Jump to content
snoozer

Podłączenie akumulatora w nowym Knausie

Recommended Posts

snoozer

Ponieważ dealer zaszalał i za akumulator z opcją ładowania w przyczepie zawołał ponad tysiąc eur, postanowiłem że sam sobie to dołożę po zakupie przyczepy. Dzisiaj otworzyłem zasilacz i widok jest taki, że jest tam miejsce na podłączenie akumulatora (battery) ale podłączone chyba jest tam teraz zasilanie z samochodu bo po podłączeniu do auta wszystkie urządzenia na 12v chodzą.

Do co bardziej zorientowanych w prądzie mam następujące:

1. Tam gdzie jest napis "+batt" są pdłączone "+" i "-" z auta czy dwa plusy? Jeśli dwa plusy to gdzie jest minus?

2. Z tego przewodu, z którego idą 2 żyły do "+batt" wychodzą jeszcze dwa inne nigdzie nie podłączone. Co na nich może być i do czego można je wykorzystać.

 

Przyczepa to Knaus sport 500. Poniżej zdjęcia zasilacza.

Jak pomożecie mi rozgryźć ten zasilacz to plan jest taki:

1. Wpiąć akumulator, który będzie zasilał przyczepę, gdy nie jest podłączone 230V. Jak podłącze 230V to prąd nie powinien być pobierany z akumulatora (to chyba akurat ten zasilacz powinien sam przełączać?).

2. Do akumulatora chcę podłączyć też mover

3. Akumulator powinien być automatycznie ładowany po podłączeniu przyczepy pod 230V. Wiem że będę musiał kupić specjalną ładowarkę. Aku planuję żelowy ~120-130ah (będzie on służył również za źródło prądu dla silnika elektycznego pontonu)

 

Jak to wszystko podłączyć do tego zasilacza?

20180630_144018.jpg

20180630_144035.jpg

20180630_144102.jpg

20180630_144243.jpg

20180630_144414.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
GRAFKR
11 minut temu, snoozer napisał:

Ponieważ dealer zaszalał i za akumulator z opcją ładowania w przyczepie zawołał ponad tysiąc eur, postanowiłem że sam sobie to dołożę po zakupie przyczepy. Dzisiaj otworzyłem zasilacz i widok jest taki, że jest tam miejsce na podłączenie akumulatora (battery) ale podłączone chyba jest tam teraz zasilanie z samochodu bo po podłączeniu do auta wszystkie urządzenia na 12v chodzą.

Do co bardziej zorientowanych w prądzie mam następujące:

1. Tam gdzie jest napis "+batt" są pdłączone "+" i "-" z auta czy dwa plusy? Jeśli dwa plusy to gdzie jest minus?

2. Z tego przewodu, z którego idą 2 żyły do "+batt" wychodzą jeszcze dwa inne nigdzie nie podłączone. Co na nich może być i do czego można je wykorzystać.

 

Przyczepa to Knaus sport 500. Poniżej zdjęcia zasilacza.

Jak pomożecie mi rozgryźć ten zasilacz to plan jest taki:

1. Wpiąć akumulator, który będzie zasilał przyczepę, gdy nie jest podłączone 230V. Jak podłącze 230V to prąd nie powinien być pobierany z akumulatora (to chyba akurat ten zasilacz powinien sam przełączać?).

2. Do akumulatora chcę podłączyć też mover

3. Akumulator powinien być automatycznie ładowany po podłączeniu przyczepy pod 230V. Wiem że będę musiał kupić specjalną ładowarkę. Aku planuję żelowy ~120-130ah (będzie on służył również za źródło prądu dla silnika elektycznego pontonu)

 

Jak to wszystko podłączyć do tego zasilacza?

20180630_144018.jpg

20180630_144035.jpg

20180630_144102.jpg

20180630_144243.jpg

20180630_144414.jpg

Najlepiej miernik i sprawdzić.Na zdjęciach widać że pod spodem masz czarne kable to pewnie minusy.Na forum jest dużo schematów jak podłączyć.Pewnie będziesz musiał zrobić to na przekaźnikach najlepiej samochodowych.Jak w to samo miejsce wepniesz (batery)akumulator,żeby po wpięciu przewodu od samochodu rozłączał aku przyczepki.Ładowarkę podepnij bezpośrednio do klem aku przyczepki,a zasilanie ładowarki z któregoś gniazda 230 najbliżej jak ci pasuje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
snoozer

W "batt" są 4 piny. Domyślam się w takim razie, że 2 to "+" a 2 "-". Jak to się wogólę powinno zacowywać jakbym obok zasilania z samochodu wpiął pod "batt" jeszcze akumulator?

Share this post


Link to post
Share on other sites
GRAFKR
11 minut temu, snoozer napisał:

W "batt" są 4 piny. Domyślam się w takim razie, że 2 to "+" a 2 "-". Jak to się wogólę powinno zacowywać jakbym obok zasilania z samochodu wpiął pod "batt" jeszcze akumulator?

Prąd by był brany z mocniejszej baterii lub z obu jeśli podobne parametry.Ja mam tak że przez przeciwmgielne idzie mi prad na przyczepę.Jak nie masz miernika to kup,nawet najtańszy z np.Castoramy .Wierz mi przyda ci się.Tu nie chodzi o dokładność pomiaru,bo modułów el. nie budujesz,tylko po to że jak jest problem to wiesz czy jest prąd i gdzie + a gdzie jest -.Mierząc rezystancję sprawdzisz czy przewód np.nie ma przerwy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
2 godziny temu, snoozer napisał:

Ponieważ dealer zaszalał i za akumulator z opcją ładowania w przyczepie zawołał ponad tysiąc eur, postanowiłem że sam sobie to dołożę po zakupie przyczepy. Dzisiaj otworzyłem zasilacz i widok jest taki, że jest tam miejsce na podłączenie akumulatora (battery) ale podłączone chyba jest tam teraz zasilanie z samochodu bo po podłączeniu do auta wszystkie urządzenia na 12v chodzą.

Do co bardziej zorientowanych w prądzie mam następujące:

1. Tam gdzie jest napis "+batt" są pdłączone "+" i "-" z auta czy dwa plusy? Jeśli dwa plusy to gdzie jest minus?

2. Z tego przewodu, z którego idą 2 żyły do "+batt" wychodzą jeszcze dwa inne nigdzie nie podłączone. Co na nich może być i do czego można je wykorzystać.

Przyczepa to Knaus sport 500. Poniżej zdjęcia zasilacza.

Jak pomożecie mi rozgryźć ten zasilacz to plan jest taki:

1. Wpiąć akumulator, który będzie zasilał przyczepę, gdy nie jest podłączone 230V. Jak podłącze 230V to prąd nie powinien być pobierany z akumulatora (to chyba akurat ten zasilacz powinien sam przełączać?).

2. Do akumulatora chcę podłączyć też mover

3. Akumulator powinien być automatycznie ładowany po podłączeniu przyczepy pod 230V. Wiem że będę musiał kupić specjalną ładowarkę. Aku planuję żelowy ~120-130ah (będzie on służył również za źródło prądu dla silnika elektycznego pontonu)

Jak to wszystko podłączyć do tego zasilacza?

Witam!
Odpinasz przewody: biało czerwony oraz biało czarny. W miejsce biało czerwonego podpinasz plus akumulatora, a w miejsce biało czarnego - minus akumulatora.
Odłączone przewody osobno i bardzo dobrze izolujesz! Reszta na rysunku (tak z grubsza). Górna szyna zasilacza, to konektory "plusowe", dolna - "minusowe". Na rysunku jest trochę inny zasilacz, ale zasada podłączenia ta sama.
Ładowarka procesorowa, typ/model zależnie od wymagań dla czasu ładowania. Jeśli ma być podłączona do accu na stałe, to trzeba wziąć pod uwagę jej pobór prądu, gdy brak ~230V (powinna być taka, która go nie pobiera).

 

Zasilacz B.JPG

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
snoozer

Dzięki wielkie Kristofer!

- Wiesz co może iść w tych dwóch niepodłączonych przewodach (zielono-czarny i zielono-czerwony)? też "+/-" z samochodu? Jakie mogłoby to mieć zastosowanie?

- Możesz polecić jakiś akumulator i ładowarkę do niego?

- Czym rozdzielić przewody od akumulatora? Są jakieś klemy specjalne do tego czy zastosować jakiś rozdzielacz?

Edited by snoozer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Co do dodatkowych przewodów, to w tej sytuacji byłoby to wyłącznie zgadywanie i niekoniecznie trafne. Jeśli bardzo Cię one intrygują, to najpewniejszą metodą będzie prześledzenie ich drogi, czyli gdzie się kończą. W zależności od tego, co odkryjesz, wyjaśni się ich przeznaczenie, a jeśli takiego nie mają, to ich zastosowanie może być dowolne, jeśli widzisz taką potrzebę. Akumulatora z oczywistych powodów nie chcę polecać, ale myślę że gdy coś już wybierzesz, to można będzie ocenić, czy wybór dobrze rokuje. Planujesz 130 Ah i żelowy, więc jego ciężar będzie duży. Nie wiem, czy częste dźwiganie takiego kolosa do pontonu nie będzie zbyt uciążliwe. Też mam w przyczepie GEL 130 Ah i gdy przychodzi czas, aby go wyjąć przed zimą, to skóra mi cierpnie na samą myśl o tym (prawie 40 kg. :pad:). Ładowarka powinna być dostosowana do pojemności akumulatora (odpowiedni prąd ładowania i czas, w którym energia będzie musiała być uzupełniona). To zależy, jak bardzo akumulator będzie rozładowywany każdego dnia, czy może raz na kilka dni itd.

PS

Oczywiście są różnego rodzaju przyłącza, złącza, konektory, końcówki przewodów, czy oprawki bezpieczników. Dosyć szeroko było to omawiane chociażby w tym temacie:

http://forum.karawaning.pl/topic/16249-mover-czyli-napęd-do-przyczepy-uwagi-do-samodzielnego-montażu/

Niestety, nie pamiętam dokładnie konkretnych stron, więc musiałbyś temat przejrzeć.

 

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
snoozer

Jeśli chodzi o ciężar akumulatora to sprawa przemyślana - będzie wózek :) ponton też waży ponad 60kg więc bez tego się nie obejdzie.

Z ładowarek w oko wpadła mi WAECO IU 812

https://allegro.pl/automatyczna-ladowarka-waeco-perfectcharge-iu-812-i7021839956.html

Czy podany w jej parametrach maksymalny prąd ładowania 8A oznacza że akumulator o pojemności 130Ah naładuje w 16,25h (130ah/12v)? czy też proces ładowania jest bardziej skomplikowany i nie zawsze będzie to 8A przez cały czas ładowania? Chodzi mi o to żeby rozładowany akumulator o pojemności 130Ah naładował się w pełni w ciągu max 16h. Nie wiem czy to Waeco wystarczy czy szukać czegoś mocniejszego i niestety droższego.

Share this post


Link to post
Share on other sites
SP3OW

Panowie, co do ładowarek to polecam Doktor 50 linku nie zapodam bo pisze z telefonu. Nie powiem że tani jest bo nie jest, ale wiele razy uratował mnie w różnych sytuacjach. Sporo funkcji automatycznych jak i również manualnych ustawień. Może działać jako prostownik czy też zasilacz. Mały wygodny, jedyna wada to kiepskie zaciski oraz wyprowadzenie z samego urządzenia. Cieszę się z nim już któryś rok.

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

"Doktor 50", to bardzo dobra ładowarka, ale do chwili, kiedy się nie zepsuje - koszt ok. 1000 zł. Serwis w Polsce praktycznie żaden, a konstrukcja taka, że w wielu przypadkach trzeba by było pewnie szukać pomocy we Włoszech. Z tego, co pamiętam, to nawet instrukcji w jęz, polskim do niej nie dodają. Dopóki działa, to faktycznie jest dobra.

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
W dniu 1.07.2018 o 12:17, snoozer napisał:

Jeśli chodzi o ciężar akumulatora to sprawa przemyślana - będzie wózek :) ponton też waży ponad 60kg więc bez tego się nie obejdzie.

Z ładowarek w oko wpadła mi WAECO IU 812

https://allegro.pl/automatyczna-ladowarka-waeco-perfectcharge-iu-812-i7021839956.html

Czy podany w jej parametrach maksymalny prąd ładowania 8A oznacza że akumulator o pojemności 130Ah naładuje w 16,25h (130ah/12v)? czy też proces ładowania jest bardziej skomplikowany i nie zawsze będzie to 8A przez cały czas ładowania? Chodzi mi o to żeby rozładowany akumulator o pojemności 130Ah naładował się w pełni w ciągu max 16h. Nie wiem czy to Waeco wystarczy czy szukać czegoś mocniejszego i niestety droższego.

Waeco 812 jest całkiem niezła i pewnie dałaby sobie z tym akumulatorem radę, aczkolwiek gdybym miał wybierać, to zdecydowanie wybrałbym Waeco MCA1215, której przykład tu podano. Bardziej funkcjonalna, bardziej rozbudowana i z lepszymi parametrami, którymi lepiej pasuje do wspomnianego akumulatora. Proces ładowania jest trochę bardziej "skomplikowany". Takie liczenie czasu ładowania, jak podałeś, można zastosować do ładowarki standardowej, jednak przy ładowarkach procesorowych, czas ładowania jest inny (różny) i zależy od tzw. "krzywej ładowania, która może mieć wiele poziomów (etapów), stąd dla akumulatora o tak dużej pojemności, lepiej zastosować ładowarkę mogącą dać na wyjściu przynajmniej 15 A. Masz wtedy pewność, że akumulator naładuje się w optymalnym czasie w stosunku do swojej pojemności, a z kolei ładowarka nie będzie ciągle pracować na granicy swoich możliwości.

Teraz kwestia rozładowywania accu. Z Twoich słów wynika, że planujesz rozładowywać go w 100 % i ładować. Muszę Ci powiedzieć, że przy tego typu cyklach, Twój akumulator nie pożyje długo i to nawet wtedy, gdyby był znacznie wyższej klasy. Najlepiej planować rozładowywanie akumulatora (dobierać jego pojemność), aby był w każdym cyklu rozładowywany nie więcej, jak ok. 35 % (50 % max). Każde głębsze rozładowanie/cykl, drastycznie zmniejsza żywotność accu. Pisałem o tych zależnościach dosyć dokładnie w co najmniej kilku tematach.

http://forum.karawaning.pl/topic/7877-solar-monokrystaliczny-czy-polikrystaliczny/?p=483988

http://forum.karawaning.pl/topic/16981-prosze-o-prostą-podpowiedz-aku-w-cepce/?p=377075

http://forum.karawaning.pl/topic/24625-dethlleffs-autonomiczna-instalacja-na-12v/?do=findComment&comment=585427

http://forum.karawaning.pl/topic/17911-podłączenie-taśm-led/?p=395763

IMHO

PS

Inne tematy, które być może będą przydatne :hmm:

http://forum.karawaning.pl/topic/19648-akumulator-jaki-wybrać/?p=432663

http://forum.karawaning.pl/topic/22776-akumulatory-toyama-seria-npm-szybko-spada-napięcie/?p=498923

http://forum.karawaning.pl/topic/16249-mover-czyli-napęd-do-przyczepy-uwagi-do-samodzielnego-montażu/?p=566657

 

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
SP3OW
"Doktor 50", to bardzo dobra ładowarka, ale do chwili, kiedy się nie zepsuje - koszt ok. 1000 zł. Serwis w Polsce praktycznie żaden, a konstrukcja taka, że w wielu przypadkach trzeba by było pewnie szukać pomocy we Włoszech. Z tego, co pamiętam, to nawet instrukcji w jęz, polskim do niej nie dodają. Dopóki działa, to faktycznie jest dobra.
Instrukcja po Polsku jest lecz uboga - wystarczająca. Każdy elektronik da radę naprawić więc bez obaw.

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
snoozer
6 godzin temu, Kristofer napisał:

Waeco 812 jest całkiem niezła i pewnie dałaby sobie z tym akumulatorem radę, aczkolwiek gdybym miał wybierać, to zdecydowanie wybrałbym Waeco MCA1215, której przykład tu podano. Bardziej funkcjonalna, bardziej rozbudowana i z lepszymi parametrami, którymi lepiej pasuje do wspomnianego akumulatora. Proces ładowania jest trochę bardziej "skomplikowany". Takie liczenie czasu ładowania, jak podałeś, można zastosować do ładowarki standardowej, jednak przy ładowarkach procesorowych, czas ładowania jest inny (różny) i zależy od tzw. "krzywej ładowania, która może mieć wiele poziomów (etapów), stąd dla akumulatora o tak dużej pojemności, lepiej zastosować ładowarkę mogącą dać na wyjściu przynajmniej 15 A. Masz wtedy pewność, że akumulator naładuje się w optymalnym czasie w stosunku do swojej pojemności, a z kolei ładowarka nie będzie ciągle pracować na granicy swoich możliwości.

Teraz kwestia rozładowywania accu. Z Twoich słów wynika, że planujesz rozładowywać go w 100 % i ładować. Muszę Ci powiedzieć, że przy tego typu cyklach, Twój akumulator nie pożyje długo i to nawet wtedy, gdyby był znacznie wyższej klasy. Najlepiej planować rozładowywanie akumulatora (dobierać jego pojemność), aby był w każdym cyklu rozładowywany nie więcej, jak ok. 35 % (50 % max). Każde głębsze rozładowanie/cykl, drastycznie zmniejsza żywotność accu. Pisałem o tych zależnościach dosyć dokładnie w co najmniej kilku tematach.

 

Myślę, że będzie rozładowywany właśnie w ok 50% (podczas zasilania silnika w pontonie). Ile wg Twojej wiedzy i doświadczenia może trwać ładowanie podanego przeze mnie akumulatora 130Ah każdą z tych ładowarek (waeco 8A, dometic 15A), przy założeniu, że jest on rozładowany w 50%?

I jeszcze takie pytanie, bo chcę dodposazyć przyczepę w więcej wynalazków. Oprócz tego, że będę dokładał akumulator i ładowarkę i mover, chcę również wymienić zbiornik wody na większy a pod przyczepą zamontować zbiornik na wodę szarą, tak jak jest to rozwiązane w kamperach. Pomyślałem, że fajnie byłoby mieć jakiś panel informacyjny, który będzie mi wskazywał poziom naładowania akumulatora, poziom wody w zbiornikach, temperatury (wewnętrznej i zewnętrznej) i ewentualnie wartości generowane przez solara, który również prędzej czy później wsadzę. Planuję coś takiego:

https://www.votronic.de/index.php/en/products/level-measuring/combi-panels/663-vpc

https://www.votronic.allcamp.pl/multipanel-lcd-mars-p-196.html

Czy do tego panela trzeba stosować dedykowane ładowarki i regulatory solara takie jak np. te?: https://www.votronic.de/index.php/en/products2/battery-charger-series-vbcs-triple/standard-version

Czym się od siebie różnią te dwa modele VBCS i VAC?

 

Masz jakieś doświadczenie, z tymi panelami informacyjnymi? Co warto kupić? Może są jakieś inne marki/modele, które z jakichś powodów będą lepszym rozwiązaniem?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...