Skocz do zawartości

Zasilanie lodówki 12V z instalacji 13 PIN - powrót do oryginału


BUMERANG

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

zaczęło się od tego, że w kupionej przeze mnie przyczepie nie działało światło przeciwmgielne. Na pozór drobnostka. Okazało się jednak, że problem jest znacznie poważniejszy. 

Ktoś wykazał się radosną twórczością i przerobił ją tak, że w instalacji 13 PIN zasilanie na cepkę puścił jak w instalacji 7 PIN  ze światła przeciwmgielnego czyli z pinu 2. :excl:

Wróciłem do prawidłowej konfiguracji przewodów we wtyczce, przeciwmgielne jest :) Natomiast skopane jest jeszcze zasilanie po pinach 9 i 10.

Mianowicie niezależnie od tego jak podepnę zasilanie - czy do pinów 9/13 , 10/11 czy zamienię masy czyli 9/11 czy 10/13 zawsze jest zasilanie na we wnętrzu i działa lodówka na 12V.

Wychodzi na to, że wszystko jest spięte ze sobą do kupy :pad:

Potrzebuję informacji jak powinno być wykonane prawidłowo zasilanie lodówki na 12V przy instalacji 13 PIN-owej.

Wyczytałem, że masy muszą być od siebie odseparowane ale w schematach, które znalazłem jakoś tego nie widzę.

Czy lodówka na 12V ma działać zawsze - czyli przy podłączeniu do 220V, akumulatora wewnętrznego i z PIN-ów 10/11 czy tylko z pinów 10/11. A może jeszcze inaczej.

Może ktoś mi to wyjaśni "po prostacku" ? Może ktoś potrafi odręcznie schemat podłączenia lodówki namalować ? 

Byłbym wdzięczny. Nie będę musiał odkrywać na nowo Ameryki. Chciałem to zrobić jak ma być, a nie jak mi się wydaje :wacko:

Jeżeli takowy temat gdzieś już się pojawił proszę o wskazanie. Nie znalazłem :zarowka:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lodówka na 12v idzie tylko z pinów z 10 i 11

Z wtyczki kabel idzie najczęściej do skrzynki rozdzielczej pod łóżkiem i stąd się rozdziela. 10 i 11 na lodówkę, te piny co zasilają budkę na zasilanie a reszta na oświetlenie drogowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, jacekzoo napisał:

Lodówka na 12v idzie tylko z pinów z 10 i 11

Dzięki - to już jeden problem z głowy.

Jeszcze tylko nurtuje mnie sprawa tych przewodów masowych :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lodówka ma działać niezależnie na 230 V, na 12 V.  Zasilanie 12 V jest przewidziane na czas jazdy i pobierane jest z instalacji samochodu - najlepiej z akumulatora samochodu. Jest to zasilanie opisane we wtyczce czy gnieździe  13 pin jako zasilanie sterowane wyłącznikiem zapłonu - piny 10 + i 11 -. Te piny  a właściwie pin 10 winien być zasilany przez przekaźnik który odetnie Ci zasilanie lodówki gdy wyłączysz silnik. Pin 9 zasilany jest ciągle i wykorzystuje się go do oświetlenia wnętrza przyczepy i zasilania pompek na postoju. W załącznikach masz schemat gniazda 13 pin i schemat instalacji w samochodzie.

gniazda 7 i 13 pin.pdf

Lodówka zasilanie.pdf

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Edziu. To też się przyda. Tylko bardziej potrzebuję w tej chwili stricte to co jest wewnątrz przyczepy. Od pinów 10/11 do lodówki. Czy to po prostu bezpośrednie połączenie czy jakieś kombinacje. Przy 7 PIN-owej instalacji wszystko jest spięte do kupy bo inaczej nie da rady. Tutaj rozumiem, że instalacja 12V lodówki jest całkowicie odseparowana od reszty instalacji 12V.

Dobrze kombinuję :hmm:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, 10 i 11 jest tylko do lodówki. Dlatego nie jest to jakiś większy problem jak ktoś chce wymienić np na większy przekrój dla lepszego działania lodówki. Od tej skrzyneczki do lodówki a w drugą stronę od skrzyneczki do wtyczki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O widzisz to chciałem wiedzieć :ok:. U mnie w energobloku ( który zresztą nie jest oryginalny ) jest totalny bajzel. Szukałem jakiś szyn czy złączek do przepięcia przewodów lodówki ale nic nie ma więc się zamotałem. Teraz to i kwestia przewodów masowych mi się rozjaśniła :) 

23 minuty temu, jacekzoo napisał:

Dlatego nie jest to jakiś większy problem jak ktoś chce wymienić np na większy przekrój dla lepszego działania lodówki. Od tej skrzyneczki do lodówki a w drugą stronę od skrzyneczki do wtyczki

No, u mnie jest jeszcze po drodze czarodziejskie pudełeczko z zalanymi żywicą przewodami i gniazdami więc ewentualna wymiana to już gimnastyka 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kable z 10 i11 pinu poprowadź od wtyczki bezpośrednio do lodówki  - złącze z grzałką 12 v  znajdziesz za kratką za lodówką. Ja w swojej instalacji dałem takie przekroje jak na schemacie. Dopiero przy takich przewodach lodówka w czasie jazdy chłodzi bardzo dobrze.  Dodatkowo w swojej instalacji masę z pinu 11 podłączyłem (już w przyczepie) do masy przyczepy, również do świateł w przyczepie - światła przyczepy zdecydowanie lepiej świecą co w ciągu dnia nie jest to bez znaczenia.  Masą świateł wraca suma prądów wszystkich odbiorników, to ważne w instalacjach, a o tym zapominają prawie wszyscy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, ed napisał:

 Masą świateł wraca suma prądów wszystkich odbiorników, to ważne w instalacjach, a o tym zapominają prawie wszyscy.

Muszę sprawdzić, aczkolwiek wydaje mi się, że akurat tu już fabrycznie mam większy przekrój przewodu.

24 minuty temu, jacekzoo napisał:

To u mnie bezpośrednio ze skrzyneczki rozdzielczej do lodówki, i w hobby i w lmc. Przynjamniej nic nie znalazłem. Ale to i tak poza tematem

Poszukaj w drugą stronę między energoblokiem, a wtyczką . Lepiej, żeby nie było bo w razie awarii  trzeba by to pruć z żywicy ( tak po za tematem :P)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej masę (-) poprowadzić od akumulatora. Najczęściej masa do gniazda przy haku "brana" jest z karoserii samochodu. A jak praktyka pokazuje  bardzo często masa, masie nie jest równa i stąd występują kłopoty. Jak większy masz ten przekrój masy. Ja nie żałowałem na ten przewód mam - 6 mm2

12 godzin temu, BUMERANG napisał:

Poszukaj w drugą stronę między energoblokiem, a wtyczką . Lepiej, żeby nie było bo w razie awarii  trzeba by to pruć z żywicy ( tak po za tematem :P)

Czasami zamiast pruć z żywicy lepiej pociągnąć nowe przewody.:P

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, ed napisał:

Najlepiej masę (-) poprowadzić od akumulatora. Najczęściej masa do gniazda przy haku "brana" jest z karoserii samochodu. A jak praktyka pokazuje  bardzo często masa, masie nie jest równa i stąd występują kłopoty. Jak większy masz ten przekrój masy. Ja nie żałowałem na ten przewód mam - 6 mm2

To już jak w małej elektrowni :) Ja raczej zrobię na przekroju 4mm2. Do przeróbek samochodu dojdę chyba dopiero na wiosnę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli i tak kładziesz nowy to zrób jak @ed i daj 6mm. Na ,,oko,, ten kabel nie jest wiele grubszy od 4mm a ponoć robi robotę. Piszę ponoć bo nie doszedłem do wymiany bo sprzedałem budkę ale ludzie zauważają poprawę. A u mnie największy spadek był na odcinku od puszeczki do lodówki, gdybym hobbite dłużej potrzymał to bym wymienił właśnie na 6mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, BUMERANG napisał:

Tutaj rozumiem, że instalacja 12V lodówki jest całkowicie odseparowana od reszty instalacji 12V.

 

 

Bez podpięcia auta do przyczepy lodówka na12v też może dzialać.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, danielpoz napisał:

Bez podpięcia auta do przyczepy lodówka na12v też może dzialać.

 

 

 

Ale nie jest to oryginalne. Trzeba ją podłączyć albo pod aku albo pod energolbok żeby szło zamiast 230 (to akurat bez sensu ale można) 

a bumerang chce wrócić do oryginału

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.