Jump to content
Koczaj

Akumulator - problem z samoistnym rozładowywaniem

Recommended Posts

Koczaj

Zakupiłem ostatnio akumulator EXIDE DUAL AGM EP800 92Ah  https://www.akumulatory24.pl/ep800-p-1438.html
Akumulator został zamontowany przez Andrzeja z Częstochowy, więc nie znam dokładnego przyłączenia. 
Do akumulatora podłączona jest ładowarka 4A Harman z Jula. Raczej nie mam bezpiecznika na (+) akumulatora, ale to sprawdzę jutro.

Mam problem bo akumulator się rozładowuje (samoistnie). 
W warsztacie podobno był naładowany. Po tygodniu przyjechałem odebrać przyczepę i światła z akumulatora nie było (ak. rozładowany).
Przyczepę przyciągnąłem do domu. Trasa 3h. Po dotarciu na miejsce i odłączeniu zestawu, światło w przyczepie było tzn. że akumulator naładował 
się z samochodu.
Przyczepa stała na parkingu 10 dni i dzisiaj znów nie było światła. 
Napięcie na akumulatorze 10V.
Podłączyłem przyczepę do samochodu. Napięcie wzrosło do 24V. Po odpaleniu silnika napięcie wzrosło do 26V.
Po 20 min ładowania odłączyłem samochód. Światło chwilę poświeciło, ale po paru minutach tylko się żażyło. Mam żarówki LED 3x3W więc niewielkie. 

Nie wiem co może być przyczyną takiego stanu rzeczy. Nie wiem co sprawdzić i jak aby dojść do jakiś wniosków.
Nie wiem jak sprawdzić czy jest coś w układzie co cały czas pobiera prąd. Zauważyłem, że miałem włączone grzanie wody, bojler mam elektryczny na 230V
Czy to może mieć wpływ na akumulator? 

Proszę o pomoc. 
Narazie przychodzi mi do głowy wyciągnięcie akumulatora i zabranie go do domu, naładować przez 24h i później sprawdzać co parę dni jakie jest napięcie na nim.
Czy jeśli będzie spadać to będzie znaczyło, że akumulator nie trzyma ładunku i powinienem go reklamować?

Do czego służą te wyłączniki ? 

image.png.acc9fe1080477da5f243b85a828a8c49.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voku

Nie znam się na elektryce, ale jak aku był rozładowany to 20min ładowania mu się wystarczy.  Na ładowarce z Jula naładowanie tego akumulatora od 10V trwało by pewnie ze 2 dni. Co do rozładowania może była zostawiona jakaś lampka albo coś innego.

Podłącz ładowarkę i niech się akumulator naładuje do pełna .

Pewnie ktoś napisze coś mądrzejszego :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cezarr

Zmierz pobór na akumulatorze jak wszystko jest wyłączone.

Tak jak w aucie w amperach

Share this post


Link to post
Share on other sites
AdamH

Kup porządną ładowarkę do akumulatorów żelowych i AGM i po prostu naładuj akumulator. Potem sprawdź co Ci pobiera prąd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski
Posted (edited)
3 godziny temu, Koczaj napisał:

Podłączyłem przyczepę do samochodu. Napięcie wzrosło do 24V. Po odpaleniu silnika napięcie wzrosło do 26V.

 W profilu widzę Okta 2ka,  Aku z linkowanej  specyfikacji  też 12V a napięcia zmierzone jak z ciężarówki - gdzie i jak mierzyłeś te napięcia ?

 

3 godziny temu, Koczaj napisał:

Do akumulatora podłączona jest ładowarka 4A Harman z Jula

Tak jak Koledzy piszą - raczej imitacja ładowarki, zobacz na jej specyfikacje dla jakich aku jest przeznaczona, zobacz w specyfikacji akumulatora jakim prądem i jaki czas ma być ładowany. Tak upraszczając na szybko   EP800 92Ah ładowany tą Julką która na maxa to pewnie daje nie 4 a z 3,5A - podziel 92:4 i masz że  ładować musisz dobę  - czyli dobrze kombinujesz

 

3 godziny temu, Koczaj napisał:

Nie wiem jak sprawdzić czy jest coś w układzie co cały czas pobiera prąd.

@Cezarr Ci odpowiedział "jak w aucie" - sorry bez obrazy ale wydaje mi się że kapke słabo elektryczny jesteś  wiec  pozwolę sobie uzupełnić cesarza :)

Jeśli  że nie masz w budzie urządzeń które wymagają ciągłości podawania napięcia  możesz pominąć robienie obejścia jeśli masz takowe zrób obejście
następnie  robisz tak jak na tutku gostka gaduły

https://www.youtube.com/watch?v=mEHtUNQ_kXY

Szybciej i obrazkowo masz tutaj http://www.dobreakumulatory.com.pl/mynews.php?newsId=9 czekać na wyłączenie e;elektroniki nie musisz bo raczej jej w budzie nie ma a zreszta nie szukamy takiego poboru jakby ona mogła żreć.

I to właśnie zrobiłbym jako pierwsze bo nawet na lekko podładowanym aku pokaże
Sprawdzenie czy aku trzyma po naładowaniu też bym zrobił ale jako 2-gie bo jest bardziej kłopotliwe i czasochłonne - poza tym co ci to da jak  aku będzie ok a na budzie coś prąd żre 
Jeśli aku jest na gwar i nie trzyma to oczywiście że jest to powód do reklamacji 

Zmierz podaj wyniki pomiaru - będziemy kombinować dalej
 

Edited by smok_wawelski (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
Posted (edited)
4 godziny temu, Koczaj napisał:

Zakupiłem ostatnio akumulator EXIDE DUAL AGM EP800 92Ah  https://www.akumulatory24.pl/ep800-p-1438.html
Akumulator został zamontowany przez Andrzeja z Częstochowy, więc nie znam dokładnego przyłączenia. 
Do akumulatora podłączona jest ładowarka 4A Harman z Jula. Raczej nie mam bezpiecznika na (+) akumulatora, ale to sprawdzę jutro.

Mam problem bo akumulator się rozładowuje (samoistnie). 
W warsztacie podobno był naładowany. Po tygodniu przyjechałem odebrać przyczepę i światła z akumulatora nie było (ak. rozładowany).

... to dlaczego odebrałeś przyczepę z usterką/niesprawną instalacją :niewiem:

4 godziny temu, Koczaj napisał:

Przyczepę przyciągnąłem do domu. Trasa 3h. Po dotarciu na miejsce i odłączeniu zestawu, światło w przyczepie było tzn. że akumulator naładował się z samochodu. Przyczepa stała na parkingu 10 dni i dzisiaj znów nie było światła. 
Napięcie na akumulatorze 10V.

Masakra dla akumulatora, bardzo głębokie rozładowanie, dużo poniżej dopuszczalnego progu!

4 godziny temu, Koczaj napisał:

Podłączyłem przyczepę do samochodu. Napięcie wzrosło do 24V. Po odpaleniu silnika napięcie wzrosło do 26V.
Po 20 min ładowania odłączyłem samochód. Światło chwilę poświeciło, ale po paru minutach tylko się żażyło. Mam żarówki LED 3x3W więc niewielkie. 

Nie wiem co może być przyczyną takiego stanu rzeczy. Nie wiem co sprawdzić i jak aby dojść do jakiś wniosków.
Nie wiem jak sprawdzić czy jest coś w układzie co cały czas pobiera prąd. Zauważyłem, że miałem włączone grzanie wody, bojler mam elektryczny na 230V
Czy to może mieć wpływ na akumulator? 

Proszę o pomoc. 
Narazie przychodzi mi do głowy wyciągnięcie akumulatora i zabranie go do domu, naładować przez 24h i później sprawdzać co parę dni jakie jest napięcie na nim.
Czy jeśli będzie spadać to będzie znaczyło, że akumulator nie trzyma ładunku i powinienem go reklamować?

A nie prościej zapytać osoby, która instalację robiła i podłączała akumulator :hmm:, zamiast szukać pomocy i samemu zastanawiać się, co jest źle? Jeśli zleciłeś wykonanie podłączenia akumulatora i związanych z tym prac, a odebrałeś z już rozładowanym akumulatorem, to coś nie jest w porządku, albo o czymś zapomniano.

Z drugiej strony, nawet jeśli akumulator był nowy, to takie "przygody" odcisnęły już na nim swoje piętno i nawet, jeśli go naładujesz do pełna, to może nie mieć pierwotnych parametrów. Niezrozumiałe są wartości napięć, które podajesz - nie miały prawa się pojawić. Ładowarka Juli ma w parametrach max 4 A, ale podaje nawet trochę więcej (sprawdzone). Oczywiście można nią ten accu z powodzeniem naładować, ale potrwa to ok. 27 godz. (zależnie od aktualnego stanu akumulatora), o czym już Koledzy napisali. Poza tym dodam, że w opisanej sytuacji (i nie tylko) ładowanie akumulatora mniejszym prądem, ale dłużej, wyjdzie mu wyłącznie na zdrowie i jest znacznie korzystniejsze od ładowania większym prądem, choćby nawet mieścił się on w wartości dozwolonej.

IMHO

PS

Nie wiem, jaki masz podgrzewacz wody, ale jeśli działa tylko na ~230 V, to jest bardzo mało prawdopodobne, aby na opisany problem miał jakikolwiek wpływ. Z tego, co napisałeś wynika, że upływność masz ponad 500 mA - to bardzo dużo. Pomiar poboru prądu z akumulatora, gdy wszystkie odbiorniki prądu są wyłączone, to teraz podstawa. O "samoistnym rozładowaniu" akumulatora można mówić tylko wtedy, gdy do jego wyprowadzeń nic nie jest podłączone. W Twoim przypadku trzeba sprawdzić, czy i kiedy coś akumulator obciąża. Jeśli pomiar wykaże, że tak jest, to błąd wykonania/podłączenia/niekompletna instalacja. Jeśli pomiar wykaże brak poboru prądu przy wyłączonych odbiornikach, to wtedy wina po stronie akumulatora. W takim przypadku, należałoby go odłączyć od instalacji, naładować powoli do pełna i po odłączeniu ładowania, okresowo sprawdzać napięcie na jego wyprowadzeniach, aby określić poziom samo-rozładowania i czy rzeczywiście występuje.

Nie znamy jakichkolwiek szczegółów podłączenia akumulatora do instalacji, jej schematu oraz dokonanych przeróbek, czy zmian. Nie wiemy też dokładnie, jakie i ile odbiorników jest w przyczepie. Te niewiadome nie pozwalają, aby udzielić Ci jakiejś innej porady, niż to, co do tej pory napisano.

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cezarr
9 godzin temu, smok_wawelski napisał:

@Cezarr Ci odpowiedział "jak w aucie" - sorry bez obrazy ale wydaje mi się że kapke słabo elektryczny jesteś  wiec  pozwolę sobie uzupełnić cesarza :)

Jeśli  że nie masz w budzie urządzeń które wymagają ciągłości podawania napięcia  możesz pominąć robienie obejścia jeśli masz takowe zrób obejście
następnie  robisz tak jak na tutku gostka gaduły


https://www.youtube.com/watch?v=mEHtUNQ_kXY

Szybciej i obrazkowo masz tutaj http://www.dobreakumulatory.com.pl/mynews.php?newsId=9 czekać na wyłączenie e;elektroniki nie musisz bo raczej jej w budzie nie ma a zreszta nie szukamy takiego poboru jakby ona mogła żreć.

No nie jestem dobry w te klocki, ale o takie coś mi chodziło właśnie  😀 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Koczaj

Na chwilę obecną akumulator jest całkowicie rozładowany i nic nie mogę sprawdzić. Wczoraj miał 10V, a dzisiaj niestety już 5V. 
Dzisiaj zabieram akumulator do reanimacji do serwisu akumulatorów może uda się go podnieść. 

Sprawdziłem, że nie mam zamontowanego bezpiecznika na (+) akumulatora. 
Co myślicie o zamontowaniu wyłącznika na przewodzie (+) za bezpiecznikiem ( który pewnie zamontuję) ? 
Wówczas nie musiałbym sprawdzać czy wszystko wyłączyłem, tylko wyłącznik ciach i nie ma prądu z akumulatora.

Ehsz po raz kolejny przekonuję się do tego, że na wszystkim pasuje się znać, aby mieć wszystko pod kontrolą. 
Ciężkie mam początki z karawaningiem. Najwięcej to po serwisach z przyczepą jeżdżę. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cezarr
12 minut temu, Koczaj napisał:

Najwięcej to po serwisach z przyczepą jeżdżę. 

Może po nie odpowiednich 🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites
Koczaj

Nie, problem w tym że cały czas coś tam wychodzi, a że nie mam możliwości naprawiać samemu więc jeżdżę o tu to tam. 
Mam nadzieję, że z akumulatorem problem się rozwiąże i wyjdzie że miałem coś włączone co go zżarło, dlatego myślę o jakimś głównym wyłączniku akumulatora.  
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Suzu4x4

nie wiem po jakich serwisach jeździsz ale serwis który zamontował akumulator bez żadnego bezpiecznika omijałbym szerokim łukiem , bezpiecznik to podstawa tak jak i hebel (wyłącznik prądu) który jest niezbędny np w przypadku kiedy masz movera.

montujesz aku , zaraz po tym bezpiecznik na przewodzie "+" zaraz po nim wyłącznik

to takie minimum przy montażu aku w przyczepie

przy prawidłowo wykonanej instalacji nie powinno być żadnego poboru prądu (lub minimalny poniżej kilkudziesięciu mA)

u mnie pobór ciągły wynosi ok 90mA a generują go centralka movera, wzmacniacz antenowy i telewizor w trybie "stand by"

oznacza to że w mojej przyczepie twój akumulator o pojemności 92 Ah (zakładając że byłby w pełni sprawny i naładowany) uległ by pełnemu rozładowaniu po jakiś 41 dobach

(oczywiście jak odstawiam przyczepę "nieużywaną" to odłączam aku, nawet jak miałem prowizorkę bez "hebla" to za każdym razem ściągałem klemę)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacekzoo
Godzinę temu, Koczaj napisał:

dzisiaj niestety już 5V.

Nie jestem za bardzo elektryczny, alenwg mnie ten akumulator poszedł do akumulatorowego nieba

Share this post


Link to post
Share on other sites
golob
Godzinę temu, Koczaj napisał:

Ehsz po raz kolejny przekonuję się do tego, że na wszystkim pasuje się znać, aby mieć wszystko pod kontrolą. 
Ciężkie mam początki z karawaningiem. Najwięcej to po serwisach z przyczepą jeżdżę.  

Cierpliwości, to forum właśnie też jest również po to aby się czegoś dowiedzieć od doświadczonych i poduczyć. Jak poogarniasz wszystko to potem będzie z górki :ok:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Koczaj

Tylko żeby to ogarnianie nie kosztowało mnie nie wiadomo ile. Oddałem przyczepę do polecanego serwisu na tym forum. Miałem robioną ścianę przyczepy i przy okazji dorzucenie akumulatora. Z postu @Suzu4x4 wynika, że to podłączenie akumulatora trochę mija się z dobrą praktyką (też mi się wydawało że powinien być wyłącznik na akumulatorze, ale ja się nie znam więc się nie odzywałem, O bezpieczniku nie wiedziałem). 
Jeśli nie uda mi się zreanimować akumulatora (mam nadzieję że się uda) to będę 750zl w plecy :( i to wówczas będzie koszt nabierania doświadczenia karawaningowego :(   
Akumulatora nie użyłem jeszcze ani razu łeee

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski
Posted (edited)

@Cezarr  Ave Cesarzu :)  Ja pisząc miałem na myśli raczej właściciela akumulatora  - ale spoko nic cię nie stało - tak czy inaczej dobrze że sposób wyjaśniony  :)
 

@Kristofer   Zapewne Kolega liczył na to ze się doładuje - myślę ze najpierw trzeba odpowiedzieć  pytanie w jakim stanie zdał to do naprawy ,  kto robił instalacje i zakładał ten aku itd.... oraz czemu brak zabezpieczenia przed niskim rozładowaniem,     Podzielam zdanie o głębokim rozładowaniu
Myślę że sprawa z rozmową i ew. reklamacją nie byłaby tu przegrana jeżeli serwis miał udział w instalacji lub akumulatorze..

@Suzu4x4  Również podzielam zdanie z zabezpieczeniem przeciwzwarciowym i wyłącznikiem, czas rozładowania można spoko obliczyć i będzie długi tak jak policzyłeś.Ale tak na marginesie  należałoby go liczyć raczej do stanu osiągnięcia napięcia granicznego dla głębokiego rozładowania - wszystko co poniżej to już kuku dla akumulatora zwłaszcza jeśli to żelówka.
Tak jak piszesz przy zamkniętym obwodzie może być niewielki pobór na jakąś elektronikę czuwającą - rzecz oczywista ale pozwolę sobie jednak dla pełnej jasności doprecyzować dla mniej doświadczonych - przy prawidłowej instalacji rozłączonej wyłącznikiem  nie ma prawa być poboru pomiędzy aku a wyłącznikiem a pomiar pobory prądu należy przyprowadzić przy zamkniętym (włączonym) wyłączniku
A propos wyłącznika głównego aku - rzadko które auta maja dziś odłącznik akumulatora - tyle ze tu sprawę w dużym zakresie załatwia stacyjka która za niego robi której w przyczepie raczej nie ma :)
Nie znam dokładnie instalacji tej konkretnej przyczepy ale jakieś zabezpieczenia przecież tam są pokazane na fotach przypuszczam że to zabezp. już obwodów i może dlatego zrezygnowano z tego przy aku - nie chcę  też poprawiać fabryki nie znając oryginalnej inst.  ale jakbym robił taka inst. zrobiłbym dokładnie tak jak piszesz dawałbym bezpiecznik i wyłącznik zaraz przy aku, jeśli aku jest wrażliwy na niskie rozładowanie to dałbym również przy nim zabezpieczenie napięciowe

@Koczaj     Ponawiam pytanie o to napięcie z ciężarówki -  skąd i gdzie wzięło 24V  ????
Tak jak pisałem - Jeżeli nawet uda się zreanimować i w pełni naładować aku (w co wątpię) to i tak pozostanie pytanie dlaczego rozładowuje sie w budzie i co za tym idzie szukanie

 

 

Edited by smok_wawelski (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...