Jump to content
Pjoter

Średnica haka 49,58mm wymiana czy w normie

Recommended Posts

Pjoter

Witam.

Nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi dotyczącej minimalnej średnicy haka.

Raz piszą tolerancję 0,3mm a gdzie indziej 1mm 😕

Mój ma 49,58mm, zmieniać czy nie ruszać?

Share this post


Link to post
Share on other sites
czyś

W Załączniku nr 6 (konkretnie pkt. 3.2.3 tegoż załącznika)  do Regulaminu nr 55 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji mechanicznych elementów sprzęgających zespołów pojazdów (regulacje wspólnotowe bazują na w/w), czyli prościej tu (strona 48):  https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:42010X0828(01)&from=PL

mówi się przy badaniach zaczepów sprzęgających o użyciu kuli o średnicy 49mm (dokładnie w przedziale 49,00 do 49,13 mm) przy próbach statycznych, jako odpowiadającej zużytej kuli zaczepu.

Stąd może być brany ten 1 mm.  

Tu mówi się o minimalnej średnicy kuli 49,61 mm: http://admoto.pl/pub/art.asp?g=GS&n=1332&f=lb_879.xml wg m.in. normy DIN z 1988 r. (nie znalazłem normy w necie, generalnie normy są płatne), tu: https://maxxraxx.co.uk/Downloads/ALKO_Towball_Guide.pdf też (50 +0,-0,39)

ale to raczej minimalna dopuszczalna średnica nowej kuli. Kula nowa nie może być większa niż 50 mm, jakaś tolerancja produkcyjna musi być. 

Nie wiem ile przejechałeś z cepą na tej kuli i w jakim jest stanie, ale są to nie mniej ważne niż średnica, czynniki do uwzględnienia, plus to, co np. pokazuje wkaźnik sprzęgu (czyli sumaryczne zużycie kula-zaczep). Jak dla mnie, to Twoje 49,58 może jeszcze być, jeśli nie stuka, nie są wycięte rowki przez okładziny stabilizatora, nie zużywają się okładziny w szybkim tempie, a wskaźnik jest nadal na "zielonym". Wyraźne zejście średnicy poniżej 49,5, wżery korozyjne, lub nagłe przyspieszenie utraty średnicy (zwiększenie luzów przyspiesza zużycie), byłoby dla mnie sygnałem do wymiany.   

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cezarr

A ja zapytam tak, mam zwykł zaczep bez stabilizatora czy mniejsza średnia kuli ma większy wpływ na jazdę w zaczepie ze stabilizatorem czy bez? W tym pierwszym są okładziny które są dociskane do kuli ale w tym drugim jest tylko zaczep od spodu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mati43

Przy takim luzie po całości 1mm nie zrobi to różnicy. Przy większym luzie może uszkodzić zaczep. Dokładnie blokadę ale to musi być naprawdę spory luz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
czyś

Przy zaczepie bez stabilizatora będziesz słyszał i czuł, że luz jest nadmierny, a największe zużycie będzie najprawdopodobniej na dole kuli, od strony blokady w zaczepie i jeśli oceniać zużycie, to pomierzyć zawsze też średnicę w płaszczyźnie przecinającej to miejsce.  Jak zaczynasz hamować, blokada zapiera się o dół kuli. Zwłaszcza cepki bez hamulca, z prostymi zaczepami, niby lekkie, robią tam po dłuższym czasie kipisz, bo walą z całym impetem.

W dniu 9.03.2019 o 13:53, czyś napisał:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mati43
Godzinę temu, czyś napisał:

Przy zaczepie bez stabilizatora będziesz słyszał i czuł, że luz jest nadmierny, a największe zużycie będzie najprawdopodobniej na dole kuli, od strony blokady w zaczepie i jeśli oceniać zużycie, to pomierzyć zawsze też średnicę w płaszczyźnie przecinającej to miejsce.  Jak zaczynasz hamować, blokada zapiera się o dół kuli. Zwłaszcza cepki bez hamulca, z prostymi zaczepami, niby lekkie, robią tam po dłuższym czasie kipisz, bo walą z całym impetem.

 

Zgadza się, potwierdzam to po moim użytkowaniu lekkiej towarówki która załatwiła mi kule od nadmiernego luzu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
cosik3

nie wiem jak u Was, ale u mnie zaczep bez stabilizacji ma regulację, jak wyczuję luz to podkręcam nakrętkę i go niweluję. Nie wyobrażam sobie jazdy ze stukającym zaczepem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pjoter

Jeszcze jedno pytanie.

Jak podepne zaczep i nie zaciągnę stabilizatora to mam luz na haku, tak powinno być?

 

Po pół roku muszę podkładać podkładki pod szczęki bo aks już nie trzyma.

Trochę chyba szybko

Share this post


Link to post
Share on other sites
danielpoz

To był nowy zaczep? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pjoter

Nowe wszystkie szczęki

Share this post


Link to post
Share on other sites
danielpoz

To faktyczie dziwne. No chyba że jakieś kosmiczne duże przebiegi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pjoter
Posted (edited)

10tys

Cały czas w okolica DMC 2600 jeździ

Edited by Pjoter (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
danielpoz

Przebieg żaden a waga też normalna bo zakładam że to jakaś laweta. Pewnie zostanie Ci kupić i tak nowe okladziny. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pjoter

Podkładki są w komplecie

Share this post


Link to post
Share on other sites
danielpoz

Oczywiste. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...