Jump to content
mirmar

Instalacja elektryczna do niezależnego karawaningu

Recommended Posts

lbuster

Jak chcesz hebel na AKU to musisz zastosować drugi hebel na linii solar-regulator i w normalnej sytuacji pierw rozłączasz solar-regulator a potem AKU-regulator. 

W sytuacji naprawdę awaryjnej olać regulator - ważne, by buda się nie spaliła (razem z regulatorem) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
norton

Dzięki @lbuster, ale w takim razie musiał bym ten hebel na AKU zamontować tak aby nikt z załogantów go przypadkiem nie wyłączył i nie spalił regulatora bez potrzeby. Może hebel kluczykowy był by dobry w tej sytuacji a kluczyk odłożony zawsze w tym samym bezpiecznym miejscu na wszelki wypadek. Muszę to jeszcze przemyśleć. Na linii solar - regulator tak jak @chris_66 gdzieś pisał zastosuję chyba złączkę XT60.

Mam jeszcze jedną wątpliwość jeśli chodzi o zasilanie lodówki na 12V z auta. Myślałem nad podłączeniem się lodówką pod piny z gniazda auta 9 oraz 13 (zasilanie stałe) ale załączane przez przekaźnik aktywowany zasilaniem z pinów 11 oraz 10 (zasilanie po stacyjce). Ale wpadł mi w oko taki układzik, na forum też już kilkukrotnie wspominany  ZA40 . Jak by zamiast przekaźnika zastosować układ ZA40 który będzie podłączony bezpośrednio do zasilania stałego z auta (piny 9 oraz 13) i będzie puszczał zasilanie na lodówkę tylko wtedy gdy napięcie na aku auta będzie miało odpowiednią wartość np. powyżej 12V. W ten sposób:

- nie potrzebuję żadnych przekaźników aby automatycznie podawać z auta zasilanie na lodówkę

- rozwiązanie z przekaźnikiem nie zabezpiecza mnie w pełni przed rozładowaniem aku głównego przez lodówkę (np. zostawienie przez przypadek na dłuższą chwilę włączonej stacyjki) natomiast rozwiązanie z ZA40 daje mi pewność że AKU główny nigdy nie będzie rozładowany do końca.

- przy krótkich postojach z cepką nie muszę pędzić do lodówki i odpalać ją na gaz, jeśli będę miał dobrze naładowany aku główny w aucie.

Co myślicie o takim rozwiązaniu, ma to jakiś praktyczny sens?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
2 godziny temu, norton napisał:

Myślałem nad podłączeniem się lodówką pod piny z gniazda auta 9 oraz 13 (zasilanie stałe) ale załączane przez przekaźnik aktywowany zasilaniem z pinów 11 oraz 10 (zasilanie po stacyjce).

Moim zdaniem, niepotrzebnie wszystko sobie komplikujesz. Chcesz przekombinować coś, co jest proste i działa u większości osób. W ogóle nie rozumiem, dlaczego nie myślisz o normalnym podłączeniu lodówki od razu do pin 10/11 :hmm:  Przecież nie zostawia się samochodu z włączonym zapłonem na dłuższy czas. Jeśli nawet chciałbyś z jakiegoś powodu to zrobić, to dla sprawnego akumulatora, nawet godzinne obciążenie pracującą lodówką nie będzie dla niego czymś, znaczącym, co uniemożliwi rozruch silnika. Nawet, jeśli nie masz w gnieździe samochodu wyjścia sterowanego przekaźnikiem, to dołożenie samego przekaźnika wymaga jedynie kilkunastu minut pracy, a sam przekaźnik w żaden sposób nie wpływa na instalację samochodu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
3 godziny temu, norton napisał:

Ale wpadł mi w oko taki układzik, na forum też już kilkukrotnie wspominany  ZA40 . Jak by zamiast przekaźnika zastosować układ ZA40 który będzie podłączony bezpośrednio do zasilania stałego z auta (piny 9 oraz 13) i będzie puszczał zasilanie na lodówkę tylko wtedy gdy napięcie na aku auta będzie miało odpowiednią wartość np. powyżej 12V. W ten sposób:

- nie potrzebuję żadnych przekaźników aby automatycznie podawać z auta zasilanie na lodówkę

- rozwiązanie z przekaźnikiem nie zabezpiecza mnie w pełni przed rozładowaniem aku głównego przez lodówkę (np. zostawienie przez przypadek na dłuższą chwilę włączonej stacyjki) natomiast rozwiązanie z ZA40 daje mi pewność że AKU główny nigdy nie będzie rozładowany do końca.

- przy krótkich postojach z cepką nie muszę pędzić do lodówki i odpalać ją na gaz, jeśli będę miał dobrze naładowany aku główny w aucie.

Co myślicie o takim rozwiązaniu, ma to jakiś praktyczny sens?

Taki sposób, jak opisujesz - jest bez sensu. Niepotrzebny wydatek. IMHO

Podstawowa sprawa: układ cały czas pobiera prąd z akumulatora. Nawet jeśli lodówka byłaby wyłączona, to akumulator samochodu byłby obciążany. Prąd niby niewielki, ale jednak 0,5 A / dobę. Cały czas jeździsz i obciążasz/rozładowujesz akumulator samochodu przy każdym krótszym, czy dłuższym postoju - lodówka przecież cały czas pracuje. Może się zdarzać, że akumulator nie zdąży się naładować w czasie kolejnej jazdy i będzie często niedoładowany. Taka eksploatacja mocno obniży jego użyteczną pojemność i trwałość. Trzeba też pamiętać, że akumulator samochodu pracuje w inny sposób, niż akumulator przyczepy, który na ogół jest dostosowany do pracy cyklicznej, a często też do głębokich rozładowań. Accu samochodu, powinien być rozładowywany jedynie w chwili rozruchu, po czym natychmiast ładowany przez alternator. W efekcie tego, co zamierzasz, zamiast accu chronić, będziesz go niszczył. Jeśli już w jakimkolwiek celu ten układ stosować, to podłączony tak, aby był zasilany dopiero po włączeniu zapłonu, czyli byłby odłączony od accu samochodowego, gdy silnik nie pracuje.Tu jednak ponownie wracamy do potrzeby istnienia przekaźnika. Czy ma to sens? To samo osiągniesz stosując tradycyjny sposób zasilania lodówki, czyli zostawiając włączoną stacyjkę i wiedząc, że postój będzie "krótki".

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster

Mi się wydaje, że @norton chciałby zamknąć samochód na krótkim postoju i żeby lodówka działała.

Według mnie to nie ma sensu, lodówka tak szybko Ci się nie rozmrozi. Ja nie raz zostawiałem samochód na co najmniej pół godziny i nigdy nic mi się nie rozmroziło ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
norton
6 hours ago, Kristofer said:

Taki sposób, jak opisujesz - jest bez sensu. Niepotrzebny wydatek. IMHO

Podstawowa sprawa: układ cały czas pobiera prąd z akumulatora. Nawet jeśli lodówka byłaby wyłączona, to akumulator samochodu byłby obciążany. Prąd niby niewielki, ale jednak 0,5 A / dobę. Cały czas jeździsz i obciążasz/rozładowujesz akumulator samochodu przy każdym krótszym, czy dłuższym postoju - lodówka przecież cały czas pracuje. Może się zdarzać, że akumulator nie zdąży się naładować w czasie kolejnej jazdy i będzie często niedoładowany. Taka eksploatacja mocno obniży jego użyteczną pojemność i trwałość. Trzeba też pamiętać, że akumulator samochodu pracuje w inny sposób, niż akumulator przyczepy, który na ogół jest dostosowany do pracy cyklicznej, a często też do głębokich rozładowań. Accu samochodu, powinien być rozładowywany jedynie w chwili rozruchu, po czym natychmiast ładowany przez alternator. W efekcie tego, co zamierzasz, zamiast accu chronić, będziesz go niszczył. Jeśli już w jakimkolwiek celu ten układ stosować, to podłączony tak, aby był zasilany dopiero po włączeniu zapłonu, czyli byłby odłączony od accu samochodowego, gdy silnik nie pracuje.Tu jednak ponownie wracamy do potrzeby istnienia przekaźnika. Czy ma to sens? To samo osiągniesz stosując tradycyjny sposób zasilania lodówki, czyli zostawiając włączoną stacyjkę i wiedząc, że postój będzie "krótki".

 

8 minutes ago, lbuster said:

Mi się wydaje, że @norton chciałby zamknąć samochód na krótkim postoju i żeby lodówka działała.

Według mnie to nie ma sensu, lodówka tak szybko Ci się nie rozmrozi. Ja nie raz zostawiałem samochód na co najmniej pół godziny i nigdy nic mi się nie rozmroziło 

Dzięki Panowie za info, w takim razie zarzucam pomysł zastosowania tego modułu ZA40 tylko po to aby zasilać sobie lodówkę na krótkich postojach kosztem aku w aucie.

 

7 hours ago, Kristofer said:

Moim zdaniem, niepotrzebnie wszystko sobie komplikujesz. Chcesz przekombinować coś, co jest proste i działa u większości osób. W ogóle nie rozumiem, dlaczego nie myślisz o normalnym podłączeniu lodówki od razu do pin 10/11 :hmm:  Przecież nie zostawia się samochodu z włączonym zapłonem na dłuższy czas. Jeśli nawet chciałbyś z jakiegoś powodu to zrobić, to dla sprawnego akumulatora, nawet godzinne obciążenie pracującą lodówką nie będzie dla niego czymś, znaczącym, co uniemożliwi rozruch silnika. Nawet, jeśli nie masz w gnieździe samochodu wyjścia sterowanego przekaźnikiem, to dołożenie samego przekaźnika wymaga jedynie kilkunastu minut pracy, a sam przekaźnik w żaden sposób nie wpływa na instalację samochodu.

@Kristofer najchętniej to rozwiązanie bym zastosował, ale czy będzie ok przepuszczać taki prąd przez stacyjkę? W moim przypadku lodówka ma 120W na 12V, czyli z wyliczeń wychodzi że prąd jaki będzie pobierała to 10A. M.in z obawy przed puszczaniem takiego prądu podłapałem pomysł z przekaźnikami, ale jeśli to nie ma sensu to z przyjemnością zastosuję sobie wariant prostszy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
PolariS
16 minut temu, norton napisał:

podłapałem pomysł z przekaźnikami,

Poprowadź 1 przewód 16mm2 do tyłu do gniazda haka prosto z akumulatora auta (Przy akumulatorze daj bezpiecznik 20A) i cienki 1mm2 że stacyjki. Z tyłu auta rozdzielasz przekaźnikiem do pinu po stacyjce i z tego pinu zasilasz lodówkę. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ed

Proponuję zrobić tak:

Lodówka zasilanie.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
Posted (edited)
11 godzin temu, norton napisał:

 

@Kristofer najchętniej to rozwiązanie bym zastosował, ale czy będzie ok przepuszczać taki prąd przez stacyjkę? W moim przypadku lodówka ma 120W na 12V, czyli z wyliczeń wychodzi że prąd jaki będzie pobierała to 10A. M.in z obawy przed puszczaniem takiego prądu podłapałem pomysł z przekaźnikami, ale jeśli to nie ma sensu to z przyjemnością zastosuję sobie wariant prostszy.

Prąd dodatkowy, który w tym przypadku mógłby obciążać "stacyjkę", to zaledwie ok. 0,15 A (150 mA), czyli praktycznie pomijalny. Poza tym, określenie "po zapłonie/po wł. zapłonu" jest ogólne i nie określa szczegółowo miejsca podłączenia, a jedynie fakt, że napięcie w obwodzie pojawi się dopiero po włączeniu zapłonu. Przewód sterujący przekaźnikiem możesz podłączyć w zasadzie w dowolnym miejscu instalacji oznaczonym jako "15" lub "D+", niekoniecznie bezpośrednio pod "stacyjkę". Odpowiadając Ci poprzednio, miałem na myśli typowy sposób podłączenia:

Popularne podł dla lodówki.jpg

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...