Skocz do zawartości

przyczepa na vanie


kem00n

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, przymierzam się do projektu o którym myślałem od dłuższego czasu, mianowicie chciałbym stworzyć przyczepę na bazie nadwozia samochodu dostawczego. Nie chodzi o stworzenie przyczepy na ramie samochodu dostawczego, wręcz odwrotnie. Chciałbym kupić ramę od przyczepy campingowej (z papierologią i najlepiej bezterminowym przeglądem technicznym) i osadzić na tejże ramię nadwozie np. ducato. Nie będzie to typowo campingowa zabudowa, raczej weekendowa na jakiś wypad za miasto jeśli ma to znaczenie. Przechodząc do pytania (a raczej pytań), czy jest jakiś przepis zabraniający tworzenia takiego cuda oraz z czym to ogólnie się je, przede wszystkim w kwestii finansowej, czy będę musiał ubiegać się o homologacje czegoś etc. Z góry dziękuję, po prostu jestem laikiem w tym temacie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z kontekstu wynika, że nie masz ani przyczepy, ani nadwozia dostawczaka. Masz za to wizję...

Zabudowa ma być z blaszaka czy z busa? Z kabiną czy bez? Chcesz "to coś" ciągnąć osobówką / kolejnym dostawczakiem? Nawet jeśli ma to być tylko wypad za miasto...

Jak dla mnie, to żeby zminimalizować koszty i papierologię, wystarczyłoby kupić kampera bez silnika i wozić go na lawecie - efekt wizualny taki sam.

. Spotykałem na trasie przyczepy zabudowane na ramie dostawczaka - były to fajne rozwiązania. Ale odwrotnie?

Czemu tak?

Edytowane przez piotrowin (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, klonik058 napisał:

Dokładnie nie zmiescisz się DMC 750. Pomijam już brak możliwości rejestracji SAM-ów. Jedyną opcją to przewożenie busa na lawecie jako ładunek

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka
 

nie chodzi mi o ramę od sama tylko o ramę od campera bez żadnej zabudowy, czysto teoretycznie jeśli zmieściłbym się w DMC to ma to jakąkolwiek rację bytu czy przepisy na to nie pozwalają?

17 godzin temu, piotrowin napisał:

Z kontekstu wynika, że nie masz ani przyczepy, ani nadwozia dostawczaka. Masz za to wizję...

Zabudowa ma być z blaszaka czy z busa? Z kabiną czy bez? Chcesz "to coś" ciągnąć osobówką / kolejnym dostawczakiem? Nawet jeśli ma to być tylko wypad za miasto...

Jak dla mnie, to żeby zminimalizować koszty i papierologię, wystarczyłoby kupić kampera bez silnika i wozić go na lawecie - efekt wizualny taki sam.

. Spotykałem na trasie przyczepy zabudowane na ramie dostawczaka - były to fajne rozwiązania. Ale odwrotnie?

Czemu tak?

Czemu tak? Po prostu takie marzenie mam od dłuższego czasu w głowie... Jeżeli chodzi o zabudowę to myślałem nad blaszakiem, ciągnięty byłby osobówką, dość lekką osobówką. Co miał Pan na myśli pisząc "papierologię"? W sensie, jeśli miałbym ramę od campera ze wszystkimi papierami to jestem będę potrzebował załatwiać jeszcze jakieś pierdoły?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, kem00n napisał:

nie chodzi mi o ramę od sama tylko o ramę od campera bez żadnej zabudowy [...]

Jeżeli chodzi o zabudowę to myślałem nad blaszakiem, ciągnięty byłby osobówką, dość lekką osobówką.

Czy tylko ja widzę tutaj brak spójności w tych dwóch zdaniach?

Chcesz ciągnąć blaszaka-dostawczaka (jakieś 3 tony) lekką osobówką? A co zrobisz z osią skrętną? Kabina? Silnik?

Z całym szacunkiem ale to jest totalnie bez sensu. Albo kamper (lub dostawczak przerobiony na kampera), albo przyczepa, albo przyczepa zabudowana na dostawczaku. Ale holowanie quasi-kampera osobówką to dla mnie takie "ni pies, ni wydra".

 

Edytowane przez piotrowin (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

 

 

nie chodzi mi o ramę od sama tylko o ramę od campera bez żadnej zabudowy, czysto teoretycznie jeśli zmieściłbym się w DMC to ma to jakąkolwiek rację bytu czy przepisy na to nie pozwalają?

 

To chcesz przyczepę czy campera? Bo to dwie różne rzeczy.

 Sam –pojazd w tym wypadku  przyczepa  wykonana samodzielnie Wykonywany jest w jednym egzemplarzu, rzadziej małej serii. Powstaje przez gruntowną przeróbkę seryjnego pojazdu lub zbudowanie od podstaw. Pojazd marki „SAM” w myśl ustawy Prawo o ruchu drogowym jest pojazdem zbudowanym przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy, konstrukcji własne.

Ale od 2012 bodajże nie zarejestrujesz Sama.

 

Zgodnie z prawem o ruchu drogowym art bodajże 81 ust. 10 przyczepa lekka tzw. przyczepa o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) nieprzekraczającej 750 kg nie podlega okresowym badaniom technicznym.

Powyżej 750 kg już co roku badania.

 

Oj coś czuje że kiepsko się przygotowałeś do tego projektu.

 

Spotkałem projekt na przyczepie lekkej z tyłem Lublina brygadowki z laminatu. Ale po 2012 już w Polsce pozamiatane. Chyba że Czechy lub Niemcy.

 

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, kem00n napisał:

nie chodzi mi o ramę od sama tylko o ramę od campera bez żadnej zabudowy.

W sensie, jeśli miałbym ramę od campera ze wszystkimi papierami [,,,]

Po co Ci rama od kampera z papierami? Żeby na tym posadzić blaszaną zabudowę?

Przecież to już wymyślono - fabryka kamperów zamawia u producenta samochodów ramę z kabiną i na niej stawia zabudowę kampera. Jeśli tej ramy nie kupi producent kamperów to kupi ją na przykład producent chłodni czy brygadówki. Potem odkupujesz to Ty i masz swoją ramę z blaszaną (fabrycznie zmontowaną) zabudową.

Wyrzucasz silnik, odcinasz kabinę, dajesz dyszel i powstaje koszmarek... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, piotrowin napisał:

Czy tylko ja widzę tutaj brak spójności w tych dwóch zdaniach?

Chcesz ciągnąć blaszaka-dostawczaka (jakieś 3 tony) lekką osobówką? A co zrobisz z osią skrętną? Kabina? Silnik?

Z całym szacunkiem ale to jest totalnie bez sensu. Albo kamper (lub dostawczak przerobiony na kampera), albo przyczepa, albo przyczepa zabudowana na dostawczaku. Ale holowanie quasi-kampera osobówką to dla mnie takie "ni pies, ni wydra".

 

przepraszam, możliwe że niespójnie piszę, chodzi mi o przyczepę zabudowaną na dostawczaku, znalazłem właśnie coś w stylu zdjęcia poglądowego

volkswagen-transporter-przyczepa-1.jpg

5 minut temu, klonik058 napisał:

 

 

 

 

 

 

To chcesz przyczepę czy campera? Bo to dwie różne rzeczy.

 Sam –pojazd w tym wypadku  przyczepa  wykonana samodzielnie Wykonywany jest w jednym egzemplarzu, rzadziej małej serii. Powstaje przez gruntowną przeróbkę seryjnego pojazdu lub zbudowanie od podstaw. Pojazd marki „SAM” w myśl ustawy Prawo o ruchu drogowym jest pojazdem zbudowanym przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy, konstrukcji własne.

Ale od 2012 bodajże nie zarejestrujesz Sama.

 

Zgodnie z prawem o ruchu drogowym art bodajże 81 ust. 10 przyczepa lekka tzw. przyczepa o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) nieprzekraczającej 750 kg nie podlega okresowym badaniom technicznym.

Powyżej 750 kg już co roku badania.

 

Oj coś czuje że kiepsko się przygotowałeś do tego projektu.

 

Spotkałem projekt na przyczepie lekkej z tyłem Lublina brygadowki z laminatu. Ale po 2012 już w Polsce pozamiatane. Chyba że Czechy lub Niemcy.

 

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

 

przyczepę, tak jak mówiłem jestem laikiem w tym temacie, nie siedzę w tym, że tak powiem, a jeśli chodzi o samo przygotowanie do projektu to z samymi aspektami prawnymi jestem na bakier

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przyczepę, tak jak mówiłem jestem laikiem w tym temacie, nie siedzę w tym, że tak powiem, a jeśli chodzi o samo przygotowanie do projektu to z samymi aspektami prawnymi jestem na bakier

Ale nie pryczepa lekka z badaniami bezterminowym. I jak pisałem w PL już nie zarejestrujesz.

 

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kwestii rejestracji SAMa - jest to możliwe. Jest to tak zwane dopuszczenie jednostkowe. W dużym skrócie:  idziemy do Instytutu Transportu Samochodowego po świadectwo homologacji. Do spełnienia kilkaset warunków szczegóły . Każde badanie sowicie płatne, a szansa że na jednym się skończy znikoma. Potem wizyta w Transportowym Dozorze Technicznym. Na koniec Wydział Komunikacji.

Czas - kilka, kilkanaście miesięcy. Koszty (przy jednym badaniu w ITS) - na dzień dobry 5-6 tysięcy (netto) + plus koszty przewozu (transportu) przyczepki na badania.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach



W kwestii rejestracji SAMa - jest to możliwe. Jest to tak zwane dopuszczenie jednostkowe. W dużym skrócie:  idziemy do Instytutu Transportu Samochodowego po świadectwo homologacji. Do spełnienia kilkaset warunków szczegóły . Każde badanie sowicie płatne, a szansa że na jednym się skończy znikoma. Potem wizyta w Transportowym Dozorze Technicznym. Na koniec Wydział Komunikacji.
Czas - kilka, kilkanaście miesięcy. Koszty (przy jednym badaniu w ITS) - na dzień dobry 5-6 tysięcy (netto) + plus koszty przewozu (transportu) przyczepki na badania.
 


Dokładnie. Ale czy to ma sens to wątpię. Z tego co się dowiedziałem jak kiedyś chciałem robić inny projekt, to koszt homologacji to jakieś 10000 A to było kilka lat temu. Do tego rzeczoznawca więc są koszty. I po budowie nie jest pewne czy wogulę dopuszcza pojazd. Każda śrubkia musi być homologowana. Więc jest ryzyko jest zabawa.

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Setki takich projektów ludzie robią - PL + SAM  = amenus lub spoooora kasa i znak zapytania

Ja nawet nie wnikam czy to dobre, czy ładne, czy warto i czym ciągać choć to ostatnie jest proste i wiadome i uregulowane

Najpierw rozważ/rozeznaj  rejestracje tego cuda poza PL o ile nie chcesz mieć eksponatu na podwórku
no chyba że nie straszą Cie kwoty na ITS - ale pamietaj ITS to nie jest pewne że dasz dyche i klepniesz to moze być i kilkakrotna powtórka

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale nie panikujcie z rejestracją sama. Wystarczy spełnić kilka formalności:

 

https://www.its.waw.pl/9864,pl,Homologacja-pojazdow-kategorii-O-przyczepy-najczesciej-zadawane-pytania.html

 

A jak już będzie komplet papierów to.... i tak lekką osobówką nie pociągnie się :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.