Jump to content
Helskoanielsko

Oswietlenie do przedsionka

Recommended Posts

Adasiuuu

nie będę zniechęcał do zakupu oświetlenia, które dystrybuował @bammber, bo uważam że to fajne rozwiązanie jeśli ma wyglądać "a la" oryginalnie.

już tu kiedyś pisałem, że w moim przypadku świetnie sprawdzała się listwa kątowa do taśm led ze ściemniaczem, zamontowana zaraz pod markizą. Długość 2m, taśma do zastosowań zewnętrznych biała ciepła.

Kiedy zależało na oświetleniu większego kawałka przed przyczepą to moc max, a jak tylko na kameralne posiedzenie to odpowiednio mniej.
Uważam, że to dość tanie, proste i uniwersalne rozwiązanie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paweł7

Tak na szybko... dlaczego wraz ze wzrostem napięcia taśmy LED i tanie lampki LEDowe ulegają szybszej awarii.
Taśmy LED 12V mają w szeregu 3 x LED ( dlatego tniemy co trzy LEDy ) i opornik ograniczający prąd płynący przez nie.
Napięcie złącza diody LED białej wynosi od około 2,8V do bodajże 4V. Dla łatwości zobrazowania problemu przyjmijmy, że spadek napięcia na białej diodzie LED to 3V.
Załóżmy że mamy taśmę LED o mocy 10W/m i można ją ciąć co 5cm. Wynika z tego, że najkrótszy możliwy odcinek takiej taśmy ma moc 0,5W.
Żeby uzyskać moc 0,5W musimy dokonać paru obliczeń. Przyjmuję, że te 0,5W to moc wydzielana na diodach wraz z opornikiem.

12V  napięcie zasilania 3LED wraz z opornikiem ograniczającym prąd.
9V to spadek na 3 diodach połączonych szeregowo.
3V to spadek na rezystorze ograniczającym prąd płynący przez diody.

Moc to P = I x U

Po przekształceniu wzoru

Prąd  I = P / U      I = 0,5 / 12 =  0,042A  ( w zaokrągleniu )

Moc wydzielana na samych diodach LED to:

P = I x U = 0,042 x 9 = 0,38W ( w zaokrągleniu )

Obliczamy potrzebny nam rezystor ograniczający prąd płynący przez diody.

R = U / I = 3 / 0,042 = 71,5ohm


Wszystko przy założeniu zasilania takiej taśmy 12V.  Ale co się stanie jeśli taką taśmę zasilimy 13V i 14V.
Spadek napięcia na złączach LED połączonych szeregowo w naszym przypadku wynosi 9V i zależy od płynącego prądu i temperatury złącza, czyli po prostu diody.Dla diod LED współczynnik napięciowy jest ujemny, oznacza to że napięcie złącza maleje wraz ze wzrostem temperatury co w naszym przypadku potęguje problem.

=============================================================================

Zasilamy taśmę LED 13V.
Spadek na diodach wynosi 9V a na rezystorze ograniczającym prąd 4V.
Co się dzieje z prądem płynącym

I = U / R  =  4 / 71,5 = 0,056A ( w zaokrągleniu )

Jak wygląda moc wydzielana w naszej taśmie

P = I x U = 0,056 x 13 = 0,73W ( w zaokrągleniu )  to moc na taśmie, a co z samymi diodami...

P = I x U = 0,056 x 9 = 0,5W ( w zaokrągleniu )

=============================================================================
Zasilamy taśmę LED 14V.

Spadek na diodach wynosi 9V a na rezystorze ograniczającym prąd 5V.

I = U / R = 5 / 71,5 = 0,07 ( w zaokrągleniu ) 

Jak wygląda moc wydzielana w naszej taśmie

P = I x U = 0,07 x 14 = 0,98W to moc na taśmie, a co z samymi diodami...

P= I x U = 0,07 x 9 = 0,63W

=============================================================================

Jak wynika z obliczeń wzrost mocy nie jest wprost proporcjonalny do wzrostu napięcia.
Załóżmy wzrost napięcia o 10%.

Zasilamy taśmę LED 13,2V.

Spadek na diodach wynosi 9V a na rezystorze ograniczającym prąd 4,2V.

I = U / R = 4,2 / 71,5 = 0,059 ( w zaokrągleniu )

Jak wygląda moc wydzielana w naszej taśmie

P = I x U = 0,059 x 13,2 =  0,78W ( w zaokrągleniu ) to moc na taśmie, a co z samymi diodami...

P = I x U = 0,059 x 9 = 0,53W

Wynika z tego że wzrost napięcia o 10% powoduje wzrost mocy o 56% na całej taśmie i prawie 40% na samych diodach LED.

 

Reasumując, moc wydzielana na taśmie z naszego przykładu o długości 1m przy różnych przedstawionych tu w obliczeniach napięciach zasilania.

12V    =  10W          odpowiednio na samych LEDach   -   7,6W

13V    =  14,6W       odpowiednio na samych LEDach   -   10W

13,2V = 15,6W        odpowiednio na samych LEDach   -   10,6W

14V    = 19,6W        odpowiednio na samych LEDach   -   12,6W



Wszystkie te obliczenia są czysto teoretyczne i dotyczą tylko rozwiązań na opornikach dla ograniczenia prądu płynącego przez diody.
Tam gdzie zastosowano drivery ograniczające prąd te obliczenia nie mają zastosowania.
 

Na trwałość LED niebagatelne znaczenie ma temperatura i o tym trzeba pamiętać wkładając mocne COBy do opraw gdzie wcześniej były żarówki bądź świetlówki.
Jeszcze jedna chyba istotna rzecz, u mnie gdy jestem podpięty pod "słupek" elektroblok utrzymuje napięcie około 14,4V na akumulatorze a co za tym idzie w całej instalacji 12V.
Jeśli jesteśmy na polu kempingowym podpięci do słupka to prawdopodobnie nie mamy 12V czy też te 12,6V w instalacji a tyle ile nam daje elektro blok.
Wiem, że niektórzy mają osobny zasilacz który po podpięciu do słupka daje konkretnie 12V, w takim przypadku nie mamy się czym przejmować.

Tak już na koniec proszę zwrócić uwagę ile tanich LED montowanych w samochodach np. do oświetlenia tablicy rejestracyjnej szybko ulega uszkodzeniu,
to samo dotyczy pseudo lamp do jazdy dziennej. Jeśli nie mają elektronicznej stabilizacji prądu a tylko opornik ograniczający prąd to wstawiając wartości
do wyżej przedstawionych wzorów można szybko dojść do wniosku, że pracują na 200% swojej znamionowej mocy. Napięcie w instalacji samochodowej w czasie pracy silnika i sprawnego układu ładowania utrzymuje się w okolicach 14V i więcej. Dokładając do tego utrudnione chłodzenie i temperatury jakie panują w lecie można sobie tylko wyobrazić
w jak ciężkich warunkach LEDy muszą działać. Wiele z nich tego nie wytrzymuje. 

 

Starałem się uniknąć wszelkich błędów w obliczeniach, mam nadzieję że takowych nie ma. Jeśli są proszę wybaczyć.

 

IMHO

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kdl

To powiedzcie mi jakie jest napięcie tuż za regulatorem od solara a konkretnie treacer 2210AM czy na wyjściu czasami nie ma cały czas 12V? Pytam bo nie moge za bardzo doczytać w instrukcji. Rozumiem ze na akumulatorze może pojawic się większe napięcie bo ładowanie ale czy na wyjściu on już nie obcina do 12V właśnie? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paweł7
6 godzin temu, Kdl napisał:

To powiedzcie mi jakie jest napięcie tuż za regulatorem od solara a konkretnie treacer 2210AM czy na wyjściu czasami nie ma cały czas 12V? Pytam bo nie moge za bardzo doczytać w instrukcji. Rozumiem ze na akumulatorze może pojawic się większe napięcie bo ładowanie ale czy na wyjściu on już nie obcina do 12V właśnie? 

Niestety nie, daje dokładnie tyle ile jest na zaciskach z akumulatora. Kontrolery solarów to nie stabilizatory napięcia. Łączą zaciski LOAD z zaciskami akumulatora.
Jeśli chodzi o ochronę np. taśm LED można by zastosować źródło prądowe o wydajności konkretnie dobranej pod konkretną taśmę...
Można by zmierzyć ile taśma bierze prądu przy powiedzmy tych 12V albo nieco mniej i tak ustawić ograniczenie prądowe by go nie przekroczyć.
tak działają drivery do LED w lampach gdzie zasilanie jest uniwersalne 12 czy 24V jest im obojętne bo liczy się prąd płynący przez LED a nie napięcie podłączone do lampy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kdl
3 godziny temu, Paweł7 napisał:

Niestety nie, daje dokładnie tyle ile jest na zaciskach z akumulatora. Kontrolery solarów to nie stabilizatory napięcia. Łączą zaciski LOAD z zaciskami akumulatora.

Dzięki za odpowiedź ☺ bo właśnie byłem tego ciekaw a tak naprawdę nie mogłem znaleźć tego w instrukcji. W przypadku 230V to u mnie chyba najprościej będzie zastosowanie zasilacza takiego pod ledy. Ale i tak pierwsze co muszę zrobić to sprawdzić napięcie jakie daje zasilacz w przyczepie i od separować wyjścia na oświetlenie. A z regulatora to juz muszę coś wymyślić ☺ bo myślałem że po prostu wstawie jakieś zamienniki led w orginalne lampy i będzie ok

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paweł7
2 godziny temu, Kdl napisał:

Dzięki za odpowiedź ☺ bo właśnie byłem tego ciekaw a tak naprawdę nie mogłem znaleźć tego w instrukcji. W przypadku 230V to u mnie chyba najprościej będzie zastosowanie zasilacza takiego pod ledy. Ale i tak pierwsze co muszę zrobić to sprawdzić napięcie jakie daje zasilacz w przyczepie i od separować wyjścia na oświetlenie. A z regulatora to juz muszę coś wymyślić ☺ bo myślałem że po prostu wstawie jakieś zamienniki led w orginalne lampy i będzie ok

Można powstawiać miniaturowe regulatory typu PWM ( kilka stron wcześniej ktoś mylnie określił je jako regulujące napięcie ) do oświetlenia LED. Można kupić takie z pilotami RF, nie trzeba wyciągać na zewnątrz czujnika podczerwieni.
Te które ja mam u siebie pamiętają stan z przed wyłączenia ( może nawet wszystkie tak mają 🤔 ), czyli można je ustawić, zostawić w pozycji włączonej i po ponownym włączeniu zasilania oświetlenie będzie działać na uprzednio ustawionej wydajności. Minus jest taki że jak nagrywamy coś kamerką to widać efekt stroboskopowy, tym większy im mniejsza ustawiona jasność oświetlenia LED.
Niektórzy rozwiązują problem wyższego napięcia po podłączeniu do słupka instalując dodatkowy 12V zasilacz który ma zasilać oświetlenie. W momencie podłączenia kampera pod 230V przekaźnik/stycznik przełącza zasilanie z akumulatora na właśnie ten dodatkowy zasilacz.
Jest kilka rozwiązań tego problemu i niekoniecznie kosztownych.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paweł7
7 godzin temu, Kdl napisał:

Dzięki za odpowiedź ☺ bo właśnie byłem tego ciekaw a tak naprawdę nie mogłem znaleźć tego w instrukcji. W przypadku 230V to u mnie chyba najprościej będzie zastosowanie zasilacza takiego pod ledy. Ale i tak pierwsze co muszę zrobić to sprawdzić napięcie jakie daje zasilacz w przyczepie i od separować wyjścia na oświetlenie. A z regulatora to juz muszę coś wymyślić ☺ bo myślałem że po prostu wstawie jakieś zamienniki led w orginalne lampy i będzie ok

Bez problemu możesz wstawić takie które mają własny driver. Samochodowe zamienniki LEDowe też są albo ze zwykłym opornikiem albo z driverem ograniczającym prąd i te są niewrażliwe na podwyższone napięcie. Jednak przeważnie te samochodowe mają kiepskie odwzorowanie barw i "trupią" barwę światła. Nie wszystkie ale większość.
A do naszych domków na kółkach to chyba najbardziej barwa ciepła pasuje... IMHO

Coś mi się dzieje... Wysłane wcześniej wiadomości pokazują mi się dopiero jak wyślę kolejną wiadomość...

Edited by Paweł7 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kdl

https://sklep.avt.pl/avtmod13-12.html

A to jak by się spisywało? Nie duże zawsze można gdzieś wsadzić w orginalna oprawe tylko nie wiem jak w przypadku chłodzenia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert
51 minut temu, Kdl napisał:

https://sklep.avt.pl/avtmod13-12.html

A to jak by się spisywało? Nie duże zawsze można gdzieś wsadzić w orginalna oprawe tylko nie wiem jak w przypadku chłodzenia. 

Trochę słabe, bo 0,5A daje max 6W LED a to nie zawsze wystarczy dla dłuższej taśmy, oczywiście można dać kilka równoległych pasków krótszych i każdy z osobnym ogranicznikiem. Ja jednak wolałbym pójść w jeden ogranicznik centralny o dużej mocy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paweł7
1 godzinę temu, Kdl napisał:

https://sklep.avt.pl/avtmod13-12.html

A to jak by się spisywało? Nie duże zawsze można gdzieś wsadzić w orginalna oprawe tylko nie wiem jak w przypadku chłodzenia. 

To nie za bardzo... Jest to liniowy stabilizator i napięcie wejściowe musi być około kilku wolt wyższe od stabilizowanego dla poprawnej pracy.
Możliwe że to "low drop" nie wiele informacji co to takiego. Z wyglądu  wygląda na pospolity stabilizator monolityczny z dwoma kondensatorkami
zabezpieczającymi go przed wzbudzeniem się.

Ja miałem na myśli dokładnie coś takiego:
https://allegro.pl/oferta/sciemniacz-do-tasm-led-12v-72w-pilot-rf-9048718670?fromVariant=9048697524

Albo takie maleństwo bez pilota:
https://allegro.pl/oferta/sciemniacz-led-72w-6a-12v-dc-3-przyciski-manualny-9048697524?reco_id=716ec1c1-7743-11eb-92d2-000af7f61150&sid=041047f9c36843e364ecb91b45c568a2755aa386fe7e14ee7421a14291fbf951

Można schować w niewidocznym ale dostępnym miejscu.

Edited by Paweł7 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kdl

Nie myślałem tutaj o jakims dłuższym  pasku ale właśnie o jakieś jednej żarówce albo o punkcie świetlnym tak gdzieś 5W i wtedy pod każdy taki punkt dać taki stabilizator. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paweł7
4 minuty temu, Kdl napisał:

Nie myślałem tutaj o jakims dłuższym  pasku ale właśnie o jakieś jednej żarówce albo o punkcie świetlnym tak gdzieś 5W i wtedy pod każdy taki punkt dać taki stabilizator. 

To jest liniowy zasilacz i 0,5A to jego kres możliwości z racji braku radiatora. Będzie się grzać.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kdl

Naprawde jest tyle problemów z tym oświetleniem led do przyczepy? Heheh wszyscy tak debatuja na ten temat? Hehehe czy np starsze małżeństwo kupuje sobie przyczepe chcą jechać na dziko maja jakieś aku mówią a wymienimy oświetlenie na led wsadzimy zamienniki w te orginalne oprawki i tyle tak robią i co nagle im to wszystko strzela hahah. 

Jakie Wy macie oświetlenie? Też tak każdy z Was kombinował? 😀

Właśnie też myśle nad takim stabilizatorem wiekszej mocy żeby podpiac całe oświetlenie i podłączyć z regulatora i z zasilacza przyczepy ale to znowu musi być jakiś przełącznik żeby nie nalozylo się jedno na drugie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paweł7
2 minuty temu, Kdl napisał:

Naprawde jest tyle problemów z tym oświetleniem led do przyczepy? Heheh wszyscy tak debatuja na ten temat? Hehehe czy np starsze małżeństwo kupuje sobie przyczepe chcą jechać na dziko maja jakieś aku mówią a wymienimy oświetlenie na led wsadzimy zamienniki w te orginalne oprawki i tyle tak robią i co nagle im to wszystko strzela hahah. 

Jakie Wy macie oświetlenie? Też tak każdy z Was kombinował? 😀

Właśnie też myśle nad takim stabilizatorem wiekszej mocy żeby podpiac całe oświetlenie i podłączyć z regulatora i z zasilacza przyczepy ale to znowu musi być jakiś przełącznik żeby nie nalozylo się jedno na drugie

Problemy są gdy napięcie w instalacji nam wzrasta powyżej 12V, im więcej tym gorzej. Na te problemy ma wpływ kilka nakładających się czynników.
Tanie LEDy, podwyższone napięcie i słabe odprowadzanie ciepła. To ma negatywny wpływ na żywotność.
Ja kupiłem paski LED na aluminiowych płaskownikach i przykleiłem je do aluminiowego kątownika klejem termoprzewodzącym który jest dla nich jednocześnie radiatorem.
Jak wymieniałem oprawę lampy nad stołem to kupiłem taką z metalową podstawą która ułatwia chłodzenie LEDów.
Mam też regulatory jasności świecenia LED i szczerze pisząc rzadko kiedy świecą pełną mocą bo jest za jasno.
Tylko w samych szafkach mam 6 pasków o łącznej mocy 84W.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kdl
34 minuty temu, Paweł7 napisał:

Ja kupiłem paski LED na aluminiowych płaskownikach i przykleiłem je do aluminiowego kątownika klejem termoprzewodzącym który jest dla nich jednocześnie radiatorem.
Jak wymieniałem oprawę lampy nad stołem to kupiłem taką z metalową podstawą która ułatwia chłodzenie LEDów.
Mam też regulatory jasności świecenia LED i szczerze pisząc rzadko kiedy świecą pełną mocą bo jest za jasno.
Tylko w samych szafkach mam 6 pasków o łącznej mocy 84W.

No i spoko przynajmniej wiem co ktoś ma i jakoś można sie odnieść do tego i kombinować ☺ 

https://led-byt.pl/pl/p/Sciemniacz-LED-manualny-dimmer-30A-12-24V-360W/752

A co mowisz o takim sciemniaczu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...