Skocz do zawartości

Urządzenia w instalacji kamperka


kmtaxi

Rekomendowane odpowiedzi

Może ktoś mi wyośli co to jest i do czego służy. Do urządzenia na pierwszym zdjęciu były podłączone klemy akumulatora pokładowego. Na drugim i trzecim jakieś płytki w obudowach aluminiowych bez oznaczeń. Jedna z wyjściem 4, a druga z 6-cio przewodowym. Po za tym w instalacji był Power Supply Type 1214 o wejściu 230V AC 50HZ 1,3A max i wyjściu 13,8V DC 12A, było też trochę przekaźników i zabezpieczeń ( 75A i 25A). Będę budował instalację ładowania akumulatora pokładowego AGM z solara i alternatora pojazdu. Co mogę do tego z załączników wykorzystać.

PICT0753.JPG

PICT0754.JPG

PICT0755.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I co dalej, firma? obciążenie? sterowanie?

Zrób zdjęcie z drugiej strony, tam jest sterowanie.

A stycznik jak stycznik, konstrukcja jakaś muzealna.

Poza tym masz niekompletną instalację, jakaś śrubka na kabelku od sterowania niepodlączona, brak drugiego grubego kabla, łatwiej było by rozgryźć temat śledząc instalację niż oglądając kawałki na zdjęciach

 

Wysłane z Tapatalka

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, wiem, że z drugiej strony jest sterowanie. Instalacja była kompletna, tylko wytargałem ją z mojego projektu (rocznik 1991), wersja japońska z kierownicą po prawej. Jest to nissan bus 4x4 i ta instalacja, była robiona na podzespołach nissana (przekaźniki z logo nissana), przez japońców. Najbardziej interesuje mnie zastosowanie tych dwóch sterowników bez oznaczeń. Może ktoś z elementów na płytce się domyśli, do czego mogą służyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysiu, bez schematu można tylko gdybać, a na koniec może się okazać, że i tak chodziło o coś zupełnie innego. Z takich elementów, jak na fotkach, można zrobić prawie "wszystko". Pierwsza fotka nie pokazuje chyba kompletu wyprowadzeń (widać dwa). Poza tymi o dużym przekroju, powinny być jeszcze dwa "mniejsze" lub chociaż jedno. Wtedy mogłoby to być coś w rodzaju "stycznika", jak w drugim poscie pisał Krzysztof. Na drugiej fotce jest przekaźnik z dwiema parami zestyków przełączających, wzmacniacz operacyjny, a w zasadzie dwa w jednej obudowie, dwa tranzystory, cztery diody, po kilka elementów RC i dwa potencjometry montażowe. Co to może być? Po tym, co piszesz, przychodzi mi na myśl, że mógłby to być np. układ badający obciążenie (prąd) jakiegoś mechanizmu wykonawczego (np. silnik - podpora) i wyłączający / przełączający działanie po wykryciu ustalonego obciążenia. Na trzeciej fotce masz podobne elementy, poza przekaźnikiem, a jeden z trzech tranzystorów jest większej mocy. Oczywiście inny jest też scalak - 4011BP. To cyfrowy układ logiczny - cztery dwu-wejściowe bramki NAND w jednej obudowie, produkcji Toshiby, mający możliwość pracy z wyższym nap. zasilania 3 - 18 V, co akurat w tym przypadku jest uzasadnione - instalacja z kampera (funkcjonalnie niemal odpowiednik dawnego polskiego 7400). To podstawowy układ logiczny, który w zależności od połączeń, ma mnóstwo różnych zastosowań - każda bramka żyje po swojemu i zależnie od stanu napięć wejściowych, otrzymuje się określony stan logiczny na wyjściu. Pytanie teraz, jak bramki są połączone, czy wykorzystano wszystkie i jak współpracują z pozostałymi elementami PCB. Jak pisałem, może to być "wszystko" - kontrola / sterowanie mechanizmu wykonawczego w zależności od obciążenia, napięcia lub funkcji: działa "coś", to wyłącza się "coś" lub działa do chwili "gdy", ew. włącza/wyłącza się, "gdy ..."  A może chodzi o coś zupełnie innego, np. odłączanie / podłączanie akumulatora lub odbiorników od / do "..." w zależności od "..." :hmm:
Wartość wszystkich elementów jest niewielka, a obecnie w większości zastosowań są nowsze rozwiązania, więc nie wiem, czy warto się nad tym skupiać, jeśli nie masz całości tego wyposażenia, nie wiesz, czy działa i do czego służyło. Być może brak tu najważniejszych elementów, czyli tych, które były tym wszystkim sterowane.
IMHO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Krzyśku za zainteresowanie. Instalację mam kompletną i tak jak wcześniej pisałem do tego co widać na zdjęciach jest kilka przekaźników i bezpieczników. Co do tego stycznika na pierwszym zdjęciu, to z drugiej strony jest jedno wyprowadzenie i także kabelek podłączony do masy obudowy, więc na pewno dotyczy sterowania. Podłączenie było do 230V (prostownik z ładowarką na 12V) i do instalacji ładowania samochodu z alternatora. Na pokładzie był drugi akumulator, który był już padnięty. Innych zewnętrznych zasilań nie było. Odbiornikami była pompka wody i oświetlenie wewnętrzne (fabryczne). Jest wewnętrzna fabryczna dmuchawa z nagrzewnicą, oraz klimatyzacja w części mieszkalnej też fabryczna ze sterowaniem panelowym, ale nie wiem, czy te elementy były jakoś sterowane, czy zasilane także przez tą wytarganą instalację. Masz rację, żeby sobie odpuścić te sterowniki, bo koszt prób i błędów w dostosowaniu do zamierzonego prze ze mnie projektu jest nie opłacalny. Pytanie zadałem z czystej ciekawości, bo już jest ze mnie taki typ, który nawet uszkodzony element musi rozłożyć na czynniki pierwsze, aby zrozumieć z czym to się je.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, kmtaxi napisał:

Pytanie zadałem z czystej ciekawości, bo już jest ze mnie taki typ, który nawet uszkodzony element musi rozłożyć na czynniki pierwsze, aby zrozumieć z czym to się je.

Doskonale to rozumiem - mam dokładnie tak samo :D Może przez ten układ była podłączana klima, o której wspominasz (jeśli ma ona wbudowany inwerter) lub był taki zamontowany do zasilania jej z akumulatora, a układ pilnował, aby accu się nadmiernie nie rozładował :hmm: Tak, czy inaczej, teraz już chyba nie warto tego dalej dociekać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Na tej aukcji jest taki przekaźnik, który występował u mnie. Niech mi ktoś dokładnie wyjaśni jak krowie na rowie, z czym, do czego i jak to działa.

https://pl.aliexpress.com/item/Samoch-d-Baterii-Prze-cznik-Bezprzewodowy-Pilot-Zdalnego-Sterowania-Od-czy-Przeka-nik-Zatrzaskowy-Elektromagnetyczne-Zaw/32879717818.html?shortkey=ieQN3uQr&addresstype=600

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parametry tego przekaźnika z aukcji są ciekawe:

Parametry:
Maksymalny Prąd: 1000A
Prąd znamionowy: 100A
Napięcie znamionowe: DC 12 v/24 v
Napięcie pracy: DC 5-15 v
Żywotność Użytkowania: 100,000 Razy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, kmtaxi napisał:

Niech mi ktoś dokładnie wyjaśni jak krowie na rowie, z czym, do czego i jak to działa.

Tak jak Krzysztof napisał. :ok:  To "okrągłe", to najprawdopodobniej selenoid załączający/wyłączający zestyki mające zdolność bardzo dużego obciążenia (podaną w opisie), czyli innymi słowy - "stycznik". Sam selenoid (cewka) potrzebuje do wzbudzenia też dosyć dużego prądu, choć już nie tak wielkiego, jak ten, który włącza, więc uruchamia ją pewnie przekaźnik umieszczony w prostokątnej obudowie zawierającej również odbiornik sygnałów z pilota. Do zestyków tego selenoidu (stycznika) można podłączyć dowolne urządzenia lub nawet rozrusznik, jak pokazano na na zdjęciach. Pilotem włączasz lub rozłączasz podłączony obwód w/g aktualnej potrzeby i to wszystko.
W Twojej wersji, którą wymontowałeś jest jeszcze dodatkowy element, którego przeznaczenia nie znamy, no i potrzebny jest jeszcze pilot. Generalnie możesz wykorzystać sam stycznik i wysterować go przekaźnikiem uruchamianym dowolnym odbiornikiem i pilotem. Co będziesz stycznikiem włączał/wyłączał, to zależy już od Twojej potrzeby i pomysł. Nadajnik może być nawet tego typu.

PS
Podłączenie jest banalne, ale jeśli miałbyś jakiś problem, to napisz, a rozrysuję. 

Zauważyliście, że same Krzyśki tu rozmawiają :)

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi o sam stycznik. Gdzie w instalacji zabudowy mogą go wykorzystać, mając dwa akumulatory, solar z kontrolerem, ładowarkę sieciową 20A i inwerter 1000W do 3000W 230V, a odbiorniki o poborze czasowym 300W na 230V i stałym 200 do 300W na 12V. Także w razie potrzeby doładowywanie z alternatora akumulatorów zabudowy.

Edytowane przez kmtaxi (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zobaczyłem to na aliex to skojarzyło mi sie to z elektronicznym, na pilot heblem (wyłącznikiem masy) zamiast takiego z pokrętłem.

8 godzin temu, Kristofer napisał:

Zauważyliście, że same Krzyśki tu rozmawiają :)

Już nie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, MARIOczy napisał:

Już nie :)

Fakt, nie da się zaprzeczyć, ale to dobrze, bo przecież temat jest dla wszystkich. :)

5 godzin temu, kmtaxi napisał:

Chodzi mi o sam stycznik. Gdzie w instalacji zabudowy mogą go wykorzystać, mając dwa akumulatory, solar z kontrolerem, ładowarkę sieciową 20A i inwerter 1000W do 3000W 230V, a odbiorniki o poborze czasowym 300W na 230V i stałym 200 do 300W na 12V. Także w razie potrzeby doładowywanie z alternatora akumulatorów zabudowy.

Możesz wykorzystać, gdzie tylko chcesz, jeśli koniecznie szukasz zastosowania.
Można np. zamontować, jako odłącznik główny wszystkich odbiorników zasilanych z accu zabudowy, choć uważam, że najlepszą funkcją jest jednak
odłączanie rozrusznika, aby ktoś nie zechciał w prosty sposób Twoim kamperem odjechać.
Trzeba sprawdzić, w jakiej pozycji są zestyki Twojego stycznika w stanie spoczynkowym (bez zasilania) - NC, czy NO.
Ma to znaczenie, ponieważ prąd pobierany przez cewkę jest pewnie znaczny, więc nie byłoby wskazane, aby zestyki miały pozycję NC - wyłączając odbiorniki, accu wciąż byłby obciążony poborem prądu przez sam stycznik. Mimo wszystko, dla głównego odłączania odbiorników, najlepiej sprawdza się standardowy "hebel" mechaniczny, ponieważ w żadnej pozycji nie pobiera prądu.
Należałoby się spodziewać, że zestyki Twojego stycznika mają pozycję NO (rozwarte, gdy stycznik nie jest zasilany). Jeśli by tak było, to przy odłączonym rozruszniku, stycznik nie obciążałby akumulatora. Miałoby to miejsce jedynie na chwilę przed rozruchem, czyli: po wejściu do kampera, siadasz za kierownicą i pilotem włączasz stycznik, który umożliwi zasilanie rozrusznika. Po uruchomieniu silnika, pilotem wyłączasz stycznik i odjeżdżasz. Procedurę powtarzasz przed każdym uruchomieniem silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.