Jump to content
Tomekk1980

Montaż haka Skoda Superb2

Recommended Posts

Tomekk1980

Witam,

Może ktoś doradzi, przykręcając hak do podłużnic posmarować śruby np. smarem miedzianym czy wazelina techniczną czy skręcamy na sucho?
Śruby dokręcić mocno ręcznie czy kluczem dynamometrycznym z jakąś siłą?

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacekzoo

Na sucho, kluczem dynamometrycznym. Moment powinien podać producent haka

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomekk1980
23 minuty temu, jacekzoo napisał:

Na sucho, kluczem dynamometrycznym. Moment powinien podać producent haka

Ok, czyli na sucho. A moment znalazłem 55Nm 

Hak westfalia, śruby 10.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maras

Te 55 niutków to zdecydowanie za mało ...

Przy haku to powinny być śruby w klasie 10.9 Dla M10 wartość  to 67 Nm.   Pewnie  hak z demobilu ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomekk1980
4 godziny temu, Maras napisał:

Te 55 niutków to zdecydowanie za mało ...

Przy haku to powinny być śruby w klasie 10.9 Dla M10 wartość  to 67 Nm.   Pewnie  hak z demobilu ?

 

Hak Nowy, westfalia 317 102

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomekk1980

Instrukcja montażu westfalia podaje 55Nm. Śruby 10.9, klucz dynamometryczny jest dlugi i mocny i czuć w rękach że ta sila 55Nm to naprawdę sporo.

Skoro producent tak zaleca to powinno być dobrze. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Przemysław

Czy to sporo to nie powiedziałbym bo to tylko około 5,5kg na ramieniu 1m, także wcale nie tak dużo, no ale jak producent podaje takie wartości to trzeba się ich trzymać.

Dla przykładu koła w samochodzie dokręca się mniej więcej 2 razy większym momentem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomekk1980
16 godzin temu, Przemysław napisał:

Czy to sporo to nie powiedziałbym bo to tylko około 5,5kg na ramieniu 1m, także wcale nie tak dużo, no ale jak producent podaje takie wartości to trzeba się ich trzymać.

Dla przykładu koła w samochodzie dokręca się mniej więcej 2 razy większym momentem.

Zgadza się, ale śruby w samochodzie  są chyba w większości M14. Hak już przykręcony, dałem 56Nm i musi być dobrze;)

Zostało tylko podłączenie z przodu .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomekk1980

Może ktoś pomoże, w sumie wszystko jasne co gdzie wpiąć ale nie wiem gdzie ma być wpięte takie małe gniazdo z kabelkiem. Nie mogę dojść do tego ze schematu.
Podesłałbym na e-mail schemat i powiedział o co chodzi

Share this post


Link to post
Share on other sites
maciej1977
W dniu 2.12.2019 o 17:50, Tomekk1980 napisał:

Może ktoś pomoże, w sumie wszystko jasne co gdzie wpiąć ale nie wiem gdzie ma być wpięte takie małe gniazdo z kabelkiem. Nie mogę dojść do tego ze schematu.
Podesłałbym na e-mail schemat i powiedział o co chodzi

Od modułu haka prowadzisz przewody do przodu auta, zasilanie wpinasz w skrzynkę bezpieczników z lewej strony deski rozdzielczej, do sterownika sieci pokładowej podpinasz can high i can low, i z tego co pamiętam sygnał świateł stop przyczepy podpinasz pod przewód zasilający trzecie światło stop samochodu, potem kodowanie i chyba wszystko ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski
W dniu 1.12.2019 o 07:39, Tomekk1980 napisał:

dałem 56Nm i musi być dobrze;)

a nie napisały te mądre producenty coby za jakiś czas sprawdzić i ponownie dociągnąć na określony moment ?
nawet jak nie napisały to bym tak zrobił jak się trochę haczysko obtyrpie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maras

Krzysiu , Thule w dedykowanym haku dla VW T6 napisał aby po jakimś czasie ( nie pamiętam teraz) dociągnąć śruby. Przy montażu należy wyciąć fragment osłony  koła zapasowego ,którą mamy pod podłogą. Właśnie dla tego powtórnego dociągnięcia śrub. Można założyć hak bez tej wycinki ( mniej błota trafi pod osłonę) ale wtedy mamy więcej rozkręcania.

Share this post


Link to post
Share on other sites
golob
W dniu 1.12.2019 o 07:39, Tomekk1980 napisał:

Zgadza się, ale śruby w samochodzie  są chyba w większości M14. Hak już przykręcony, dałem 56Nm i musi być dobrze;)

I będzie dobrze. Producent wyraźnie podaje 55Nm, tutaj jest specyficzna konstrukcja, hak "wchodzi" w belkę i śruby go blokują, dlatego moment dokręcenia nie jest potrzebny zbyt duży, byleby śruba nie odkręciła się.  Montowałem hak Westfalii w BMW i tam belka montowana była "do czoła" gdzie obciążenie na śruby jest inaczej rozłożone i większe, tam moment dokręcania był 102Nm.

image.thumb.png.343c79fe738660e1a636b7d3f780bfe5.png

37 minut temu, smok_wawelski napisał:

a nie napisały te mądre producenty coby za jakiś czas sprawdzić i ponownie dociągnąć na określony moment ?
nawet jak nie napisały to bym tak zrobił jak się trochę haczysko obtyrpie.

Westfalia w swoich instrukcjach do haków podaje aby po 1000km ponownie sprawdzić momenty dokręcenia śrub.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Przemysław
6 godzin temu, golob napisał:

Westfalia w swoich instrukcjach do haków podaje aby po 1000km ponownie sprawdzić momenty dokręcenia śrub.

Dokładnie tak trzeba zrobić, należy pamiętać że jest to 1000km przejechanych z użytym hakiem :).

Share this post


Link to post
Share on other sites
witus
Dokładnie tak trzeba zrobić, należy pamiętać że jest to 1000km przejechanych z użytym hakiem .


Czyli powinienem wrócić do punktu gdzie montowano mi Westfalię na kontrolę taką? Pytam bo nic mi nie przekazali ? Przy poprzednim samochodzie aso Hyundaia też milczeli na ten temat.

Egzekwować to ? Oni ponownie demontują tył samochodu ?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...