Jump to content
Apiekarenka

HVS 20 - kilka pytań

Recommended Posts

Apiekarenka

Koleżanki i Koledzy.

Ze względu na fakt, że od soboty stałem się szczęśliwym posiadaczem przyczepy T.E.C Weltbummler z bardzo młodego rocznika 1988 🙂 i zalogowałem się na forum 2 dni temu to na wstępie chciałem się z Wami bardzo serdecznie przywitać. Jednocześnie proszę o wyrozumiałość ponieważ nie zgryzłem zębów na przyczepach tylko w tej kwestii jestem żółtodziobem.

W dniu dzisiejszym przyszedł czas na zapoznanie się z instalacją 12V i jak to w życiu bywa zaczęły się problemy. Podłączyłem sprawny akumulator zgodnie z biegunami do klem, odłączyłem z głównego gniazdka przewód doprowadzający prąd 230V i niestety halogeny ledowe 12V nie odpaliły, pompki wody nie ruszyły i lodówka po włączeniu włącznika 12V nie dała znaku życia.

Z racji tego, że jestem uparte bydle znalazłem czarną skrzynkę (pewnie fachowo nazywa się to zasilacz) wziąłem miernik do łapy i zobaczyłem, że na pinach Ausgang jest napięcie 0,20V  a na pinach Eingang jest równe 0V. Czy dobrze myślę, że żeby zasilić oświetlenie 12V LED musi dochodzić do pinów Eingang napięcie z akumulatora? Dodam, że jak mam podłączone 230V to oświetlenie LED 12V dobrze działa, tak samo jak lodówka czy pompki wody.  W tym zasilaczu znalazłem jeszcze u dołu taki mały czerwony przycisk wciskam go i nic się nie dzieje, sam odskakuje. Jest to jakieś zabezpieczenie? W tej białej skrzynce prezentowanej na zdjęciach jak wcisnę szary guzik to automatycznie wyłącza się dopływ prądu 230V. W przypadku tego czerwonego guzika nie ma widocznego wyłącznika. Do tego zasilacza dochodzi jeszcze jeden kabel taki z końcówką jak w starych radiach. Kabel ten łączy się z białą skrzynką. Czy tak ma być?

Z góry serdecznie dziękuję za odpowiedź.

Pozdrawiam

Artur

 

1.jpg

2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Apiekarenka

Nikt nie pomoże? 😞

Share this post


Link to post
Share on other sites
BUMERANG
7 godzin temu, Apiekarenka napisał:

Czy dobrze myślę, że żeby zasilić oświetlenie 12V LED musi dochodzić do pinów Eingang napięcie z akumulatora?

Sądząc ze schematu z obudowy zasilacza to dokładnie tak. Sprawdź te przewody na wejściu ( eingang ). Może po drodze jest jakiś wyłącznik masowy, bezpiecznik albo inny dings. Właściwie to musi coś być bo w innym przypadku po podłączeniu  220V cały czas będzie ładowany akumulator. Jest jeszcze jedna możliwość, że te przewody idą do wtyczki do holownika.

Share this post


Link to post
Share on other sites
smoczaki

Wpisz wyszukiwarkę HVS 30 masz dużo tematów na ten temat jak podłączyć akumulator i rozwiązać problem 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Apiekarenka
Posted (edited)
Godzinę temu, BUMERANG napisał:

Sądząc ze schematu z obudowy zasilacza to dokładnie tak. Sprawdź te przewody na wejściu ( eingang ). Może po drodze jest jakiś wyłącznik masowy, bezpiecznik albo inny dings. Właściwie to musi coś być bo w innym przypadku po podłączeniu  220V cały czas będzie ładowany akumulator. Jest jeszcze jedna możliwość, że te przewody idą do wtyczki do holownika.

Rzeczywiście może być jeszcze jakieś zabezpieczenie pomiędzy zasilaczem a akumulatorem. Muszę to dzisiaj sprawdzić. Pytanie tylko czy uda się to łatwo zlokalizować 🙂.

Edited by Apiekarenka (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
BUMERANG

Logicznie rozumując Powinno być łatwo dostępne 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Apiekarenka
Posted (edited)
W dniu 15.05.2019 o 10:57, BUMERANG napisał:

Logicznie rozumując Powinno być łatwo dostępne 

Przejrzałem wczoraj przyczepę i zabezpieczenia od zasilacza do akumulatora na wierzchu nie widziałem. Natomiast opróżniłem zewnętrzny schowek, w którym jest akumulator i zobaczyłem, że kabel idący do klem zakończony jest wtyczką 7 pinową. Podłączyłem tą wtyczkę do gniazda przyczepy i 12V częściowo ożyło :-). Mam już światło nad kuchenką gazową / lodówką a także w łazience. Dodatkowo chodzi lodówka. Niestety nie chodzi jeszcze pompka wody i 2 halogeny (jeden lekko świeci / mruga). Dzisiaj poprawię złącza i może już wszystko będzie ok.

 

Edited by Apiekarenka (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
W dniu 15.05.2019 o 00:46, Apiekarenka napisał:

Z racji tego, że jestem uparte bydle znalazłem czarną skrzynkę (pewnie fachowo nazywa się to zasilacz)  [...]

Witaj! Tak, to jest zasilacz.

W dniu 15.05.2019 o 00:46, Apiekarenka napisał:

[...]  wziąłem miernik do łapy i zobaczyłem, że na pinach Ausgang jest napięcie 0,20V  a na pinach Eingang jest równe 0V. Czy dobrze myślę, że żeby zasilić oświetlenie 12V LED musi dochodzić do pinów Eingang napięcie z akumulatora?

Tak :ok:

W dniu 15.05.2019 o 00:46, Apiekarenka napisał:

W tym zasilaczu znalazłem jeszcze u dołu taki mały czerwony przycisk wciskam go i nic się nie dzieje, sam odskakuje.

Nie widzę na zdjęciu, ale najprawdopodobniej jest to przycisk zabezpieczenia przeciążeniowego zasilacza. Wciska się go tylko wtedy, gdy z powodu usterki, bądź przeciążenia, zabezpieczenie zadziała - zasilacz nie pracuje, mimo podłączenia przyczepy do ~230 V. Jeśli przycisk po wciśnięciu, ponownie wyskoczy, to jest usterka lub zbyt mocno nagrzane zabezpieczenie. Należy wtedy odczekać co najmniej kilka, do kilkunastu minut i ponowić próbę. Jeśli się dalej nie udaje, to usterka zasilacza. Jeśli się uda, a po niedługiej chwili ponownie wyskoczy, to przeciążenie zasilacza - prawdopodobna usterka w obwodzie odbiorników.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
Posted (edited)
W dniu 15.05.2019 o 00:46, Apiekarenka napisał:

W tej białej skrzynce prezentowanej na zdjęciach jak wcisnę szary guzik to automatycznie wyłącza się dopływ prądu 230V.

Jeśli masz na myśli ten szary przycisk na czarnej "skrzyneczce", to jest to zabezpieczenie różnicowo-prądowe. Z kolei podwójna dźwigienka na białej skrzynce, to zabezpieczenie nadprądowe ("bezpiecznik").

W dniu 15.05.2019 o 00:46, Apiekarenka napisał:

Do tego zasilacza dochodzi jeszcze jeden kabel taki z końcówką jak w starych radiach. Kabel ten łączy się z białą skrzynką. Czy tak ma być?

Tak. To jest przewód podający zasilanie ~230 V z białej skrzynki rozdzielczej, do zasilacza.

2 godziny temu, Apiekarenka napisał:

Dodatkowo chodzi lodówka.

Lodówka nie może być zasilana z tego akumulatora!!! :nono: Jeśli tego nie dopilnujesz, to zależnie od pojemności Twojego akumulatora, rozładujesz go kompletnie zaledwie w kilka godzin. Lodówka na zasilaniu 12 V, może pracować jedynie przy podłączeniu przyczepy do zasilania z samochodu i to tylko przy pracującym silniku, co zapewnia prawidłowa specyfikacja podłączenia gniazda haka, do instalacji samochodu.

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Apiekarenka
Posted (edited)
6 godzin temu, Kristofer napisał:

Lodówka nie może być zasilana z tego akumulatora!!! :nono: Jeśli tego nie dopilnujesz, to zależnie od pojemności Twojego akumulatora, rozładujesz go kompletnie zaledwie w kilka godzin. Lodówka na zasilaniu 12 V, może pracować jedynie przy podłączeniu przyczepy do zasilania z samochodu i to tylko przy pracującym silniku, co zapewnia prawidłowa specyfikacja podłączenia gniazda haka, do instalacji samochodu.

Lodówki nie zamierzam uruchamiać na tym akumulatorze bo mam świadomość, że nie wytrzyma długo. Widziałem jak przygasają światła po jej włączeniu.

Odbiegając od powyższego pochwalę się, że instalację ogarnąłem. Powodem usterki (nie świecenia 2 halogenów i nie działającej pompki wody) była leciwa instalacja. Powymieniałem niektóre kable, pozakładałem nowe złączki i jest ok.

Na chwilę obecną został mi do rozwiązania już tylko 1 problem elektryczny. Mianowicie do wyjścia AUSGANG w zasilaczu dołączyłem kostkę ISO od radia samochodowego (minus z radia do minusa ausgang, czerwony i żółty z radia do plusa w ausgang). Jeżeli korzystam z instalacji 12V przyczepy to wszystko jest ok. Radio gra, halogeny świecą, pompka i lodówka chodzi. Jeżeli natomiast podłączę do przyczepy wtyczkę 230V to radio momentalnie się wyłącza a reszta chodzi. W czym jest problem? Zmierzyłem napięcie na Ausgang w momencie podłączenia 230V to jest ok. 14,8V. Może to jest tego powodem, że radio się wyłącza? Może to za duże napięcie i w radio załącza się jakieś zabezpieczenie?

A jeszcze jedna rzecz. Naprawiając instalację a dokładnie kostkę i kabel dochodzący do akumulatora zauważyłem, że kable od klem podpięte są do pinów 2 (plus) i 3 (minus) w złączce. Pin 2 według tego co znalazłem w necie to pin odpowiedzialny za światło przeciwmgiele. Czy w związku z tym, że moja instalacja 12V w przyczepie tak jest podłączona to czy podczas jazdy samochodem będzie chodzić to co jest podłączone do instalacji 12V czyli halogeny, lodówka, pompka?

Edited by Apiekarenka (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
1 godzinę temu, Apiekarenka napisał:

Na chwilę obecną został mi do rozwiązania już tylko 1 problem elektryczny. Mianowicie do wyjścia AUSGANG w zasilaczu dołączyłem kostkę ISO od radia samochodowego (minus z radia do minusa ausgang, czerwony i żółty z radia do plusa w ausgang). Jeżeli korzystam z instalacji 12V przyczepy to wszystko jest ok. Radio gra, halogeny świecą, pompka i lodówka chodzi. Jeżeli natomiast podłączę do przyczepy wtyczkę 230V to radio momentalnie się wyłącza a reszta chodzi. W czym jest problem? Zmierzyłem napięcie na Ausgang w momencie podłączenia 230V to jest ok. 14,8V. Może to jest tego powodem, że radio się wyłącza? Może to za duże napięcie i w radio załącza się jakieś zabezpieczenie?

Gdy przyczepa jest odłączona od zewnętrznej sieci ~230 V, to na wyjściu "aus" masz napięcie z zainstalowanego akumulatora, podłączonego pod wejście "ein", więc wszystkie odbiorniki ( w tym radio) zasilane są z accu.
W chwili, gdy podłączysz przyczepę pod zewnętrzne zasilanie ~230 V, zasilacz odłącza wejście "ein" (akumulator) i przełącza zasilanie wyjścia "aus" na własny obwód - odbiorniki są teraz zasilane z zasilacza sieciowego.
Właśnie w tym zasilaczu jest problem. To zasilacz najprostszy z możliwych - brak stabilizacji i filtrowania napięcia wyjściowego. Najgorsze jednak jest to, że jego realna wydajność prądowa jest na poziomie ok. 1,5 A, co wystarcza jedynie dla dwóch niewielkiej mocy halogenów i pompki wody, przy czym włączenie pompki przy włączonych halogenach, może już powodować wyraźne przygasanie oświetlenia. Po prostu zasilacz jest zbyt słaby (mało wydajny) i nie można podłączać do niego żadnych dodatkowych obciążeń. :nono:
Włączenie radia powoduje przeciążenie zasilacza, a ponadto, radio nie otrzymuje wymaganej wartości prądu, dlatego przestaje pracować.
W porównaniu z tym zasilaczem, akumulator jest z kolei bardzo stabilnym źródłem zasilania, o wystarczającej wydajności prądowej i dlatego przy zasilaniu z akumulatora, wszystko pracuje bez zarzutu.

W tej sytuacji masz dwa wyjścia:
1) zmienić zasilacz na odpowiedni (najlepiej chociaż ok. 8 - 10 A)
2) przyzwyczaić się, że radioodbiornik nie będzie pracował, gdy przyczepa będzie zasilana z sieci ~230 V

2 godziny temu, Apiekarenka napisał:

A jeszcze jedna rzecz. Naprawiając instalację a dokładnie kostkę i kabel dochodzący do akumulatora zauważyłem, że kable od klem podpięte są do pinów 2 (plus) i 3 (minus) w złączce. Pin 2 według tego co znalazłem w necie to pin odpowiedzialny za światło przeciwmgiele. Czy w związku z tym, że moja instalacja 12V w przyczepie tak jest podłączona to czy podczas jazdy samochodem będzie chodzić to co jest podłączone do instalacji 12V czyli halogeny, lodówka, pompka?

Z tego, co piszesz wynika, że masz wtyk przyczepy i gniazdo samochodu "7 pin", a jeśli tak, to właśnie w taki sposób uzyskiwano na tym złączu zasilanie odbiorników przyczepy z instalacji samochodu (obwód "światła" przeciwmgłowego). Przy tym sposobie zasilania, bardzo ważne jest prawidłowe podłączenie gniazda haka - prawidłowe przekroje przewodów, a nawet ich przewymiarowanie, aby zmniejszyć spadek napięcia w tym obwodzie i poprawić sprawność lodówki przy zasilaniu z instalacji auta.

https://forum.karawaning.pl/topic/16821-słownik-nie-tylko-karawaningowy/?do=findComment&comment=373914

Share this post


Link to post
Share on other sites
Apiekarenka
8 minut temu, Kristofer napisał:

W tej sytuacji masz dwa wyjścia:
1) zmienić zasilacz na odpowiedni (najlepiej chociaż ok. 8 - 10 A)
2) przyzwyczaić się, że radioodbiornik nie będzie pracował, gdy przyczepa będzie zasilana z sieci ~230 V

Kristofer ja znalazłem jeszcze 3 rozwiązanie :-). Mam 2 kości ISO :-). Jedna jest podpięta pod ten dziadoski przyczepowy zasilacz dzięki czemu radio będzie funkcjonować okazjonalnie jak nie będę miał prądu co mam nadzieję często się nie zdarzy. Drugą kość ISO podłączyłem do takiego stacjonarnego zasilacza 12v, 10A, który w latach 90tych zasilał mi domowe CB Radio :-). Ten zasilacz podłączyłem do gniazdka prądowego 230V i dzięki temu moje radio samochodowe może funkcjonować na 12V i 230V po wpięciu odpowiedniej kości. Znając siebie jestem przekonany, że już niedługo zamienię HVS20 na coś mocniejszego.

 

21 minut temu, Kristofer napisał:

Gdy przyczepa jest odłączona od zewnętrznej sieci ~230 V, to na wyjściu "aus" masz napięcie z zainstalowanego akumulatora, podłączonego pod wejście "ein", więc wszystkie odbiorniki ( w tym radio) zasilane są z accu.
W chwili, gdy podłączysz przyczepę pod zewnętrzne zasilanie ~230 V, zasilacz odłącza wejście "ein" (akumulator) i przełącza zasilanie wyjścia "aus" na własny obwód - odbiorniki są teraz zasilane z zasilacza sieciowego.
Właśnie w tym zasilaczu jest problem. To zasilacz najprostszy z możliwych - brak stabilizacji i filtrowania napięcia wyjściowego. Najgorsze jednak jest to, że jego realna wydajność prądowa jest na poziomie ok. 1,5 A, co wystarcza jedynie dla dwóch niewielkiej mocy halogenów i pompki wody, przy czym włączenie pompki przy włączonych halogenach, może już powodować wyraźne przygasanie oświetlenia. Po prostu zasilacz jest zbyt słaby (mało wydajny) i nie można podłączać do niego żadnych dodatkowych obciążeń. :nono:
Włączenie radia powoduje przeciążenie zasilacza, a ponadto, radio nie otrzymuje wymaganej wartości prądu, dlatego przestaje pracować.
W porównaniu z tym zasilaczem, akumulator jest z kolei bardzo stabilnym źródłem zasilania, o wystarczającej wydajności prądowej i dlatego przy zasilaniu z akumulatora, wszystko pracuje bez zarzutu.

W tej sytuacji masz dwa wyjścia:
1) zmienić zasilacz na odpowiedni (najlepiej chociaż ok. 8 - 10 A)
2) przyzwyczaić się, że radioodbiornik nie będzie pracował, gdy przyczepa będzie zasilana z sieci ~230 V

Z tego, co piszesz wynika, że masz wtyk przyczepy i gniazdo samochodu "7 pin", a jeśli tak, to właśnie w taki sposób uzyskiwano na tym złączu zasilanie odbiorników przyczepy z instalacji samochodu (obwód "światła" przeciwmgłowego). Przy tym sposobie zasilania, bardzo ważne jest prawidłowe podłączenie gniazda haka - prawidłowe przekroje przewodów, a nawet ich przewymiarowanie, aby zmniejszyć spadek napięcia w tym obwodzie i poprawić sprawność lodówki przy zasilaniu z instalacji auta.

https://forum.karawaning.pl/topic/16821-słownik-nie-tylko-karawaningowy/?do=findComment&comment=373914

Kristofer ja znalazłem jeszcze 3 rozwiązanie :-). Mam 2 kości ISO :-). Jedna jest podpięta pod ten dziadoski przyczepowy zasilacz dzięki czemu radio będzie funkcjonować okazjonalnie jak nie będę miał prądu co mam nadzieję często się nie zdarzy. Drugą kość ISO podłączyłem do takiego stacjonarnego zasilacza 12v, 10A, który w latach 90tych zasilał mi domowe CB Radio :-). Ten zasilacz podłączyłem do gniazdka prądowego 230V i dzięki temu moje radio samochodowe może funkcjonować na 12V i 230V po wpięciu odpowiedniej kości. Znając siebie jestem przekonany, że już niedługo zamienię HVS20 na coś mocniejszego. Coś polecasz konkretnego?

Co do gniazda to jest 7 pinowe. W przyszły weekend prawdopodobnie podepnę przyczepę więc na spokojnie sprawdzę czy mam 12V w przyczepie po podpięciu jej do samochodu.

Jest jeszcze jedna bardzo ważna rzecz: bardzo Ci serdecznie dziękuję za poświęcony czas na rzeczową i długą odpowiedź. Aż miło czytać wypowiedzi inteligentnych ludzi.

 

 

32 minuty temu, Kristofer napisał:

1) zmienić zasilacz na odpowiedni (najlepiej chociaż ok. 8 - 10 A)

Co o tym sądzisz?

https://allegro.pl/oferta/zasilacz-12v-do-przyczepy-kempingowej-8080871313

Wygląda na mocny. Zabezpieczenie ma 20A chociaż kto wie czy ktoś nie włożył tylko takiego bezpiecznika.

Jedno co mi się nie podoba w tym zasilaczu to to,  że nie bardzo wiem jak go podłączyć. 3 razy V+ i V- to domyślam się, że jest to ausgang jak w HVS20. Czy pod L podłączam plus z aku a pod N minus z aku? Gdzie podłączyć jeszcze 2 kable od 230V?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
Posted (edited)
1 godzinę temu, Apiekarenka napisał:

Kristofer ja znalazłem jeszcze 3 rozwiązanie :-). Mam 2 kości ISO :-). Jedna jest podpięta pod ten dziadoski przyczepowy zasilacz dzięki czemu radio będzie funkcjonować okazjonalnie jak nie będę miał prądu co mam nadzieję często się nie zdarzy. Drugą kość ISO podłączyłem do takiego stacjonarnego zasilacza 12v, 10A, który w latach 90tych zasilał mi domowe CB Radio :-). Ten zasilacz podłączyłem do gniazdka prądowego 230V i dzięki temu moje radio samochodowe może funkcjonować na 12V i 230V po wpięciu odpowiedniej kości. Znając siebie jestem przekonany, że już niedługo zamienię HVS20 na coś mocniejszego.

O tym rozwiązaniu nie pisałem, ponieważ założyłem, że nie chcesz bawić się w ręczne przekładanie/przełączanie złączy itp. Oczywiście można tak zrobić i też będzie OK. Skoro masz zasilacz dla CB, o wydajności 10 A, to przy Twoich potrzebach prądowych można pokusić się o jego wykorzystanie, zamiast obecnie zamontowanego. Co prawda nie ma on "karawaningowej" konstrukcji, ale ten, który podlinkowałeś, również takiej nie posiada, więc po co wydawać zbędnie 109 zł. ;) Zamieszczałem na forum całe mnóstwo odpowiednich rysunków ze sposobem podłączenia samodzielnych zasilaczy, aby spełniały identyczne funkcje, jak Twój oryginalny, czyli automatyczne przełączanie obwodów zależnie od źródła zasilania przyczepy. Jeśli nie znajdziesz odpowiedniego rysunku, to postaram się jeszcze jeden "naskrobać" :) 

Znalazłem dawny rysunek i przerobiłem go pod kątem Twoich potrzeb:

1435373163_wersjapodzas.thumb.jpg.95bcadfa58c8716040a3d9da22fc7912.jpg

PS

... i nie dziękuj. W ogóle nie ma o czym mówić. :)

Jeszcze małe wyjaśnienie: "L" - (Life) "faza" ~230 V, "N" - (Neutral) "zero" ~230 V

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Apiekarenka
7 godzin temu, Kristofer napisał:

1435373163_wersjapodzas.thumb.jpg.95bcadfa58c8716040a3d9da22fc7912.jpg

Widzę, że powyższa instalacja nie powinna mnie przerosnąć. W wolnej chwili postaram się dokonać modyfikacji.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Apiekarenka

Jeszcze jedna rzecz chodzi mi po głowie. Którędy puścić kabel z dachu od anteny DVBT, żeby zrobić go na stałe. Hmmmm 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...