Skocz do zawartości

AL-KO AKS 2004/3004 Wymiana okładzin stabilizatora: przednio-górnej i tylnej


BeeBee

Rekomendowane odpowiedzi

AL-KO AKS 2004/3004

 

Wymiana okładzin stabilizatora: przednio-górnej i tylnej.

 

Ponieważ jest sporo tematów na temat wymiany okładzin bocznych, a nie udało mi się znaleźć żadnego opisu wymiany okładzin przednio-górnej i tylnej, postanowiłem opisać jak ja to zrobiłem.

 

 

Do całej operacji potrzebne będą:

  • klucz torx - 30’ka
  • nóż/nożyk
  • śrubokręt
  • nowe okładziny. Okładziny dobieramy na podstawie numeru ETI (mój nr ETI to 8114266), który widoczny jest na przedniej części zaczepu. Więcej informacji tutaj.
  • Ja dodatkowo wymieniłem u siebie osłonę “Soft Dock”, która u mnie była bardzo brudna.

 

 

Części kupiłem w sklepie internetowym. Do zestawu dołączona jest instrukcja montażu.

 

image.png.16ec14ba6cc27dc62809fcf58c30cbf5.png

 

  image.png.b5f83067102f037862f06bfa29a41c26.png

 

 

Wymiana okładziny przydnio-górnej:

  1. Odkręcenie uchwytu stabilizatora. Uchwyt przykręcony jest za pomocą jednego wkrętu – torx T30. W sumie to nie wiem, czy konieczne było zdjęcie tego uchwytu, ale zrobiłem to zgodnie z instrukcją.
  2. Zdjęcie osłony “Soft Dock”. Ja użyłem śrubokrętu do podważenia osłony. Jest ona dosyć twarda, natomiast na tyle elastyczna, że da się ją spokojnie zsunąć.
  3. Po zdjęciu osłony należy odkręcić śrubę (ponownie kluczem Torx 30), która mocuję okładzinę przednio-górną.

 

image.png.5ea39ce969de97d5ec5da57fb726e018.png

Dla ułatwienia wymiany, przekręciłem zaczep w prawo, aby łatwiej było dostać się do zaczepu od spodu.

 

 

  1. Kolejny krok, to wyjęcie starej okładziny. Aby to zrobić należy wcisnąć od dołu wskaźnik zapięcia haka. Na instrukcji jest to zaznaczone, na tyle mało czytelnie, że trochę czasu zajęło mi, aby to zrobić. Po odpowiednim wciśnięciu wskaźnika, okładzina „wypada”. Jest to zielony element widoczny poniżej.

 

image.png.275815482dd158ee9d76c1b8edae68cb.png

 

 

 

image.png.9a4a6f8f8ac83b83a6afc17a0169f2cc.png

  1. Umieszczenie nowej okładziny przebiega odwrotnie, trzeba ją włożyć do mocowania, a potem za pomocą śrubokrętu docisnąć wskaźnik zapięcia haka i okładzina wskakuje na swoje miejsce. Należy to zrobić delikatnie, aby nie uszkodzić okładzin.

 

 

  1. Po osadzeniu nowej okładziny dokręcamy ją śrubą, która jest w komplecie. Poniżej na zdjęciu stare i nowe okładziny.

 

image.png.aaff004bd781f44d9d39895eab4450e0.png

 

 

Wymiana okładziny tylnej:

1.      1. Odkręcamy śrubę mocującą okładzinę (ponownie kluczem Torx 30). Bałem się, że będzie to trudne, natomiast klucz wszedł bez problemu i udało się to łatwo zrobić.

 

image.png.9368f0ae4c7105206c5a9d1e765288ce.png

 

 

2.      Większy problem był przy wyciąganiu okładziny. W końcu udało mi się to zrobić lekko podważając okładzinę od dołu, gdzie zrobione jest małe wycięcie. Widać to na nowej okładzinie.

 

 

image.png.c98452cb90c451015ea031004b430a1e.png

 

 

 

3. Nowa okładzina wymaga włożenia na swoje miejsce i ponowne dokręcenie śrubą. Całość składamy mocując osłonę zaczepu i stabilizatora.

 

 

image.png.27f0b2ffc5678154aafccba8aff7bf0d.png

 

 

 

 

 

 

Wymieniłem także okładziny boczne, bo także były już mocno zużyte (wystarczy je wypchać śrubokrętem). Montując nowe, wstawiłem podkładki, co okazało się niepotrzebne. Tzn. po nałożeniu na hak, musiałem bardzo mocno zapinać stabilizator. Wyjąłem więc podkładki i była znaczna poprawa. Poniżej stare okładziny boczne i podkładki.

 

image.png.c13ac684c684a3191d804091628c4166.png

 

 

 

 

Całość po złożeniu i wymianie osłony:

 

image.png.aaae77d38e502f442fe3b9ce598f433b.png

 

 

Dodam tylko, żeby pamiętać, aby podczas manewrowania na parkingu lub polu, zwolnić stabilizator – ułatwi nam to parkowanie.

 

image.png

image.png

Edytowane przez BeeBee (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 41
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Witam!
:bravo:    - przejrzyście napisane porady, z pewnością wielu osobom się przydadzą .
 

 

5 godzin temu, BeeBee napisał:

Wymieniłem także okładziny boczne, bo także były już mocno zużyte (wystarczy je wypchać śrubokrętem). Montując nowe, wstawiłem podkładki, co okazało się niepotrzebne. Tzn. po nałożeniu na hak, musiałem bardzo mocno zapinać stabilizator. Wyjąłem więc podkładki i była znaczna poprawa. Poniżej stare okładziny boczne i podkładki.

image.png.c13ac684c684a3191d804091628c4166.png

O zasadzie doboru i zakładania lub nie, wspomnianych podkładek, pisałem w tym poscie - przeoczyłeś:
http://forum.karawaning.pl/topic/25556-al-ko-aks-20043004-serwis/?do=findComment&comment=584034

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie, przeoczyłem. Teraz wszystko jasne. Nie mialem u siebie podkladek, więc dlatego, jak włożyłem, to prawie nie dałem rady zamknać stabilizatora. Dzięki za podpowiedź.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

A czy po rozebraniu zaczepu można posmarować te wszystkie wałeczki w środku zwykłym smarem łożyskowym? Po rozebraniu swojego zaczepu do przeglądu widzę, że poprzednio (nie wiem czy fabrycznie) było posmarowane czymś białym - podobnym do past stosowanych w elektronice.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też mam pytanie.

Po wymianie okładzin w lawecie zrobiłem gdzieś 8tys i zaczynam znowu mieć luz.

To się tak szybko wyciera ?

Po wymianie bardzo ciężko miałem zamknąć Aksa teraz chodzi lekko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Instrukcja AKSa mówi żeby na manewry go rozpinać. Coś mi nawet po głowie chodziło że kiedyś pisali również o cyklu miejskim.

Odnośnie smarowania i rozpinania odsyłam do instrukcji:

aks.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Tomii napisał:

Instrukcja AKSa mówi żeby na manewry go rozpinać. Coś mi nawet po głowie chodziło że kiedyś pisali również o cyklu miejskim.

Odnośnie smarowania i rozpinania odsyłam do instrukcji:

 

Dzięki za info. Pozdrawiam.

Edytowane przez gornik15 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Mam pytanko, kupiłem dzisiaj komplet okładzin przód tył i boczne. One są z plastiku? Bo podnpalcami takie wrażenie sprawiają jakby tak było. 

 

Jak w hobbitce wymieniałem w winyerhoffie to miała konsystencje klocka hamulcowego i ,,naklejona,, na blache którą się wkręcało. A tu zwykły plastik...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś jest u mnie nie tak, w hobby jak założyłem nowe okładziny to mogłem skakać po kuli i ani drgnęła, a tutaj mogę ręką kulą ruszać. Podkładki wyjąłem stare i dałem nowe, najgrubsze, dźwignia idzie z dużym oporem ale za bardzo te okładziny nie trzymają ? no chyba że to wina tego że są plastikowe i śliskie

 

A730419B-7A1D-4B06-A7DD-A2A23DA3CBF6.jpeg

5B2C5E49-2521-4A60-A7EE-3395543F4BAA.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.