Skocz do zawartości

zestaw solarny - prośba o ocenę schematu i dobranych urządzeń


Jaśki

Rekomendowane odpowiedzi

I zamontowalbys na tym czyms swoj panel? Bo ja nie.... Juz lepiej dac sobie troche pracy i zrobic to porzadnie na ksztaltownikach aluminiowych. Ja u siebie wkladalem lape pod panel juz pare razy i nie zaluje tego , ze mam odstep panelu od dachu 2,5 cm.

 

Nie miałem tego w ręku, skoczę w wolnej chwili zobaczyć. Na pierwszy rzut oka wygląda porządnie.

Ostatnio pomagałem kleić drogi zestaw do dachu i nie wiem czy widziałeś jak dopracowano technologię, obecnie sprzedawane za grubą kasę przepusty do kabli są z mięciutkiego tworzywa, gnie się to w rękach - moje sprzed kilku lat wydają się pancerne.

 

Odległość od dachu wydaje się wystarczająca, jakakolwiek w końcu w ramie panel jest dodatkowe 3 cm nad dachem. Nie mam też od znajomych, którzy kleili spore panele elastyczne do dachu żadnych informacji, że czują różnicę. Akumulatory naładowane, a przyczepa nie ogrzewa się jakoś nadmiernie dodatkowo.

 

Poczekajmy na pierwsze relacje z montażu Julowych paneli, nie ma co wylewać dziecka z kąpielą.

 

 

Pozamiatane, czułem, że tak będzie, już sobie ich nie zobaczę. Brak.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie to nie ogarniam sposobu montażu samego panela z uchwytami, jak jest tak jak kombinuje to trochę to dziwnie wygląda. Instrukcja nic na ten temat nie mówi a jedyne co mam to zdjęcia ze strony juli gdzie widać łby śrub. Wygląda na to, że te 4 widoczne śrubki są tylko do kontrowania żeby solar nie podskakiwał w czasie jazdy 

IMG_20190607_164850.jpg

IMG_20190607_164943.jpg

srub.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie to nie ogarniam sposobu montażu samego panela z uchwytami, jak jest tak jak kombinuje to trochę to dziwnie wygląda. Instrukcja nic na ten temat nie mówi a jedyne co mam to zdjęcia ze strony juli gdzie widać łby śrub. Wygląda na to, że te 4 widoczne śrubki są tylko do kontrowania żeby solar nie podskakiwał w czasie jazdy 
IMG_20190607_164850.thumb.jpg.15ad64e86bb5b7f66af7810979db1aa7.jpg
IMG_20190607_164943.thumb.jpg.ae1e36e78b65000fb724f9d21cff6f8a.jpg
srub.jpg.dd608e3ee8f533adefbf726f3501045b.jpg


Wygląda na niedoróbkę, panel powinien być z otworami. Czyli mocowania do kosza i zakup porządnych dedykowanych na dach.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jednak przeswit jest i to nie az taki maly, czyli pozostaje tylko kwestia montazu do dachu.Ja osobiscie bym nie dziurawil dachu, szukalbym dziury w calym i dokonalbym jakiejs rzezby, zeby jednak kleic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Witam wszystkich po dłuższej przerwie, podepnę się pod temat.

Z uwagi na fakt, że zmieniłem przyczepę muszę ją zaopatrzyć w panel fotowoltaiczny. Zamówiłem już taki 160W, do tego kontroler Tracer 1210AN.

Posiadam akumulator żelowy 100Ah. W poprzedniej przyczepie miałem zasilanie tylko z aku ładowanego przez solar,  230 całkowicie odłączone.

W obecnej przyczepie chciałbym jednak nie rezygnować z 230V, więc przeglądam forum w poszukiwaniu odpowiedzi, których nie znam.

U mnie rozdzielnia wygląda tak jak na fotkach i proszę o pomoc bo nie wiem, do których styków tego prostownika  powinienem podłączyć przewody  z kontrolera, aby działały odbiorniki 12V istniejące oryginalnie. Ewentualne dodatkowe gniazda 12V podłącze bezpośrednio z kontrolera. 

Z gniazda holownika prąd do odbiorników w przyczepie nie dociera - przejściówka na 7PIN.

Do odłączenia tego prostownika od kontrolera po podpięciu 230V chcę zastosować takie heble( zamiast przekaźników) jak kilka postów wyżej pokazał Paweł.

Z góry dziękuję za pomoc.

 

20190818_172703.jpg

20190818_172806.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, dyziak13 napisał:

Witam 

 .......do których styków tego prostownika  powinienem podłączyć przewody  z kontrolera, aby działały odbiorniki 12V istniejące oryginalnie. Ewentualne dodatkowe gniazda 12V podłącze bezpośrednio z kontrolera. .......

Cześć,

nie bardzo Cię rozumiem. Po co chcesz się podłączyć do prostownika? Aku masz, normalnie panel podłączasz do kontrolera i aku. Oczywiście nie zapominając o kolejności tej operacji. I już! Chyba, że wybrane obwody/obwód chcesz podłączyć do kontrolera żeby sterował odbiornikami w zależności od stanu aku czy czasu. Niestety w tym przypadku zdjęcia nam niezbyt pomogą lepszy byłby schemat chyba, że Któryś z forumowiczów ma już "rozgryziony" ten typ zasilacza. Zasilacz z kontrolerem ani panelem nie powinien się "pogryźć". 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcę mieć zasilone te obwody z kontrolera w momencie kiedy nie będę miał dostępu do 230V. Prawdopodobnie (jeszcze to sprawdzę)zewnętrzne styki tego zasilacza są od zasilania z gniazda przyczepy 13pin, którego ja nie używam.

Widziałem gdzieś schemat podany przez Kristofera do starszego modelu tej przyczepy ale nie wiem gdzie to było i czy zasilacz był taki sam.

Heblami dołączył bym kontroler od zasilacza w momencie podłączenia przyczepy pod 230V, bo wtedy to ten zasilacz da prąd 12V na te obwody.

Chyba za bardzo nie pogmatwałem tego wpisu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, dyziak13 napisał:

Chcę mieć zasilone te obwody z kontrolera w momencie kiedy nie będę miał dostępu do 230V. Prawdopodobnie (jeszcze to sprawdzę)zewnętrzne styki tego zasilacza są od zasilania z gniazda przyczepy 13pin, którego ja nie używam.

Widziałem gdzieś schemat podany przez Kristofera do starszego modelu tej przyczepy ale nie wiem gdzie to było i czy zasilacz był taki sam.

Heblami dołączył bym kontroler od zasilacza w momencie podłączenia przyczepy pod 230V, bo wtedy to ten zasilacz da prąd 12V na te obwody.

Chyba za bardzo nie pogmatwałem tego wpisu.

 

O ile wiem to żeby odłączyć instalację fotowoltaiczną to najpierw odłączasz solar a potem aku.Podłączasz odwrotnie najpierw aku a potem solar bo regulator musi zbadać czy aku 12 czy24v.Jeśli masz aku w wyposażeniu cepki to podłącz regulator solara bezpośrednio do niego.Gdy się podepniesz do 230 to i solar i prostownik w energobloku będzie go ładował,ale to nie przeszkadza bo oba się wyłączą gdy będzie naładowany

Jeśli koniecznie chcesz hebel to na jednym z przewodów solara,ja mam bezpiecznik(zamiast hebla) w szafie i go wyjmuje jak chcę coś pdłubać w instalacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, GRAFKR napisał:

O ile wiem to żeby odłączyć instalację fotowoltaiczną to najpierw odłączasz solar a potem aku.Podłączasz odwrotnie najpierw aku a potem solar bo regulator musi zbadać czy aku 12 czy24v.Jeśli masz aku w wyposażeniu cepki to podłącz regulator solara bezpośrednio do niego.Gdy się podepniesz do 230 to i solar i prostownik w energobloku będzie go ładował,ale to nie przeszkadza bo oba się wyłączą gdy będzie naładowany

Jeśli koniecznie chcesz hebel to na jednym z przewodów solara,ja mam bezpiecznik(zamiast hebla) w szafie i go wyjmuje jak chcę coś pdłubać w instalacji

Cześć,  nie chcę rozłączać inst. fotowoltaicznej. Chciałbym to zrobić tak:

1. Panel podłączony do kontrolera.

2. Aku podłączony do kontrolera.

3. Wyjście z kontrolera na odbiorniki podłączone przez heble do zasilacza 12V w energobloku. Stamtąd wychodzi zasilanie 12V odbiorników istniejących oryginalnie w przyczepie.

W momencie podłączenia 230V heblami odłączam prąd 12V z zasilacza energobloku,  aby nie poszedł na styki odbiorników kontrolera. Jednocześnie panel cały czas ładuje akumulator.

Generalnie tak to widziałem na większości schematów na forum tylko zamiast hebli na rysunkach są przekaźniki + dołączona do aku ładowarka na 230V.

Tylko nie wiem gdzie powinienem podłączyć się do zasilacza w energobloku. 

Mam nadzieję, że dobrze kombinuję. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam! Obecnie nie mam zupełnie czasu, aby zaglądać na forum, dlatego sorry, że w wielkim skrócie:
jeśli wtyczkę przyczepy masz 13 pin, ale podłączasz ją zawsze przez przejściówkę do gniazda samochodu 7 pin, to oznacza, że 12 V z instalacji holownika nigdy nie jest łączone do instalacji przyczepy, a to z kolei oznacza, że to, co chcesz zrobić, możesz wykonać w bardzo prosty sposób. Nie trzeba robić żadnych przeróbek, tylko dla powyższego założenia! Ten zasilacz nie posiada opcji ładowania!
Wyjście kontrolera podłączasz do wyprowadzeń 1 i 12 zasilacza. Minus do 1 i plus do 12. Nie dajesz żadnych "hebli", przekaźników itp. Przekaźnik zasilacza odłączy accu, czyli instalację PV automatycznie, gdy podłączysz przyczepę pod ~230 V, a gdy odłączysz od ~230 V, accu zostanie podłączony ponownie. Oczywiście accu będzie w każdym przypadku podłączony na stałe do kontrolera, więc będzie ładowany z PV.

1748371590_PodinstPV.jpg.69888373fe03bb5fb0d8e847e9d796e4.jpg

PS
Źle wybrałeś panel lub kontroler!
Musisz zmienić panel na max 130 W lub wybrać kontroler 2210AN.
IMHO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Kristofer napisał:

Witam! Obecnie nie mam zupełnie czasu, aby zaglądać na forum, dlatego sorry, że w wielkim skrócie:
jeśli wtyczkę przyczepy masz 13 pin, ale podłączasz ją zawsze przez przejściówkę do gniazda samochodu 7 pin, to oznacza, że 12 V z instalacji holownika nigdy nie jest łączone do instalacji przyczepy, a to z kolei oznacza, że to, co chcesz zrobić, możesz wykonać w bardzo prosty sposób. Nie trzeba robić żadnych przeróbek, tylko dla powyższego założenia! Ten zasilacz nie posiada opcji ładowania!
Wyjście kontrolera podłączasz do wyprowadzeń 1 i 12 zasilacza. Minus do 1 i plus do 12. Nie dajesz żadnych "hebli", przekaźników itp. Przekaźnik zasilacza odłączy accu, czyli instalację PV automatycznie, gdy podłączysz przyczepę pod ~230 V, a gdy odłączysz od ~230 V, accu zostanie podłączony ponownie. Oczywiście accu będzie w każdym przypadku podłączony na stałe do kontrolera, więc będzie ładowany z PV.

1748371590_PodinstPV.jpg.69888373fe03bb5fb0d8e847e9d796e4.jpg

PS
Źle wybrałeś panel lub kontroler!
Musisz zmienić panel na max 130 W lub wybrać kontroler 2210AN.
IMHO

Dzięki za odpowiedź, właśnie ten schemat gdzieś mi umknął jednak i tak wolałem potwierdzenia.

Co do kontrolera to zakupiłem wszystko u Bartka i zapewniał mnie, że testowali ten zestaw i ten kontroler dał radę. Gdyby nie jego zapewnienia kupił bym panel 100W.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybrany przez Ciebie kontroler, dla inst. 12 V, obsługuje jedynie panele do mocy 130 W max.
Być może ten panel ma tylko 160 W na papierze (pewnego rodzaju wyroby tak mają) lub założenie jest takie, że teoretycznie nigdy nie osiągnie mocy max - nie wiem.
Opieram się na danych katalogowych producentów i tylko dlatego o tej nieprawidłowości w doborze elementów wspomniałem. Jeśli Bartek mówił, że będzie ok, to ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.