Skocz do zawartości

Opony AT do holownika na zimę


jacekzoo

Rekomendowane odpowiedzi

Nie rozumiem tego podniecania się atekami na zimę. Z cepą, choćby w górach, jeździsz przede wszystkim po drodze, sporadycznie zdarzają się manewry na gorszej nawierzchni. Po co do tego mieszać AT-ki? Z cepą nie zjeżdżasz w szutry i drogi polne/leśne o luźnej nawierzchni, a skąd mit w narodzie, że AT lepiej da sobie radę na śniegu, to już doprawdy nie wiem. Zimą manewry zestawem po nawierzchni terenowej średnio widzę, w kopnym śniegu też średnio (co najwyżej jakiś krótki kawałek, na moverze). Zimówki "szosowe", ew. w wersji SUV i tyle. 

IMHO, opona AT na asfaltowej drodze pokrytej śniegiem "zabije" się śniegiem, i tyle masz z terenowości opony i grubego klocka. Atek w trudnych warunkach na śniegu zadziała, jeśli będzie miał się w co "wgryźć" po przekopaniu się przez śnieg [szuter, żwir, ziemia], ale taka sytuacja jest sporadyczna jeśli chcesz jeździć z cepą. Na zaśnieżonym asfalcie lub zbitym (wyjeżdżonym) śniegu raczej lepiej da sobie radę zimowka, która i tak mimo delikatnej z pozoru rzeźby bieżnika, raz że rozczapirzy lamele i każdą krawędzią ugniecionej lamelki będzie łapała przyczepność, dwa, nie ma tendencji do zapychania się śniegiem, trzy, "ostrzy" się [tzn. krawędzie lamelek] w czasie jazdy po twardym podłożu (przy rotacji/zmianach kół - ważne, nie zmieniać kierunku obrotu opony, nawet jeśli nie jest to opona tzw. kierunkowa), cztery, zapewni dużo lepsze trzymanie boczne [np. na byle poprzecznej pochyłości drogi cepa nie zacznie ci się nagle zsuwać w bok]. Przy prędkościach jazdy z cepą, zimówki ze średniej-średniej niższej półki mogą być dużo, dużo  lepsze od Atków (nie są nastawione na osiągi, prędkość, ale przeważnie właśnie na jazdę po śniegu i w kopnym śniegu)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 59
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

6 minut temu, czyś napisał:

skąd mit w narodzie, że AT lepiej da sobie radę na śniegu, to już doprawdy nie wiem

Dlatego zapytałem, nie znam tych opon. A że z wyglądu i głębokości bieżnika mi podpasowały to zapytałem. 

Po tym co tu przeczytałem całkiem odrzucam ten pomysł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry, jeśli głupio zabrzmiało, nie miałem nic do Ciebie :) To mylne wyobrażenie "na wygląd" ciągle gdzieś powraca (taka dzielna z wyglądu opona da sobie radę w śniegu...), ostatnio z miesiąc temu może, też klarowałem komuś że to nie ma sensu...  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, czyś napisał:

Sorry, jeśli głupio zabrzmiało, nie miałem nic do Ciebie :)

Luzik ?

 

to jeszcze pytanko, czy gumy trochę ponad 5mm nadadzą się do jazdy w góry z budą? Czy to już śmietnik? Bo mam w takim stanie zimowe micheliny, dostałem razem z autem i nie bardzo wiem co z nimi zrobić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowa opona ma ok. 8 mm, może "suv" nieco więcej. Przyjmuje się, że zimowka zachowuje swoją skuteczność na śniegu do ok. połowy wysokości bieżnika i poniżej tego (a nie 1,5 mm jak wynika z przepisów) opona zimowa powinna zostać wymieniona. Ale trudno tu o uniwersalną regułę, są opony, które po zdarciu się do 4,5-5 mm w ogóle już nie nadają się na śnieg chociaż nowe były bdb (doświadczyłem tego na Pirellkach), i takie, dla których akurat to, że zostało 5 mm bieżnika i parę latek eksploatacji nie robi różnicy (z tych na których jeździłem, np. sava eskimo s3), i takie, które czy miały 8 czy 5 mm były tak samo beznadziejne na śniegu.

Poza wysokością bieżnika, istotne ile mają lat - jak więcej niż 4 lata, to guma już nie ta,  z wiekiem zimówki tracą elastyczność i sztywnieją, wtedy nawet z pozoru wysoki bieżnik słabo trzyma. 

Generalnie 5mm z ogonkiem to jeszcze nie tragedia, ale dopóki nie założysz, to się nie przekonasz. Załóż je i po prostu zobacz po pierwszych śniegach - jak solo gumy będą "szły" bez zastrzeżeń, nie będzie z nimi problemu przy ruszaniu i hamowaniu - to ten sezon z powodzeniem opękasz.

Jeżeli będzie już czuć solo, że jest "nie halo" (np. niosą przy hamowaniu, albo szybko zrywają przy przyspieszaniu), najwyżej od razu kup nowe i od razu przy pierwszych śniegach sprzedaj  te co masz [5 mm mają jeszcze konkretną wartość zbywczą] i odzyskasz część kosztu nowych (nie dojeżdżam opon na maxa i odsprzedaję, kiedy maja jeszcze wartość jako używka, przeważnie gumiarzom w okolicy (nei chce mi się bawić w allegro, wysyłki itp.), zawsze łatwiej kupić nowe)

 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tamtym roku na nich jeździłem to na śniegu szły jak wściekłe, nawet dając w palnik ciężko było zerwać przyczepność. Przed pierwszym wyjazdem z budą potestuje je dokładniej. 

 

Nie wiem jak wy sprzedajecie te opony :D jak sprzedałem sharana to mi zostały zimówki na felgach, gumiarz dawał po 100zl z felgami, w końcu przez olx z bólem poszły za  550zl. Jak w cytrynie praktycznie nówki micheliny miałem, bo od razu wymieniłem na wielosezon, gumiarz dawał po 80zł, mówił że przy używkach to bez znaczenia czy dębica czy miśki, leżały chyba z rok i w końcy też udało mi się wypchnąć za 800zl kpl, przez olx

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja tylko potwierdzę że ATki nie robią na śniegu

Mam w vitarze GY ATR i na ubitym śniegu jest słabo

Opona to nie tylko bieżnik, ważna jest guma a ta w zimowce jest dużo bardziej elastyczna niż w ATku

Na śniegu zimówka, całoroczna, ATek, letnia

Taka wg mnie kolejność, jak nie chcesz się bawić w zmiany, to szukaj całorocznej ale takiej z zimowym bieżnikiem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 7.10.2019 o 12:43, Mandrol napisał:

Jacku, kup sobie Nokian WR SUV 3 to i wyprzedzanie z cepką na śniegu nie będzie żadnym problemem;)

Decyzja zapadła, kupuję nowe zimówki do auta i do budy. Teraz pytanko, czym się różnią te nokiany suv 3 od suv 4. Cena praktycznie jednakowa, trójki są w rozmiarze jaki teraz mam czyli 235/70 r16 a czwórki w dedykowanym do jeepa 245/70 r16. Oba modele ok 440zl w moim rozmiarze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj szeroko przy browarku temat omówiłem z @chris_66 :) i tak, kupie całoroczne to w tą zimę będą ok, ale w następną już będą trochę zjedzone. A tak kupie nowe zimowe, wrzucę na felgi i jak będzie miała się pogoda skiepścić albo wypad w góry to przerzucę na auto, u mnie przed domem to 15min. A te letnie dojadę do końca, później na lato założę te zimówki żeby je dojechać. I na 3 lata wystarczy, a tak będę miał 3 lata spokoju i ciągle praktycznie nowe nokiany na zimowanie z budką. Może trochę pokręcona logika ale jakoś tak mi wyszło ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, dudek_t napisał:

Jacek, dużo masz planach jazd zimowych z budką? Duże odległości czy Karpacz to maks?

Czy dużo to wyjdzie w praniu, na pewno nie co tydzień bo mam inne obowiązki. Co do odległości, na karpacz to bym zimówki pewnie odpuścił. Na pewno zieleniec, szpindlerowy młyn i zobaczę co się urodzi jeszcze. A co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawość, nic więcej. Plany mam duże a życie pewnie zweryfikuje i jak się 2-3 razy uda ruszyć to będzie sukces. Bo patrząc na to jak się zbroisz to myślałem że będziesz niczym Daniel, co tydzień pod stokiem :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym, tylko jak pisałem mam inne zobowiązania i to właśnie w weekendy. A przy cenie gumy 440 za premium to nie ma takiej tragedii, gdybym miał jak @maarec wywalić po 900zl to bym szukał innej opcji. 

Poza tym chcę uniknąć jakiś przygód, juz po wypadzie w tamtym roku cytryną Aga powiedziała że jak chce jeździć zimą to mam kupić normalne auto bo ośką to ona się nie zgadza ? także dobrze zagumowany jeep to ostatnia deska ratunku :)

W zasadzie oprócz opon został mi tylko do wymiany kominek, reszta już przygotowana. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.