Jump to content
pavlos

Problem z 12 V

Recommended Posts

Kristofer
10 godzin temu, adaml61 napisał:

Przy tej róże z pierwszej fotki masz bezpiecznik , tam musi byc napięcie na obydwu nóżkach , Wychodzi że to główny .

Tak, to jest bezpiecznik główny 20 A prowadzący od akumulatora , ale był już zlokalizowany na samym początku tematu - trzeci post, opis pod zdjęciem.
Tak przynajmniej zrozumiałem, czytając posty.

8 godzin temu, pavlos napisał:

Nie ma żadnej reakcji na CP po włożeniu akumulatora a więc nie ma też komunikatów o błędach.

To już konkretna informacja - sposób postępowania opisałem.

8 godzin temu, pavlos napisał:

CP dobrze wygląda.

No, niezupełnie. Moim zdaniem ktoś już przy nim majstrował, a to niezbyt dobra wróżba.
Widzę próbę lutowania (chyba wyprowadzenia wyświetlacza). Z pewnością nie jest to ślad fabryczny, więc ktoś próbował usuwać jakąś usterkę.
Z drugiej strony, nie musiała to być usterka z którą zmagasz się w tej chwili i problem został naprawiany, ale jeśli jednak dotyczyło to obecnego problemu i nie zostało naprawione, to może oznaczać, że łatwo nie będzie. :hmm:
Dopytam: przyczepę kupiłeś już z tą usterką (nie sprawdzałeś pracy z wbudowanym akumulatorem), czy może było wszystko OK, a usterka wystąpiła dopiero teraz?

8 godzin temu, pavlos napisał:

Schematu blokowego nie ma w instrukcji obsługi dlatego nie mogę zamieścić.

Blokowy właśnie masz, nie masz ideowego, a powody dla których takich schematów się nie udostępnia, są oczywiste ;)

8 godzin temu, pavlos napisał:

Akumulator jest nowy , podaje napewno prawidłowe napięcie.

Gdzie prawidłowo podaje to napięcie, czyli do którego miejsca instalacji sprawdzałeś?

8 godzin temu, pavlos napisał:

Nie mogę  znaleźć  przełącznika o którym wspomina adaml61.

Nie możesz znaleźć, bo najprawdopodobniej takiego w Twojej przyczepie nie ma, a przynajmniej w/g schematu być nie powinno. Jego rolę pełni microswitch na CP. Starsze "angielki" miewały standardowe wyłączniki mechaniczne i pewnie Adam takie miał na myśli. :hmm:

Najbardziej prawdopodobnymi miejscami, które należy sprawdzać w pierwszej kolejności, są zawsze wszelkie złącza, konektory, oprawki bezpieczników, klemy akumulatora i oczywiście wszystkie przewody i wiązki danego obwodu, a zwłaszcza pod kątem, czy są prawidłowo zaciśnięte, włożone, czy nie ma przerwy w przewodzie tuż przy samej wtyczce/złączu/klemie, czyli tam, gdzie przewód ma większą możliwość ruchu. Może to być w wyniku zwykłej eksploatacji, ale też zdarzają się różne fabryczne błędy, choćby podczas zaciskania złączy na przewodach. Konektor może być np. tak zaciśnięty na przewodzie, że obejmuje głównie jego izolację i na styk tylko dwa, czy trzy "druty" z całej żyły przewodu. Oczywiście sprawdzając ciągłość obwodu w prosty sposób, nic nieprawidłowego nie zauważymy, ale wiadomo, że w chwili większego obciążenia prądowego, bądź nawet pod wpływem drgań, czy zginania przewodu podczas wielokrotnego zdejmowania/zakładania wtyczki, takie połączenie zostanie przerwane. Między innymi, z tych właśnie powodów opisałem w poprzednim poscie, co i jak powinieneś sprawdzić, aby mieć pewność, że uszkodzenie jest na głównej płycie z elektroniką.

Co do zdjęć, to nie o takie mi chodziło. Jeszcze raz: musisz niestety wyjąć wszystkie wtyczki z płyty, musisz wyjąć wszystkie bezpieczniki, trzeba odkręcić cztery wkręty, aby zdjąć plastikową, czarną ramkę z opisem bezpieczników i dopiero wtedy cała płyta PCB będzie widoczna. Kładziesz ją na stole i robisz fotki, o których wspominałem.

Oczywiście zanim to zrobisz, to wcześniej sprawdź wszystko (instalację, połączenia) w opisany sposób, bo może się okazać, że foto PCB nie będzie potrzebne ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Na jednym ze zdjęć widać odłączony konektor. Ty go odłączyłeś, czy tak było?

Na PCB masz wolne złącza JP4 (oświetlenie "markizy") oraz JP14 (dodatkowe oświetlenie zewnętrzne "drogowe").

Konektor mógłby pasować do JP4 :hmm: ale nie widzę jego kształtu, ani nie mam możliwości sprawdzenia, gdzie prowadzą przewody.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Sprawdź, czy na zaznaczonym złączu masz napięcie z akumulatora. Najlepiej zwykłym samochodowym próbnikiem z żarówką. Zaznaczona polaryzacja na przewodach, to tylko mój domysł, ale możesz sprawdzić i ew. potwierdzić (lub nie :)).

Zaoszczędzi Ci to sprawdzania całego obwodu począwszy od akumulatora. Dopiero, gdy nic tu nie będzie, to sprawdzaj po kolei w/g opisu.

JP7.jpg

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
pavlos

Dziękuję za informację , idę do przyczepy posprawdzać

Sprawdziłem jest napięcie 12,6V.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
pavlos

Nie wiem czy ta awaria była wcześniej , przyczepa była sprowadzona przez córkę za pośrednictwem firmy która musiała dokonać przeróbek aby uzyskać dopuszczenie do użytkowania wg. standartów australijskich. Była sprowadzona 2 lata temu i nie była użytkowana na 12V tylko na kempingach na 230V. Ja jestem u córki i próbuję naprawić

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

W takim razie, skoro jest napięcie na JP7, to odłącz akumulator, wyjmij wtyk z JP13 oraz po drugiej stronie wiązki z CP, po czym sprawdź całą wiązkę zaznaczoną na foto (łącznie z wtyczkami).

JP13.jpg

Odłącz wtyk od JP1 w CP (to drugi koniec wspomnianej wiązki.

Jeśli masz lutownicę i cynę z topnikiem, to popraw lutowanie w zaznaczonych strzałkami punktach (zwłaszcza długie strzałki) - te miejsca niezbyt mi się podobają.

Oczywiście pod warunkiem, że potrafisz zrobić to prawidłowo, aby nie przegrzać ścieżek, bo jeśli nie, to poproś kogoś, kto będzie wiedział, jak poprawnie to wykonać.

1309399064_CP2.thumb.jpg.9c7caab71ff60a48c22e1946ed74f2b9.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
pavlos

Dzięki. Przepraszam za późną godzinę.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

:)  U Ciebie pewnie jest grubo przed południem.

Sprawdzać wszystko musisz metodycznie, aby wiedzieć, co i jak, jednak przypuszczam, że z wiązką będzie wszystko OK, a usterka jest na głównej PCB, chociaż CP też byłoby warto przejrzeć z obydwu stron i miejsca, w których wlutowany jest środkowy microswitch.

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
pavlos

Tak różnica czasu jest 10 godzin trudno się przestawić.

Odkręciłem panel CP ja nie jestem specjalistą ale dla mnie to lutowanie wygląda na fabryczne /może się mylę/zamieściłem trochę dokładniejsze zdjęcia C5AF1C4D-80D7-4631-B4A1-06ABC815AE23.thumb.jpeg.b5e62529716add4b29e2c342964eb36f.jpeg18AFE5DC-EFA8-47EE-AEB1-8F4717475739.thumb.jpeg.447f020f5faddc9a973caec1e5e3908d.jpeg376FF717-8346-4534-ADF9-7F9CE3EE32D2.thumb.jpeg.d54057da2a68f92ce823be4cac117e6a.jpeg

Wiązka z panelu sterowania JP1 do JP13 nie ma przerwy. Każdy z 5 przewodów ma przejście. Na zdjęciu pokazałem jak to zrobiłem.B5C9EC82-BB2A-462D-B7A8-0170C40926F2.thumb.jpeg.f578a3defad4045232d2f59bae4d3225.jpeg1D6FE5D1-B397-44A7-9E16-683E7ADEA5C1.thumb.jpeg.880ccfc5c8f2a0a6659fb420e085ddb3.jpeg

3F478756-CE05-4911-99E2-4221B0349EA4.thumb.jpeg.51faa0668941414945c9e7809cdcea34.jpeg

To wolne złącze faktycznie pasuje do JP4 ale było odłączone od początku.

Oczywiście pomyliłem schemat blokowy od ideowego😝. Szukałem w internecie ideowego ale nie mogę znaleźć.

Co mi radzisz jak sprawdzać dalej ?

 

 

 

 

 

 

 

5CF39983-F1CC-45EA-BE08-F48CC12E6895.jpeg

82609669-1C64-4B2B-97E8-3FDAAE539ECB.jpeg

Edited by pavlos
Mała zmiana zdjęcia (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
pavlos

Te dwa zdjęcia na dole nie wiem jak skasować.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
22 godziny temu, pavlos napisał:

Odkręciłem panel CP ja nie jestem specjalistą ale dla mnie to lutowanie wygląda na fabryczne /może się mylę/zamieściłem trochę dokładniejsze zdjęcia

Miałem na myśli miejsca, które zaznaczyłem - z pewnością nie jest to lutowanie fabryczne, tylko ktoś to próbował poprawiać:

1336305714_Punktylutowania.thumb.jpg.e797d769cee6cac0a27671ed1fafe4eb.jpg

 

 

 

22 godziny temu, pavlos napisał:

Wiązka z panelu sterowania JP1 do JP13 nie ma przerwy. Każdy z 5 przewodów ma przejście.

Przypuszczałem, że tak będzie, ale mimo wszystko trzeba było sprawdzić.

22 godziny temu, pavlos napisał:

Oczywiście pomyliłem schemat blokowy od ideowego😝. Szukałem w internecie ideowego ale nie mogę znaleźć

Nie znajdziesz, ponieważ producenci celowo je chronią przed rozpowszechnianiem. Zarabiać na naprawach ma serwis autoryzowany i ew. partnerzy z nim powiązani ;)

22 godziny temu, pavlos napisał:

Co mi radzisz jak sprawdzać dalej ?

Wszystko już napisałem, cofnij się do wcześniejszych postów. Teraz jedyna szansa, że coś wypatrzymy na głównej PCB, ale potrzebne są bdb., ostre zdjęcia.

"Jeszcze raz: musisz niestety wyjąć wszystkie wtyczki z płyty, musisz wyjąć wszystkie bezpieczniki, trzeba odkręcić cztery wkręty, aby zdjąć plastikową, czarną ramkę z opisem bezpieczników i dopiero wtedy cała płyta PCB będzie widoczna. Kładziesz ją na stole i robisz fotki, o których wcześniej pisałem".

Fotki wrzucasz na forum i oglądamy. Szansa na wizualne znalezienie usterki jest prawie żadna, ale jednak istnieje, więc skoro już powiedziałeś a, to można spróbować i tej możliwości :hmm:

PS

Przypuszczam, że zwracałeś na to uwagę, ale wielokrotnie spotykałem się z tak prozaicznymi błędami, że wspomnę:

dobrze sprawdziłeś (trzy razy :D) prawidłową polaryzację podłączenia akumulatora? Nie pomyliłeś klem na zaciskach? Przyczepa jest z drugiej ręki, więc np. jakąś partaninę na przewodach mógł zrobić poprzedni właściciel :hmm: Sprawdź to dokładnie. Podawałem Ci na jednej z fotek polaryzację, której się domyślam. To przypuszczenie, ponieważ Twoje zdjęcie bliskiej okolicy głównego bezpiecznika 20 A nie było na tyle wyraźne, abym miał pewność. Najlepiej sprawdź miernikiem, czy po podłączeniu akumulatora, na przewodzie z bezpiecznikiem głównym jest polaryzacja "+", a nie przeciwna.

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
pavlos

Dziękuję za radę. Przez dwa dni muszę się zająć wnukami 😈i później wracam do tematu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pavlos

Zdjęcia płyty głównej 

5E033AE7-7EB9-431A-847E-05AB3414E296.thumb.jpeg.4a2733fd003aab10f250c7ff62533629.jpegDE8886BA-2E1D-419B-BDBF-2375013DAADC.thumb.jpeg.31a7f3a282edf61785d0730a80ae0bba.jpeg31846FB0-ACAA-4715-BA37-D72AA517FAED.thumb.jpeg.86b5d25931273d44838f7c476000e439.jpeg4F0620A9-34E0-4DDA-8CDE-4F167E34364E.thumb.jpeg.5d860d274addf63913f08ad910d1adc9.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
pavlos

Na tym oporniku jest przejście 0 , 

napisane jest na nim ATA 5CS

R10 H 0607

C4949977-42AB-4B4F-989C-26F5BBB8B0D7.thumb.jpeg.ac39b2af0ca85b739dd47784534dede6.jpeg

Edited by pavlos
Brak litery (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
pavlos

Ten opoRnik okazał się ok. Nadal szukam przyczyny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...