Skocz do zawartości
mirmar

Instalacja elektryczna do niezależnego karawaningu

Rekomendowane odpowiedzi

mirmar

Oświetlenie LED. Pompka od wody seryjna jaka jest w przyczepie (Adria, 2000r). Ładowarki to typowe do gniazda samochodowego 12V (2,1 lub 2,4 A). TV i wzmacniacza jeszcze nie mam więc ich moc określiłem +/- na podstawie tego co widziałem na allegro.

Kolega @Ilbuster trochę otworzył mi oczy, że mam w przyczepie rozprowadzoną instalację 12V wiec bez sensu byłoby ciągnąć ją od nowa. Cała instalacja oczywiście zbiega się do zasilacza dlatego wyjście z regulatora chciałbym wpiąć w zasilacz gdzie jest już 12V by zasiliło wszystkie obwody, oświetlenie, pompka wody. Natomiast żeby całkowicie nie zamykać się na 230V powinienem do tego wykorzystać zasilacz i zastosować jakiś przekaźnik, który to będzie kontrolował.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
lbuster

@mirmar, poszukaj tematów o wymianie zasilacza lub o instalacji "od zera" i tam na pewno są opisywane polecane zasilacze. Zacznij choćby od tego, jest tam sporo linków do tematów z zasilaczami. Musisz pogrzebać, ja Ci nie pomogę w tym temacie bo sam nie wymieniałem zasilacza.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer
7 godzin temu, mirmar napisał:

Oświetlenie LED. Pompka od wody seryjna jaka jest w przyczepie (Adria, 2000r). Ładowarki to typowe do gniazda samochodowego 12V (2,1 lub 2,4 A). TV i wzmacniacza jeszcze nie mam więc ich moc określiłem +/- na podstawie tego co widziałem na allegro.

Kolega @Ilbuster trochę otworzył mi oczy, że mam w przyczepie rozprowadzoną instalację 12V wiec bez sensu byłoby ciągnąć ją od nowa. Cała instalacja oczywiście zbiega się do zasilacza dlatego wyjście z regulatora chciałbym wpiąć w zasilacz gdzie jest już 12V by zasiliło wszystkie obwody, oświetlenie, pompka wody. Natomiast żeby całkowicie nie zamykać się na 230V powinienem do tego wykorzystać zasilacz i zastosować jakiś przekaźnik, który to będzie kontrolował.

W takim razie, ten zasilacz nie nadaje się do tego wszystkiego, co planujesz. To najprostszy rodzaj zasilacza z możliwych i pamięta czasy, kiedy w przyczepach wystarczało kilka punktów świetlnych typu żarowego oraz pompka wody. Na wyjściach masz głównie napięcie zmienne 12 V oraz stałe 11 V, ale konstrukcja zasilacza nawet nie wykorzystuje pełnego mostka Graetza.
Opisywałem w kilku tematach na forum możliwości tego zasilacza oraz metody dostosowania go do wymagań osób, które chciały go wykorzystać.

Generalnie jednak uważam, że na dzień dzisiejszy, jeśli ma być w przyczepie zamontowana instalacja PV, autonomiczne zasilanie z akumulatora, oświetlenie ma być typu LED, a odbiorniki bardziej "nowoczesne" od zwykłej żarówki, to trzymanie takiego zasilacza w przyczepie, bądź jego przerabianie, mija się z celem.
Proponowałbym wymianę na jakiś bardziej dostosowany do karawaningu produkt i na miarę obecnych czasów.
Zerknij (przeczytaj w całości) przykładowe tematy, zarówno te, które już zostały tu podane przez Kolegów, jak i te, do których odnośniki zamieszczam.
Powinieneś znaleźć w nich odpowiedzi na pytania, które Ciebie dręczą.

https://forum.karawaning.pl/topic/17611-przetwornica-i-jej-funkcje-prośba-o-opinie/

https://forum.karawaning.pl/topic/16455-przeróbka-instalacji-sprite-euroland-380-ek/

https://forum.karawaning.pl/topic/20755-lifting-instalacji-12220v/?tab=comments#comment-452819

https://forum.karawaning.pl/topic/18055-ładowarka-waeco-iu-812/?hl=%2Bwaeco+%2B812

https://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przeróbka-12v-pod-akumulator/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
bluebird17
W dniu 28.10.2018 o 21:43, Kristofer napisał:

Witam!
Przy opisanych potrzebach i założeniu, że z akumulatora nie będziesz pobierał więcej, niż do ok. 6 Ah/24h, ma to sens.
Oczywiście w praktyce może się okazać, że z powodów oczywistych, będzie czasem konieczne ograniczenie poboru prądu lub na odwrót - będzie go "pod dostatkiem". Powinieneś zastosować do załączonego schematu jeszcze jakiś zasilacz 12 V i min. 4 - 6 A prądu wyjściowego. Chodzi o to, aby zasilacz nie pracował na granicy swoich możliwości, gdy będzie maksymalnie obciążony, czyli aby się nadmiernie nie nagrzewał, dzięki czemu unikniesz problemów z chłodzeniem. Najlepiej jakiś impulsowy i w dobrze izolowanej obudowie (!) - mimo, że wszystko będzie zamknięte w ogólnej obudowie izolacyjnej.
Przewód wyprowadzony z ogólnej obudowy, a zasilający całość z sieci ~230 V, powinien być zakończony standardową, ale hermetyczną wtyczką sieciową "CEE 7/7 - 230 V - 16 A - IP 44", która pasuje do gniazdek montowanych w Polsce. Na wyjazdy zagraniczne będziesz potrzebował ewentualnie przedłużacz (długość i przekrój przewodów dobierasz w zależności od potrzeb - zasilanie tylko tej "stacji zasilania" lub jeszcze czegoś, np. czajnik elektryczny, kuchenka itp.). Wszystkie konkrety znajdziesz w tym temacie:

http://forum.karawaning.pl/topic/12861-przylaczenie-przyczepy-do-sieci-230-v-gniazda-wtyki-przejsciowki-oznaczenia-wymagania/

Dodatkowo może być też potrzebna "przejściówka" z krótkim przewodem i zakończona z jednej strony wtyczką "230 V, CEE 17 (EN 60309) typu 2P+E - IP 44 - 16 A", natomiast z drugiej, gniazdem "CEE 7/5, 230 V, 16 A, IP 44, typ E". Przejściówka jest po to, aby móc się podłączyć do gniazd spotykanych na zagranicznych kempingach (opis i foto również w w/w temacie). Zamiast przejściówki z przewodem, możesz kupić tzw. "kompaktową", czyli wtyczka/gniazdo w jednej obudowie:

792130479_Przejc.jpg.aaaabdf93d03920f5ed4ef9d08d1da2e.jpg

Przykładowe oferty:
https://allegro.pl/kategoria/do-przyczep-i-naczep-kempingowe-18564?string=przejściówka gniazdo&order=m&bmatch=baseline-cl-pn-aut-1-2-1017

Rysunek, który prezentujesz jest poprawny, ale wymaga uzupełnienia o pewne elementy, aby wszystko odbywało się dla opisanych założeń automatycznie (zasilacz, przekaźnik, bezpieczniki itp.) Np.:

541426970_wersja1.thumb.jpg.c99347eed5138065833339f4c4efe1ea.jpg

 

PS
Przy okazji przypomnę temat związany z akumulatorami, które umieszcza się w przestrzeni mieszkalnej, ponieważ w tym wątku taki aspekt się pojawia:

http://forum.karawaning.pl/topic/9862-akumulator-w-przyczepie-a-nasze-bezpieczenstwo/page__view__findpost__p__233321

 

 

Dziękuję za pomoc. Jak najbardziej zastosuje się do zaleceń ze schematu, dam dodatkowo tzw. hebel na akumulator dla bezpieczeństwa

Proszę jeszcze o informacje dotyczące rysunku na żółto to jest jakiś przełącznik zasilania między siecią a solarem?

Jeszcze raz dziękuję

image.png.145865e2c079f8500ec5d8b5a70eeb02.pngimage.png.bc23e750a1580fd63a2e8e6bedd9cc08.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
jacekzoo

To jest oznaczenie przekaźnika, jak załączy to napięcie idzie właśnie z niego, a jak rozłączy to z plusa który jest po prawej na tym rysunku

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
bluebird17

Jeszcze raz dziękuję za pomoc👍 

Jak tylko poskładam całe urządzenie podzielę się zdjęciami i relacja z działania.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer
13 godzin temu, bluebird17 napisał:

Proszę jeszcze o informacje dotyczące rysunku na żółto to jest jakiś przełącznik zasilania między siecią a solarem?

Co to jest "P1", masz napisane w polu ramki (górna część rysunku, który zamieściłem) ;)

Tak, jak Koledzy już napisali - przekaźnik. W tym przypadku może być standardowy przekaźnik samochodowy 12 V przełączny (z diodą lub bez).

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mirmar

Z tego co widzę w tych wątkach to ja niejeden mam tak "bogaty" zasilacz. Jak rozumiem to ten zasilacz miałby największe problemy z ledami. Natomiast 230V jest mi tylko potrzebne tylko do schłodzenia lodówki przed wyjazdem. Tak obecnie wykorzystuje 230V, czyli schładzam lodówkę przed wyjazdem . Nie przewiduje podłączania sie pod 230V w czasie podróżowania. Mógłbym w ogóle możliwość 230v trwale wyłączyć ale skoro już jest to niech by sobie została. Obecnie mam instalacje PV, z prowizorycznie rozprowadzonym oświetleniem LED i gniazdami 12V. Chciałbym się podłączyć pod rozdzielacz jaki jest w zasialczu by móc wykorzystać rozprowadozną juz instalacje oświetleniową i do niej podłączyć listwy ledowe. Oprócz oświetlenia chciałbym oczywiście jeszcze zasilać pompke wody. Nic więcej. Gniazda 12V zasilałbym tak jak teraz, czyli bezpośrednio z regulatora PV.

Oprócz tego chciałbym zmienić wtyczke z 7 na 13 pinową i też tylko w jednym celu. Tak jak 230V chciałbym zasilanie z samochodu wykorzystać do schładzania lodówki w czasie jazdy, kiedy nie mogę jej zasilać gazem. Czy te wolne piny, 5, 7, 12 dało by się wykorzystać?

20180929_161917.thumb.jpg.1bd23731af365808f7250310c9dfbeb5.jpg

 

Czy przy takich założeniach jest możliwość wykorzystania obecnego zasilacza i pdpięcia sie do niego z instlacja PV?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mirmar

Przypomnę swoje pytanie z poprzedniego postu, czy da sie ten zasilacz uratowac przy załozeniach jakie tam wypisałem. Odkręciłem płytkę. Układ z tyłu wygląda tak

20181112_133116.thumb.jpg.59c3d1243b5f7e8c54132b375a713a3a.jpg

Mam tam na wysokości pinów 12 i 13 taki przekaźnik

20181112_133136.thumb.jpg.eb37025d3c8d896681b4c5b00f474492.jpg

20181112_133740.thumb.jpg.a31ab8eded075da5c810e77a6ef7c798.jpg

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

Co najmniej dwa razy odpowiedź już padła ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
lbuster

@mirmar, Kristofer napisał Ci, że zasilacz jest "cienki" i że się nie nadaje do Takiej instalacji. Możesz mu zaufać, bo mało kto ma taką wiedzę i się wypowiada na tym forum. Zresztą wskazywał Ci linki, gdzie opisywał Twój zasilacz innym forumowiczom. Ja się na tym nie znam i nie chce mi się tej wiedzy przyswajać, bo nie mam takiego zapotrzebowania. Tak więc skoro nic tam nie znalazłeś dla siebie, to według mnie masz 2 opcje:

1. wymiana zasilacza i budowanie instalacji po bożemu z istniejących na forum schematów

2.  wywalenie zasilacza i wstawienie w jego miejsce dla instalacji 12V np. takiej skrzyneczki bezpieczników:

post-20089-0-72717600-1515358012_thumb.jpg

Wejścia skrzynki podłączasz pod regulator a wyjścia skrzynki podłączasz pod istniejące obwody urządzeń 12V z zasilacza. Oczywiście tracisz wtedy możliwość zasilania tych urządzeń z 230V. Lodówka i zasilanie z 230V jest niezależne. Także zasilanie lodówki z samochodu z 12V (13 pin) idzie bezpośrednio z pominięciem innych urządzeń. Tak więc i wilk syty i owca cała, jest to zgodne z Twoimi założeniami.

Jednak ja i tak bym szedł w stronę nowego zasilacza (sytuacje awaryjne, sprzedaż przyczepy), gdyż jest to nieduża część kosztów całej instalacji :hmm:

Jeżeli pójdziesz w nr. 2 to w przyszłości możesz tą skrzyneczkę zamienić na zasilacz (zostaw, opisz, zaizoluj i zabezpiecz pozostałe przewody podpięte pod zasilacz).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mirmar

Zamierzam iść drogą nr 2. Może kiedyś wymienię ten zasilacz ale obecnie nie chce się w tym babrać a i nie do końca ogarniam ten temat. Chciałem to zlecić jakiemuś elektrykowi, ale o dziwo jest z tym wielki problem. Elektrycy samochodowi nie chcą się za to brać a jeżeli już to ja musiałbym być mózgiem całej ich pracy bo nie bardzo kumają instalację w przyczepie. Z serwisem przyczep w okolicach Wawy też słabo. Najsensowniejszy znalazłem w Łodzi no ale to znów się robi cała operacja logistyczna, zawieść, zostawić, wrócić, pojechać odebrać, wrócić. Przynajmniej 2 dni z głowy, więc koniec końców powoli sam zmieniam ta instalacje pod swoje potrzeby. Dziś posprawdzałem obwody i większość wiem. Zwłaszcza to co mnie interesuje.

263936363_Schematobwodwelektrycznych.thumb.png.f47fdc2955172d523327961a56acdb45.png

Tak jak pisałem światła, pompek wody nie potrzebuje na 230V, więc wstawię skrzynkę z bezpiecznikami +/- taką jak pokazałeś i od niej podłacze się pod już istniejące obwody 3, 4, 6, 8, 9. Robota w miare prosta i szybka i będe miał temat ogarnięty. Jednocześnie nie zamykam się na awaryjne zasilanie z 230V bo wystarczy przepiąć obwód z powrotem do obecnej płytki i będzie działać.Nie wiem co to moga być za obwody 1, 2, 11, 13. Jeden z nich (zapewne 1 ub 2) to pewnie oświetlenie zewnętrzne przyczepy ale nie mogłem na szybko sprawdzić bo gniazdo żarówki jest przepalone więc nie świeci. A co z resztą??? Powłączałem w przyczepie wszystko co się dało ale nie wiem co to może być bo jak wyciągałem konektorki to nic nie gasło i tez nie było żądnej iskierki na styku.

Pozostanie jeszcze kwestia zasilnia lodówki na 12V z gniazda samochodu. Niebawem podłącze zasialnie z samochody do cepki ale nie wiem gdzie to dalej wpiąć.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
lbuster

Może nie badałeś dmuchawy lub oświetlenia lodówki czy spłuczki. Zewnętrzne oświetlenie na pewno też ma swój bezpiecznik. Tutaj masz listę moich odbiorników. Może coś namierzysz, bo ja np. nie sprawdziłem, gdzie jest oświetlenie lodówki.

Nr. 13 może nie być odbiornikiem, bo wydaje mi się, że wchodzi w przekaźnik i nie jest na tej listwie z bezpiecznikami.

Do lodówki zasilanie 12V z samochodu ciągniesz bezpośrednio z jak najmniejszą ilością łączeń. Według mnie przewód powinien być odpowiednio gruby, jednak po lekturze tego tematu, jestem głupi i nic Ci nie będę o średnicach podpowiadał. Pierw poszukałbym, czy nie masz jakiegoś wolnego kabla od lodówki w skrzynce, gdzie kończy się wiązka od gniazda przyczepy.

Ta skrzyneczka na 6 bezpieczników raczej Ci nie wystarczy, ja bym poszukał większej z zapasem, nawet 12 bezpieczników, bo już namierzyłeś 5 obwodów a co będzie dalej? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer
12 godzin temu, mirmar napisał:

Zamierzam iść drogą nr 2. Może kiedyś wymienię ten zasilacz ale obecnie nie chce się w tym babrać a i nie do końca ogarniam ten temat. Chciałem to zlecić jakiemuś elektrykowi, ale o dziwo jest z tym wielki problem. Elektrycy samochodowi nie chcą się za to brać a jeżeli już to ja musiałbym być mózgiem całej ich pracy bo nie bardzo kumają instalację w przyczepie. Z serwisem przyczep w okolicach Wawy też słabo. Najsensowniejszy znalazłem w Łodzi no ale to znów się robi cała operacja logistyczna, zawieść, zostawić, wrócić, pojechać odebrać, wrócić. Przynajmniej 2 dni z głowy, więc koniec końców powoli sam zmieniam ta instalacje pod swoje potrzeby. Dziś posprawdzałem obwody i większość wiem.

Jeśli do Łodzi masz daleko, to trzeba było pomyśleć o Lublinie ;)

Ibuster podał Ci dobre pomysły. Wybrałeś wersję nr 2. Dużo obwodów już zlokalizowałeś, więc niewiele Ci już zostało.

Moje przypuszczenia są następujące:
* Może się okazać, że Twoja przyczepa miała oryginalnie wtyczkę 13 pin, ale poprzedniemu właścicielowi pasowało zmienić ją na 7 pin, bo pewnie takie miał gniazdo w holowniku :hmm:

* jeśli byś to potwierdził, to przewód z nr 11 lub 13 powinien mieć swoje zakończenie we wtyczce (obecnie nie podłączony). Tym samym, przewód który pozostanie, będzie biegł do "+ 12 V" grzałki lodówki. Jeśli jednak wtyczka w oryginale była "7 pin", to przewód z "11" lub "13" będzie tym od " świateł przeciwmgłowych". Obstawiam, że niebieski z nr 13 zasilacza będzie tym "plusowym zasilającym" i powinien prowadzić do wtyku przyczepy (pin 10 dla wtyczki trzynasto-bolcowej).
Generalnie nr-y (zasilacz) "11" oaz "13" tego zasilacza, to wyłącznie wyprowadzenia bezpiecznika dla lodówki i innej roli nie pełnią. W tych typach zasilaczy bywało, że zasilanie innych odbiorników było również z "plusa" zasilającego lodówkę. Z reguły, z instalacji samochodu działały tylko dwa punkty oświetlenia (czasem tylko to nad kuchnią) i właśnie do tego służył tu zamontowany na płytce przekaźnik, gdy połączyło się przyczepę z samochodem.

* "1" i "2" powinny prowadzić do jakichś punktów świetlnych, których jeszcze nie zlokalizowałeś, np. zewnętrzne oświetlenie przedsionka itp. - musisz prześledzić drogę przewodów lub wyjmować dwa górne bezpieczniki (5 A) i sprawdzać, co nie działa. Jeśli rozbierzesz wtyczkę przyczepy i okaże się, że masz tam 12 - 13 szt. przewodów, to sprawa będzie wyjaśniona. W takim przypadku sprawdź, czy któryś z przewodów od  "1" lub "2" zasilacza nie kończy się również we wtyczce przyczepy.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×