Jump to content

Recommended Posts

jacek00

Tak, Varta ma linie Optima z cylindrycznymi celami.

Truma, zaleca a raczej poleca. Co nie zmienia że jest to aku rozruchowy głębokiego rozładowania-oczywiście bardzo dobry.

 

To co mnie straszysz :) Ja się na tym nie znam. Tak mi zainstalowali w pakiecie to tak mam. Ja jedynie wybierałem wielkość samego aku. Czyli ustawiam w ładowarce AGM. Wiem, że to głupie pytania, ale ja raz w życiu chyba akumulator ładowałem w samochodzie, więc nie mam żadnego doświadczenia :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan

No i cacy Kristofer  :pad: wreszcie wszystko w jednym miejscu i profesjonalnie opisane.Tylko jak już Tobie pisałem dziś w nocy - szkoda, że tak późno, bo zaoszczędziłbym 139 zł  :mlot:

Ale za niewiedzę się płaci i nic na to poradzić nie można. Szacun za włożony trud...

Share this post


Link to post
Share on other sites
strus251

Mnie zastanawia tylko jakie znaczenie ma tutaj max. pojemność akku.

Pytam dla tego, że mam "L" i niby max 120Ah ale byla potrzeba to podłączylem na kempingu koledze do akku 160Ah i normalnie naładowala (fakt, że nie z "0" ale cos tam używany był.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
danielpoz

Taka ładowarka naładuje nawet i 300Ah ale w jakim czasie.... Podawanie max pojemności ładowanego aku to czysty marketing;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar79

Panowie to ja jeszcze dopytam.

Zamontowałem wczesną jesienią solar 168W,  który do teraz optymalnie trzymał naładowany akumulator.

Przyczepa aktualnie stoi w górach pod wyciągiem. W czasie jak mnie tam nie ma solar będzie większą część czasu przykryty śniegiem. Temperatury niskie a będzie gorzej, Podczas następnej wizyty chcę podłączyć do akumulatora ładowarkę z Jula. Ładowaniem z solara steruje MPPT tracer 20A. Odbiorniki wszystkie są puszczone właśnie przez regulator który w przypadku słabego akumulatora odcina odbiorniki.

Czy jak teraz bezpośrednio do aku podłącze ładowarkę to będzie poprawnie? Akumulator GEL Toyama 80 Ah

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Uff, ale zaskoczenie. Dopiero teraz zajrzałem do tematu, a tu tyle wpisów :look:
Oczywiście wszystkim bardzo dziękuję za aprobatę i miłe słowa.
Temat właściwie powstał na potrzeby chwili - na forum ostatnio było wiele pytań i wątpliwości odnośnie w/w ładowarek,
dlatego pomyślałem, że dobrze by było zebrać informacje w jednym miejscu i trochę je doprecyzować.
Niestety, instrukcje nie zawsze wystarczają. Cieszę się, że wszystko, co "naskrobałem", okazało się pomocne - jeszcze raz Wam dziękuję.


Czyli którą wybrać do kampera na zimę?

 

Tak, jak Koledzy już zauważyli, wybór jest raczej oczywisty i myślę, że powinieneś być zadowolony z tej ładowarki.


No i teraz "L" bym nie kupił mając taką wiedzę. Choć w miarę jestem z niej zadowolony.

 

... a podpowiadałem :skromny:
Następnym razem kupisz kolejną, a dla "L" też znajdziesz zastosowanie. :ok:
Ona ma swoje zalety. Przede wszystkim może być na stałe podłączona do akumulatora i go nie rozładuje,
czego nie można powiedzieć o wielu innych ładowarkach (temat Kol. kalapan)
Oczywiście "J" też accu nie rozładuje, a dodatkowo ma szereg zalet, o których napisałem.


Dla tych co maja trochę większe akumulatory to są jeszcze wersje 10A i 30A

 

Tak, masz rację, jednak cenowo zbliżamy się wtedy do już zupełnie innej grupy produktów, a skoro już, to warto dołożyć trochę grosza i pokonać kolejny próg.
W tym temacie chciałem się skupić wyłącznie na produktach za kilkadziesiąt zł. i firmowanych przez znane sieci sklepów, a tym samym popularne na forum.


Więc jakie ustawienia ładowarki? "12V STD" czy może "12V AGM". Nie bijcie, że pytam o takie głupie rzeczy. Wydaje mi się, że ustawiam AGM, ale wolę się upewnić.  :D

 

Jacku, dokładnie tak, jak myślisz - dla Twojego accu ustawiasz zawsze na "AGM"
W odpowiedzi, którą zacytowałeś, jest zwięźle wyjaśnione, "czym" jest tego rodzaju akumulator (AGM). Wskazano tam też na wykonanie w technologii VRLA, a więc odpowiedniej, aby można accu zamontować bezpośrednio w przestrzeni mieszkalnej. Technologia wykonania tych accu sprzyja ich większej efektywności. To jedne z najlepszych akumulatorów AGM. :ok:


10V-nie szkoda Ci akumulatora? :look: Dziwne że ktoś Ci doradził kupić akumulator rozruchowy do przyczepy :hmm:

 

Bardzo słuszna uwaga! :ok:

Nawet najlepszy akumulator, wykonany w najlepszej technologii i przez najlepszą firmę, nie znosi dużych (bardzo głębokich/częstych) rozładowań, a pozostawianie go w takim stanie, to duża niefrasobliwość.
Oczywiście te lepsze dadzą radę takie cykle wielokrotnie powtórzyć, jednak "drastycznie" :huh:   skraca to ich żywotność.


OPTIMA YELLOW TOP od Optima Batteries.

 

Gdzieś na forum pisałem o tym typie akumulatorów.
Cała seria dzieli się na trzy kolory, które są dedykowane do różnych zastosowań.
Tak w skrócie:

 

Żółta Optima "Optima YellowTop", to accu tzw. głębokiego rozładowania (patrz. na uwagi, które podałem wyżej) - dedykowana właśnie m.in. do kamperów, przyczep kempingowych itp.

 

Niebieska Optima "Optima BlueTop" - to akumulator z cechami Optimy żółtej, ale dodatkowo przystosowanej do pobierania dosyć dużego prądu w krótkim czasie (np. rozrusznik) oraz wyposażone w dodatkowe terminale przyłączeniowe. Ta seria jest dedykowana do zastosowań "wodnych" - marynistycznych, czyli łodzie, jachty itp.

 

Czerwona Optima "Optima RedTop", to accu wybitnie rozruchowy, charakteryzujący się wyjątkowo dużym prądem rozruchowym w stosunku do swojej pojemności i wymiarów zewnętrznych. Takich parametrów rozruchowych nie zapewnia żaden inny typ akumulatora. Accu dedykowany do rozruchu dużych silników, maszyn, potężnych ciągników itp.


Mnie zastanawia tylko jakie znaczenie ma tutaj max. pojemność akku.
Pytam dla tego, że mam "L" i niby max 120Ah ale byla potrzeba to podłączylem na kempingu koledze do akku 160Ah i normalnie naładowala (fakt, że nie z "0" ale cos tam używany był.

 

Słusznie.

W tych wszystkich ładowarkach automatycznych, gdzie na prąd ładowania użytkownik praktycznie nie ma wpływu, taką max pojemność ładowanego akumulatora, podaje się jedynie ze względów akceptowalnego czasu ładowania akumulatora, jak również z powodów, o których pisałem przy omawianiu ładowarki "B". Zdarza się, że zastosowany algorytm ładowania zadziała nieprawidłowo przy podłączonym accu np. 160 Ah, o którym wspomniałeś, ponieważ znacznie dłuższy czas ładowania przyjmie za uszkodzenie akumulatora, podczas gdy przy ładowaniu accu do np. 120 Ah, wszystko będzie działać prawidłowo.

 

Z tych właśnie powodów, określiłem dla każdej z omawianych ładowarek optymalnie maksymalną pojemność ładowanych akumulatorów. IMHO


Czy jak teraz bezpośrednio do aku podłącze ładowarkę to będzie poprawnie? Akumulator GEL Toyama 80 Ah

 

Tak, będzie poprawne i możesz oczywiście tak podłączyć. :ok:

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00

Prostuję, aku u mnie miał jednak prawie 11V (mierzone miernikiem). Podłączona ładowarka pokazała 11.1V.

 

No taki stan rzeczy był po moich ostatnich manewrach moverem. Normalnie aku z pewnością nie jest do tego stopnia wyładowany.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacekzoo

W pełni naładowany ile ma V?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Zależy od jego typu i stanu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacekzoo

Przykładowo taki jak ma Jacek, 38ah w dobrym stanie bo nowy. Nie znam się na tym i jestem ciekawy jakiego rzędu są to spadki

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Nie pamiętam już konkretnie, ale tabela jest z informacji jednego z producentów accu, chyba Varty:

 

post-8228-0-03954100-1511883490_thumb.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00

Nie pamiętam już konkretnie, ale tabela jest z informacji jednego z producentów accu, chyba Varty:

 

attachicon.gifSpr poz naładowania.JPG

 

Będę już pilnować :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster

Nie pamiętam już konkretnie, ale tabela jest z informacji jednego z producentów accu, chyba Varty:

 

O to właśnie miałem zapytać - dzięki.

 

Czy GEL ma takie same napięcia co AGM?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Tak

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kvasir

Prawidłowe napięcie akumulatora w spoczynku nie powinno spadać poniżej 12,5 - 12.6 V

 

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...