Skocz do zawartości

Podłączenie akumulatora- pomoc dla opornych :)


jacekzoo

Rekomendowane odpowiedzi

14 godzin temu, Perszeron napisał:

No to wymodziłem. ....

 

 

Wyłącznik różnicowo prądowy jest zbędny w tym schemacie. Masz tylko dwa przewody L i N a brakuje PE. Różnicówka nie będzie działać. Musiałbyś zrobić instalacje 3 przewodową i uziemić przewód PE. Załóż zamiast różnicówki zwykły wyłącznik nadprądowy (popularną S np. S 301 B o amperażu jaki jest potrzebny)

Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 297
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

7 godzin temu, Piter18 napisał:

Wyłącznik różnicowo prądowy jest zbędny w tym schemacie. Masz tylko dwa przewody L i N a brakuje PE. Różnicówka nie będzie działać. Musiałbyś zrobić instalacje 3 przewodową i uziemić przewód PE. Załóż zamiast różnicówki zwykły wyłącznik nadprądowy (popularną S np. S 301 B o amperażu jaki jest potrzebny)

Piotr

Jak w z energetyki dostajesz w domu zasilanie w ukladzie TN-C to nie można już zastosować wyłącznika RCD?  W przyczepie uziemienie ciężkie do wykonania, chyba że będziesz na kenpingach dziury kopał :) . Na kempingach dostajesz przewód ochronny PE w zasilaniu ze słupka, to czy on jest uziemiony w przyłączu energetycznym w rozdzielnicy czy jeszcze gdzie indziej  to nas nie interesuje.

W schemacie jeśli podłączy przetwornicę tak jak na tym schemacie to obudowa oraz wszystkie PE powinny być połączone na stałe ze sobą w przyczepie (ja w swojej mam instalacje 3 przewodową)  chyba ze przyczepa ma 2 żyłową instalacje wtedy różnicówka jest bezzasadna. 

9 godzin temu, lbuster napisał:

@Perszeron, według mnie z grubsza schemat jest OK, z drobnych, ale istotnych rzeczy to umieszczony przez Ciebie bezpiecznik między przetwornicą a AKU powinien być jak najbliżej AKU - rozumiem, że tak chcesz zrobić tylko na schemacie tak wyszło.

Poza tym zastosował bym bezpiecznik na wyjściu z regulatora do przełącznika dwupozycyjnego 12V. 

Dyskusyjny jest bezpiecznik między AKU a regulatorem, bo wiadomo, że jak bezpiecznik się nam spali to solar może uszkodzić regulator (brak akumulatora). Ja jednak umieściłem duży bezpiecznik (coś koło 100A). Oczywiście tutaj decyzja należy do każdego z nas - sam mam mieszane uczucia.

Zastanawiam się, czy nie można by było zastosować przekaźnika 230V, który przy załączeniu przetwornicy odcinałby wejście 230V do zasilacza. Jednak niech to ktoś mądry rozważy.

Nie do końca wiem, o który regulator Ci chodzi. Jeżeli o mój, to Tracer-2210RN 12V/24V 20A MPPT + Sterownik MT-5 z LCD

Chodziło mi o regulator ze strony chyba 7 osobny do ładowania akumulatora.

Bezpiecznik pomiędzy aku a regulatorem jest potrzebny, ja osobiście wolałbym wymienić spalony regulator niż spalona przyczepę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musicie poszperać w tematach. Różnych wersji połączeń i to od najprostszych, jedynie z dodatkowym accu, jak i dosyć rozbudowanych oraz mixu tych wszystkich połączeń rysowałem tyle, że nie jestem w stanie zliczyć, a gdyby dodać też rysunki Kolegów, to jest tego tak dużo, że można mieć praktycznie "gotowca" w niemal każdym wariancie i opcji - trzeba jedynie przeglądać odpowiednie wątki. Przykładowe:

https://forum.karawaning.pl/topic/16455-przeróbka-instalacji-sprite-euroland-380-ek/?do=findComment&comment=364625

https://forum.karawaning.pl/topic/25192-podłączenie-akumulatora-pomoc-dla-opornych/

https://forum.karawaning.pl/topic/17611-przetwornica-i-jej-funkcje-prośba-o-opinie/?do=findComment&comment=388931

https://forum.karawaning.pl/topic/17983-schemat-fendt/?do=findComment&comment=397588

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 19.09.2018 o 10:59, lbuster napisał:

@jacekzoo, jeżeli chcesz tylko przełączanie zasilania między AKU samochodu a AKU przyczepy to uprościłem Ci schemat:

SchematMojejInstalacji_Jacekzoo.jpg.91794b77df835922d6d8b4dcf5847731.jpg

Tylko nie pomyl się przy podłączaniu + i - do energobloku/zasilacza :nono: Przed odłączeniem przewodów akumulatora od zasilacza zapamiętaj lub zapisz, który to plus a który to minus !!! U mnie nie było to opisane i .....

@lbuster no i klops. Podłączyłem budkę do auta, i pojawiło się napięcie na pinach bat+, na tych samych co po włączeniu aku też się pojawia. Sprawdzałym bzynczkiem i kabel z bat+ jest połączony z aku, czyli wychodzi na to że podłączenie aku jest zrealizowane gdzieś głębiej i jest podłączone do tego samego kabla który odzie z wtyczki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.09.2018 o 21:10, PolariS napisał:

Chodziło mi o regulator ze strony chyba 7 osobny do ładowania akumulatora.

Trzeba by było poszukać w innych tematach, może tych, zapodanych przez Kristofera. Ja zrezygnowałem z ładowania AKU przyczepy z alternatora, więc temat mnie nie interesował.

1 godzinę temu, jacekzoo napisał:

Podłączyłem budkę do auta, i pojawiło się napięcie na pinach bat+

No to ja widzę dwie opcje.

1. Na przewodach od BAT do AKU przyczepy są wpięte przewody z 9 i 13 pin z samochodu (na przekaźnikach albo bez) i ten włącznik od akumulatora jest po to, by nie łączyć obu instalacji

2. Przewody 9 i 13 pin są wpięte bezpośrednio do energobloku i on podaje napięcie na BAT. 

Tak więc znowu warto zrobić test zaproponowany przez @krzy_, czyli "Najprościej sprawdzić to odpinając kabelki od Bat+" Po odpięciu tych kabelków (nie zrób zwarcia) i podpięciu wtyczki samochodu trzeba zweryfikować, gdzie Ci się pojawi napięcie, czy na wyjętych kabelkach czy na BAT. Oczywiście w czasie testu cały czas odłączony jest AKU w przyczepce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, już ciutke więcej wiem. Podłączając auto napięcię pojawia się na kabelkach, na bat+ jest zero. Odłączam auto a podłączam aku i napięcie pojawia się na kabelkach, na bat+. Czyli gdzieś są połączone kable od akumulatora i od wtyczki. 

 

Czyli muszę iść po kablu od aku i dojść do łączenia żeby zobaczyć czy jest na sztywno czy z przekaźnikami. Chociaż jak jest wyłącznik przy aku to podejrzewam że na sztywno. Trochę lipa bo wygląda na to że muszę pół budy rozebrać żeby dojść do tego łączenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, jacekzoo napisał:

Czyli muszę iść po kablu od aku i dojść do łączenia

 

W dniu 18.09.2018 o 17:17, lbuster napisał:

Mówisz, że ten przewód idzie do akumulatora w przyczepie. Sprawdź to dokładnie, czy po drodze nie ma jakiejś niespodzianki.

 

:D

Godzinę temu, jacekzoo napisał:

Chociaż jak jest wyłącznik przy aku to podejrzewam że na sztywno.

Też tak uważam.

Godzinę temu, jacekzoo napisał:

Trochę lipa bo wygląda na to że muszę pół budy rozebrać żeby dojść do tego łączenia

Raczej nikt tego specjalnie nie ukrywał. Pierw idź od AKU, jak nic nie znajdziesz to idź od zasilacza. Jak nic nie da to jeszcze możesz szukać, gdzie idą przewody 9 i 13 pin. Musi być łatwe dojście z którejś strony.

PS. Mówiłeś o jakimś brzęczyku. Kup sobie zwykły miernik za 30 PLN, jeżeli go jeszcze nie masz. Proste i tanie urządzonko, ja nie wyobrażam sobie tego typu prac bez niego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na ten moment to zostawie, jak będę puszczał kable pod oświetlenie bakisty i schowków to wtedy poszukam. Jak wcześniej pisałem u mnie jest podwójna podłoga i żeby dojść do jakichkolwiek kabli musze rozbierać wierzchnią warstwe. 

 

Brzęczyk to miernik :D chodziło mi o nastawę na której stykając dwa końce tego samego kabla to piszczy. Żeby było wiadomo czy to jest ten sam kabel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A takie pytanie jak bym chciał wstawić amperomierz taki jak poniżej żeby widzieć czy coś mi prądu nie pobiera, a mam bezpośrednio do aku podpięty i mover i cepkę to jak to podłączyć?

https://allegro.pl/modul-woltomierz-0-100v-amperomierz-10a-led-lcd-i7006096077.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym nie wiem po co tyle kabelków, ja mam prosty, jeden kabel do plusa drugi do minusa i tyle. Tylko szczegół, przed amperomierzem zamontuj wyłącznik, bo sam amperomierz tez ciągnie prąd, to raz a dwa że w nocy po oczach świeci

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Voku napisał:

A takie pytanie jak bym chciał wstawić amperomierz taki jak poniżej żeby widzieć czy coś mi prądu nie pobiera, a mam bezpośrednio do aku podpięty i mover i cepkę to jak to podłączyć?

https://allegro.pl/modul-woltomierz-0-100v-amperomierz-10a-led-lcd-i7006096077.html

Chcesz wstawić sobie kolejne urządzenie, które całkiem niepotrzebnie będzie czerpało energię z akumulatora, a przecież masz problem z nadmiernym rozładowaniem. Moim zdaniem, powinieneś pójść w kierunku najbardziej pewnego i uniwersalnego rozwiązania, czyli tzw. "hebel". To rozwiąże wszystkie Twoje problemy i wątpliwości, czy przypadkiem coś nie ciągnie prądu z accu, gdy z przyczepy dłużej nie korzystasz.

Gdybyś jednak upierał się przy stałym pomiarze, to przede wszystkim musisz zdecydować się w którym miejscu instalacji chcesz mierzyć pobór prądu, a to dlatego, że trzeba wybrać punkt podłączenia amperomierza i co za tym idzie, jego zakres pomiarowy. Jeśli chciałbyś mieć podgląd na pobór prądu przez  wszelkie odbiorniki, to wybrany amperomierz jest zdecydowanie nieodpowiedni. Zakres pomiarowy powinien mieć do 200 A. Można zastosować bocznik, ale samodzielnie trudno będzie Ci go zrobić i pomiar wyskalować, więc lepiej kupić od razu wskaźnik z bocznikiem dedykowanym. Co do Twojego pytania, jak podłączyć wskaźnik, do którego link podałeś, to jest moje przypuszczenie, ale ponieważ są różne wersje, to należy zastosować schemat dołączony przez sprzedawcę. Może to wyglądać następująco:

1503772844_Pod1.jpg.3172d3eadb2ab0b6978239c8f143636e.jpg

Pamiętaj, że pomiar napięcia następuje po równoległym podłączeniu przyrządu do źródła zasilania, natomiast do pomiaru prądu amperomierz włącza się do obwodu na wyjściu zasilania i w szereg z odbiornikami. Ponieważ masz napęd, który może w skrajnych sytuacjach pobierać prąd ok. 100 - 150 A, to amperomierz musi to wytrzymać. Inna sprawa, gdybyś część odbiorników (w tym napęd) z pomiaru wykluczył, ale wtedy dalej nie miałbyś pewności, czy coś jednak prądu nie ciągnie, więc po co montować amperomierz :hmm:

PS

W karawaningu najlepiej sprawdzają się najprostsze i skuteczne rozwiązania, więc polecam "hebel". Pobór prądu po wyłączeniu wszystkiego możesz sprawdzić jednorazowo miernikiem, wyłącznie dla własnej informacji, a w takim przypadku wystarczy najprostszy miernik o zakresie pomiaru nawet kilku A

IMHO

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, jacekzoo napisał:

Tylko szczegół, przed amperomierzem zamontuj wyłącznik, bo sam amperomierz tez ciągnie prąd, to raz a dwa że w nocy po oczach świeci

Masz rację, wskaźnik ciągnie prąd z akumulatora, nawet jeśli wszystkie odbiorniki się wyłączy, ale gdyby tak zrobić, jak piszesz, to jednocześnie odetnie się też zasilanie odbiornikom przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po podłączeniu akumulatora do przyczepy chce dodatkowo zalożyć kilka gniazd zapalniczki/usb glównie do ładowania telefonów. Chciałbym aby to działało zarówno jak przyczepa będzie podłączona do sieci 230v jak i wtedy gdy będzie tylko podłączone aku. Czy błędem będzie podłączenie tych gniazd pod wolne złącze P2? 

IMG_20180325_151306.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.