Jump to content
Cherli

Energoblok EBL 209

Recommended Posts

Cherli

Witam

Niedawno zakupiłem przyczepkę Adria Adora 462PU. Po podłączeniu do holownika wszystkie światełka zewnętrzne świecą, natomiast jest problem, bo nie działa żadna elektryka wewnątrz. Po podłączeniu 230V – jak najbardziej wszystko świeci i działa wewnątrz, więc coś musi być z podłączeniem do holownika. Mam również pytanie czy można pod ten energoblok podłączyć zewnętrzny akumulator i ewentualnie na które zaciski. Połączenie z pojazdem wtyczką 13 PIN.

Jeszcze jedna uwaga – przewód zaznaczony nie jest podpięty pod kostkę – po prostu jest jakby odcięty czego na zdjęciach nie widać.

PA250017P.jpg

PA250017PX.jpg

PA250018.JPG

PA250021.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00

A na pewno masz 12V na haku?

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster
2 godziny temu, Cherli napisał:

Po podłączeniu do holownika wszystkie światełka zewnętrzne świecą

Rozumiem, że chodzi o oświetlenie drogowe.

2 godziny temu, Cherli napisał:

nie działa żadna elektryka wewnątrz

Najwidoczniej nie masz podprowadzonej linii z samochodu do energobloku. Według mnie w tym miejscu powinien być podłączone zasilanie z samochodu lub akumulator przyczepy

image.png.7080c3ec5e6902f510578fcd96f6b5c6.png

Niech to potwierdzą mądrzejsi.

Prześledź, gdzie idą przewody pomarańczowy i czarny. Być może ktoś miał podłączony akumulator w cepce i przy sprzedaży go sobie zabrał :niewiem:

Może też być tak, że sprzedający miał w samochodzie 7 pin i w przyczepce przerobił instalację.

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs

Znalazłem instrukcję od tego energobloku ale nie jest ona dla mnie zbyt jasna...

https://www.arnbjorn.com/Feria_og_turar/camping/camping-udstyr/adria_adora_2007/Umformarin_intruktionsbok.pdf

wydaje mi się że do miejsca zaznaczonego przez @lbuster powinien dochodzić stały plus z samochodu. Chyba najprościej będzie podłączyć przyczepę i sprawdzić czy na tych przewodach masz 12v. Sprawdź tez bezpiecznik w samochodzie na stałym plusie oraz bezpiecznik w energobloku

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cherli

Spróbuje podłączyć akumulator pod te zaciski na Block 5. Jeśli będzie prąd w przyczepie to wtedy poszukam przewodu zasilającego z samochodu.

Tak chyba będzie najprościej.

Bardzo dziękuję za podpowiedzi. Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan
5 godzin temu, vrs napisał:

Znalazłem instrukcję od tego energobloku ale nie jest ona dla mnie zbyt jasna...

Ja bym był trochę ostrożniejszy. Znalazłeś instrukcję, ale od EBL 209B, czyli od energobloku prawdopodobnie z funkcją ładowania akumulatora. Kolega pokazał zwykły EBL 209, który funkcji ładowania nie posiada. Z funkcją ładowania był model EBL 209A, czyli wychodzi na to, że model EBL 209B jest następcą 209A, lub ma jeszcze jakieś dodatkowe funkcje. Co prawda one wyglądają identycznie, ale zawsze mogą czymś się różnić, dlatego trochę ostrożności nie zawadzi. Ale pewnie się mylę...

Dla pewności wkleję instrukcję zwykłego EBL 209

Ebl 209.pdf

Edited by kalapan (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs

@kalapan

trafna uwaga, najlepiej pobrać instrukcję ze strony producenta 

https://www.schaudt.gmbh/de/service-support/downloads.php

ja nie chciałem podawać im swojego emaila a nie miałem ochoty na zabawę z serwisami typu 10minute mail.

Tak czy inaczej wg tej rozpiski oba bloki są bez ładowania. Dlatego proponowałem pomierzyć najpierw napięcia 

DEB8C6A5-4D37-4738-B835-360ED72D61BD.thumb.png.245ddc2eddf9ba11a9af48beb49557a1.png

6CFD2BE0-2B74-43EC-93F2-C3646F7D84DE.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cherli

Witam

Dziś podłączyłem akumulator pod zaciski w Block nr 5 jak to zaznaczył i doradził kolega Ibuster.

Wszystko działa wyśmienicie na prądzie z akumulatora. Wszystkie światła oraz pompki w cepce działają.

W tygodniu spróbuje podłączyć przewody tak, by prąd z holownika również zasilał wewnętrzne odbiorniki.

Pozostaje jeszcze kwestia ładowania akumulatora, ale chyba muszę kupić osobny prostownik i z niego ładować akumulator.

Pozdrawiam serdecznie kolegów i wielkie dzięki za porady.

Share this post


Link to post
Share on other sites
PolariS

Ja bym użył przekaźnika który byłby wyzwalany z zasilania gniazda przyczepy i przełączałby z akumulatora wewnętrznego na gniazdo. Albo rozdzielić to tak że z auta tylko lodówka a reszta z wewnętrznego aku.  Do ładowania użyłbym dodatkowego prostownika. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
miloszb

Mam pytanie odnośnie podpietego aku pod taki energoblok. Czy on ma zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem? Chodzi mi konkretnie o ebl 209 bez literek.

 

Wysłane z mojego H8416 przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...