Skocz do zawartości

Prostownik, panel fotowoltaiczny a akumulator ADRIA Unica B502


wmoszczenski

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 4.10.2019 o 11:42, wmoszczenski napisał:

Założyłem klemy na akumulator, żeby sprawdzić stan naładowania.

 

W dniu 8.10.2019 o 08:57, wmoszczenski napisał:

napięcie na wyjściu z regulatora (odłączony akumulator) 41.9

Jeżeli dobrze wnioskuję, to odłączałeś akumulator od regulatora bez wcześniejszego odłączenia panela. Tak się nie robi i regulator mógł się uszkodzić :( 

A napięcie 41V jakby potwierdzało powyższą tezę. Tak więc bulgotanie akumulatora to najniższa forma protestu jaką mogę sobie wyobrazić :zolta: 

Choć z drugiej strony wydaje mi się, że bez podłączonego akumulatora na wyjściu z regulatora mogą się wyświetlać różne bzdury :hmm:

 

W dniu 8.10.2019 o 08:57, wmoszczenski napisał:

napięcie na klemach aku 09.0

Akumulator martwy :niewiem:

W ogóle te Twoje pomiary to jakiś kosmos :wacko:

W dniu 8.10.2019 o 08:57, wmoszczenski napisał:

napięcie na wyjściu prostownika - 07.3

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Tak właśnie zrobiłem

Na szczęście regulator to najtańszy element układanki. Swoją drogą, czy za każdym razem, kiedy chce odlączyć akumulator, powinienem też dołączać panel?
Czy można zamontować na przewodach pomiędzy panelem a regulatorem włącznik, żeby uniknąć dokręcania kabli przy regulatorze? No i jakie parametry musi mieć taki włącznik, żeby nie ograniczał prądu z panelu?

Dzieki!

Wysłane z mojego H3113 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, wmoszczenski napisał:

czy za każdym razem, kiedy chce odlączyć akumulator, powinienem też dołączać panel?

Tak.

Jeżeli chcesz odłączyć akumulator od regulatora, musisz wcześniej odłączyć panel od regulatora. Powrót w odwrotnej kolejności.

2 godziny temu, wmoszczenski napisał:

Czy można zamontować na przewodach pomiędzy panelem a regulatorem włącznik, żeby uniknąć dokręcania kabli przy regulatorze?

Tak. Nawet bym powiedział, że trzeba. Zwykły hebel. Przecież max prąd, który tam idzie to w Twoim przypadku około 10A. Oczywiście jeden hebel wystarczy na przewód "+"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

 poniżej hebel jaki zamontowałem a tutaj w którym miejscu go "wsadziłem" 

hebel.jpg.4ee189abbf1ef4daa4359c0a76ed736b.jpg

Edytowane przez Jaśki (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Aktualizacja:

Zdecydowałem się zlecić modyfikacje instalacji fachowcowi.

To chyba była najtrudniejsza część tej układanki; wykonałem telefon do 5 lokalnych elektryków (również do 2 samochodowych), ale żaden nie zdecydował się nawet spojrzeć na instalacje w przyczepie. Nieco zbity z tropu zacząłem poszukiwania fachowca na OLX'ie. Znalazłem ogłoszenie ze zdjęciami z realizacji instalacji domowych - zrobiły na mnie dobre wrażenie, bo na każdej fotce kable równo ułożone, estetyka na wysokim poziomie - a oprócz tego że instalacja ma działać, to chcę, żeby wyglądała estetycznie (w mojej przyczepie wyglądała jak pajęczy labirynt). Szybki telefon i zupełnie inna gadka - Pan elektryk podjechał jeszcze tego samego dnia, zjawił się o umówionej godzinie (terminowość w dzisiejszych czasach to nie jest wcale oczywista sprawa).

Dogadaliśmy się co do zakresu prac: należyte podłączenie panela, regulatora, aku i wpięcie tego wszystkiego w istniejącą instalację wg schematu, który zamieścił szanowny forumowicz, jeśli się nie mylę Pan Kristof (przepraszam jeśli mylę pisownię). Maja być też wpięte wyłączniki "heble" pomiędzy panelem a regulatorem i na aku. Bezpieczniki tam, gdzie konieczne.

Dziś jest 8 listopada, Pan elektryk zjawił się na umówioną godzinę (8 rano, był chwilę przed czasem - cenię punktualnych ludzi). Prace trwają i mam nadzieję, że teraz wszystko będzie należycie działać. Po zakończeniu prac wrzucę fotki jak to wygląda. Być może komuś się przyda opis mojej przygody z instalacją...Dodam, że sercem instalacji jest opisywany już na tym forum zasilacz Scheiber TRA W 23 H.

Jeśli wszystko będzie należycie się sprawować, podam również namiary na Pana elektryka, może ktoś będzie w podobnej sytuacji i pomoc z polecenia się przyda. Jak się okazuje, znalezienie fachowca, który zechce podjąć się tematu wcale nie jest takie proste (piszę do was z miasta witającego Jeleniem na wieżowcu ? Piła tango koledzy). Jeśli jednak coś pójdzie nie tak, kieruje się do serwisu KENA - polecanego na tym forum.

Pozdrawiam,

WM

scheiber adria (Kopiowanie).png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne,

Napisze najpierw co obejmuje zakres prac:
- podłączenie taśm led i montaż włącznikow (cztery listwy, każda z osobnym wyłącznikiem)
- montaż 'hebli' przy aku i panelu
- demontaż starego prostownika i montaż na stałe ładowarki z Juli
- podpięcie prądu z panela do Scheibera
-podłączenie dodatkowego wskaźnika naładowania akumulatora
- wymiana kabla antenowego i montaż gniazdka anteny tv
- uporządkowanie kabli w bezpośrednim sąsiedztwie akumulatora

Dziś wykonana większość prac, elektryk będzie kończyć po 20 listopada. Wówczas wrzucę fotki jak to finalnie wygląda.

Robocizna ok 300-400.
Wlaczniki,heble,kable, taśmy led - koszt po mojej stronie:

Taśmy led: 80 zł
Włączniki kolyskowe ok 3 zł sztuka
Kabel linka fi 4mm: chyba 40 zł
Hebel ok 40złsztuka
Ladowarka Jula: 69 plus przesyłka 10 zł
Do tego opaski, rynienki, wkręty, termokurczki, to wszystko już miałem, łącznie jakieś 50 zł

Nie wiem czy to tanio czy drogo. Cieszę się, że udało mi się znaleźć kogoś lokalnie, nie musiałem więc cepki przez pół kraju do serwisu.

No i ostatecznie wypowiem się co do jakości usługi jak robota będzie skończona.

Pozdrawiam

WM

Wysłane z mojego H3113 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, wmoszczenski napisał:

Robocizna ok 300-400

Bardzo rozsądna cena :ok: Jak sobie przypomnę, ile z tego typu elementami było zabawy, to sam z chęcią bym zamówił taką usługę. Choć jest też satysfakcja z własnoręcznej pracy no i podniesiona wiedza w tym zakresie.

Dawaj fotki na koniec - bardzo fajnie, że to tak szczegółowo opisujesz :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, lbuster napisał:

Choć jest też satysfakcja z własnoręcznej pracy no i podniesiona wiedza w tym zakresie.

I chyba najważniejsza jest właśnie ta wiedza. Co z tego, że ktoś zrobi jak potem człowiek się na to patrzy i niekiedy nie wie o co chodzi. Robiąc samemu mamy rozeznanie we wszystkim, wiemy co  robiliśmy i wiemy na jakiej zasadzie to działa. Nie dałbym tknąć budy nikomu... i wcale nie chodzi mi o to, czy zrobi to dobrze czy źle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się, satysfakcja jest, kiedy uda się coś od a do z zrobić samemu. Nabyłem sporo nowej wiedzy czytając forumowę tematy o modyfikacji i rozbudowie instalacji elektrycznej. Bez problemu zarobie końcówki, polutuje kable i zmierze napięcie multimetrem, ale to czasami za mało. Jak człowieka chwyta przeziębienie to łyka witaminę C, pije herbatkę i gotowe. Ale wyrostka już sam sobie nie wytnie
W mojej przyczepie to było ostre zapalenie wyrostka i potrzebna była wiedz chirurga elektryka

To jednak nie koniec wyzwań:
Do zrobienia została wymiana wyblaklych naklejek na poszyciu zewnetrznym i pomalowanie krawędzi szyb szarą farbą (oryginalna farba po 20 latach po prostu znikła). Poszukam takiego tematu na forum, jakiej farby użyć, a potem pokaże rezultaty pracy.

Pozdrawiam,
WM

Wysłane z mojego H3113 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Szanowni forumowicze,

Potrzebna pomoc w rozwiązaniu problemu z instalacją.

Opis sytuacji sporządził znajomy elektryk, który uporządkował z grubsza bałagan w kablach w mojej Adrii, ale nie udało mu się połączyć wszystkiego tak, jak to sobie wymarzyłem:

Instalację elektryczną w przyczepie aktualnie możemy zasilać z zewnątrz(230V) lub z akumulatora(12V). Napięcie 230V jest transformowane na 12V przez transformator TRA W 23H na 12 V i prostowane przez prostownik. 

Aktualnie napięcie z transformatora zasila obwody od 1-7, 8 -9 są puste, 10-14 są zasilane z akumulatora.

Właściciel przyczepy chciał ją unowocześnić budując układ fotowoltaiczny oparty na jednym ogniwie, sterowniku PWM oraz akumulatorze. Układ ten miałby zasilać wszystkie obwody tak aby przyczepa była samowystarczalna gdy zaistnieje taka sytuacja. 

Chcielibyśmy rozwiązać połączenie trzech niezależnych zasilań przyczepy tj.:

- zewnętrzne 230V,

- akumulator 12V,

- panel fotowoltaiczny 12V.

 

Pomysł: Instalacja miała by pracować tak aby stale był podłączony akumulator do instalacji, gdy pojawi się napięcie z transformatora to mamy zasilaną instalację przyczepy z zewnątrz. A gdy włączymy układ fotowoltaiczny to instalacja będzie zasilana z panelu.

 

Akumulator ma zasilać światło i wodę.

 

Czy możecie poradzić jak to zlepić w całość, żeby działało?

Ewentualnie, dokąd się udać, żeby rozwiązać powyższe rozterki? 

Czy któryś z kolegów na forum podejmie się wyzwania (poproszę wycenę na priv).

 

Z góry dziękuję,

 

Wiktor

IMG_20191114_124859 (Kopiowanie).jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aż sie prosi sprzęgnąć 2 ostatnie czyli aku + solar i to jest raczej nietrudne

Bruździ mi tu trochę TRA.W23H - widzę trafo ale nie wiem co jest pod płytką - wiec trudno się wypowiadać - czy masz jego schemat / opis cokolwiek ?
pierwsze pytanie na które należny sobie odpowiedzieć to to czy ów TRA i to co pod płytka może pracować w instalacji aku+solar

 

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiktor, to co chcesz osiągnąć załatwia zasilacz/energoblok, czyli jak jest 230V to zasila odbiorniki z 230V a jak nie ma 230V to zasila odbiorniki z AKU i przełączenia są automatyczne.

Nie wiem, co potrafi Twój TRA W 23H - musisz o tym poczytać oraz o rozwiązaniach, jakie mają inni użytkownicy. Twoje rozwiązanie, jest jak dla mnie bezsensowne, gdzie część obwodów jest zasilana z 230V a część z 12V  :( 

Schematów instalacji elektrycznej jest na forum multum, musisz wybrać, co Ciebie interesuje. Ja się wzorowałem na takim schemacie Kristofera.

Jak będziesz miał pytania, to wal śmiało, lecz pierw lektura tego działu :hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.