Jump to content
Kristofer

Zakup samochodu sprowadzonego przez handlarza z zagranicy, a VAT

Recommended Posts

Kristofer

Koledzy, pytanie za 100 pkt. do osób biegłych w temacie.
Jak praktycznie sprawdzić, aby mieć 100 % pewność, czy handlarz zapłacił VAT za samochód, który sprzedaje i ewentualnie, czy w ogóle w przypadku danego samochodu VAT jest należny?
Sporo jest w necie na temat takich oszustw i ewentualnych konsekwencji, które ostatecznie spadają na kupującego.
Jak się przed czymś takim zabezpieczyć?

:hmm:

Share this post


Link to post
Share on other sites
konrad_b
3 godziny temu, Kristofer napisał:

Koledzy, pytanie za 100 pkt. do osób biegłych w temacie.
Jak praktycznie sprawdzić, aby mieć 100 % pewność, czy handlarz zapłacił VAT za samochód, który sprzedaje i ewentualnie, czy w ogóle w przypadku danego samochodu VAT jest należny?
Sporo jest w necie na temat takich oszustw i ewentualnych konsekwencji, które ostatecznie spadają na kupującego.
Jak się przed czymś takim zabezpieczyć?

:hmm:

Jak zapłacił to ma kwit, sprawa prosta.

 

Jeżeli nie zapłacił to zaczyna się problem, można sprawdzić na kogo byli auto - jeśli firma to VAT, jeśli osoba prywatna to nie

Walki na VAT z tego co czytałem robi się też na w miarę młode auta kilkuletnie

Ogólnie tak jak pisałes temat trudny i ja też nie znalazłem 100% sposobu

Share this post


Link to post
Share on other sites
adaml61

Vat tylko za samochód do pół roki i 6000 przebiegu , starsze nie podlegają , tylko akcyza . Jeżeli jest zarejestrowany to akcyza zapłacona , bo jest sprawdzana w WK.

Share this post


Link to post
Share on other sites
konrad_b
8 minut temu, adaml61 napisał:

Vat tylko za samochód do pół roki i 6000 przebiegu , starsze nie podlegają , tylko akcyza . Jeżeli jest zarejestrowany to akcyza zapłacona , bo jest sprawdzana w WK.

chyba chodzi o auta kupione na faktury, tylko po drodze gdzieś gubi się vat, tzn powinien je zapłacić kupujący w PL 

https://www.motofakty.pl/artykul/auta-z-importu-bez-oplaconego-vat-u.html

Cytat

Oszust rejestruje działalność gospodarczą z numerem NIP UE, co pozwala na zakup samochodów na terenie Unii Europejskiej, płacąc w kraju pochodzenia auta jedynie kwotę netto. Po dokonaniu kilku transakcji, firma ta jest zamykana. Jednak sprowadzone przez nią auta trafiają do Polski, gdzie następnie są sprzedawane nabywcy po atrakcyjnej cenie przez pośredników, którzy wystawiają faktury "VAT-marża" (czyli takie, w których nie są podawane wartości netto i wysokość naliczonego podatku, zaś jedyną wymienioną na fakturze stawką jest całkowita należność na rzecz sprzedawcy).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
adaml61

To nie jest tak jak kiedyś potwierdzenie wywozu i vat do kieszeni .Teraz kontrole krzyżowe wyeliminowały ten proceder. potwierdzenie z polskiego US. a zapłacie i dopiero Vat do zwrotu.Do momętu potwierdzenia kwota vat zostaje jako kaucja , sprzedawcy  sami wysyłają zapytania do polskiego US,  Bo jak u nas niema wpływy to oni to muszą uregulować . Osobiści od około 2 lat netto nie kupiłem , Vaty dostałem z powrotem ale po czasie . Wszyscy szukają kasy , UE .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
16 godzin temu, konrad_b napisał:

[...] można sprawdzić na kogo byli auto - jeśli firma to VAT, jeśli osoba prywatna to nie

Konradzie, czy dobrze rozumiem, że w wariancie: sprzedający (osoba prywatna) / kupujący (obojętne, czy firma, czy osoba prywatna), VAT-u nie ma?  Czy przy tym ma jakieś znaczenie jakie były dokumenty zakupu między sprzedającym, a handlarzem (umowa kupna/sprzedaży lub ewentualnie jakaś faktura)?  Dodam, że auto prawdopodobnie z Holandii.

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
junior

W tym wariancie VAT-u nie ma o ile samochód jest starszy niż 6 miesięcy i przebieg większy niż 6000km. Zasadniczo osoby prywatne (bez DG), poza pewnymi wyjątkami niedotyczącymi akurat sprzedaży aut, rachunków/faktur wystawiać nie mogą. Także jeżeli sprzedający jest osobą prywatną to powinna być umowa kupna-sprzedaży.

Share this post


Link to post
Share on other sites
konrad_b
9 godzin temu, Kristofer napisał:

Konradzie, czy dobrze rozumiem, że w wariancie: sprzedający (osoba prywatna) / kupujący (obojętne, czy firma, czy osoba prywatna), VAT-u nie ma?  Czy przy tym ma jakieś znaczenie jakie były dokumenty zakupu między sprzedającym, a handlarzem (umowa kupna/sprzedaży lub ewentualnie jakaś faktura)?  Dodam, że auto prawdopodobnie z Holandii.

nie jestem specjalistą od prawa skarbowego, kupowałem kilka lat temu auto na VAT marża i też miałem sporo obaw

i trochę badałem temat, łącznie z tym że dzwoniłem do US i tam pytałem

na logikę, jeśli w NL ktoś kupił auto z VATem to już ten VAT został zapłacony w UE, więc sprzedaje bez VAT i handlarz dalej też nie ma obowiązku płacić VAT

co ciekawe mnie US powiedział że jeśli VAT nie został opłacony a ja kupuje na VAT marża to nie mam się czym przejmować 

w każdym razie moje auto kupione było od prywatnego właściciela, auto prawie 10letnie, więc obawa że o VAT się upomni US była niewielka 

Share this post


Link to post
Share on other sites
junior
23 minuty temu, konrad_b napisał:

na logikę, jeśli w NL ktoś kupił auto z VATem to już ten VAT został zapłacony w UE, więc sprzedaje bez VAT i handlarz dalej też nie ma obowiązku płacić VAT

 

No nie do końca tak jest - opodatkowanie VAT zależy głównie od tego od kogo handlarz to auto kupił w NL oraz na podstawie jakiego dokumentu. Może ta grafika trochę rozjaśni temat 261949.thumb.png.3262e91b9f55351636e66ff18ec614de.png

Dla uzupełnienia - jeżeli handlarz kupił auto w ramach WNT powinien wystawić fakturę z VAT, a jeżeli jako "zwykły zakup bez VAT" powinien wystawić fakturę VAT marża.

 

link do artykułu który temat opisuje https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-zakup-samochodu-za-granica-przez-czynnego-podatnika-vat-rozliczenie-podatkowe

 

Edited by junior (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Dziękuję wszystkim za wyjaśnienia :dzieki:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Koledzy, jeszcze kilka pytań. :dzieki:
Samochód starszy, na pewno ok. 6 - 9 lat i przebieg również większy, niż wskazane 6000  🙂
Teraz np. taka kwestia: samochód, którym cały czas jeździł Holender (osoba prywatna), potem w ewidencji widnieje kolejny właściciel - "firma" przez zaledwie 10 dni (przypuszczam, że komis), po czym auto zostaje sprowadzone przez handlarza do Polski.  Wygląda na to, że handlarz kupił auto od firmy. W Polsce, ewentualny zakup byłby wyłącznie na osobę prywatną.
Moje pytanie oczywiście cały czas dotyczy VAT-u, no i jak to wygląda w kontekście tego, co napisał Adam (post nr 3) oraz junior (post nr 9)?

 

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
junior

Według prawideł powinno wyglądać to tak, że handlarz holenderski kupił na umowę k-s, powinien sprzedać handlarzowi polskiemu na fakturę bez VAT (z adnotacją że jest opodatkowana tylko różnicą - coś jak u nas VAT marża), i tym samym on ją powinien sprzedać na fakturę VAT-marża ( niezależnie czy osobie prywatnej czy firmie).

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00

Niekoniecznie. W Polsce auto może być autem "firmowym" i może być sprzedane na pełną FVAT mimo, że w papierach będzie widniała osoba prywatna. Tak to u nas wygląda w DG. Może w Holandii być podobnie

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
junior
3 minuty temu, jacek00 napisał:

Niekoniecznie. W Polsce auto może być autem "firmowym" i może być sprzedane na pełną FVAT mimo, że w papierach będzie osoba prywatna. Tak to u nas wygląda w DG. Może w Holandii być podobnie

Skoro pierwszym właścicielem była osoba prywatna i potem tylko przez 10 dni firma to taka opcja jest raczej mało prawdopodobna - aczkolwiek możliwa.

edit: teraz dopiero zajarzyłem o czym piszesz - chodzi o sytuację osoby fizycznej prowadzącej DG. Tak oczywiście masz rację.

Edited by junior (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Dopytałem. Te 10 dni, to autoryzowany dealer tej marki. Zakup był na F VAT "marża". U nas "handlarz" też będzie wystawiał F VAT "marża". Rozumiem, że w takim przypadku nie powinno być obaw :hmm:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...