Skocz do zawartości

Podłączenie akumulatora w nowym Knausie


snoozer

Rekomendowane odpowiedzi

13 godzin temu, SP3OW napisał:

Instrukcja po Polsku jest lecz uboga - wystarczająca. Każdy elektronik da radę naprawić więc bez obaw.

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka
 

O, czyli się poprawili i coś dodają, to dobrze, jednak wiem, że dla wielu osób nawet bardzo dobrze napisana instrukcja, nie zawsze jest wystarczająco pomocna. No, ale nie marudzę, bo lepszy rydz, niż nic. Dwa lata temu sam się zastanawiałem nad zakupem tej ładowarki. Teoretycznie, prawie wszystko można naprawić, ale z zasłyszanych wówczas opinii pamiętam, że procesor, który wszystkim tam steruje, ma producenckie oprogramowanie i podobno zabezpieczone przed odczytem. W takich przypadkach wystarczy sytuacja, która spowoduje wystąpienie błędów oprogramowania, nawet bez większych fizycznych uszkodzeń, a ładowarki nie naprawi już "każdy" elektronik. Przy cenie 1000 zł. warto brać to pod uwagę. Jak pisałem, sama ładowarka jest bardzo dobra, więc jeśli masz ją już długo i nie masz z nią problemów, to świadczy to tylko na jej korzyść.

9 godzin temu, snoozer napisał:

Myślę, że będzie rozładowywany właśnie w ok 50% (podczas zasilania silnika w pontonie). Ile wg Twojej wiedzy i doświadczenia może trwać ładowanie podanego przeze mnie akumulatora 130Ah każdą z tych ładowarek (waeco 8A, dometic 15A), przy założeniu, że jest on rozładowany w 50%?

W praktyce czas ładowania może okazać się inny, ponieważ ładowarki opierają się na ciągłym monitorowaniu parametrów akumulatora i tego, co same do niego dostarczają, postępując zgodnie z zapisanym w pamięci programem "krzywej ładowania". Pamiętaj, że rozmawiamy teoretycznie. W przypadku wymienionych ładowarek jest to charakterystyka typu "IUOU", dlatego przypuszczam, że czas, o który pytasz (fabrycznie nowy akumulator) może wynosić dla ładowarki "812" ok. 15 h (max), natomiast dla "MCA 1215" ok. 11 h (max). Znaczące różnice czasów dla tych ładowarek są w pierwszej fazie cykli ładowania, ponieważ dla przyjętych przez nas założeń (opis niżej), tą fazę ładowania "MCA 1215" pokona dwa razy szybciej. Kolejne fazy dadzą podobny czas dla obydwu ładowarek, ponieważ zależy to wyłącznie od stanu akumulatora, a ten będzie w obu przypadkach ten sam.

Przyklad dla "812"
Ubytek energii 65 Ah + ok. 10 Ah z uwagi na sprawność = 75 Ah
Przypuszczam, że do ok. 80 % energii może zostać dostarczone w początkowej fazie ładowania, czyli dajmy na to 60 Ah (do tego momentu napięcie ciągle rośnie, aż osiągnie max dla danego accu i ew. ustawień ładowarki). W tym cyklu ładowarka będzie dostarczać 8 A, a więc 60/8=7,5 h
Pozostała energia, powiedzmy ok. 20 % będzie już "pompowana" do akumulatora w fazie "UO" przy pilnowaniu przez ładowarkę stałego poziomu napięcia (tzw.końcowe napięcie ładowania) - prąd ładowania wydatnie się zmniejszy, a czas trwania tej fazy jest mocno zależny od akumulatora (zdolność przyjmowania ładunku). Dla naszych rozważań załóżmy jednak jakąś "średnią", powiedzmy 2 A, czyli 15/2=7,5
Fazy "konserwacyjne" możemy tu pominąć, ponieważ w tym momencie akumulator będzie już gotowy do ponownego użytku.
7,5+7,5=15 h Przypominam, że to tylko wartości teoretyczne, przyjęte dla zobrazowania zagadnienia. Mogą i z pewnością będą się różnić w zależności od zastosowanego akumulatora, jego typu, stanu i jakości wykonania oraz stopnia rozładowania w chwili podłączenia go do ładowarki, a tego na ogół nigdy precyzyjnie nie potrafimy określić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, snoozer napisał:

I jeszcze takie pytanie, bo chcę dodposazyć przyczepę w więcej wynalazków. Oprócz tego, że będę dokładał akumulator i ładowarkę i mover, chcę również wymienić zbiornik wody na większy a pod przyczepą zamontować zbiornik na wodę szarą, tak jak jest to rozwiązane w kamperach. Pomyślałem, że fajnie byłoby mieć jakiś panel informacyjny, który będzie mi wskazywał poziom naładowania akumulatora, poziom wody w zbiornikach, temperatury (wewnętrznej i zewnętrznej) i ewentualnie wartości generowane przez solara, który również prędzej czy później wsadzę. Planuję coś takiego:

https://www.votronic.de/index.php/en/products/level-measuring/combi-panels/663-vpc

https://www.votronic.allcamp.pl/multipanel-lcd-mars-p-196.html

Czy do tego panela trzeba stosować dedykowane ładowarki i regulatory solara takie jak np. te?: https://www.votronic.de/index.php/en/products2/battery-charger-series-vbcs-triple/standard-version

Czym się od siebie różnią te dwa modele VBCS i VAC?

Masz jakieś doświadczenie, z tymi panelami informacyjnymi? Co warto kupić? Może są jakieś inne marki/modele, które z jakichś powodów będą lepszym rozwiązaniem?

Osobiście w życiu nie wrzuciłbym tak dużych pieniędzy za te sprzęty. Jak słusznie się domyślałeś, wymagają dedykowanego osprzętu, którego każdy element, to "majątek". Klasa tych urządzeń jest z pewnością dobra, ale cena, to już osobny temat. ;)
Jeśli planujesz montaż instalacji PV, to wystarczy kupić odpowiedni kontroler z wbudowanym lub zewnętrznym wyświetlaczem LCD i niemal w kosztach będziesz miał wszelkie informacje o akumulatorze i tym, co się dzieje w instalacji Twojej przyczepy. Temat wskaźnika wody był na forum omawiany w kilku wątkach, łącznie z różnymi rozwiązaniami - musiałbyś poszukać. Moim zdaniem, najlepiej w karawaningu sprawdzają się systemy jak najprostsze, a przy tym tanie. Jeśli się nie ma "aptekarskich" przyzwyczajeń i wody nie odmierza się w mililitrach, to w zupełności wystarcza wskazanie typu: "zbiornik pełny", "50%", "25%" oraz "pusty". Dla komfortu można dodać jeszcze wartość "75%", ale to już wszystko. Inne wskazania są w praktyce po prostu zbędne, podobnie, jak wskazanie zapełnienia zbiornika wody szarej. W większości przypadków, jeśli wskaźnik wody pitnej pokazuje "pusty", to wiadomo, że w tym momencie zbiornik "szarej" jest już pełny. No, chyba że ktoś zamontuje zbiornik wody użytkowej 40 l, a dla wody szarej 20 l, ale to byłoby bez sensu. Wskaźnikiem może być kilka kolorowych diod LED, które są doskonale czytelne i jedno spojrzenie pokazuje stan zbiornika. Generalnie w przyczepie każdy miliamper jest na wagę złota, więc wszystko, co instalujemy, choćby wszelkiego rodzaju wskaźniki, nie powinny pracować non stop, a jedynie w chwili, gdy tego potrzebujemy, stąd do wskaźnika stanu wody, dobrze jest zainstalować przycisk, który go uruchomi tylko w chwili potrzeby sprawdzenia stanu. Takie wskaźniki można zrobić tanim kosztem samemu lub skorzystać z gotowych rozwiązań, jednak wciąż znacznie tańszych, niż te, do których odnośniki zamieściłeś. Przykłady pierwsze z brzegu:
http://allegro.pl/wskaznik-poziomu-wody-pitnej-panel-czujnik-i7412083971.html
https://allegro.pl/wyswietlacz-wskaznik-poziomu-wody-comet-turismuspl-i7422717819.html#thumb/1

Dla zwolenników bardziej skrupulatnych pomiarów:
http://allegro.pl/wyswietlacz-poziomu-wody-votronic-i7297453280.html
http://allegro.pl/sonda-do-zbiornika-wody-tank-15-50-i6966704309.html

Wersja ekonomiczna, dla osób z własną inwencją (często stosowana przez forumowiczów):
https://allegro.pl/wskaznik-poziomu-wody-4-led-i7422158050.html

To wyłącznie moja opinia i tak tą wypowiedź potraktuj. Realizuj własne wizje, nawet jeśli są inne, ponieważ robisz wszystko w swojej przyczepie i Tobie, a nie innym ma to sprawiać radość.

IMHO

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer,ładowarka pomimo iż ja czasem coś zle znajstrowałem ;) to poradziła sobie za każdym razem.

Czasem kazałem jej robić coś nie zgodnie z instrukcją wg.producenta - poprostu jak coś musiałem zrobić to ona robiła :D Teraz to czeka na moje wezwanie do pracy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Kristofer napisał:

Jak słusznie się domyślałeś, wymagają dedykowanego osprzętu, którego każdy element, to "majątek". Klasa tych urządzeń jest z pewnością dobra, ale cena, to już osobny temat. ;)

Hmm... aż takiej tragedii z ceną nie ma. To nie są krotności tańszych rozwiązań - tym bardziej że w zestawie z panelem są czujniki temperatury i bocznik/smart shunt, więc zostaje tylko dokupienie sondy do zbiorników i kontrolera solara. Zaletą  tego rozwiązania byłoby, że  wszystko miałbym w jednym miejscu. Poza tym przyczepa jest nowa i na parę lat posłuży więc argument trochę wyższych kosztów w tych rozważaniach na razie odrzucam.

Znalazłem dwie marki tych urządzeń:

1. Votronic  https://www.votronic.de/index.php/en/products/level-measuring/combi-panels/663-vpc

2. Buttner Elektronic https://www.buettner-elektronik.de/produkte/anzeigen-und-ueberwachung/anzeigen/produkt/show/mt-info-panel-digital.html

Chyba to to samo... Ten drugi bardziej by mi pasował bo nie ma przycisku opisanego "Pompe". Pod który jak wynika ze schematu można i tak podłączyć jakieś inne urządzenie.

Ze schematu Votronic-a wygląda że rozwiązanie jest niezależne od samej ładowarki, która mogłaby być z tych tańszych.

 

Kristofer, prośba do Ciebie o rozszyfrowanie tego schematu w dolnej części:

Czym jest ten bocznik(Smart Shunt)? Jaką on pełni rolę i do czego jest potrzebny?

Czy można wykorzystać jakoś przycisk "12v on/off" w połączeniu z przełącznikiem głównym i ewentualnie zmieniając/rozbudowując ten schemat tak, żeby nim przełączać zasilanie pomiędzy aku z samochodu i przyczepy? Chodzi mi o taką sytuację gdzie podczas jazdy gdzie niem 230V, przy stanie "off" przełącznika chciałbym żeby prąd był brany z alternatora a jak włączę "on" to z akumulatora przyczepy. 

Czy ten Main Switch/Switch Unit to zwykły hebel? Bo wygląda na coś bardziej złożonego...

 

votronic_panel.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
  • 3 lata później...
W dniu 30.06.2018 o 23:52, Kristofer napisał:

Witam!
Odpinasz przewody: biało czerwony oraz biało czarny. W miejsce biało czerwonego podpinasz plus akumulatora, a w miejsce biało czarnego - minus akumulatora.
Odłączone przewody osobno i bardzo dobrze izolujesz! Reszta na rysunku (tak z grubsza). Górna szyna zasilacza, to konektory "plusowe", dolna - "minusowe

Witam, a co to są za przewody białoczerwony i biało czarny? Dlaczego trzeba je odpiąć?? Niemożna podłączyć akumulatora pod konektory obok też są do podłączenia akumulatora.?? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj!
Masz takie podłączenie, możesz je sprawdzić fizycznie, a się pytasz, czyli nie wiesz. Ktoś na odległość nie mając do tej instalacji dostępu, tym bardziej nie wie. Oczywiście z dużym prawdopodobieństwem są to przewody prowadzące do pin 13/9 wtyku Jaeger. Prawie pewne, ale wciąż przypuszczenie, a skoro tak, to chcąc podłączyć do zasilacza akumulator zamontowany w przyczepie, najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie te przewody odłączyć. Nie w każdej przyczepie z identycznym zasilaczem i tymi przewodami muszą być one podłączone/wykorzystane wszędzie w ten sam sposób. Choćby taka sytuacja, że kolejni właściciele robili własne modyfikacje instalacji.

Kto to wie ... :hmm:
Sytuacji i możliwości może być wiele, również gdyby to było "stałe zasilanie" z holownika, a nie wszystkie z nich można przewidzieć i nie wszystkie podłączenia byłyby korzystne, chociażby dlatego, że ne wiadomo jaki jest system ładowania accu w danym samochodzie, jaki rodzaj akumulatora posiada holownik, a jaki będzie w przyczepie, jak wykonano instalację łączącą przyczepę z samochodem itd., itp.
W świetle w/w i nie wdając się w niepotrzebne szczegóły, zalecałem jak na wstępie, ponieważ to gwarantuje brak problemów i osiągnięcie założonego celu.

https://forum.karawaning.pl/topic/26416-podłączenie-akumulatora-w-nowym-knausie/?do=findComment&comment=602164

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, Kristofer napisał:

Witaj!
Masz takie podłączenie, możesz je sprawdzić fizycznie, a się pytasz, czyli nie wiesz. Ktoś na odległość nie mając do tej instalacji dostępu, tym bardziej nie wie. Oczywiście z dużym prawdopodobieństwem są to przewody prowadzące do pin 13/9 wtyku Jaeger. Prawie pewne, ale wciąż przypuszczenie, a skoro tak, to chcąc podłączyć do zasilacza akumulator zamontowany w przyczepie, najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie te przewody odłączyć. Nie w każdej przyczepie z identycznym zasilaczem i tymi przewodami muszą być one podłączone/wykorzystane wszędzie w ten sam sposób. Choćby taka sytuacja, że kolejni właściciele robili własne modyfikacje instalacji.

Kto to wie ... :hmm:
Sytuacji i możliwości może być wiele, również gdyby to było "stałe zasilanie" z holownika, a nie wszystkie z nich można przewidzieć i nie wszystkie podłączenia byłyby korzystne, chociażby dlatego, że ne wiadomo jaki jest system ładowania accu w danym samochodzie, jaki rodzaj akumulatora posiada holownik, a jaki będzie w przyczepie, jak wykonano instalację łączącą przyczepę z samochodem itd., itp.
W świetle w/w i nie wdając się w niepotrzebne szczegóły, zalecałem jak na wstępie, ponieważ to gwarantuje brak problemów i osiągnięcie założonego celu.

https://forum.karawaning.pl/topic/26416-podłączenie-akumulatora-w-nowym-knausie/?do=findComment&comment=602164

 

Tak dokładnie, niewiem dlatego pytam??, instalacja jest orginal a więc zakładamy że są to przewody do pinu 13/9, System ładowania akumulatora w aucie to raczej alternator?a akumulator jest w aucie agm 70Ah natomiast w przyczepie to victron energy peak power pack 40 Ah który jest ładowany zasilaczem tylko z 220v, czy w tej sytuacji odłączenie tych przewodów jest konieczne czy jest możliwe jakieś inne rozwiązanie żebym mógł wybierać z którego akumulatora chce korzystać,?? 

Pozdrawiam 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.