Jump to content
Skupek

Akumulator i solar w Hobby 650 KFU

Recommended Posts

Skupek

Witam. To  mój pierwszy post, poza powitalnym. I chciałbym Was serdecznie prosić o poradę na temat przerobienia instalacji w mojej przyczepie. Mianowicie chciałbym w niej dołożyć akumulator (aktualnie wersja standardowa bez akumulatora), przetwornicę, solara i movera. Z elektroniką u mnie może nie biegle, ale mam nadzieję że z Waszą pomocą poradzę.

Na początku potrzeby energetyczne : lampki ok 40 W przez jakiejś 3 godziny, pompka wody (myślę że ok 30 W) - ok 1 godziny, telewizor przez przetwornicę 30 W przez jakiej 4 - 5 godzin, ładowanie tabletu, laptopa i aparatu jakieś 60 W przez 3 h, ponadto chciałbym aby instalacja była na tyle wydolna żeby Truma TT2 dała radę zagrzać wodę czyli dajmy na to 300 W przez jakieś 1,5 h. Zależy mi na tym żeby można było dzieci ogarnąć do spania stojąc 'na dziko', ew. modyfikacja na bojler dwufunkcyjny (elektryczny + gaz), no ale gdyby udało się przewymiarować instalację solarną to z ew. nadwyżkę można zużyć w innym celu nie tylko na grzanie wody.

Aktualnie urządzenia które są w przyczepie :

1. Zasilacz:

IMG_2502.jpg.46211e62e728dd32fcfcb6253f123c3d.jpg

2.

IMG_2500.jpg.8ec51f584e36881bf7b325bc16def475.jpg

3.

IMG_2507.jpg.64072eed2c495829cb7338c3d09f5c58.jpg

4.

IMG_2508.jpg.8443c6a5a7d95429d879e806079ab30e.jpg

I teraz z moich przemyśleń, po analizie forum, chciałbym chyba dążyć do czegoś takiego :

629721130_schematzadowarkbuforow.thumb.jpg.19cb1022122858dc58557343aa650c39.jpg

Najbardziej zastanawiam się nad zasilaczem/ładowarką :

1. Czy jest możliwe w jakiś stosunkowo prosty sposób połączenie mojego SMP301-02 i jakiejś ładowarki automatycznej trzymającej parametry ładowania np. Bosch C7

2. Czy lepiej wymienić ładowarkę na jakiś zasilacz z ładowarką np. Dometic PerfectCharge IU 812 lub MCA 1215

3. Czy rozwiązanie najdroższe wymiana na Dometic SMP 301-7 :https://www.dometic.com/pl-pl/pl/produkty/zasilanie-i-sterowanie/energia-i-oświetlenie/ładowarki-i-przetwornice/dometic-smp-301-07-_-214230

Instalacja solarna : zastanawiam się nad zamontowaniem 2 solarów, z jednym akumulatorem GEL ok 130 Ah , z możliwością rozbudowy do 2 akumulatorów w razie większego zapotrzebowania na energię w godzinach nocnych lub jednego 200 Ah. Myślałem o czymś takim :https://allegro.pl/oferta/zestaw-pv-domek-kamper-600w-2x-akumulator-130ah-7978866151?reco_id=f84bc052-9a91-11e9-9a6e-246e96320fe8&sid=041047f9c36843e364ecb91b45c568a2755aa386fe7e14ee7421a14291fbf951

Jakie macie opinie na temat tych ogniw PV ? Z kontrolerem raczej nie powinno być problemu. Akumulator tak jak pisałem na początek jeden 130 Ah lub z tego zestawu 200 Ah https://allegro.pl/oferta/zestaw-fotowoltaiczny-pv-300w-aku-200ah-8178519117

Do tego przetwornica : https://allegro.pl/oferta/przetwornica-pradu-napiecia-sinus-12v-230v-1500-8197890760

Proszę poradźcie jak rozwiązać głównie zasilanie/ładowanie. Czy w  przypadku tak przewymiarowanych paneli warto jeszcze kombinować coś z doładowywaniem aku przyczepy z alternatora samochodu ? W aucie wtyczka 13 pin, po podłączeniu pełna funkcjonalność oświetlenia i lodówka przy zapalonym silniku.

Oczywiście do tego wszystkiego odpowiednie bezpieczniki i podpięcie Movera i przetwornicy bezpośrednio do akumulatora.

Chciałbym jeszcze podpytać jaki moover wybrać. Przyczepa 2 osiowa m.własna 1700 kg, DCM 1900 kg, montaż na przednią oś, zastanawiałem się na ENDURO lub P1

1.https://allegro.pl/oferta/naped-do-przyczepy-enduro-e-go-titanium-400-mover-8252453572

2.https://allegro.pl/oferta/naped-p1-automatyczny-na-2-osie-jak-mover-turismus-6968402277

Dziękuję Wam z góry ślicznie za pomoc. Bo po przeczytaniu wątków na forum : wiem że nic nie wiem. Kiedy wdawało mi się że załapałem co trzeba zrobić z tymi przekaźnikami samochodowymi zadałem sobie sprawę, że te modyfikacje wynikały z braku komercyjnych rozwiązań, i teraz do końca nie wiem czy w mojej budce da się je zastosować. Sezon już w pełni a ja chciałbym szybko przygotować przyczepę.

P.S. Może znacie kogoś zaufanego kto mógłby podjąć się takich przeróbek, jako alternatywę gdy ja się poddam, głównie chodziłoby mi o spięcie wszystkiego, przewody i mechanikę położę sam. Ja jestem z północno-wschodniej polski, ale w razie potrzeby podjadę na kilka dni.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan
Posted (edited)
Godzinę temu, Skupek napisał:

Przyczepa 2 osiowa m.własna 1700 kg, DCM 1900 kg,

Z tego co wyczytałem chciałbyś zaszaleć i wcale Ci się nie dziwię.Przy tak zacnej budzie nawet wypadałoby to wszystko zrobić.Ale  jest jeden problem - masz do dyspozycji tylko 200 kg obciążenia.Więc już na tym etapie planowania zejdź na ziemię i zapomnij o stadzie solarów na dachu i podwójnych akumulatorach. Ja  zrobiłem wszystko co Ty napisałeś, ale w wersji pojedynczej czyli mover, solar, akumulator, przetwornica, ładowarka i parę jeszcze innych drobnych dodatków.Miałem do dyspozycji 310 kg ładowności i niestety już dzisiaj bujam się z kilogramami i musiałem z ładunkiem ograniczyć się do minimum, to co dopiero przy Twoich 200kg? Chyba, że możesz  podnieść DMC przyczepy. Pewnie nie zdajesz sobie sprawy ile to wszystko waży, każdy kabelek swoją wagę ma, nie mówiąc już o akumulatorach , czy moverze.A przecież ciuchy i  inne pierdoły też będziesz chciał do budy załadować, Musisz jeszcze sporo przemyśleć zanim zaczniesz budę dociążać.Wiem po sobie, że wrzuca się łatwo, ale po pierwszej wizycie na wadze szybko ręce opadają...

Edited by kalapan (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jaśki
10 godzin temu, kalapan napisał:

Wiem po sobie, że wrzuca się łatwo, ale po pierwszej wizycie na wadze szybko ręce opadają...

ZGADZAM SIĘ W 100%%%

W poniedziałek jadę do wydziału komunikacji z zaświadczeniem od Hobby, aby podnieść DMC.

Aby zmniejszyć te kilogramy zastanów się nad panelami elastycznymi...i czy aby na pewno potrzebujesz accu aż 200Ah?

ładowarka może być najprostsza...taka z Jula - mi sprawdza się genialnie...bo i tak głownie akumulator jest ładowany z solara.

Jeżeli chodzi o lampki to tutaj również mi się wydaje, że 40W to trochę sporo...czy masz może już wszystkie żarówki wymienione na LED...to sporo pomaga :) 

 

11 godzin temu, Skupek napisał:

ponadto chciałbym aby instalacja była na tyle wydolna żeby Truma TT2 dała radę zagrzać wodę

to mi się wydaje najmniej realnym pomysłem...jak poczytasz sobie na forum to chyba wszyscy odradzają takie rozwiązanie z accu. No chyba, że właśnie po to Ci te 200Ah...ale tu chyba fajnie sprawę wyjaśnił @kalapan taki accu 200Ah to waży ok 60 kg!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skupek

Dziękuję serdecznie Panowie za zainteresowanie tematem w wolną niedzielę.

Właśnie tak o tym myślałem że z tą masą będzie pewnie dosyć ciężko, ponadto gdzieś w planach mam/miałem (po Waszych wypowiedziach) zamontowanie uchwytu na rowery.

Generalnie akumulator 200 Ah traktowałem jako alternatywę, pierwotne założenie to 130 Ah z możliwością rozbudowy o drugi, czyli przy jednym jakieś 30 - 35 kg. Myślę że do movera przy mojej przyczepie niezbędne min. to 110 Ah i poniżej tego nie chciałbym zejść. Poza tym mniejszy akumulator rozwiązuje mi problem jego lokalizacji (szafka obok szafy z zasilaczem i piecykiem, nie w tej samej). Movera muszę zamontować bo jeździł będę tylko z żoną i małymi dzieciakami, traktuję go jako koło ratunkowe w przypadku trudności z zawróceniem, podjechaniem gdzieś gdy z samochodem będzie to niemożliwe. Czyli mover + akumulator to jakieś ok 80 kg i to jako pierwsze będzie dorzucone. Co polecacie P1 czy Enduro ?

I tu właśnie już jak będzie aku to chciałbym żeby można z niego było korzystać przy odpiętej przyczepie i braku 230V,  największy problem mam  z podłączeniem urządzeń 12V, bo wszystkie które widziałem na zdjęciach miały pojedyncze wyjście na zasilanie, u mnie wygląda to tak :IMG_2505.jpg.163e6dd46701440d5ab45babb29addc7.jpg

Przeglądając instrukcję wydaje mi się że lewa kostka to wszystkie minusy, prawa wszystkie plusy. Tylko jak tu podać w razie czego napięcie z akumulatora na te wszystkie wyjścia ?

@kalapan o wizycie na wadze mówisz o kontroli, czy sam sobie to ważyłeś ? Dużo nie podróżowałem z przyczepą /dwa wyjazdy/, nie trafiłem na kontrolę policyjną... Często łapią i ważą przyczepy ? Jak taka kontrola wygląda, badana jest całkowita masa przyczepy czy dopuszczalny nacisk osi ?

Reasumując sprowadziliście mnie skutecznie na ziemię ;). Czyli na szybko - pojedynczy akumulator i później pewnie pojedynczy solar, z przystosowaniem instalacji do rozbudowy o drugi, przewymiarowanie regulatora. Mój zamysł był taki że jak będą większe to w pochmurny dzień ładowanie będzie na przyzwoitym poziomie, czy jeżeli nie będę wykorzystywał ich całej mocy jest to dla nich w jakimś stopniu szkodliwe ? Sytuacja jak jazda z jednym przy naładowanym akumulatorze.

Na pewno temat podniesienia DMC uważam za otwarty. Holownik dostosowany, maks w dowodzie 2500 kg. I tu wielka prośba do @Jaśki jak kontaktowałeś się z Hobby odnośnie zaświadczenia ? Później opinia rzeczoznawcy -> diagnosta-> wydział komunikacji  ? Czy jakieś zmiany w procedurze ? O ile można spodziewać się że pozwolą podnieść DMC, ja mam 2 osie, najlepiej gdyby udało się do 2200 kg. Wtedy ładowność była by 498 kg to już chyba spokojnie by wystarczyło, jak sądzicie ?

@Jaśki pisałeś że 40 W na oświetlenie to dużo, moc podałem tak mniej więcej, wszystko jest na LED jednak przy seryjnej zabudowie prestige jest tego dosyć dużo, zwłaszcza taśmy led, które są stosunkowo energochłonne więc myślę że nie przeszacowałem.

Przepraszam że Was tak zamęczam ale jako żółtodziób chcę o wszystko podpytać zanim cokolwiek zrobię na diabła.

IMG_2503.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
AdamH

Koledzy dobrze radzą.

Przez pierwsze trzy lata jeździłem z dwoma aku. 150 + 120 Ah.  Solar miękki  250.  Grzałem wodę, prądu nie brakło.

Zweryfikowałem swoje potrzeby i w tym roku wywaliłem jeden aku - 120 Ah i nic się nie zmieniło. Dalej grzeję wodę na kąpiele i herbatę i prądu nie brakuje.. Jeździmy we dwójkę.  Uważam, że mover jest zbędny - nawet przy poprzedniej dwuosiowej przyczepce. Koło zapasowe i przydatki campingowe wożę w aucie. Mieszczę się swobodnie w DMC nawet jak mam 100 litrów wody w zbiornikach.

Przemyśl potrzebę movera.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jaśki
10 godzin temu, Skupek napisał:

Na pewno temat podniesienia DMC uważam za otwarty. Holownik dostosowany, maks w dowodzie 2500 kg. I tu wielka prośba do @Jaśki jak kontaktowałeś się z Hobby odnośnie zaświadczenia ? Później opinia rzeczoznawcy -> diagnosta-> wydział komunikacji  ? Czy jakieś zmiany w procedurze ? O ile można spodziewać się że pozwolą podnieść DMC, ja mam 2 osie, najlepiej gdyby udało się do 2200 kg. Wtedy ładowność była by 498 kg to już chyba spokojnie by wystarczyło, jak sądzicie ?

Cześć,

Ja napisałem (po angielsku) tutaj:

https://www.hobby-caravan.de/pl/kontakt/

Podałem swój VIN i zapytałem się o ile mogę podnieść. Odpisali, BEZ ZMIAN KONSTRUKCYJNYCH, mogą mi podnieść z 1400 do 1500 i kosztuje to 80 EUR (+VAT)
przysłali zaświadczenie, ja z tym zaświadczeniem poszedłem do tłumacza przysięgłego, i z takim kompletem dokumentów do Wydziału Komunikacji

Najważniejsze w tym wszystkim jest "BEZ ZMIAN KONSTRUKCYJNYCH" bo to oznacza, że moja cepa była właśnie na takie DMC homologowana i nie musiałem jechać do diagnosty.

Nie wiem jak to by wyglądało gdybym chciał zmieniać coś więcej...ale z tego co czytałem na forum to jest to chyba nierealne.

Teraz mam adnotację w DR, że złożyłem wniosek i F1 i F2 będzie zmienione na 1500 kg...za jakieś 2-3 tygodnie powinien przyjść nowy DR. Dzisiaj muszę jeszcze zmienić tabliczkę znamionową, którą to przysłało Hobby

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00
Godzinę temu, Jaśki napisał:

Najważniejsze w tym wszystkim jest "BEZ ZMIAN KONSTRUKCYJNYCH" bo to oznacza, że moja cepa była właśnie na takie DMC homologowana i nie musiałem jechać do diagnosty.

Zmiany konsturkcyjne nic nie dadzą. DMC można podnieść tylko do wartości na jaką fabrycznie była dana przyczepa homologowana.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Malinki

Wg mnie możesz przeczytać tego posta: , tam Krzysztof ładnie to rozrysował (co prawda bez solara) Wczoraj podłączaliśmy u brata i wszystko gra.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skupek

Paweł dziękuję Ci ślicznie za namiary na Hobby. Prośba napisana. Czeka na odpowiedz.

Jak długo Ty czekałeś na odpowiedz ?

@Malinki - świetny temat, przeczytałem, już wiem mniej więcej co i jak. Wydawało mi się że przejrzałem już wszystko jednak głównie stare tematy, które nie odnosiły się do nowych zasilaczy i paneli oświetlenia  ;/.

Jednak forum jest niesamowitą skarbnicą wiedzy, no i schematy Kristofer'a - coś pięknego :).

Mam tylko małe pytanka, jeżeli podłączę jak na schemacie poniżej: 2129746823_schematfinal.thumb.jpg.4252c0f2a479fd9b886e717ce1ca29d7.jpg

Bez części z pojazdem, tylko część mieszkalna. Przy wpięciu się z regulatora solara do panela oświetlenia w określonym miejscu (rozumiem że dolutowuje przewodu do istniejących już w tej wtyczce co jest tam wpięta), co będzie odpowiadało za przełączanie źródła napięcia w przypadku gdy przyczepa będzie podpięta do holownika ?

Czy w momencie podpięcia wtyku do samochodu urządzenia będą korzystały z napięcia pojazdu ? Czy wtedy regulator solara odłączy akumulator ?

W przypadku gdy auto odpięte co z funkcjonalnością lodówki ? tzn. nie chciałbym żeby pobierała prąd z accu, wtedy na pewno na gazie.

Jeszcze jedna wątpliwość, w momencie gdy zasilanie 230 V jest odpięte, pracuje przetwornica z accu, rozumiem że PEM-01/230 przełącza przetwornicę na nazwijmy to 'obwodową' część instalacji 230 V. I jeżeli jakieś urządzenie do niej podłączone będzie miało zwarcie L z PE to czy wyłączy to przetwornice, bo wtedy instalacja pracuje bez różnicówki ?

Pozdrawiam, Marcin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jaśki
17 minut temu, Skupek napisał:

Jak długo Ty czekałeś na odpowiedz ?

Dwa dni :)

Od momentu mojego pierwszego maila do dzisiaj jak poszedłem do Wydziału Komunikacji było mniej niz dwa tygodnie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Malinki

Jeśli już problem zaczyna się rozjaśniać to musisz ponownie wrócić do i czytania forum i na pewno znajdziesz tam odpowiedzi na nurtujące Cię pytania:

Nie jestem elektrykiem więc fachowego terminu nie używam. Poszedłem na łatwiznę, wpiętą kostkę odłączyłem a w to miejsce podłączyłem akumulator.

Jeśli chcesz mieć ładowanie z samochodu to na pewno musisz zastosować przynajmniej jakąś diodę.

Studiuj i pisz o spostrzeżeniach i rozwiązaniach może się nam kiedyś przydać.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Proqr
W dniu 1.07.2019 o 09:21, AdamH napisał:

Koledzy dobrze radzą.

Przez pierwsze trzy lata jeździłem z dwoma aku. 150 + 120 Ah.  Solar miękki  250.  Grzałem wodę, prądu nie brakło.

Zweryfikowałem swoje potrzeby i w tym roku wywaliłem jeden aku - 120 Ah i nic się nie zmieniło. Dalej grzeję wodę na kąpiele i herbatę i prądu nie brakuje.. Jeździmy we dwójkę.  Uważam, że mover jest zbędny - nawet przy poprzedniej dwuosiowej przyczepce. Koło zapasowe i przydatki campingowe wożę w aucie. Mieszczę się swobodnie w DMC nawet jak mam 100 litrów wody w zbiornikach.

Przemyśl potrzebę movera.

Temat fajny bo chciałem zrobić coś podobnego z moją Hobby 650 :) AdamH jak grzejesz wodę z aku? Podlaczoną masz Trumę T2 300w do przetwornicy? Czy jakiś inny patent? Mi po prostu zależy aby na dziko móc grzać wodę. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
AdamH

Tak, grzeję wodę z pomocą przetwornicy.  300W.   Czajnik mam 800W. Jak słońca mało to herbata na gazie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
klonik058
Tak, grzeję wodę z pomocą przetwornicy.  300W.   Czajnik mam 800W. Jak słońca mało to herbata na gazie.
A woda na kąpiel też w czajniku?

Wysłane z mojego SM-G531F przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
AdamH
20 godzin temu, klonik058 napisał:

A woda na kąpiel też w czajniku?

Wysłane z mojego SM-G531F przy użyciu Tapatalka
 

😀 Przetwornica sinus 1000W  pociągnie czajnik ale nie więcej. Truma ma 300W i to przetwornica ciągnie swobodnie. Druga przetwornica 2000W bez sinusa nie współdziała z solarem. Czyli muszę odłączyć solar lub używać nocą

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...