Jump to content
kojus

Inteligenty moduł ładowania akumulatora przyczepy kempingowej

Recommended Posts

Yaca1966
12 minut temu, tomekk napisał:

Witam

Yaca, ale tu nikt nie przerabia instalacji pod kątem tego modułu. Wpinasz moduł lub nie, ale i wtedy instalacja auta i przyczepy też będzie standardowa.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
 

Jeśli wepniesz moduł w samochodzie i podepniesz do pinu 9  tak jak to proponował Kristofer, to instalacja w samochodzie będzie przerobiona i wtedy instalacja auta nie będzie standardowa. Jeśli zastosujesz ten moduł w przyczepie to wszystko OK. To chciałem wykazać w moich poprzednich postach.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
5 godzin temu, Yaca1966 napisał:

To,  że producent sobie coś wymyślił to nie znaczy, że musi mieć to zastosowanie do zasilania przyczepy a może prawidłowo działać jeśli w tym samym pojeździe jest dodatkowy akumulator np w karetce, niektórych samochodach terenowych czy kamperach.

Ideą pinu 9 jest to aby zasilenie na nim było stale , a nie po włączeniu stacyjki. Należy przystosować przyczepę tak aby umiała korzystać z tych właściwości, a nie przerabiać instalacje w samochodzie. Tak jak wykazałem w poprzednim poście ,  po takiej przeróbce nie będzie działało prawidłowo oświetlenie w przyczepie która nie posiada akumulatora, a podłączenie takiej przyczepy do prawidłowej instalacji w samochodzie będzie powodowało przepływ prądu miedzy akumulatorami.

Pamiętanie o jakiś odłączaniach klem w przypadku potrzeby holowania pojazdem jest czysto teoretyczne. A ponadto ma to działać w sposób automatyczny.

Automatykę należy montować w przyczepie - nie w samochodzie.

Napisałeś poprzednio:
"Moduł powinien zostać zainstalowany w samej przyczepie , jego wejście do pinu 9 a wyjście do akumulatora. Zasada jego działania opiera się na tym , że akumulator nie będzie ładowany jeśli nie pracuje silnik gdyż nie wykryje on napięcia ładowania i nie załączy przekaźnika."

Gdyby zrobić tak, jak piszesz (moduł zainstalowany w przyczepie i podłączony pod pin 9 wtyczki, to w czasie jazdy, ten jeden pin złącza musiałby przenieść zarówno zasilanie samej lodówki, jak i dodatkowo prąd ładowania akumulatora, który może być czasem znacznie większy, niż ten potrzebny dla lodówki. Jak wiadomo z lektury tematów dotyczących podłączenia lodówek, już sama lodówka działa czasem problematycznie, a co dopiero, gdyby dołożyć jeszcze minimum kilkanaście, czy więcej A potrzebnych dla ładowania akumulatora ...  Co do potrzeby stałego plusa na pin 9 gniazda w przypadku posiadania akumulatora w przyczepie, to tak, jak Tomek napisał - nie jest potrzebny, ponieważ przyczepa ma wtedy zasilanie autonomiczne.

Generalnie rozumiem Twój przekaz z postów, które dotychczas napisałeś. Co więcej, mam w jednym miejscu pogląd zbieżny z Twoim, ale nie zmienia to faktu, że odbiegasz od tematu. Nie analizujemy hipotetycznych przypadków (karetek, wozów strażackich, kamperów itp. oraz tego, co będzie w przyszłości, gdy pojazdy zostaną sprzedane - może akurat ktoś trafi idealnie, bo będzie potrzebował tych samych możliwości.  ;)
Mamy konkretny moduł i konkretne pytanie. Jest też konkretny, podany przez producenta schemat podłączenia tego modułu do instalacji w samochodzie.
W samochodzie, ponieważ nawet zgodnie z opisem jest to "Rozszerzenie wiązki 13 pin firmy Quasar", a wspomnianą wiązkę haka montuje się oczywiście w aucie. Wynika to zresztą również z samego schematu, o czym pisałem. Jeśli ktoś chce zamontować taki moduł, to znaczy, że ma  właśnie taką potrzebę i nie ma sensu dywagować, co będzie, gdy samochód czy przyczepę kiedyś sprzeda. Nawiasem mówiąc, przy podłączeniu, które pokazuje producent, jedyną konsekwencją posiadania tego modułu w wiązce haka, może być brak stałego plusa na pin 9, gdy kluczyk stacyjki nie będzie w odpowiednim położeniu. Można to w bardzo prosty sposób skorygować, robiąc choćby odpowiedni bypass modułu.
Zupełnie inną sprawą jest sposób działania wspomnianego modułu oraz to, czy posiadany akumulator w przyczepie nadaje się do takiego bezpośredniego ładowania z samochodu i czy jego umieszczenie uwzględnia to wszystko. Jak jednak pisałem, tych spraw tu nie rozważamy - nie takie było pytanie założyciela tematu.
IMHO

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yaca1966
3 minuty temu, Kristofer napisał:

Napisałeś poprzednio:
"Moduł powinien zostać zainstalowany w samej przyczepie , jego wejście do pinu 9 a wyjście do akumulatora. Zasada jego działania opiera się na tym , że akumulator nie będzie ładowany jeśli nie pracuje silnik gdyż nie wykryje on napięcia ładowania i nie załączy przekaźnika."

Gdyby zrobić tak, jak piszesz (moduł zainstalowany w przyczepie i podłączony pod pin 9 wtyczki, to w czasie jazdy, ten jeden pin złącza musiałby przenieść zarówno zasilanie samej lodówki, jak i dodatkowo prąd ładowania akumulatora.... "Cięcie"

 

Lodówka zasilana jest z pinu  10 i 11 , nigdzie nie wspominałem o zasilaniu lodówki z pinu 9

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

No tak, już się pogubiłem w tym, co piszesz.

W dniu 24.01.2019 o 18:45, Yaca1966 napisał:

Zgadzam się całkowicie z przedmówcą regulator powinien być podłączony do PINU 9 i 13 , chyba, że w przyczepie nie ma lodówki wtedy może być pin 10 i 11.

Problem jest tylko taki, że nie nie wiemy, jak konkretnie zachowuje się moduł i co się dzieje po podaniu zasilania na jego wejście (przynajmniej ja tego nie wiem, a moje domysły nie mają znaczenia). Skoro tak, to moim zdaniem, powinien być podłączony tak, jak nakazuje to zrobić producent i to chciałem wykazać w swoich postach :skromny:

PS

 

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
tomekk
No tak, już się pogubiłem w tym, co piszesz.
 
Witam

Przyznam się, że i ja się zgubiłem. Krzysiek idziemy na jednego ...

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
32 minuty temu, Yaca1966 napisał:

Jeśli wepniesz moduł w samochodzie i podepniesz do pinu 9  tak jak to proponował Kristofer [...]

Nie wiem, ile razy mam to jeszcze napisać :pad:

Ja nic nie proponuję :nono:  Powtórzyłem jedynie (odzwierciedliłem) połączenia przewidziane przez producenta modułu. Tylko bardziej przejrzyście to narysowałem, a przynajmniej tak mi się wydaje, choć teraz to już sam nie wiem :niewiem:

9 minut temu, tomekk napisał:

Witam

Przyznam się, że i ja się zgubiłem. Krzysiek idziemy na jednego ... emoji41.png

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
 

O! Właśnie, to najlepszy pomysł w tym momencie. Temat się rozjechał, więc propozycja jest przednia - z wielką przyjemnością :ok:

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yaca1966

Podsumowując bo już nie będę wypowiadał się w tym temacie.

1.Zasilanie akumulatora w przyczepie podczas jazdy nie wymaga przerabiania instalacji w samochodzie. 

2. Należy zamontować tzw separator akumulatora w przyczepie podłączając  plus do pinu 9 i masę do pinu 13 gniazda, a wyjście z separatora do akumulatora w przyczepie.

3. Lodówka jest podłączona do pinu 10 i 11.

Separator działa na tej zasadzie,  że nie pozwala aby wypływał prąd z akumulatora przyczepy do samochodu , a jednocześnie ładuje akumulator w przyczepie dopiero wtedy  gdy uruchomi się silnik w samochodzie.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Ano właśnie! Nareszcie jakiś konkret i mimo, ze nam znany, to wciąż nie związany z głównym "problemem" wątku.
O stosowaniu separatorów, tudzież innych metodach poradzenia sobie z ładowaniem akumulatora w zależności od indywidualnych potrzeb i nie zawsze w zgodzie z ideą gniazda, są oczywiście tematy napisane już kilka lat temu.
Przypomnę: w tym temacie Kolega pytał tylko, jak podłączyć wspomniany moduł, a schemat pojawił się już w #2 poscie. Schemat producenta jest jedynie mało intuicyjny w wyglądzie i może mylić, dlatego narysowałem to samo, ale bardziej przejrzyście, jak mi się wydawało :]  i to tylko tyle.

10 minut temu, Yaca1966 napisał:

Podsumowując bo już nie będę wypowiadał się w tym temacie.

Dlaczego? Pisz dalej - podoba mi się. Piszesz z sensem, tylko zjechałeś z zagadnieniem trochę obok tego, co interesowało autora wątku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kojus

Czyli  w moim przypadku nie za bardzo jest sens montowania modułu.  W samochodzie mam fabryczna wiazke. Musiałbym ją zmodyfikować.  Lepiej chyba zastosować wyżej wspomniany separator w instalacji przyczepy.

Mógłby mo ktoś opisac jak to zrobić.  To ma być jakis przekaźnik?  Są gotowe rozwiązania,  czy trzeba samemu to składać? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

To zależy, czy w fabrycznej wiązce masz uwzględnione wyprowadzenia dla pin 9 i 10. Jeśli nie, to biorąc pod uwagę moduł, o który pytałeś w pierwszym poscie, nic nie trzeba przerabiać, a jedynie kilka przewodów "dołożyć". Co do "izolatorów", to oczywiście są gotowe urządzenia, ale kosztowne (diodowe, tranzystorowe). Te ostatnie zapewniają mniejsze straty napięcia. Alternatywnie można zastosować tzw. "przełączniki" akumulatorów. Nie ma na nich jakichkolwiek strat napięcia, a są też takie, których oprogramowanie umożliwia krótkotrwałe wspomaganie rozruchu prądem z akumulatora pomocniczego. Ta funkcja Ciebie nie zainteresuje, ale użytkowników kamperów już tak. W ogóle, to powinieneś zacząć od tego, jaki typ akumulatora masz w przyczepie oraz jak i gdzie jest zamontowany. Jeśli accu jest standardowy, to typowy proces ładowania alternatorem mu nie zaszkodzi, ale jeśli jest inny, to już niekoniecznie. Poszukaj odpowiednich tematów, ponieważ było to omawiane, a są też tańsze rozwiązania stosowane przez wiele osób i w praktyce okazują się całkiem wystarczające.

https://www.ebay.com/itm/Voltage-Sensitive-Relay-Smart-Battery-Isolator-12V-140A-Dual-Sense-Caravan-Solar/301360777164?epid=1972596040&hash=item462a8087cc:g:~N4AAOSw8gVYAe9Y:rk:1:pf:0
https://www.ebay.com/itm/Dual-Battery-Isolator-Relay-12V-200A-Vehicle-Automotive-Battery-Management-Kit/113357278769?hash=item1a649ece31:g:gU8AAOSwatBb49mN:rk:13:pf:0
https://www.ebay.com/itm/Voltage-Sensitive-Relay-Smart-VSR-Dual-Battery-Isolator-12V-140A-Caravan-RV-IP67/372378492840?hash=item56b37cdfa8:g:Os4AAOSwMapbVcWi:rk:7:pf:0

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
kojus

Mam wyprowadzony pin 9i 10. Aku to 

Zip 100 Ah aku do głębokiego rozładowania.  

Nie jest jeszce zamontowany. Na wiosne bede montował mover i aku w przyczepie. 

Wiązka, którą dołożyłem do fabrycznej

https://www.dobrehaki.pl/wiazka-haka-dedykowana-jeep-grand-cherokee-2005-2011r-gniazdo-13-pin-p-7166.html

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

W takim razie, skoro masz już podłączone piny 9 i 10, to zastosowanie modułu ICM-G13 wymagałoby jedynie podłączenia go pod "masę" i "plus po stacyjce" oraz odłączenia przewodu od pin 9, a podłączenia tam wyjścia z modułu - to wszystko. Oczywiście byłoby to podłączenie zgodne z instrukcją producenta modułu. Nie mam pojęcia, co to za akumulator :niewiem: Jeśli jest to accu z płynnym elektrolitem, to możesz ładować bezpośrednio "z alternatora", tylko akumulator powinien być umieszczony w obudowie przeznaczonej do tego celu.

Możesz też informacyjnie zerknąć na ten temat.

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Ten accu możesz ładować w opisany sposób, więc OK.

Po stronie przyczepy nie możesz robić połączeń, pisałem kilka razy, dlaczego ...
Jeszcze raz: wpinanie się z podłączeniami po stronie przyczepy, czyli do przewodów wtyczki, wymusza zamontowanie modułu "ICM" również w przyczepie.
Moduł pobiera "informację" potrzebną do aktywacji działania oraz zasilanie z szyny "15" instalacji samochodu. Jedynym miejscem w przyczepie, które tą informację i zasilanie zapewnia, jest przewód biegnący od pin 10 wtyczki. Jak wiadomo, pin ten głównie jest wykorzystywany do zasilania lodówki. Biorąc pod uwagę jej potrzeby prądowe oraz parametry samego złącza wtyk/gniazdo (rezystancja samego złącza, przewodów oraz ich długość, pomijając oczywiście jego różny stan w czasie wieloletniej eksploatacji), dołożenie w tym samym miejscu jeszcze minimum kilkunastu A potrzebnych czasem do ładowania akumulatora, byłoby bardzo nierozsądnym i zawodnym rozwiązaniem.. Tym bardziej, że złącze "9" pozostawałoby w tym przypadku niewykorzystane.
Moim zdaniem, właśnie z tego powodu producent przewidział montaż tego modułu jedynie w samochodzie, jako uzupełnienie wiązki haka.
Montując moduł w/g wskazań producenta do obecnej instalacji, którą masz w samochodzie:
* podłączasz czarny przewód do najbliższego punktu w którym jest solidna, pewna "masa"
* przewód czerwono czarny podłączasz poprzez bezpiecznik w odpowiednim punkcie instalacji, w którym pojawia się +12 V po przekręceniu kluczyka zapłonu
* przewód czerwony podłączasz do pin 9 gniazda, po uprzednim odłączeniu od niego przewodu podającego "stały plus"
To wszystko.

Gdybyś jednak mimo wszystko chciał założyć ten moduł po stronie przyczepy, ale tak, aby ładowanie akumulatora nie obciążało złącza przewidzianego dla lodówki (pin 10), to oczywiście jest to możliwe, jednak trzeba dokonać drobnej modyfikacji. Najprostsze będzie zastosowanie przekaźnika i podłączenie modułu tak, jak na poniższym rysunku:

 

1692747240_podmodICM_G13wprzycz.thumb.jpg.070a51000e28fa1cc5885a6876b2415b.jpg


Robiąc już taką modyfikację, być może ktoś chciałby zrezygnować z funkcji w/w modułu, aby łączyć akumulatory bez jego udziału.
Właśnie w takim przypadku można zastosować rozwiązanie, które proponował Kol. Yaca, czyli przekaźnik czasowy łączący obydwa akumulatory z np. kilkunastosekundowym opóźnieniem od chwili włączenia zapłonu. Takie rozwiązanie też będzie dobrze działać ze standardowym akumulatorem, choć może nie tak "finezyjnie", jak z modułem "ICM", skoro określono go mianem "inteligentny". Wybór i tak należy zawsze do do osoby zainteresowanej takim rozwiązaniem.
IMHO

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yaca1966
50 minut temu, Kristofer napisał:

Gdybyś jednak mimo wszystko chciał założyć ten moduł po stronie przyczepy, ale tak, aby ładowanie akumulatora nie obciążało złącza przewidzianego dla lodówki (pin 10), to oczywiście jest to możliwe, jednak trzeba dokonać drobnej modyfikacji. Najprostsze będzie zastosowanie przekaźnika i podłączenie modułu tak, jak na poniższym rysunku:

 

Prawie się z Tobą zgadzam :) Masa modułu ICM powinna być podłączona do PINu 13 gniazda,  tam gdzie masa akumulatora. W ten sposób lodówka będzie zasilana z pinu 10 i 11, a akumulator ładowany z pinu 13 i 9 :).  Przy obecnym połączeniu przez przewód na pinie 9 niepotrzebnie będzie płynął prąd do ładowania akumulatora i zasilania lodówki.

Byłbym nawet skłonny zaryzykować twierdzenie, że przekaźnik nie jest potrzebny i można środkowe wyjście ICM połączyć bezpośrednio z pinem 9 , ale to wymagałoby testów.

Z przekaźnikiem będzie OK

 

Edited by Yaca1966 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...