Skocz do zawartości

Wytrzymałość dachu przyczepy


karawanuk

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

przymierzam się do zakupu przyczepki (4 osobowa, używana). Jako, że lubię być aktywny to chciałbym brać ze sobą małą żaglówkę (prawdopodobnie Laser 2000), ok 100 kg wagi, 4 metry długości. I teraz pytanie - czy mogę tyle wrzucić na dach przyczepki? Czy lepiej nie ryzykować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, mundek28 napisał:

lepiej tego nie robić ze względu na podniesienie środka ciężkości przyczepy i opory również.

Ale jak by postawił żagiel to byłoby lżej i szybciej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem na własne oczy, jak może uszkodzić dach i okna zwykła płaskodenna łódeczka na pagajach. Przyczepa to była Fendt 390 z drabinką w wersji Action. Uszkodzenie powstało wskutek zbyt dużego oporu czołowego i przesunięcia się ładunku na dachu przyczepy. Ciężar na dachu był rzędu 50-70 kg. Laser jest dość aerodynamiczny, lecz ciężki. Bezpieczniej byłoby wieźć łódkę na małej przyczepce łodziowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za odpowiedzi!

6 hours ago, jagodek said:

Widziałem na własne oczy, jak może uszkodzić dach i okna zwykła płaskodenna łódeczka na pagajach. Przyczepa to była Fendt 390 z drabinką w wersji Action. Uszkodzenie powstało wskutek zbyt dużego oporu czołowego i przesunięcia się ładunku na dachu przyczepy. Ciężar na dachu był rzędu 50-70 kg. Laser jest dość aerodynamiczny, lecz ciężki. Bezpieczniej byłoby wieźć łódkę na małej przyczepce łodziowej.

Dwie przyczepy to chyba za dużo ;) Pozostaje mi zwykły Laser (nie wersja 2000) na dachu auta,  albo jakiś katamaran, jeśli będę chciał pływać z rodziną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mowa tylko obciążeniach statycznych, czyli ciężarze, co najmniej jak słusznej tuszy osobnik na dachu, albo dwie dzierlatki, które jest za co złapać (przyjemniej wyobrazić sobie tę drugą opcję, więc dla uprzyjemnienia, można i tak). Jak na przyczepę - za dużo. Dach to przeważnie kantówki grub. 2,5-3 cm, co ok. pół metra, plus jeszcze sporo otworów (daszki itp.) i mocno pracująca w czasie jazdy konstrukcja. Wykończysz cepę nawet jeśli rozłożysz ciężar i tego nie połamiesz. Przyczepa dość raźnie sobie skacze na nierównościach, i tak samo będzie "skakało" obciążenie na dachu, czyli 140kg na każdym wertepie w górę i w dół, do zatrzymania/odbicia w drugą stronę, więc obciążenia dynamiczne będą krotnością masy statycznej. Do tego, te 140kg wagi dodatkowo obciąży konstrukcję (listwy narożnikowe, ściany - taki same patyki), oraz ścianę przednią/tylną oraz zabudowę meblową, które trzymają to w kupie i przekroju mniej więcej kwadratu. Inna kwestia to mocowania, które musiałyby przenosić sporawe obciążenia, i doprawdy nie widzę tego, żeby założyć jakieś solidne ucha do wiązania łódki do przyczepy, zwłaszcza tak, żeby nie dziurawić dachu na wylot i nie zakładać wzmocnień od środka. 

Nawet gdyby to przewozić w pozycji stępką do góry, najbardziej opływowej, jest to jeszcze oprócz masy potężny napór wiatru, więc obciążenia na mocowaniach spore.  

Krótko: parę wyjazdów i niestety, albo przyczepa wprost klęknie (podda się konstrukcja), albo zostanie tak wymęczona, że zacznie ciec, rozłazić się z zabudową od środka, wypychać okna, lub wyboczy ściany. O wożeniu na dachu cepy zapomnij. 

Dobierz łódkę tak, żeby wozić to na dachu samochodu, albo pod lasera 2000 kup dużego ale jak najniżeszego vana/busa, z obciążeniem dachu nie mniejszym niż ca. 150 kg, i na 4 belkach bazowych dałoby radę. 

(ale np. multivan czy caravella, w t4 mają też zdaje się limit 100 kg, więc łódka 100 kg plus 4 belki, maszt, bom, jeszcze jakiś szpej już to przekroczą - laserem 2000 na pewno, laser standard może by i dało radę, ok. 60 kg kadłub, poza tym bardziej "płaska" skorupa, ale i tak tego bym nie dał na dach cepy).

Opel Vivaro, bodajże 200, mersedes Vito 150 kg - przykładowo. 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wspomniany przeze mnie Fendt 390 miał strzaskane i wgniecione okno / okna dachowe do środka, oraz pogięty dach. Właściciele jak pomagaliśmy im zdjąć łódkę z dachu byli bardzo milczący? Najgorsze było to, że 2 miesiące wcześniej odebrali zamówioną przyczepę od dealera niemieckiego. Łódka leżała na poprzecznych alu belkach, które się wgniotły prawdopodobnie od ciężaru. Przyczepka miała z tyłu przystosowaną drabinkę składaną do wchodzenia na dach i mocowania do relingów przyczepy bagażu. Tyle zapamiętałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki. Tak jak pisałem, nie mam juz zamiaru nic kłaść na przyczepkę. Lasera (zwykłego, czyli 60kg kadłub) rozważę na dach samochodu - z przyczepą i tak nie będę jechał więcej niż 100 km/h, więc opory jeszcze będą znośne. Vana raczej nie kupię, obecnie mam Citroena C5, a w jakiejś przyszłości (jak już C5 się podda) zamierzam kupić Forda Mondeo, więc dach powinien wytrzymać. Choć teraz z drugiej strony, tak teraz myślę, że na wakacjach wstrzymam się z żeglowaniem ,albo ewentualnie zmontuje sobie jakiś katamaran albo żaglówkę metodą szycia i klejenia. Albo dmuchany kajak....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 8 miesięcy temu...

No właśnie napiszcie koledzy w temacie drabinek i bagażników dachowych na przyczepach. Chyba Adrie albo hobby mają często drabinki z tyłu i relingi na dachu. czy to jest tylko pic czy coś można na tym przewozić? Jaka jest nośność takiej drabinki?Ja waże 110 i miałbym obawy aby po takiej wchodzić.Jak to jest?

A jak jest w przypadku kamperów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, mundek28 napisał:

No właśnie napiszcie koledzy w temacie drabinek i bagażników dachowych na przyczepach. Chyba Adrie albo hobby mają często drabinki z tyłu i relingi na dachu. czy to jest tylko pic czy coś można na tym przewozić? Jaka jest nośność takiej drabinki?Ja waże 110 i miałbym obawy aby po takiej wchodzić.Jak to jest?

A jak jest w przypadku kamperów?

Mam hobby i zdrabinki często korzystam 100 kg wyczymuje bez problemu bagażnik też jest solidny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...
W dniu 1.07.2019 o 14:12, emus2 napisał:

Mam hobby i zdrabinki często korzystam 100 kg wyczymuje bez problemu bagażnik też jest solidny.

Też mam Hobby. Zamontowałem tam solar i teraz się zastanawiam czy nie wyrwie go razem z  relingami ?‍♂️ Z Twoich doświadczeń wynika, że spoko? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.