akumulatora przyczepy do samochodu w momencie odpalania.

Share this post


Link to post
Share on other sites
chris_66
Mnie to wygląda na diodę prostowniczą. Zapewne zapobiega to "cofaniu " prądu z akumulatora przyczepy do samochodu w momencie odpalania.


Dokładnie tak jest. Blacha jako radiator i element mocowania mechanicznego grubych kabli

Share this post


Link to post
Share on other sites
miloszb

Ale czy ten styk nie powinien być zawarty, a jak pojawia się napięcie z aku wtedy się rozwiera? Ten styk w kształcie L latał luźno i tak go przykrecilem. Nie wiem czy dobrze, bo teraz nie ma styku.

Wysłane z mojego H8416 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
chris_66

styk powinien być na stałe, to ma zawsze przewodzić

wydaje mi się, że cos masz upalone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...