Skocz do zawartości

Wtyczki 13 pin i 7 pin w jednej przyczepie ?


kkris64

Rekomendowane odpowiedzi

Drodzy forumowicze.

Czytałem posty o tym że w przyczepach są 2 wtyczki każda po 7 pin, ale moja przyczepa Tabbert Vivaldi posiada 2 wtyczki tylko że jedna 7 pin - światła zewnętrzne przyczepy, drugi kabel z 12 [ nie13 ]przewodami z których 6 było podłączonych do wtyczki 7 pin. Piszę było ponieważ nie nadawała się do podłączenia powtórnie , zardzewiała i nadpalona.

Jak myślicie o co chodzi z tymi pozostałymi przewodami ? Pytam bo nie wiem czy kupić wtyczkę na 13 pin i spróbować połączyć wszystkie przewody, czy 7 pin i zostawić tak jak było że sześć przewodów zasilających wnętrze przyczepy tylko.

W holowniku posiadam gniazdo na 13 pin + redukcja na 7 pin.

100_0634.JPG

Edytowane przez kkris64 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli założę 7 pin [ prościej dla mnie ] to jaki kolor do którego pinu podpiąć żeby działała lodówka i światło wewnątrz, nie wiem może pompa wody, nadmuch powietrza z piecyka ?, nie wiem jak powinno być poprawnie. Czy muszę wtedy drugie gniazdo montować w holowniku ?

Po co wcześniej było 6 przewodów podpięte do wtyczki ?

 

Edytowane przez kkris64 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@kkris64, a skąd mamy wiedzieć jaki kolor u Ciebie jest pod co podłączony. Jeśli nie chcesz skorzystać z podpowiedzi kolegi ed, to w pierwszej kolejności ustal przewód masowy, a dalej po kolei podając 12 v ustalisz, który przewód do czego służy. Pewnie przyda się Tobie miernik, albo zwykła żarówka 12v na kablach. Może się okazać, że jakieś urządzenie nie działa, a prąd do niego dochodzi. Owocnych poszukiwań par przewodów.   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, kkris64 napisał:

Drodzy forumowicze.

Czytałem posty o tym że w przyczepach są 2 wtyczki każda po 7 pin, ale moja przyczepa Tabbert Vivaldi posiada 2 wtyczki tylko że jedna 7 pin - światła zewnętrzne przyczepy, drugi kabel z 12 [ nie13 ]przewodami z których 6 było podłączonych do wtyczki 7 pin. Piszę było ponieważ nie nadawała się do podłączenia powtórnie , zardzewiała i nadpalona.

Jak myślicie o co chodzi z tymi pozostałymi przewodami ? Pytam bo nie wiem czy kupić wtyczkę na 13 pin i spróbować połączyć wszystkie przewody, czy 7 pin i zostawić tak jak było że sześć przewodów zasilających wnętrze przyczepy tylko.

W holowniku posiadam gniazdo na 13 pin + redukcja na 7 pin.

Witaj!
Słaba fotka, opisałbyś chociaż kolory ... ;)
Zdecydowanie zamontowałbym wtyk "Jaeger" 13 pin i pewnie tak pierwotnie było, tylko ktoś to po swojemu zrobił.
Kolory w takich instalacjach, to loteria, jednak bywa, że udaje się znaleźć sytuacje powtarzalne. Nawet w takim przypadku, należy zawsze zweryfikować rozważania teoretyczne z praktyką (miernik, żarówka i sprawdzanie).

Nie wiem, czy poprawnie zidentyfikowałem kolory przewodów w Twoim kablu.
Z dużym prawdopodobieństwem mogłoby to wyglądać następująco:

czerwony: światła hamowania - pin 6
niebieski: tylne światło przeciwmgłowe - pin 2
zielony: kierunkowskaz prawy - pin 4
żółty: kierunkowskaz lewy - pin 1
brązowy: światło pozycyjne prawe - pin 5
czarny: światło pozycyjne lewe oraz oświetlenie tablicy rej. - pin 7
biały: masa dla pin 1 do 8 -pin 3
szary: plus po włączeniu zapłonu - pin 10
biały/czarny: masa dla pin 10 - pin 11
brązowy/niebieski: stały plus - pin 9
biały/czerwony: masa dla pin 9 - pin 13
brązowy/zielony: być może światło cofania - pin 8

263856498_Wtyczka13pin.jpg.284321cc143e89886c795dea97fa594c.jpg

Oczywiście wszystko do weryfikacji, ale chyba powinno być Ci teraz łatwiej :hmm:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masę świateł zewnętrznych teoretycznie ustalisz po kolorze przewodu, chyba że ktoś go kiedyś sztukował. W mojej cepce była puszka pod siedzeniem na jej tyle   od świateł i kolory na wtyczce zgadzały się z tymi na lampie. Odkręć klosz i sprawdź kolor masy. Następnie do koloru masy przy wtyczce podajesz minus z akumulatora, a plusem szukasz świateł. Minus instalacji wewnętrznej na odbiornikach, zapewne masz w przyczepie miejsce z którego jest rozprowadzona instalacja np puszka z bezpiecznikami z którego prowadzone są przewody np do oświetlenia wewnętrznego, akumulatora jeśli jest w przyczepie i ma opcję ładowania z samochodowej instalacji. 

Źle ustalony minus świateł powoduje ich dziwne zachowanie, np żarzenie się świateł, albo tzw "dyskotekę" przy załączeniu kierunkowskazów - jak zwał tak zwał nie będą się zachowywać prawidłowo. 

Edytowane przez michael (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, kkris64 napisał:

Jest jakiś prosty sposób na znalezienie masowych przewodów ? 

Są różne sposoby. To, co opisuję można w zasadzie zrobić samym miernikiem (jeśli jest bardzo dokładny), ale trzeba mieć trochę wprawy i doświadczenia. Najpewniej jednak będzie, jeśli zrobisz to następująco: zaopatrz się w choćby najprostszy przyrząd pomiarowy i odcinek przewodu, o długości ok. 6 - 7 m (odizolowany na końcach). Wybierz na przyrządzie pomiar rezystancji i ustaw na najniższy możliwy zakres, włącz przyrząd.
Będziesz poszukiwał na wskazaniach przyrządu wartości najniższej, prawie bliskiej zeru. Prawie, ponieważ przewody pomiarowe i ten dodatkowy oraz ten z instalacji przyczepy wprowadzą już jakąś rezystancję (myślę, że łącznie ok. 1 - 1,2 Ohm)
Odkręć klosz jednej z tylnych lamp zewnętrznych - ten, gdzie jest żarówka kierunkowskazu i ją wyjmij. Do "blaszki" która przytrzymuje cokół żarówki, podepnij jeden koniec odcinka przygotowanego przewodu. Najlepiej byłoby to zrobić "krokodylkiem", ale jeśli nie masz, to wystarczy okręcić kilka cm zakończenia przewodu na tej blaszce lub konektorze do niej dołączonym, dbając o bardzo dobry, wzajemny kontakt. Drugi koniec przewodu (kilka cm) owiń dobrze na grocie dowolnej z dwóch końcówek pomiarowych. Pozostałą końcówką dotykaj dobrze do przewodów wtyku przyczepy - szukaj wartości rezystancji możliwie najniższej, a która praktycznie może być bliska właśnie ok. 1,2 Ohm. Gdy taki przewód znajdziesz, to będzie on przewodem "masowym" dla świateł zewnętrznych przyczepy.
Podobnie postępujesz, aby odszukać masę dla zasilania lodówki oraz "stałego plusa", z tą jednak różnicą, że odłączasz przewód od tylnej lampy kierunkowskazu i podłączasz go np. do konektora na wyjściu zasilacza wewnątrz przyczepy - wyraźnie oznaczonego, jako "minus". Ponownie szukasz wśród przewodów wtyczki takiego, dla którego przyrząd pokaże wartość najniższą. Zawsze sprawdzasz wszystkie przewody, ponieważ zdarza się, że masy mogą być gdzieś wewnątrz przyczepy zmostkowane. Z lodówką może być trochę "trudniej", chyba że się okaże, że właśnie masa lodówki i masa "stałego plusa" są u Ciebie połączone razem. W tym przypadku miałbyś już zidentyfikowane trzy "masy", więc sprawdzenie reszty byłoby proste. Gdyby jednak lodówka miała indywidualną masę, a do konektora "-" grzałki 12 V trudno było się dostać, to możesz podłączyć minus zasilania do dotychczas odszukanych "mas", natomiast przewodem plusowym zasilania, zakończonym bezpiecznikiem  15 A, sprawdzasz reakcję na dotykanie poszczególnych przewodów wtyczki. W ten sposób określisz przyporządkowanie każdego z nich poza dwoma, przy których nie będzie żadnej reakcji. Te dwa, to będzie grzałka lodówki. W identyfikacji polaryzacji mogą pomóc już kolory, ewentualnie spojrzenie na dalszy ciąg instalacji, chociaż akurat w tym przypadku, dla samego działania grzałki nie ma to znaczenia. Warto jednak właściwą polaryzację określić, ponieważ w wyłączniku lodówki w wersji ze wskazaniem przy pomocy LED, nie będzie ona świecić, gdy polaryzacja zasilania będzie odwrotna.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie za podpowiedzi.

Czy według was da się sprawdzić który od czego jest z tych 12 przewodów mając przy sobie akumulator tylko ? { i 230 v jeszcze }

Pytam, ponieważ auto mam w naprawie i za kilka dni mam odebrać od mechanika.

Próbowałem już np: czy działa pozycja podłączając brązowy do plusa i biały do minusa, ale nie działa metoda. Dlatego was pytam.

Edytowane przez kkris64 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdejmij klosz z którejś z lamp świateł zewnętrznych przyczepy, dołącz jeden koniec przewodu do obudowy cokołu (minus) jednej z żarówek.

Drugi koniec przewodu daj na minus akumulatora. Z plusa accu daj poprzez dowolny bezpiecznik (o jak najmniejszej wartości)  kawałek przewodu, a jego drugim końcem dotykaj przewody z wtyku przyczepy. Tam, gdzie bezpiecznik się spali, to będzie minus dla świateł zewnętrznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.