Skocz do zawartości

zestaw solarny - prośba o ocenę schematu i dobranych urządzeń


Jaśki

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Dosyć długo zastanawiałem się czy zakładać nowy temat...ale po przeczytaniu chyba wszystkich innych :) wydawało mi się że już sporo wiem...ale przez ilość informacji mam też już spory mętlik i zastanawiam się czy czegoś nie pokręciłem. Dlatego ten temat jest prośbą o ocenę czy to na co chcę się zdecydować jest bezpieczne...czy powinienem gdzieś dołożyć jeszcze jakieś włączniki lub bezpieczniki.

Nie chciał bym tu dyskutować dlaczego decyduję się na panel 110 a nie 200 i dlaczego elastyczny a nie sztywny...tu akurat wiem dlaczego decyduję się na takie akurat rozwiązania :)

Poniżej schemat, który oczywiście podchwyciłem z forum i dopasowałem do moich oczekiwań i obecnych sprzętów.

Z poniższego posiadam wszystko z wyjątkiem panelu i regulatora.

schemat3.thumb.jpg.78065f9a001da34b1eff55a35d76c19b.jpg

Posiadam accu AGM 90 Ah

ponad to co jest powyżej na rysunku do akumulatora mam podłączony bezpośrednio mover (zabezpieczony bezpiecznikiem 80A i heblem) oraz podłączone bezpośrednio do akumulatora (przewód 2x 2,5mm2) gniazda USB i zapalniczkowe (zabezpieczone bezpiecznikiem 5A i włącznikiem kołyskowym)

A teraz dane elementów które chcę dołożyć. Oceńcie proszę czy to będzie bezpiecznie ze sobą pracować

Panel elastyczny przyklejony do dachu; przewody solarne 4mm2 wprowadzone do szafy niedaleko anteny dachowej; regulator zamontowany w szafie (tutaj się zastanawiam czy nie będzie za ciepło, jak będzie włączony piecyk...chociaż pozostałe elementy jak zasilacz / energoblok też tam są :hmm: ). Pozostałe przewody jakie zastosuję (pomiędzy akumulatorem a regulatorem i regulatorem a przekaźnikami P1 i P2 to 4mm2

Panel: Panel elastyczny 4SUN-FLEX-ETFE-M 110W Prestige

dane i specyfikacja pod linkiem: https://www.4sun.eu/panele-elastyczne-flex/panel-elastyczny-4sun-flex-etfe-m-110w-prestige

Regulator

tutaj zastanawiam się między dwoma

Pierwszy wybór (ze względu na gabaryty - będzie idealnie pasował w szafie): REGULATOR ŁADOWANIA MPPT MT1050EU

dane i specyfikacja pod linkiem: https://www.4sun.eu/regulatory-mppt/regulator-ladowania-mppt-mt1050eu

drugi wybór:(torochę droższy i większy...za to bardziej popularny) REGULATOR ŁADOWANIA MPPT TRACER 1210AN 10A 12/24V

dane i specyfikacja pod linkiem: https://www.4sun.eu/regulatory-mppt/regulator-ladowania-mppt-tracer-1210an-10a-12-24v

Z góry dziękuję za wszystkie komentarze i utwierdzanie mnie w przekonaniu, że prawidłowo dobrałem sprzęty :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze, to ładowarkę i regulator podłączyłeś pod jeden bezpiecznik 10A. W skrajnym przypadku, gdy ładować będzie i solar i ładowarka, będzie on na granicy obciążalności i może strzelić. Dodatkowo dwa urządzenia na jednym bezpieczniku to dwa razy większe ryzyko jego przepalenia. A wtedy regulator może iść się .....

Ja bym zastosował dwa bezpieczniki, ten 10A zostawił dla ładowarki a dla regulatora zastosował drugi, dedykowany tylko dla niego i nadmiarowy (np. 25A).

Poza tym schemat według mnie jest OK, mam prawie tak samo.

Ja dodatkowo dałem włącznik przed stykami 85, by jak w podroży śpię na haku (i nie rozłączam przyczepy i samochodu) prąd szedł z AKU przyczepy a nie AKU samochodu. W razie potrzeby (np. rozładuje mi się AKU przyczepy) zawsze mogę go załączyć i działać będzie zgodnie z Twoim aktualnym schematem.

 

Godzinę temu, Jaśki napisał:

podłączone bezpośrednio do akumulatora (przewód 2x 2,5mm2) gniazda USB i zapalniczkowe (zabezpieczone bezpiecznikiem 5A i włącznikiem kołyskowym)

Na końcu prac przełączyłbym ten obwód pod regulator, by zabezpieczał akumulator przed nadmiernym rozładowaniem.

5A może się przepalić przy gniazdach zapalniczki - miej w zapasie większe.

Godzinę temu, Jaśki napisał:

przewody solarne 4mm2 wprowadzone do szafy niedaleko anteny dachowej

U mnie panel lub przewody są blisko anteny i zakłócają odbiór sygnału radiowego (TV jest OK). W praktyce radia mogę słuchać tylko w nocy :( Jeszcze tego problemu nie rozwiązałem :( Tak więc jak masz taką możliwość to albo przetestuj u siebie na sucho, czy jest tak samo lub od razu w miarę możliwości zaprojektuj tak, by te urządzenia były jak najbardziej od siebie oddalone.

1 godzinę temu, Jaśki napisał:

regulator zamontowany w szafie (tutaj się zastanawiam czy nie będzie za ciepło, jak będzie włączony piecyk...chociaż pozostałe elementy jak zasilacz / energoblok też tam są :hmm: )

Wydaje mi się, że regulator bardziej się grzeje niż zasilacz, więc i jego żywotność może się zmniejszyć. Z drugiej strony, gdy używamy piecyka to także słońce z reguły mniej operuje, więc i regulator będzie działał na mniejszych "obrotach".

Mam nadzieję, że AKU nie będzie w tej szafie?

 

Na informacje o regulatorze i panelu czekaj na mądrzejsze głowy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, lbuster napisał:

W skrajnym przypadku, gdy ładować będzie i solar i ładowarka, będzie on na granicy obciążalności i może strzelić.

Właśnie nie mogę teraz tego znaleźć, ale ktoś mądry napisał na forum, że ładowarka procesorowa (ja mam Jula) i regulator MPPT są na tyle "inteligentne" aby nie ładować na raz zbyt dużym prądem

 

20 minut temu, lbuster napisał:

U mnie panel lub przewody są blisko anteny i zakłócają odbiór sygnału radiowego (TV jest OK). W praktyce radia mogę słuchać tylko w nocy :(

Ja nie jestem takim audiofilem aby instalować radio na stałe w przyczepie. mam małe przenośnie, które jest za razem głośniczkiem dla telefonu i czytnikiem USB/SD więc z anten na stałe chodzi tylko TV

20 minut temu, lbuster napisał:
2 godziny temu, Jaśki napisał:

podłączone bezpośrednio do akumulatora (przewód 2x 2,5mm2) gniazda USB i zapalniczkowe (zabezpieczone bezpiecznikiem 5A i włącznikiem kołyskowym)

Na końcu prac przełączyłbym ten obwód pod regulator, by zabezpieczał akumulator przed nadmiernym rozładowaniem.

5A może się przepalić przy gniazdach zapalniczki - miej w zapasie większe.

tutaj ładuję praktycznie tylko telefony i radyjko przez USB. gniazdo zapalniczki wsadziłem w ramkę chyba trochę na wyrost. Oczywiście mam zapas różnych bezpieczników :) 

 

20 minut temu, lbuster napisał:

Wydaje mi się, że regulator bardziej się grzeje niż zasilacz, więc i jego żywotność może się zmniejszyć. Z drugiej strony, gdy używamy piecyka to także słońce z reguły mniej operuje, więc i regulator będzie działał na mniejszych "obrotach".

Dokładnie mam takie same przemyślenia i dlatego chcę zdecydować się na montaż w szafie. Dodatkowo będzie tam najkrótsza droga dla przewodów solarnych, które jak wiadomo najmocniej "pracują" i dlatego chcę aby akurat te przewody były jak najkrótsze

 

20 minut temu, lbuster napisał:

Mam nadzieję, że AKU nie będzie w tej szafie?

oczywiście, że nie :) jest pod podkową :)

Edytowane przez Jaśki (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, emus2 napisał:

Dokładnie ten sam typ regulatora zamówiłem "Lumiax" niewiem czy już kupiłeś cz nie ale daj znać jak się spisuje.

jeszcze nic nie kupiłem...po to założyłem ten wątek aby się upewnić czy dobrze wszystko teoretycznie zaplanowałem :) i sam liczę na opinie "mądrych głów" :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Jaśki napisał:

Właśnie nie mogę teraz tego znaleźć, ale ktoś mądry napisał na forum, że ładowarka procesorowa (ja mam Jula) i regulator MPPT są na tyle "inteligentne" aby nie ładować na raz zbyt dużym prądem

Tylko, że przy rozładowanym akumulatorze i ładowarka i regulator mogą Ci dawać po około 5A, bo AKU będzie miał "duży apetyt" 

Tutaj znalazłem lepszy schemat,  zobacz, że do ładowarki z July zastosowałem 15A a do regulatora 25A. Fakt, że mój regulator ma 20A i bezpiecznik powinien być większy, więc w Twoim przypadku do regulatora 10A powinieneś dać co najmniej 15 A. Pamiętaj, że jak bezpiecznik Ci walnie to regulator może ulec uszkodzeniu. Niektórzy mi sugerowali, by między regulatorem a AKU w ogóle nie dawać bezpiecznika. Jednak ja wolę uszkodzić regulator, niż spalić cepkę.

Tak więc daj dedykowany większy bezpiecznik dla regulatora - to jest moja "gorąca prośba".

IMHO.

Dodatkowo sugeruje Ci zastosować hebel na przewodzie solarnym, by móc przy jakichś pracach odłączyć AKU.

Mam nadzieję, że oświetlenie masz na LEDach lub planujesz je zamontować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, lbuster napisał:

Tak więc daj dedykowany większy bezpiecznik dla regulatora - to jest moja "gorąca prośba".

OK OK tak zrobię :) do ładowarki zostawię 10A a do regulatora dam 15 A...natomiast między regulatorem i P1 wstawię 10A 

9 godzin temu, lbuster napisał:

Mam nadzieję, że oświetlenie masz na LEDach lub planujesz je zamontować.

Mam wszystko na LEDach z wyjątkiem tej listwy pod i nad szafkowej...ale jak sam pisałeś u Ciebie wymiana tego elementu wcale dużo nie pomogła ( a mamy praktycznie identyczne cepki - z wyjątkiem układu)...więc ja tego nie ruszam...po prostu nie załączam tych "klimatycznych" podświetleń jak nie jestem podpięty do sieci zewnętrznej i cistnę tylko z akumulatora :)

9 godzin temu, emus2 napisał:

Nad regulatorem też się zastanawiałem i nie widzę większej różnicy między Lumiax a tracer poza ceną i popularnośćą.

Też właśnie wychodzę z takiego założenia...ale chciałem posłuchać tych, którzy znają się lepiej niż ja i mają większą wiedzę/doświadczenie. Dodatkowo ten Lumiax jest mniejszy i ładniej się wkomponuje w miejsce gdzie chcę go zamocować

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, lbuster napisał:

Dodatkowo sugeruje Ci zastosować hebel na przewodzie solarnym, by móc przy jakichś pracach odłączyć AKU.

Myślisz, że jak zastosuję taki w szafie przed regulatorem to będzie OK?

W ogóle zastanawiam się teraz czy nie kupić takich dwóch i jeden wstawić właśnie przed regulatorem, a drugi między accu a odbiornikami, aby odłączyć całość zasilania 12V :hmm:

hebel.jpg.4ee189abbf1ef4daa4359c0a76ed736b.jpg

 

Qurcze. tak to jest: człowiek zapyta się o jedno...a później kolejne pomysły przychodzą do głowy :miga:

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parametry OK, wygląd świetny, czemu ja nie namierzyłem takiego, jak szukałem :hmm: Nie wiem do czego służy ten otwór z boku, czy tam się mocuje przewody czy tradycyjnie z tyłu?

45 minut temu, Jaśki napisał:

Qurcze. tak to jest: człowiek zapyta się o jedno...a później kolejne pomysły przychodzą do głowy :miga:

Ja już wiele razy "poprawiałem" wcześniejszy projekt i mam jeszcze drobne rzeczy do poprawki - przyzwyczaj się do tego :D

46 minut temu, Jaśki napisał:

jeden wstawić właśnie przed regulatorem

Między regulatorem a panelem (przy regulatorze) - zdecydowanie polecam. Bardzo Ci się przyda już przy tych pracach, które planujesz, później też.

47 minut temu, Jaśki napisał:

a drugi między accu a odbiornikami, aby odłączyć całość zasilania 12V :hmm:

Wiem, że takie heble zastosował Kristofer i kilku innych forumowiczów, jednak ja nie do końca jestem przekonany do tego rozwiązania. U mnie prawie wszystkie odbiorniki dostają zasilanie z regulatora Tracer a jego sterownikiem mogę wyłączyć zasilanie do nich. To, co wychodzi bezpośrednio z AKU to mover i przetwornica i one mają swoje dedykowane heble. Przewodu od AKU do regulatora bym nie podłączał przez hebel, bo ktoś nieświadomie przekręci i masz po regulatorze.

No chyba, że chcesz gniazda USB i zapalniczkowe podłączyć przez ten hebel? Czy jest sens? Jakby co, to wyjmujesz bezpiecznik i już. No chyba, że chodzi Ci o to, by przed i po wyjeździe przełączać hebel, by nic nie pobierało Ci prądu - to OK.

Tak jak pisałem wcześniej, ja bym te urządzenia przeniósł pod regulator i jeżeli tam nie będziesz miał wygodnego włącznika urządzeń, to tam ewentualnie hebel zastosować.

IMHO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, lbuster napisał:

o chyba, że chodzi Ci o to, by przed i po wyjeździe przełączać hebel, by nic nie pobierało Ci prądu - to OK.

No właśnie taki jest zamiar...a aby nie rozwaliło regulatora to na tym heblu napiszę: "WYŁĄCZYĆ DOPIERO PO WYŁĄCZENIU HEBLA MIĘDZY PANELEM A REGULATOREM". Sam ten hebel będzie schowany pod podkową obok akumulatora...a to jest miejsce do którego tylko ja zaglądam :) 

Dziękuję Ci za te wszystkie rady :) ale ja też patrzę na to co już mam i jak mogę przerobić i gdzie dołożyć. Dlatego chcę tan "mały" regulator" aby był w szafir. Nie mam jak i gdzie wyciągnąć ewentualnego sterownika. dodatkowo gniazda USB zostawię przy accu ponieważ za dużo by było roboty aby ciągnąć je jeszcze dalej do regulatora.

Niemniej po tych wszystkich dyskusjach już dosyć mocno nakreślił mi się mój projekt i widzę, że nie jest ze mną tak tragicznie jak jeszcze rok temu :) i moje propozycje nie są przez forumowiczów przekreślane w całości jako niedorzeczne...ale są uzupełniane o drobne poprawki :)

Teraz mi zostaje tylko opinia ekspertów czy panel i regulator, który wskazałem w pierwszym poście jest OK...czy powonieniem szukać czegoś "trwalszego". Oczywiście nie chcę dyskutować o tym dlaczego zdecydowałem się na 110 W, bo tutaj już sobie odpowiedziałem na pytania jak podróżuje, co mi jest potrzebne i jakie mam zapotrzebowanie energetyczne :) 

Edytowane przez Jaśki (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam z zaciekawieniem, bo też musze elektrykę uporządkować, ale nachodzi mnie jedno - czy w tej ilości hebli, włączników, bezpieczników człowiek nieobeznany dokładnie się nie pogubi. Już widzę małżonkę która musi coś włączyć lub wyłączyć. Masakra. 

Hebel do movera, hebel "główny" odbiorników, na osobnym wyłączniku warto byłoby mieć gniazda USB (ewent. voltomierz) i zapalniczkowe, na osobnym przetwornica, wyłącznik na linii solara między solarem a regulatorem, przełącznik na zasilanie cepa/instalka samochodu, a jeszcze parę dodatkowych wymagań, bo np. nie da się przeważnie podłączyć przetwornicy (nawet małej) pod regulator, bo regulator od razu wywali błąd, zasilanie stąd, zowąd.

Przy solarze i sporym aku, na razie bez movera,  zastanawiam się w ogóle nad rezygnacją z możliwości zasilana z aku holownika (poza lodówką - w czasie jazdy), i zasilania wszystkich odbiorników tylko z solara/aku, tzn. odbiorniki pod regulator, plus wydzielone gniazdo przetwornicy na osobnym obwodzie bezpośrednio pod aku. Po wpięciu w 230V, dalej wszystkie odbiorniki jadą przez aku/solar, z wpiętym na stałe prostownikiem (póki co 4A, Jula), czyli bez korzystania w ogóle z transformatora/zasilacza przyczepy, tylko 230V w gniazdach. 

Wszystko i tak mam na 12V (łącznie z trumą, tv, oświetleniem led), a wiadomo że przy podłączeniu pod 230V nie będzie się np. korzystać z przetwornicy, laptopy, ładowarki telefonów itp. i inne odbiorniki 230V będzie się podłączać pod aku. Myślę, że nawet w nocy prostownik 4A dawałby radę utrzymać aku na rozsądnym poziomie rozładowania, a w końcu pójdzie się spać, i wtedy do rana doładuje, w dzionek weźmie się za robotę solar. Podział obwodów na osobne zabezpieczenia (stosunkowo proste do zrobienia, gdy pominie się zasilacz i przepnie kable w zasiloną linią główną z regulatora rozdzielnicę z małymi bezpiecznikami dla poszczególnych obwodów, plus 2 wyłączniki (heble), 1 główny dla wszystkich odbiorników podpiętych pod regulator, 1 dla osobnego obwodu przetwornicy, do szybkiego wyłączania awaryjnego prądu na odbiorniki, a czujnik gazu na odseparowanym obwodzie, z małym bezpiecznikiem przy aku, w razie czego do rozłączenia przez wyjęcie bezpiecznika. W razie jakichś problemów, wyłączenie hebli "głównych", a dalsze "wyłączenia" z pracy poszczególnych obwodów w razie problemów - przez wyjęcie bezpiecznika dla danego obwodu w rozdzielnicy, i można ponownie włączyć zasilanie. Można na postój po powrocie lub zimowy zostawić podpięty czujnik gazu, ale wyłączyć wszystko pozostałe, np. voltomierz i gniazda USB, które trochę ciągną prądu, a przy okazji cała instalka byłaby bezpieczniejsza, bo poza czujnikiem gazu - bez zasilania gdy z przyczepy się nie korzysta. Solar odłączany od regulatora łatwo dostępnym bezpiecznikiem.

Nie wiem czy dobrze myślę, ale chodziłoby mi o klarowność i prostotę całego rozwiązania (niestety z pominięciem pewnych opcji "awaryjnych", np. zasilania cepy z instalacji samochodu, ewentualnie może zostawić to jako ładowanie aku z instalacji samochodu, przez dodatkowy regulator PWM ok. 30A tylko przy pracy silnika...).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, lbuster napisał:

Parametry OK, wygląd świetny, czemu ja nie namierzyłem takiego, jak szukałem :hmm: Nie wiem do czego służy ten otwór z boku, czy tam się mocuje przewody czy tradycyjnie z tyłu?

pod poniższym linkiem na jednym rysunku widać jak by to był otwór na przewody

https://doauta24.pl/pl/p/GLOWNY-WYLACZNIK-PRADU-HEBEL-RYGIEL-12V-50V-200A/4868

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minut temu, czyś napisał:

Wszystko i tak mam na 12V (łącznie z trumą, tv, oświetleniem led), a wiadomo że przy podłączeniu pod 230V nie będzie się np. korzystać z przetwornicy, laptopy, ładowarki telefonów itp. i inne odbiorniki 230V będzie się podłączać pod aku. 

Bezpośrednio pod 230V, a nie pod aku

Namieszałem a nie mogę już edytować. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.