Skocz do zawartości

Przeróbka/poprawka istniejącej instalacji.


miloszb

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 36
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Godzinę temu, miloszb napisał:

A czy nie można tego zastąpić innym układem?

Wysłane z mojego H8416 przy użyciu Tapatalka
 

poszukaj po symbolu takiej samej diody

powinna być w obudowie "alternatorowej"

a najpierw rozbierz to co masz i zobacz co tam jest z tyłu, może wystarczy przelutować

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, miloszb napisał:

Ale czy ten styk nie powinien być zawarty,

Dioda prostownicza zawsze przewodzi w jedną stronę (jednym z nielicznych przedstawicieli diod przewodzących w obie strony to np dioda Zenera)  Końcówka (anoda w tym przypadku) diody powinna być przylutowana do izolowanego przyłącza po lewej stronie. Być może ktoś to odłączył aby w ogóle nie pobierać zasilania z auta.

Takie diody mocy stosowane są w alternatorach oraz w prostownikach. Zdarzyło mi się wymieniać nawet kiedyś takie diody w mostku prostownika. Gdybyś chciał wymieniać na inną  to szukaj takiej z katodą na obudowie, albo będzie trzeba zamienić wejście z wyjściem. 

Możesz zastąpić każdą diodą mocy o odpowiednich parametrach, ale będziesz musiał wymyśleć obudowę do niej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koniec pierwszej części porządków. I odzyskałem trochę miejsca w bakiscie po przeniesieniu centralki movera na ścianę. Pozostało tylko zrobienie porządku z diodą i zasilaniem z auta. Nie mam jeszcze koncepcji na to. A tak to teraz wygląda. 171bac7a1640e34df4705df0299bf04b.jpgea2d38b3f3912c2b98a63e3ea1a430fd.jpge84698181744849db0590da67983a714.jpg15b6026babab979b70712465811a48de.jpg

Wysłane z mojego H8416 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, miloszb napisał:

Koniec pierwszej części porządków. [...]  A tak to teraz wygląda.

przewody.jpg.bf6752f7f22f04294aa8c5f67319301d.jpg

Witam! Zaizoluj dobrze przyłącze bezpieczników i zacisk "+" akumulatora lub odsuń znacznie dalej wiązkę przewodów "-" i umocuj ją trwale w taki sposób, aby w żadnej nieprzewidzianej sytuacji, nie miała możliwości zetknąć się z nieosłoniętym przyłączem "+".

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Kristofer napisał:

Zaizoluj dobrze przyłącze bezpieczników i zacisk "+" akumulatora

Swego czasu ja to tak zaizolowałem - myślałem że nadgorliwie lecz wolałem dmuchać na zimne B)

20180317_155705.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat u Ciebie nie widzę w pobliżu żadnych przewodów "minusowych", więc mogłoby być bez izolowania, ale oczywiście jeśli tak zrobiłeś, to można to uznać wyłącznie, jako pozytyw :ok:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.01.2020 o 00:39, miloszb napisał:

Ta część z napisem Alde, to chodziło mi o wyłącznik bimetaliczny a nie o termistor. Kabel do którego jest podłączony to najprawdopodobniej zasilanie z auta. I jest podłączony równolegle z aku do elektrobloku. Czy ktoś z was spotkał się z takim czymś? Jaką to pełni funkcję, może to działa jak przekaźnik? Jak dochodzi napięcie z aku to rozłącza auto.

Koledzy już napisali, do czego służy ten element. Masz ewidentnie rozlutowane połączenie. Być może dioda jest sprawna i wystarczy połączyć jej wyprowadzenie z końcówką lutowniczą.

1000207047_pod.thumb.jpg.0dbdad9396b2fcd4176b3611a54721a4.jpg

Mnie jednak zastanawia, czy aby to połączenie nie zostało rozłączone celowo :hmm:

Gdyby dioda była OK i jej wyprowadzenie byłoby w tym miejscu przylutowane, to w trakcie jazdy samochodem, akumulator przyczepy byłby "spięty" właśnie poprzez tą diodę z akumulatorem samochodu, czyli byłby doładowywany przez alternator. Jeśli masz akumulator w przyczepie inny, niż standardowy (z płynnym elektrolitem), czyli np. GEL lub AGM, to nie byłoby wskazane jego doładowywanie w ten sposób i może właśnie dlatego, ktoś to połączenie z instalacją samochodu rozłączył (w tym miejscu było to najprościej zrobić) :hmm:

Gdyby jednak ładowanie miało zostać zachowane, a dioda byłaby uszkodzona, to w tym miejscu najlepiej zastosować diodę z jak najniższym "VF" oraz z uwagi na łatwość montażu, w obudowie "TO220". Wtedy wystarczy diodę przykręcić do obecnego  radiatora za pomocą jednej śrubki. Pamiętać jedynie musisz, aby między obudowę diody, a blachę radiatora, dać odrobinkę pasty termoprzewodzącej (taka, jak np. pod radiatory procesorów komputera). Można tu dać diodę prostowniczą lub lepiej przełączającą, choćby typu schottky. Myślę, że wystarczy w przedziale 30A - 20 A.

IMHO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za podpowiedź w sprawie diody prostowniczej. Dodam że na kablu od aku (przed diodą) mam hebel, co dodatkowo zabezpiecza przed cofnięciem prądu z auta do aku przyczepu.  Tyle że trzeba być świadomym i pamiętać. Po zastanowieniu chyba jednak nie zależy mi na ładowaniu akumulatora z auta, natomiast zależy mi na zasilaniu przyczepy podczas jazdy aby nie marnować aku przyczepy. Czy w tym celu nie powinienem zamienić tej diody na przekaźnik lub zespół przekaźników, które domyślnie pobierają prąd z aku przyczepy a jak pojawi się prąd z auta przełącza się na auto odłączając aku? Hebel może i powienien pozostać. Bardziej zależy mi aby nikt przez pomyłkę nie doprowadził do uszkodzenia przez nieprawidłowe włączenie aku przy podłączonym aucie. Postój w nocy na MOPie i można o czymś zapomnieć.

Doładowywanie aku z auta podczas jazdy i równoległe zasilanie nodówki podczas jazdy wydaje mi sie zbyt dużym chciejstwem. Poza tym to byłoby potrzebne jełśi miałbym w planach obajzdówkę tylko na dziko. Prędzej zamontuje panel i on będzie doładowywał aku przyczepy.

Pozostaje jeszcze pytanie, które już zadawałem o zabezpiecznie przed rozładowaniem aku przyczpy. Czy elektroblok EBL 209 mnie przed tym zabezpieczy, czy powinienem zastosować dodatkowy układ.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Kristofer napisał:

Koledzy już napisali, do czego służy ten element. Masz ewidentnie rozlutowane połączenie. Być może dioda jest sprawna i wystarczy połączyć jej wyprowadzenie z końcówką lutowniczą.

1000207047_pod.thumb.jpg.0dbdad9396b2fcd4176b3611a54721a4.jpg

Mnie jednak zastanawia, czy aby to połączenie nie zostało rozłączone celowo :hmm:

Gdyby dioda była OK i jej wyprowadzenie byłoby w tym miejscu przylutowane, to w trakcie jazdy samochodem, akumulator przyczepy byłby "spięty" właśnie poprzez tą diodę z akumulatorem samochodu, czyli byłby doładowywany przez alternator. Jeśli masz akumulator w przyczepie inny, niż standardowy (z płynnym elektrolitem), czyli np. GEL lub AGM, to nie byłoby wskazane jego doładowywanie w ten sposób i może właśnie dlatego, ktoś to połączenie z instalacją samochodu rozłączył (w tym miejscu było to najprościej zrobić) :hmm:

Gdyby jednak ładowanie miało zostać zachowane, a dioda byłaby uszkodzona, to w tym miejscu najlepiej zastosować diodę z jak najniższym "VF" oraz z uwagi na łatwość montażu, w obudowie "TO220". Wtedy wystarczy diodę przykręcić do obecnego  radiatora za pomocą jednej śrubki. Pamiętać jedynie musisz, aby między obudowę diody, a blachę radiatora, dać odrobinkę pasty termoprzewodzącej (taka, jak np. pod radiatory procesorów komputera). Można tu dać diodę prostowniczą lub lepiej przełączającą, choćby typu schottky. Myślę, że wystarczy w przedziale 30A - 20 A.

IMHO

Moim zdaniem doładowywanie akumulatora w przyczepie poprzez bezpośrednie podłączenie go przez instalacje przyczepy i auta to chyba najbardziej bezsensowne rozwiązanie jakie można wymyślić z uwagi na spadek napięcia żaden z akumulatorów jaki by nie był nie naładuje się poprawnie, a jak dodamy do tego lodówkę to wyjdzie katastrofa.  Najprościej to było odłączyć przewód z radiatora niż rozlutowywać połączenie.

6 godzin temu, miloszb napisał:

Dodam że na kablu od aku (przed diodą) mam hebel, co dodatkowo zabezpiecza przed cofnięciem prądu z auta do aku przyczepu. 

Na odwrót, chodzi o to aby prąd z aku przyczepy nie popłynął w stronę auta w momencie rozruchu pojazdu, szczególnie np gdyby akumulator w aucie Ci się rozładował, rozrusznik próbowałby pobrać prąd z przyczepy, a na coś takiego instalacja haka i przyczepy nie jest przygotowana. 

 

6 godzin temu, miloszb napisał:

Po zastanowieniu chyba jednak nie zależy mi na ładowaniu akumulatora z auta, natomiast zależy mi na zasilaniu przyczepy podczas jazdy aby nie marnować aku przyczepy. Czy w tym celu nie powinienem zamienić tej diody na przekaźnik lub zespół przekaźników, które domyślnie pobierają prąd z aku przyczepy a jak pojawi się prąd z auta przełącza się na auto odłączając aku?

Samymi przekaźnikami tego nie zrobisz, rozdzielić trzeba obwody na zasilające oświetlenie i pompki z akumulatora przyczepy oraz na zasilanie lodówki z instalacji pojazdu, do tego trzeba wykorzystać zasilani " po stacyjce z instalacji haka. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, PolariS napisał:

Moim zdaniem doładowywanie akumulatora w przyczepie poprzez bezpośrednie podłączenie go przez instalacje przyczepy i auta to chyba najbardziej bezsensowne rozwiązanie jakie można wymyślić z uwagi na spadek napięcia żaden z akumulatorów jaki by nie był nie naładuje się poprawnie, a jak dodamy do tego lodówkę to wyjdzie katastrofa.

 :niewiem:To przecież nie mój pomysł, to rozwiązanie fabryczne.

4 godziny temu, PolariS napisał:

Najprościej to było odłączyć przewód z radiatora niż rozlutowywać połączenie.

Niekoniecznie, ale tego się nie dowiemy.
Może ktoś nie chciał dyndającego luzem przewodu, nie chciało mu się go odkręcać, izolować i bawić się w to wszystko, tylko odciął, a nawet oderwał jedną końcówkę przewodu, by o sprawie zapomnieć, a cała operacja zajęła tyle, co mrugnięcie powieką.

Teraz tak: skoro fabryka taki patent w tej przyczepie zastosowała, to oznacza, że instalacja jest dla wtyku Jaeger 13p, a to z kolei skutkuje tym, że obwody przyczepy "stałego plusa" oraz lodówki są już rozdzielone (w omawianym przypadku). Świadczy o tym również zastosowany model energobloku /funkcje, które spełnia. Reszta, to już wyłącznie kwestia holownika, czyli sposobu zasilenia pin 9 i 10 gniazda.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.