Skocz do zawartości

Naprawa instalacji 12V


filipert

Rekomendowane odpowiedzi

Ostatnio zleciłem montaż solara. Solar 100W regulator PWM RBL-8810 10A do posiadanych aku 2x 64Ah które z uwagi na eksploatację mają może 70% (strzelam) pojemności. Wszystko ładnie śmiga ale okazało się, że nie chodzi lodówka a instalacja 12V miała chodzić podczas jazdy. 

Cały dzień przeglądam instalację, kulam się pod przyczepą i rozgryzam co do czego. 

Dodam, że firma miała przy okazji montażu solara "ogarnąć" instalację 12V bo coś mi się nie podobała. 

Teraz kiedy zaczynam zgłębiać temat odkrywam, że albo sam muszę ogarnąć wszystko od nowa albo poradzić się i nabyć wiedzy aby zlecić naprawę i wiedzieć czego wymagać od następnego wykonawcy.  Dla przykładu w całej instalacji 12V brak zabezpieczeń (poza aku i regulator) a zamiast dedykowanego zasilacza do przyczepy jest transformator w skrzynce od zadilacza komputerowego. 

Po kolei (a może od tyłu) :

1. Lodówka - jest instalacja 12V ale nie ma napięcia. Okazuje się, że przewody zasilające lodówkę idą do skrzynki pod lewym tylnym światłem i stamtąd czerpią 12V. Wygląda, że to jedyna opcja zasilania lodówki na 12V. I teraz pytanie: czy lepiej tak zostawić i zasilać lodówkę z auta podczas jazdy, czy lepiej przełączyć na aku od solara? 

Wtyczka przyczepy jest 7 pin i ma 7 przewodów. 

IMG_20190511_221007.jpg

IMG_20190511_203256.jpg

IMG_20190511_203215.jpg

IMG_20190511_203039.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 64
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Lodówkę pewnie masz podłączoną do światła przeciwmgielnego, od biedy możesz tak zostawić. Podłączanie jej do instalacji solarnej z akumulatorami nie ma sensu.

Reszta jest na forum, poczytaj bo możesz to rozwiązać na kilka sposobów.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Lodówkę pewnie masz podłączoną do światła przeciwmgielnego, od biedy możesz tak zostawić. Podłączanie jej do instalacji solarnej z akumulatorami nie ma sensu.

Reszta jest na forum, poczytaj bo możesz to rozwiązać na kilka sposobów.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro


Akumulator wystarczy jeden. Po co targać dwa. Solar będzie o niego dbał na bieżąco.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa akumulatory bo:

1. ponieważ stały 2 w kotłowni i się kurzyły

2. Ponieważ nie mają pełnej pojemności 

3. Aby był zapas na lodówkę w trasie która ma 100W

Jednak po ostatniej wizycie na wadze tnę kg i chyba jeden aku rzeczywiście wyleci

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa akumulatory bo:
1. ponieważ stały 2 w kotłowni i się kurzyły
2. Ponieważ nie mają pełnej pojemności 
3. Aby był zapas na lodówkę w trasie która ma 100W
Jednak po ostatniej wizycie na wadze tnę kg i chyba jeden aku rzeczywiście wyleci



Lodówkę zasilaj z samochodu. Zostaw to tak jak jest lub przerób na instalację 13pin.

Solar nie jest za duży więc lepiej poradzi sobie z jednym akumulatorem.

W przyczepie masz całość oświetlenia LED?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, może się czepiam - ale ten kłębek kabli robiła "firma"? Wg mojej skromnej oceny, to prośba o kłopoty. Pamiętajmy, że kamper nie jest elektrycznie/ogniodporny.... .  Czy listwa z konektorami przykręcona jest bezpośrednio do podłogi/ściany ?? Konektory, zwłaszcza starsze mają brzydką skłonność do śniedzienia, osłabiania kontaktu i w rezultacie do przegrzewania i zapłonu podłoża.... . 

 Miłego  dnia !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, filipert napisał:

Dodam, że firma miała przy okazji montażu solara "ogarnąć" instalację 12V bo coś mi się nie podobała.

poprosimy o namiar do firmy , jestem pod wrażeniem profesjonalnego ogarnięcia instalacji ?

ja wstydził bym się zrobić takie coś za darmo, chyba, że to wstępne podłączenie na próbę :czerwona:

Edytowane przez chris_66 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, witus napisał:

 

 


Lodówkę zasilaj z samochodu. Zostaw to tak jak jest lub przerób na instalację 13pin.

Solar nie jest za duży więc lepiej poradzi sobie z jednym akumulatorem.

W przyczepie masz całość oświetlenia LED?

 

 

W przyczepie 100% led dla 12V

Godzinę temu, jarekvolvo napisał:

Przepraszam, może się czepiam - ale ten kłębek kabli robiła "firma"? Wg mojej skromnej oceny, to prośba o kłopoty. Pamiętajmy, że kamper nie jest elektrycznie/ogniodporny.... .  Czy listwa z konektorami przykręcona jest bezpośrednio do podłogi/ściany ?? Konektory, zwłaszcza starsze mają brzydką skłonność do śniedzienia, osłabiania kontaktu i w rezultacie do przegrzewania i zapłonu podłoża.... . 

 Miłego  dnia !

No właśnie o takie uwagi mi chodzi ;)

Dziękuję 

46 minut temu, chris_66 napisał:

poprosimy o namiar do firmy , jestem pod wrażeniem profesjonalnego ogarnięcia instalacji ?

ja wstydził bym się zrobić takie coś za darmo, chyba, że to wstępne podłączenie na próbę :czerwona:

Ta "choinka" już była a oni mieli to ogarnąć ale nie podałem konkretów z niewiedzy. Szkoda, że sami nic nie zaproponowali a w dodatku wpieli się w to badziewie. 

Nie skończyłem z nimi więc podam opinię po finale współpracy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, filipert napisał:

Ta "choinka" już była a oni mieli to ogarnąć ale nie podałem konkretów z niewiedzy. Szkoda, że sami nic nie zaproponowali a w dodatku wpieli się w to badziewie. 

Nie skończyłem z nimi więc podam opinię po finale współpracy. 

to OK.

ale powinni zrobić z tym porządek, a przynajmniej uświadomić że to partyzantka i trzeba coś z tym zrobić

czy listwa z zaciskami to ich dzieło ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ten "zasilacz" to tak może być czy coś z nim robić? 

Zakładam, że najlepszy byłby oryginalny energoblok ale to koszt dość wysoki. 

Czy taka skrzynka jak na zdjęciu będzie odpowiednia zamiast tej listwy która mam.?

598844.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu ‎12‎.‎05‎.‎2019 o 14:52, chris_66 napisał:

masakra , myślałem , że to ci fachowcy tak narobili

pokaz ich efekty jak ogarną temat

Temat ogarnięcia "choinki" chcę przerobić sam więc pokażę efekty ale prac własnych z pomocą forumowego wsparcia.

Firma Caravan Serwis z Mosiny która robiła mi instalację solarną zrobiła swoje i nie czepiam się zakresu ich prac. Szkoda, że nie zasugerowali zmian i poprawek a wpięli się w instalację która co najmniej nie jest zgodna ze sztuką i tu maja minusa ale nie wykluczone, że jeszcze do nich zajrzę z innym rodzajem prac.

A wracając do tematu:

1. lodówka:

a) nie chcę wyważać otwartych drzwi i może kolega witus ma rację ale martwi mnie opcja zasilania z auta bo przewód od akumulatora auta, przez gniazdo, przez całą długość przyczepy idzie do tej "rozdzielni pod lewą tylna lampą i stamtąd (poprzez konektory) wraca w poprzek przyczepy do lodówki, to będzie około 15 metrów.

b) Zasilanie z akumulatora solara (nowej rozdzielni) to odległość około 3 metrów - założenie, że będzie to awaryjne zasilanie na długie przejazdy w ciągu dnia więc pytanie, czy solar 100W da radę pokryć choćby z 80% zapotrzebowania lodówki, wtedy po dotarciu do celu podróży nawet bez 230V pozostała by rezerwa w akumulatorze.

 

2. Rozdzielnia 12V:

a) wybór padł na rozdzielnię według zdjęcia

b) prośba o podpowiedź co do wielkości zabezpieczeń i sugestii co warto rozdzielić w takiej instalacji na odrębne obwody/zabezpieczenia (trumawent jest na razie na 230V)

 

Skrzynka-bezpiecznikow-ST-Blade-6-instrukcja.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, danielpoz napisał:

Solar 100W a lodówka np 170W to już masz odpowiedź. Oczywiście 100W z solara jak by cała instalacja solarna mała 100% sprawność?

Lodówka ma 100W i dlatego pisalem o ewentualnym 80% pokrycia zapotrzebowania 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W/g mnie podłączenie lodówki do instalacji światła p-mgielnego to poroniony pomysł. Przewody mają zdecydowanie za mały przekrój i jak piszesz dosyć długie. Kiedy u siebie robiłem zasilanie lodówki na czas jazdy zrobiłem próby. Dopiero przewody o przekroju 6 mm2 dały oczekiwane rezultaty i to prowadzone od akumulatora przez bezpiecznik i przekaźnik (zabezpieczenie akumulatora w czasie postoju) do gniazd i dalej do lodówki w przyczepie. Przekroje mniejsze to tylko namiastka napięcia do lodówki a co za tym idzie słabe chłodzenie w lodówce w czasie jazdy. Małe przekroje przewodów to spory spadek napięcia na nich i o tyle mniej dostaje grzałka lodówki. To powoduje zmniejszenie prądu, a moc spada z kwadratem prądu ( np. gdy prąd zmniejszy się dwukrotnie moc spada cztery razy). Na Forum temat był już wałkowany - poszukaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.