Skocz do zawartości

Średnica haka 49,58mm wymiana czy w normie


Pjoter

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi dotyczącej minimalnej średnicy haka.

Raz piszą tolerancję 0,3mm a gdzie indziej 1mm ?

Mój ma 49,58mm, zmieniać czy nie ruszać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Załączniku nr 6 (konkretnie pkt. 3.2.3 tegoż załącznika)  do Regulaminu nr 55 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji mechanicznych elementów sprzęgających zespołów pojazdów (regulacje wspólnotowe bazują na w/w), czyli prościej tu (strona 48):  https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:42010X0828(01)&from=PL

mówi się przy badaniach zaczepów sprzęgających o użyciu kuli o średnicy 49mm (dokładnie w przedziale 49,00 do 49,13 mm) przy próbach statycznych, jako odpowiadającej zużytej kuli zaczepu.

Stąd może być brany ten 1 mm.  

Tu mówi się o minimalnej średnicy kuli 49,61 mm: http://admoto.pl/pub/art.asp?g=GS&n=1332&f=lb_879.xml wg m.in. normy DIN z 1988 r. (nie znalazłem normy w necie, generalnie normy są płatne), tu: https://maxxraxx.co.uk/Downloads/ALKO_Towball_Guide.pdf też (50 +0,-0,39)

ale to raczej minimalna dopuszczalna średnica nowej kuli. Kula nowa nie może być większa niż 50 mm, jakaś tolerancja produkcyjna musi być. 

Nie wiem ile przejechałeś z cepą na tej kuli i w jakim jest stanie, ale są to nie mniej ważne niż średnica, czynniki do uwzględnienia, plus to, co np. pokazuje wkaźnik sprzęgu (czyli sumaryczne zużycie kula-zaczep). Jak dla mnie, to Twoje 49,58 może jeszcze być, jeśli nie stuka, nie są wycięte rowki przez okładziny stabilizatora, nie zużywają się okładziny w szybkim tempie, a wskaźnik jest nadal na "zielonym". Wyraźne zejście średnicy poniżej 49,5, wżery korozyjne, lub nagłe przyspieszenie utraty średnicy (zwiększenie luzów przyspiesza zużycie), byłoby dla mnie sygnałem do wymiany.   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy takim luzie po całości 1mm nie zrobi to różnicy. Przy większym luzie może uszkodzić zaczep. Dokładnie blokadę ale to musi być naprawdę spory luz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy zaczepie bez stabilizatora będziesz słyszał i czuł, że luz jest nadmierny, a największe zużycie będzie najprawdopodobniej na dole kuli, od strony blokady w zaczepie i jeśli oceniać zużycie, to pomierzyć zawsze też średnicę w płaszczyźnie przecinającej to miejsce.  Jak zaczynasz hamować, blokada zapiera się o dół kuli. Zwłaszcza cepki bez hamulca, z prostymi zaczepami, niby lekkie, robią tam po dłuższym czasie kipisz, bo walą z całym impetem.

W dniu 9.03.2019 o 13:53, czyś napisał:

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, czyś napisał:

Przy zaczepie bez stabilizatora będziesz słyszał i czuł, że luz jest nadmierny, a największe zużycie będzie najprawdopodobniej na dole kuli, od strony blokady w zaczepie i jeśli oceniać zużycie, to pomierzyć zawsze też średnicę w płaszczyźnie przecinającej to miejsce.  Jak zaczynasz hamować, blokada zapiera się o dół kuli. Zwłaszcza cepki bez hamulca, z prostymi zaczepami, niby lekkie, robią tam po dłuższym czasie kipisz, bo walą z całym impetem.

 

Zgadza się, potwierdzam to po moim użytkowaniu lekkiej towarówki która załatwiła mi kule od nadmiernego luzu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno pytanie.

Jak podepne zaczep i nie zaciągnę stabilizatora to mam luz na haku, tak powinno być?

 

Po pół roku muszę podkładać podkładki pod szczęki bo aks już nie trzyma.

Trochę chyba szybko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.