Skocz do zawartości

Podłączenie akumulatora- pomoc dla opornych :)


jacekzoo

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 297
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Niestety, nie tak. Wszystko nie jest jakoś szczególnie skomplikowane, ale należy to zrobić dokładnie i bezbłędnie.

Jeśli już koniecznie chcesz to wszystko zmodyfikować i czujesz się na siłach, aby te wszystkie zmiany wykonać prawidłowo, to np. w ten sposób:

 

attachicon.gifprzykład 7.jpg

 

No właśnie, schemat się sporo komplikuje w porównaniu do pierwszego. Pytanie, czy przy Twoim stylu wypoczynku jacekzoo się to opłaca. Nie zmienia to faktu, że ja się znowu zastanawiam nad tą opcją, bo u mnie przemieszczanie jest częste a jak pogoda się popsuje i solary będą niewydajne to miałbym dodatkowe źródło podładowania. 

 

Rozumiem, że jeżeli dochodzą solary to trzeba mieć dwa regulatory - jeden do ładowania z samochodu, drugi do ładowania z panelu.

 

A i jeszcze jedno pytanie. Kristofer, dlaczego na schemacie masz napisane, że przy podłączaniu 230V lub samochodu wszystkie odbiorniki powinny być wyłączone? No bo nie trudno sobie wyobrazić sytuacje na polu kempingowym, że jesteśmy podłączeni do 230V, używamy jakichś tam odbiorników i nagle wylatują korki. Zakładam, że mogę tego nawet nie zauważyć bo automatycznie się przełączę na AKU z przyczepy no i po chwili ktoś może z powrotem przywrócić zasilanie z 230V. Rozumem, że jest to takie zalecenie, jednak nic nie powinno się stać przy takiej sytuacji.

 

Pzdr.

Edytowane przez lbuster (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy przy Twoim stylu wypoczynku jacekzoo się to opłaca

No właśnie z tego powodu narazie odouszczam, ale ten temat nie ucieknie, jak troche ,,zdziczejemy,, i dorosne do dzikusa to wtedy będę kombinował
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jacekzoo, ja tez uwazam, ze lepiej dolozyc panel PV do tego kontrolera i masz praktycznie ciagłe ładowanie accu bez kombinowania z elektryka auta. Dodatkowo będzie Ci ładował aku ciagle, a nie tylko podczas jazdy.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A i jeszcze jedno pytanie. Kristofer, dlaczego na schemacie masz napisane, że przy podłączaniu 230V lub samochodu wszystkie odbiorniki powinny być wyłączone? No bo nie trudno sobie wyobrazić sytuacje na polu kempingowym, że jesteśmy podłączeni do 230V, używamy jakichś tam odbiorników i nagle wylatują korki. Zakładam, że mogę tego nawet nie zauważyć bo automatycznie się przełączę na AKU z przyczepy no i po chwili ktoś może z powrotem przywrócić zasilanie z 230V. Rozumem, że jest to takie zalecenie, jednak nic nie powinno się stać przy takiej sytuacji.

 

Użycie dwóch kontrolerów wynika z różnych przyczyn, najczęściej: budowa instalacji etapami, uniknięcie uszkodzenia kosztownego kontrolera głównego w wyniku awarii alternatora i/lub jego regulatora, brak potrzeby separacji w obwodzie alternator/PV, zastosowany jest wysokiej klasy (drogi) kontroler PV MPPT, ale o mniejszej mocy, choćby typu 6 - 10 A itp. Z reguły, ten dodatkowy kontroler może być najprostszy i tani (kilkadziesiąt zł.), więc w razie jego uszkodzenia nie popadniemy w czarną rozpacz - łatwo zastąpimy go nowym. Poza tym, w razie awarii nie pozostajemy z brakiem ładowania akumulatora z paneli, bo ta instalacja nadal działa bez przeszkód.

 

Dobrze odczytałeś to, co zamieściłem w opisie rysunku. Użyłem słowa "powinny" (zamiast, "muszą"), a więc jest to oczywiście jedynie zalecenie. Powodów jest kilka, np. wyrobienie nawyku odłączania odbiorników, gdy zamierzamy odjechać przyczepą z miejsca postoju i w tym celu zamierzamy przyłączyć ją do samochodu, ewentualnie chodzi też o to, aby kilka włączonych odbiorników (zwłaszcza tych większej mocy) nie powodowało nadmiernego iskrzenia na zestykach przekaźnika w momencie zwalniania/przyciągania kotwicy - przez zestyki przepływa suma prądów pobieranych przez uruchomione odbiorniki. Iskrzenie może powodować delikatne nadpalenia powierzchni zestyków, co w konsekwencji obniża ich trwałość i bezawaryjność, a nawet może czasem je "skleić". Uwaga jest naturalnie ogólna, ponieważ nigdy nie wiadomo, kto i jak zechce rysunek wykorzystać oraz, jakiego rodzaju i mocy odbiorników będzie używał.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie zachciało mi się przerabiać zasilanie na 12V i pierwszy dylemat ,  w tym miejscu powinienem wstawić przekaźnik rysunek z znakiem zapytania  . nie chcę zasilać  z aku ,  gdy jestem podpięty do 230V a z zasilacza led . I nie chcę by prąd się cofał na aku i auto  gdy jestem podpięty do sieci 230V .

post-24028-0-01159300-1515243699_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, teraz to nakombinowałeś :] zupełnie nie tak.

To, czego potrzebujesz, rysowałem w tym temacie:

http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przer%C3%B3bka-12v-pod-akumulator/

Zajrzyj do posta #51

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko że w tym linku zostało pominięte zasilanie z auta. Gdy jest zastosowany zasilacz LED.

Idąc po ścieżkach z mojego przerysowanego schematu wydawało mi się że jest dobrze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer proszę jeszcze o podpowiedź w których miejscach pobrać zasilanie dla lampek sygnalizacyjnych. Chcę podłączyć trzy diody LED sygnalizacyjne . każda dla osobnego układu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko automatycznie, jak chciałeś:

 

attachicon.gifPrzykład 12.jpg

Coś mi nie pasuje w tym schemacie. Przekaźniki P4  nie jest wysterowany plusem. Brak zasilania po stacyjce. Automatycznie w takim samym stanie jest P5. Za to P1 jest "aktywny" choć nie w tym przypadku nie powinien.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko się zgadza - zerknij jeszcze raz na opis zasilania P4.

Jest natomiast jeden błąd w pozycji zestyku P4 i P5.

Oczywiście to tylko błąd rysunkowy, niemający wpływu na prawidłowe działanie, ponieważ wszystkie oznaczenia "liczbowe" są prawidłowe, a zatem i działanie całości będzie zgodne z oczekiwaniami i opisem.

Poniżej poprawiony stan zestyku P4 i P5 zgodny z opisem:

 

post-8228-0-26234700-1515881714_thumb.jpg


Kristofer proszę jeszcze o podpowiedź w których miejscach pobrać zasilanie dla lampek sygnalizacyjnych. Chcę podłączyć trzy diody LED sygnalizacyjne . każda dla osobnego układu.

 

Postaram się to rozrysować, ale trochę później.

Czy warto i czy koniecznie chcesz podłączać sygnalizację zasilania z accu przyczepy, jeśli będą wskazania dla pozostałych dwóch źródeł?

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.