Jump to content
S&A

Pomoc w poprawnym skonfigurowaniu instalacji prądowej przyczepy

Recommended Posts

kalapan

No i tu jest problem  :oslabiony:  W pozycji 1 Twojego rysunku nie wchodzi mi większy panel jak 100W. Ja chciałem koniecznie 160W, ale te mają już szerokość 67-68 cm.Jak pisałem nie zmieszczę się tam czyli na 74 cm z narożnikami fabrycznymi, a właściwie z jednym. Chyba, że przykleję 3 fabryczne , a  przy oknie przykleję na kątowniku aluminiowym. Innej możliwości nie ma.

 W pozycji 2 panel dość mocno by był pod kątem na dół, bo na spadzie. Chyba kiepskie rozwiązanie.

Dwa wyjścia - albo mocuję  panel normalny , ale tylko do 100W w pozycji 1, albo kleję panel elastyczny do szerokości 73 cm /długość nie gra roli/, najmocniejszy jaki znajdę - też w poz.1.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Marku, a może 100 W panel wystarczy :hmm:  Zależy jakie masz potrzeby energetyczne, jakiej pojemności akumulator, jakiego typu kontroler zastosujesz i czy jeździsz w miejsca i w okresach, kiedy są bardzo dobre warunki nasłonecznienia.

Zamiast jednego uchwytu narożnego, możesz oczywiście dorobić odpowiedni uchwyt z kątownika.

Gdybyś montował panel w miejscu nr 2, to ten spadek nie jest chyba, aż tak duży. Może to mieć również swoje zalety, zarówno podczas jazdy (panel nie będzie przez strugę powietrza podrywany, tylko dociskany), jak i podczas postoju - przy odpowiednim ustawieniu przyczepy w kierunku południowym, będzie dłuższy czas efektywniej doświetlony.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan

Ja już się zdecydowałem - pierwsza myśl najlepsza :)  Będzie solar 100W, ale elastyczny. Nie wiem czemu, ale mam obawy co do montowania sztywnego solara na moim dachu.

Już mi jest obojętne czy wystarczy , czy nie - będzie 100W i tyle. Trudno - będzie dużo drożej niż myślałem, ale cóż poradzić. Z początku myślałem, że będę latał z panelem wkoło budy, ale za stary jestem na takie numery, w końcu człowiek w plenerze musi mieć wygodę  :]  Kobita też na mnie kłapie, że zawsze muszę wybrać najdroższe rozwiązanie, ale ja ryzykował nie będę  :] Jednym słowem - postanowione, będzie 100W elastyczny i kropka.Chociaż - może elastyczny, ale 160W  :]  Muszę się z tym jeszcze przespać  :]

Share this post


Link to post
Share on other sites
S&A

No i właśnie znalazłem chwilę, żeby uaktualnić trochę temat.

 

Żebyście właśnie nie pomyśleli, że robota nie idzie, to na dzisiaj zostało wykonane:

- wymiana wiązki prądowej głównej - od wtyczki 13pin, przez kabel główny 13 żyłowy (zgodnie z poradami z forum, pin 12 zwarty, a przewód przeznaczony na 12 pin wykorzystałem do pogrubienia masy wiązki świateł), w fabrycznym miejscu zostało rozprowadzone 9 (podwójna masa) nowych żył wiązki świateł na tył, oraz 4 nowe żyły do zasilania środka.

- wymiana kompletnego oświetlenia zewnętrznego na zespolone lampy LED od Fristom - pojawiło się światło cofania, 3ci stop, dodatkowe obrysówki boczne tylne, aby lepiej widzieć koniec przyczepy.

 

aktualnie jestem na etapie budowania nowej wiązki podłączeniowej w środku.

230V praktycznie nie tykałem (to te luźne kable pod skrzynką poniżej, które będą schowane w skrzynce), poprawiłem jedynie kilka elementów po wcześniejszych przeróbkach i połączenia, tak żeby było bezpiecznie. Wymienione zostało też gniazdo podłączeniowe przyczepy 230V i dodana kontrolka fazy.

 

w trakcie wymiany instalacji 12V, foto1

 
jak widać po moim przeanalizowaniu tematu i naszych ustaleń co do schematów, przygotowałem sobie po swojemu plan instalacji, który teraz krok po kroku wykonuję. Na nowo podłączenie bezpieczników, zasilanie z auta przez kontroler, po prawej od skrzynki przekaźnik - w moim przypadku 1.
 

w trakcie wymiany instalacji 12V, foto2

 
na powyższym zdjęciu widać już dodany hebel (główny wyłącznik bezpieczeństwa) oraz panel sterowania własnego autorstwa. Od góry woltomierz (amperomierza nie będę podłączał), gniazdo zapalniczki, włącznik prądu 12V na wszystkie odbiorniki, włącznik dodatkowych wentylatorów lodówki oraz awaryjne obejście przekaźnika, gdyby zaszła konieczność wykorzystania akumulatora z samochodu.

 

 

Oczywiście to zdjęcia w trakcie pracy, więc jeszcze nie wszystko ułożone, podłączone....

 

Planuję skończyć etap doprowadzenia prądu do odbiorników (ten cały etap nowej wiązki), ponieważ pozostało praktycznie podłączenie panelu sterowania i kilku kabelków przy aku oraz ładne poukładanie wiązek.
Następnie przechodzę do wymiany oświetlenia wewnętrznego przyczepy oraz montażu oświetlenia użytkowego zewnętrznego, którego do tej pory bardzo nam brakowało.

 

Jedyna lampa 230V zostaje awaryjnie w "salonie" na przeciw wejścia, ale z ciepłymi żarówkami LED - wymieniona przez poprzedniego właściciela. Wszędzie indziej idzie taśma LED, oczywiście barwy ciepłej, a oryginalne lampy zostaną usunięte;

- salon - pod maskownicę firanek na całej długości i szerokości (układ L) - wymiana z dotychczasowej zimnej na ciepłą

- sypialnia - w uchwycie kątowym z mleczną blendą zamocowany przy maskownicy suwnic drzwi, po całej szerokości przyczepy, doświetli nie tylko sypialnię ale i szafki pod sufitem.

- łazienka - wymiana z dotychczasowej zimnej na ciepłą

- nad lustrem przy łóżku - było tu tyko fabryczne światło na 230V

- kuchnia - w uchwycie kątowym z mleczną blendą zamocowany pod szafką wiszącą przy ścianie, po całej szerokości szafki

 

Edited by S&A (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan

Widzę, że ciągniesz ostro  :yes:  Podoba mi się hebel, dość dyskretny i zgrabny,gdzie go kupiłeś? Tak patrzę, dlaczego przy ładowaniu aku z auta masz na regulatorze podłączone tyle kabli?Wejście z samochodu oraz wyjście na aku rozumiem.Czy puszczałeś coś dodatkowo na odbiorniki ?Chodzi mi o te dwa ostatnie kable  po prawej na regulatorze.

Share this post


Link to post
Share on other sites
S&A

{brakło czasu na edycje}

 

- nad wejściem w środku - nie było i brakuje...

- na zewnątrz - dokładnie pod workiem z markizą w uchwycie kątowym z mleczną blendą, po całej szerokości markizy ze ściemniaczem, aby nie waliło po gałach kiedy tego nie chcemy.

 

 

no i to chyba wszystko na teraz. 

Oczywiście na wiosnę zgodnie z naszymi założeniami zaczynamy montować solara. Na szczęście po aktualnych przeróbkach, będzie to już tylko formalność, technicznie na dachu, a w środku to tylko drobna modyfikacja.


 

 

Widzę, że ciągniesz ostro  :yes:  Podoba mi się hebel, dość dyskretny i zgrabny,gdzie go kupiłeś? Tak patrzę, dlaczego przy ładowaniu aku z auta masz na regulatorze podłączone tyle kabli?Wejście z samochodu oraz wyjście na aku rozumiem.Czy puszczałeś coś dodatkowo na odbiorniki ?Chodzi mi o te dwa ostatnie kable  po prawej na regulatorze.

Allegro... bo stacjonarnie w ŁDZ był, ale DUUUŻYYYY i już mi tak nie pasował

GŁÓWNY WYŁĄCZNIK PRĄDU HEBEL RYGIEL 12V-32V 3 POZ.

 

 

Tak patrzę, dlaczego przy ładowaniu aku z auta masz na regulatorze podłączone tyle kabli?Wejście z samochodu oraz wyjście na aku rozumiem.Czy puszczałeś coś dodatkowo na odbiorniki ?Chodzi mi o te dwa ostatnie kable  po prawej na regulatorze.

wejście "z solara" ma podłączone ładowanie z kabla stałego "+" po przekaźniku, a drugi kabel to awaryjne ładowanie (stąd przełącznik na panelu sterowania) z samochodu w razie jakiejś usterki.

we/wy na aku leci bezpośrednio do aku  (oczywiście "+" najpierw na hebel)

wyjście na odbiorniki leci na włącznik na panelu, następnie na skrzynkę bezpieczników i dalej na wszystkie odbiorniki przyczepy.

 

Skrzynka bezpieczników, którą widać w skrzynce, zaplanowałem tak, że na 1 miejscu jest bezpiecznik główny, który podaje prąd dopiero na miejsca 2-6.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan

No to już taki hebel będę miał, dzięki za linka. Już zadawałem gdzieś  to pytanie, ale nie otrzymałem odpowiedzi, więc może Ty będziesz coś wiedział na ten temat.Jak widzę też puszczasz wszystko przez hebel.Jedni  są za inni przeciw.Sam nie wiem co mam myśleć na ten temat,W chwili obecnej go nie mam , ale  raczej kupię i dołączę do zestawu.Jednak z tym heblem w/g moich popapranych myśli i nikłej wiedzy elektronicznej mogą być problemy.Gdzieś wyczytałem i mam to zapisane na boku, że skoro zamontuję na dachu solar, następnie połączę go z regulatorem, dalej przez hebel zejdę na akumulator, to w tym momencie mogę mieć problem.Podobno jest jakaś reguła, która mówi, że - nie wolno odłączyć akumulatora od regulatora, zanim nie odłączy się solara od regulatora. Jednym słowem - jeżeli chcę np. podmienić akumulator w budzie, to najpierw muszę odłączyć solara od regulatora.W przeciwnym wypadku może sfajczyć się regulator.Nie wiem na ile jest to prawda, ale gdzieś  to wyczytałem.I teraz, jeżeli to prawda, to przecież nieświadomie w razie czego naciskam hebel , bo coś mi nie pasi i w tym momencie leci mi regulator.  Podobno spora grupa ludzi zakłada bezpiecznik między solarem , a regulatorem.Wtedy jak chcę coś z akumulatorem robić, czy go odłączyć, to najpierw wciskam bezpiecznik przed regulatorem, a dopiero wtedy mogę wcisnąć hebel, lub przykładowo odłączyć akumulator.Czy wiesz coś na ten temat? Bo jeśli to prawda, to byłoby to ważne.

Druga reguła jaką gdzieś tam wynalazłem - przy montażu najpierw podłączasz regulator do akumulatora, a dopiero później solar do regulatora. Te niby dwie reguły w jakiś sposób są nawet powiązane i wydaje mi się to logiczne.Dlatego myślę o takim bezpieczniku przed regulatorem, tylko nigdzie go znaleźć nie mogę, bo musi to być bezpiecznik DC, a chciałem coś takiego  jak montuje się w domu, nie taki typowy samochodowy. Na dodatek nie wiem ile musiałby mieć amper do mojego solara 160W.

Share this post


Link to post
Share on other sites
S&A

niestety w temacie "solarnym" nie jestem jeszcze na tyle obeznany jak Ty. Nie mam pojęcia, nie znam odpowiedzi. 

 

Ale to bardzo istotne pytania, bo regulator do solarów tani nie jest, a jednak hebel jest po to żeby go używać...

 

Ma ktoś wiedzę na ten temat? bo podłączam się do pytań.

Share this post


Link to post
Share on other sites
klonik058

Podobno jest jakaś reguła, która mówi, że - nie wolno odłączyć akumulatora od regulatora, zanim nie odłączy się solara od regulatora. W przeciwnym wypadku może sfajczyć się regulator.Nie wiem na ile jest to prawda,

Tak nie wolno odłączyć akumulatora bez odpięcia panela solarnego od regulatora. Może dojsc do uszkodzenia regulatora. Tak samo z podłączeniem. Najpierw aku potem panel. Ja zastanawiałem się nad czymś takim pomiędzy regulatorem panelem.

 

http://allegro.pl/bezpiecznik-wylacznik-nadpradowy-dc-25a-80v-fv-i6869976026.html

Sa tez topikowe takich jak szukasz.

 

Przykładowy:

 

Wyłącznik nadprądowy PV 16A 550V 2P DC Bezpiecznik

 

http://allegro.pl/wylacznik-nadpradowy-pv-16a-550v-2p-dc-bezpiecznik-i6595075369.html

 

Ale mam za małe pojęcie aby wam to sugerować.

 

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka

 

Edited by klonik058 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan

Tak nie wolno odłączyć akumulatora bez odpięcia panela solarnego od regulatora. Może dojsc do uszkodzenia regulatora. Tak samo z podłączeniem. Najpierw aku potem panel. Ja zastanawiałem się nad czymś takim pomiędzy regulatorem panelem.

 

http://allegro.pl/bezpiecznik-wylacznik-nadpradowy-dc-25a-80v-fv-i6869976026.html

 

 

No taki bezpiecznik/wyłącznik byłby dobry, zaznaczam byłby  :]

Share this post


Link to post
Share on other sites
klonik058

No taki bezpiecznik/wyłącznik byłby dobry, zaznaczam byłby :]

Też czekam na jakąś odpowiedź osób kompetentnych. Ale zaszkodzić myślę nie zaszkodzi

 

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka

 

Edited by klonik058 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
S&A

Tylko w takim razie jaki jest sens hebla?

 

W końcu ma być to wyłącznik bezpieczeństwa! W sytuacji awaryjnej odbijasz/przekręcasz i tyle... a nie latasz po całej przyczepie i rozłączasz w kolejności inne pierdoły....

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalapan

Dlatego go jeszcze nie mam  :]  

 

To dobrze jak będziesz najpierw miał świadomość - co ewentualnie musisz wyłączyć i na dodatek w jakiej kolejności  :]

Edited by kalapan (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
S&A

No ale w takim razie gdzie tu sens?

Nie użyje w sytuacji awaryjnej hebla, bo zniszczę regulator?

 

Niech no ktoś jeszcze się wypowie!

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
strus251

Koledzy, tak jest jak podejrzewacie. Do regulatora zawsze musi być podpięty akku a panel juz niekoniecznie.

Niestety, hebel w akku będzie wyłączany jako drugi i musi być wlaczony jako pierwszy.

W przeciwnym razie jest bardzo duża szansa że upalicie regulator.

 

Sens hebla w tym ukladzie jest tylko taki, że poświęcając regulator ocalacie pozostałą część instalacji + urządzenia a i może cepkę.

 

Pamiętajcie też, że w przypadku "W" pomimo odłaczenia bezpiecznika na częście od solarów tam ZAWSZE jest napięcie i nie mały prąd. Panel do póki nie zostanie zakrty będzie prąd produkował.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...