Skocz do zawartości
mirjol1

Instalacja elektryczna Hobby 460 Prestige 1995

Rekomendowane odpowiedzi

mirjol1

Witam Szanowne grono  :thank: .

Pod koniec sierpnia nabyłem swoją cepkę jak w temacie. Sprawdzałem instalację elektryczną i tak na 230v wszystko w przyczepie działa / lodówka, oświetlenie /. Po podłączeniu przyczepki do akumulatora samochodowego działa lodówka oraz oświetlenie nad kuchenką /palą się dwie żarówki 5 W. Działa także oświetlenie w łazience / cztery żarówki H10 12V Ba9s /, Działają także pompki do wody w zlewie i w toalecie thetford c2. Niby jest wszystko jak powinno być ale ciągle czerpać prąd z aku samochodu to ryzyka. Chciałbym zamontować panel fotowoltaiczny z dodatkowym akumulatorem. Ale gdzie go najlepiej podłączyć ??? Myślę że parę osób ma takie zestawy w cepce bez fabrycznie przygotowanego miejsca. Moja prośba to:

- Jak i gdzie podłączyć dodatkowy akumulator,

- Chcę także wymienić żarówki na ledowe - jakie najlepsze /zamontowane takie jak na foto/

 

post-29678-0-34233900-1507669974_thumb.jpg

 

oraz

 

post-29678-0-67252700-1507670178_thumb.jpg

 

- czy ktoś z Was posiada schemat instalacji elektrycznej Hobby 460 Prestige 1995, będę zobowiązany.

Zapewne zaraz odezwą się osoby które każą mi czytać wszystkie wątki z Forum bo w podobnych tematach już się mówiło. Zgoda i państwa przepraszam ale aby to wszystko przejrzeć to trwało by "o jeden dzień dłużej". Tych co będą niezadowoleni jeszcze raz przepraszam :blagac: .

Dzięki za wyrozumiałość i konkretne odpowiedzi.

Pozdrawiam Was wszystkich

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
kalapan

Oczywiście, że to już było ze sto razy. Może nie było opisywane na konkretnie tym modelu przyczepki, ale było w dziale elektrycznym.

 Ja też ostatnio robiłem to co Ty chcesz zrobić, dostałem sporo podpowiedzi i połowę roboty mam już zrobioną, teraz tylko solar. Wejdź na ten temat poczytaj i działaj.Tam masz schematy w różnych wersjach, w sumie trudne to nie jest. Co prawda początek tematu dotyczy innej przyczepy, ale to akurat nie gra roli. Ja też mam inną i jako kompletny laik dałem sobie radę.

 

http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przeróbka-12v-pod-akumulator/page-7

 

Zacznij od posta nr 98, to wszystko bez problemu zrozumiesz.Przynajmniej nie musisz całego tematu czytać.Będziesz tam miał schematy i całą teorię.

Powodzenia

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

Witam Szanowne grono  :thank: .

 

Witam!

Zapewne zaraz odezwą się osoby które każą mi czytać wszystkie wątki z Forum bo w podobnych tematach już się mówiło. Zgoda i państwa przepraszam ale aby to wszystko przejrzeć to trwało by "o jeden dzień dłużej".

 

No, Kolego ..., jeśli by odpowiadać każdemu i z osobna na wszystkie pytania, nawet te, które po sto razy już opisano, to trwałoby to sto lat, a może i "o jeden dzień dłużej". Wiem, że to bardzo wygodne dostać wszystko na tacy, bez żadnego wysiłku i poświęcania swojego czasu. Wystarczy kilkanaście kliknięć klawiaturą i już można czekać na gotową odpowiedź, zajmując się w tym czasie np. swoim ulubionym zajęciem lub innymi przyjemnościami ...

Czy uważasz, że nasz czas jest mniej cenny od Twojego? Tobie się nie chce czytać, a nam ma się chcieć pisać to samo po raz setny, a jutro pewnie sto pierwszy, sto drugi itd.?

Wcale nie musisz czytać wszystkich  :nono:  wątków Forum, wystarczą te, które wyszukasz w dziale: "Elektryka i elektronika".

Jak wspomniał przedmówca, wszystko, o co pytasz, zostało opisane tam bardzo dokładnie.

Nie zniechęcaj się i korzystaj z forumowej wyszukiwarki.

Nie wiem, jak Koledzy, ale ja przeprosiny przyjmuję i zaznaczam, że bez czytania forum, raczej się nie obejdziesz.

Po tej lekturze dopiero się zorientujesz, gdzie i jakie pytania konkretnie zadać i jak powinny wyglądać (wskazówki już tu są).

Na wszelki wypadek, gdybyś mnie źle zrozumiał, to z góry Cię przepraszam - nie chciałem Cię niczym urazić, ale musiałem to wszystko napisać (chyba już po raz tysiąc pierwszy).

 

PS

Wyobraź teraz sobie sytuację, w której podobnej treści postów, a nawet "nowych" tematów i to dotyczących tylko jednego i tego samego zagadnienia, pisanych przez nowych forumowiczów, pojawia się kilka tygodniowo ... :pad:

Jeszcze jedno: nawet, gdybyś miał schemat instalacji elektrycznej takiego samego modelu przyczepy, jak Twoja, to i tak nie ma jakiejkolwiek gwarancji, że po prawie ćwierć wieku i iluś tam kolejnych jej właścicielach, cokolwiek będzie się jeszcze zgadzać ze stanem fabrycznym. Mnogość różnych wersji, wykonań i kompletacji w/g zamówień klienta już nawet pomijam. Innymi słowy, sam musisz sprawdzić budowę tej instalacji, porobić dobre fotki, łącznie z ważnymi urządzeniami i ich parametrami (tabliczki znamionowe), a to wszystko na potrzeby dokumentowania ewentualnych pytań w tematach, które będziesz czytał.

Powodzenia przy usprawnianiu przyczepy :ok:

IMHO

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mirjol1

Oczywiście, że to już było ze sto razy. Może nie było opisywane na konkretnie tym modelu przyczepki, ale było w dziale elektrycznym.

 Ja też ostatnio robiłem to co Ty chcesz zrobić, dostałem sporo podpowiedzi i połowę roboty mam już zrobioną, teraz tylko solar. Wejdź na ten temat poczytaj i działaj.Tam masz schematy w różnych wersjach, w sumie trudne to nie jest. Co prawda początek tematu dotyczy innej przyczepy, ale to akurat nie gra roli. Ja też mam inną i jako kompletny laik dałem sobie radę.

 

http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przeróbka-12v-pod-akumulator/page-7

 

Zacznij od posta nr 98, to wszystko bez problemu zrozumiesz.Przynajmniej nie musisz całego tematu czytać.Będziesz tam miał schematy i całą teorię.

Powodzenia

Oczywiście, że to już było ze sto razy. Może nie było opisywane na konkretnie tym modelu przyczepki, ale było w dziale elektrycznym.

 Ja też ostatnio robiłem to co Ty chcesz zrobić, dostałem sporo podpowiedzi i połowę roboty mam już zrobioną, teraz tylko solar. Wejdź na ten temat poczytaj i działaj.Tam masz schematy w różnych wersjach, w sumie trudne to nie jest. Co prawda początek tematu dotyczy innej przyczepy, ale to akurat nie gra roli. Ja też mam inną i jako kompletny laik dałem sobie radę.

 

http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przeróbka-12v-pod-akumulator/page-7

 

Zacznij od posta nr 98, to wszystko bez problemu zrozumiesz.Przynajmniej nie musisz całego tematu czytać.Będziesz tam miał schematy i całą teorię.

Powodzenia

Witam.

Wielkie dzięki za pomoc. W chwili obecnej jestem na etapie czytania ze zrozumieniem tego wszystkiego z podanego tematu i wszelkich załączników. Po analizie pozwolę sobie do Ciebie napisać jak chcę rozwiązać swój temat. Jeszcze raz wielkie dzięki :thank: . Pozdrawiam

Witam!

 

No, Kolego ..., jeśli by odpowiadać każdemu i z osobna na wszystkie pytania, nawet te, które po sto razy już opisano, to trwałoby to sto lat, a może i "o jeden dzień dłużej". Wiem, że to bardzo wygodne dostać wszystko na tacy, bez żadnego wysiłku i poświęcania swojego czasu. Wystarczy kilkanaście kliknięć klawiaturą i już można czekać na gotową odpowiedź, zajmując się w tym czasie np. swoim ulubionym zajęciem lub innymi przyjemnościami ...

Czy uważasz, że nasz czas jest mniej cenny od Twojego? Tobie się nie chce czytać, a nam ma się chcieć pisać to samo po raz setny, a jutro pewnie sto pierwszy, sto drugi itd.?

Wcale nie musisz czytać wszystkich  :nono:  wątków Forum, wystarczą te, które wyszukasz w dziale: "Elektryka i elektronika".

Jak wspomniał przedmówca, wszystko, o co pytasz, zostało opisane tam bardzo dokładnie.

Nie zniechęcaj się i korzystaj z forumowej wyszukiwarki.

Nie wiem, jak Koledzy, ale ja przeprosiny przyjmuję i zaznaczam, że bez czytania forum, raczej się nie obejdziesz.

Po tej lekturze dopiero się zorientujesz, gdzie i jakie pytania konkretnie zadać i jak powinny wyglądać (wskazówki już tu są).

Na wszelki wypadek, gdybyś mnie źle zrozumiał, to z góry Cię przepraszam - nie chciałem Cię niczym urazić, ale musiałem to wszystko napisać (chyba już po raz tysiąc pierwszy).

 

PS

Wyobraź teraz sobie sytuację, w której podobnej treści postów, a nawet "nowych" tematów i to dotyczących tylko jednego i tego samego zagadnienia, pisanych przez nowych forumowiczów, pojawia się kilka tygodniowo ... :pad:

Jeszcze jedno: nawet, gdybyś miał schemat instalacji elektrycznej takiego samego modelu przyczepy, jak Twoja, to i tak nie ma jakiejkolwiek gwarancji, że po prawie ćwierć wieku i iluś tam kolejnych jej właścicielach, cokolwiek będzie się jeszcze zgadzać ze stanem fabrycznym. Mnogość różnych wersji, wykonań i kompletacji w/g zamówień klienta już nawet pomijam. Innymi słowy, sam musisz sprawdzić budowę tej instalacji, porobić dobre fotki, łącznie z ważnymi urządzeniami i ich parametrami (tabliczki znamionowe), a to wszystko na potrzeby dokumentowania ewentualnych pytań w tematach, które będziesz czytał.

Powodzenia przy usprawnianiu przyczepy :ok:

IMHO

 

Witam 

Zdawałem sobie sprawę, że ktoś mi zwróci uwagę, iż "idę na łatwiznę" ale nie o to chodzi. Swój czas jak i innych także szanuję, ale przeszukałem całe forum i na ten temat o tym konkretnym modelu nikt nie pisał. Zatem w jakim celu "wywarzać otwarte drzwi". Użytkownicy Forum są uczynni i pomogą laikowi w jego problemach. 

Z całą pewnością dobrze Cię zrozumiałem, i nie musisz mnie przepraszać, bo nie ma za co. Ja natomiast jeszcze raz przepraszam i następne posty będą zawierać już konkretne pytania i ewentualną pomoc w usuwaniu problemów. Jeszcze raz przepraszam :blagac: . Pozdrawiam  :oslabiony: 

Edytowane przez mirjol1 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mirjol1

Witam Szanownych Państwa

Nie poszedłem na łatwiznę i zapoznałem się ze wszelkimi tematami na temat zamontowania solara w przyczepie. Instalacja elektryczna 12v w przyczepie działa poprawnie. Prąd mam z dodatkowego akumulatora poprzez gniazdo 13pin. na wejściu od pojazdu. Zakupiłem skrzynkę na akumulator i redukcje 12v. Skrzynka, po przeczytaniu postów będzie stała na zewnątrz z powodów bezpieczeństwa o jakich Państwo pisaliście. Wygląda to ta:

WP_20171014_11_23_07_Pro_LI.thumb.jpg.91f35e6e285e03241078b07ba59be4d2.jpgWP_20171014_11_22_53_Pro_LI.thumb.jpg.416dc4e628d222e7313c45301601d020.jpg

Okazuje się, że wszystko działa tj. lodówka, oświetlenie pod okapem, oświetlenie w łazience oraz pompki wody i krany a także dmuchawa. Wszystkie żarówki ledowe te od okapu i w łazience po 1W. Akumulator na wypad 2 dniowy wystarcza, gdyż prądu już nie potrzeba tak wiele. Przyszła kolej na zakup panela solarnego. I tu po lekturze a starałem się czytać ze zrozumieniem jak w jednym z tematów "Wiem że nic nie wiem". Ale po kolei. Jaki warto wybrać panel monokrystaliczny czy polikrystaliczny mnie jest potrzebny 100W do akumulatora który posiadam a mianowicie 80 Ah

WP_20171019_12_50_34_Pro_LI.thumb.jpg.fc026b93cd45afb0fecde7d214ade01d.jpg

Oczywiście zwracam się tu ze szczególną prośbą do Kristofera bo czytając te tematy zawsze ma cenne rady. Oczywiście nic nie ujmując innym Panią i Panom. Następna rzecz jaką potrzebuję to regulator napięcia. Po lekturze doszedłem do wniosku iż ma to być regulator MPPT najlepsza opcja to z wyświetlaczem. Miałbym pełny obraz tego co dzieje się z prądami. 

Teraz jeśli chodzi o przewody zasilające z panela do regulatora jakie ( jaka średnica itp.). Powiem tylko, iż cepka stoi w takim miejscu, iż muszę panel przenosić, aby było na nim słońce. Oprócz tego odległość od panelu do cepki to ok. 8 - 10 m. Doczytałem się, że to wszystko powinno być zabezpieczone bezpiecznikiem jeśli tak to jakim i w którym miejscu. Czy może być bezpiecznik automatyczny 12v. Czy konieczne jest też jakiekolwiek zabezpieczenie pomiędzy regulatorem ładowania a odbiornikami? 

Teraz kolejna sprawa a mianowicie instalacja 230v działa także. Ale niestety tam gdzie ja jestem dostęp do niej jest niemożliwy bo miejsce gdzie mogę się podpiąć to ok 300 350m. Także jest to niemożliwe chociaż ??? Posiadam taki blok energetyczny:

WP_20171014_11_08_52_Pro_LI.thumb.jpg.2a0e59929049cb84279ba5148a34e37d.jpg

Czy po zamianie przewodów z 230V na 12V będą działało mi oświetlenie górne te które działało na 230V. 

Dodam, że po wstępnym wyliczeniu moje zapotrzebowanie dobowe na prąd to ok. 70 - 80 W wliczając w to ok. 2-3 godz. TV 25W. 

Bardzo Państwa proszę o pomoc, jak pisałem wcześniej nie jestem elektrykiem i moja znajomość z tym tematem to magia a po zapoznaniu się z tematami z forum to takiego kociokwiku dostałem w głowie że trudno to opisać. Jeżeli padną do mnie jakiekolwiek pytania odpowiadam natychmiast jak tylko pozwoli mi czas. Jeszcze raz z góry dziękuję 

Ps. Może ktoś podeśle link gdzie można nabyć dobry panel, regulator oraz dorobione kable bo z tym mam zawsze problemy.

Pozdrawiam Szanownych Państwa

 

WP_20171019_12_50_34_Pro_LI.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer
Napisano (edytowane)

Zapotrzebowanie energetyczne masz niewielkie, więc wszystko powinno pracować bez problemu.
Przekrój przewodów (nie średnica!) "panel/kontroler" - min. 10 mm² Pozostałych przekrojów nie podaję, ponieważ zależy to od długości przewodów, a tych nie znam. Wyjdzie to wtedy, gdy już zdecydujesz się na konkretny sposób montażu i rozmieszczenie poszczególnych elementów.
Rozumiem, że potrzebujesz zamontować panel na jakimś stelażu, aby był przenośny, więc przewody od niego będą miały długość po ok. 10 m, czyli ich koszt będzie znaczny. Umieściłbym je dodatkowo w jakiejś niezbyt twardej rurce igelitowej (wąż?), aby łatwiej było to wszystko zwijać i jednocześnie dodatkowo chronić, jeśli będzie ułożony na ziemi. Zwykły, karbowany peszel instalacyjny byłby tu mało odporny na uszkodzenia.
Pewien kłopot widzę w ilości "przenośnego" okablowania. O ile panel ruchomy z przewodami nie stanowi problemu, to podłączenie pozostałych elementów (kontroler, akumulator, bezpieczniki z wyjściami na odbiorniki) najlepiej by było zrobić już w jednym miejscu wewnątrz przyczepy, tym bardziej, że chcesz kontroler z wyświetlaczem. Akumulator możesz zamontować na stałe w przyczepie, zwracając uwagę, aby jego dwa wyjścia boczne, którymi wydostają się opary, wyprowadzić na zewnątrz przyczepy, szczelnie przyłączonymi wężykami (np. pod podłogę).

Blisko akumulatora umieszczasz kontroler, a za nim bezpiecznik(i) z którego wychodzisz na odbiorniki przyczepy (w Twoim przypadku gniazdo umieszczone obecnie na skrzynce akumulatora).
Wszystko inne widać już na rysunku:

1261071933_wer1.thumb.jpg.fbe086a1d2bbf752f9276cf890a6bf87.jpg

Takie podłączenie będzie działać, ale jest niewygodne. Można to zorganizować lepiej i podłączyć od razu wszystko z Twoim zasilaczem, jednak wymaga to kilku dodatkowych połączeń/zmian, a dodatkowo jednego przekaźnika, jeśli miałoby wszystko działać automatycznie. Twój zasilacz, to chyba MIKO 75 lub 90. Musiałbyś odkręcić osłonę jego przyłączy 12 V (ta od lewej strony patrząc na zamieszczone przez Ciebie zdjęcie), aby można się było zorientować w "kabelkologii" i tym samym udzielić bardziej konkretnej odpowiedzi, co do zakresu przeróbki.


Wszystko, co potrzebne, dostaniesz np. tu:
https://www.ledats.pl/pl/panele-monokrystaliczne/3473-panel-fotowoltaiczny-100w12v-monokrystaliczny.html
https://www.ledats.pl/pl/falowniki-inwertery/2679-bezpiecznik-do-instalacji-pv-10a-sc-4a.html
https://www.ledats.pl/pl/akcesoria-do-paneli-i-kontrolerow/2682-gniazdo-bezpiecznika-nozowego-do-zabezpieczenia-przeciwpozarowego.html
https://www.ledats.pl/pl/akcesoria-do-paneli-i-kontrolerow/2484-kabel-solarny-polaczeniowy-6-mm2.html
https://www.ledats.pl/pl/mppt/3845-kontroler-ladowania-tracer-1210an-12v24v-10a-mppt.html
https://www.ledats.pl/pl/akcesoria-do-paneli-i-kontrolerow/2812--konektor-mc4-kabla-paneli-fotowoltaicznych-8-10mm2.html
Jak w zamówieniu poprosisz, to na przewodach (z jednej strony) od razu zamontują Ci dwa potrzebne konektory, które łączysz z panelem.

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mirjol1

Kristofer bardzo wielkie dzięki za pomoc i rzeczowe rady oraz liknki. Dziś zamawiam to wszystko choć brakuje czerwonego kabla ale jakoś sobie poradzę izolacją w jego oznaczeniu. Czy jak bym miał dodatkowe pytania mogę na Ciebie liczyć ? 

Po dostarczeniu do mnie zakupionych części zrobię test w domu, bo do cepki mam ok. 380 km i będę tam dopiero ok. 31.05.

Jeszcze raz dzięki i pozdrawiam.:banan:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

W razie pytań, pisz - odpowiem, jeśli tylko czas pozwoli.

Gdybyś zabudował wszystko w przyczepie, to miałbyś chyba bardziej komfortową sytuację. Musiałbyś zrobić fotki przyłącza swojego zasilacza, ale z grubsza, gdybyś zrobił to w/g tego rysunku, miałbyś wszystko automatycznie - wystarczałoby tylko podłączać panel, gdy pojawiasz się w miejscu postoju przyczepy.

1753761069_wer2.thumb.jpg.c420e192812370ec82e6c4fcc80210c9.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
MarioGA
W dniu 18.05.2018 o 04:42, Kristofer napisał:

miałbyś wszystko automatycznie - wystarczałoby tylko podłączać panel, gdy pojawiasz się w miejscu postoju przyczepy.

Witaj Kristofer, zacząłem śledzić ten wątek, bo także chciałbym ogarnąć temat elektryki, by  wszystko się działo automatycznie w miarę możliwości. Mam identyczny zasilacz jak Mirjol1 w Hobby 420  '94 roku. Zamontowałem niedawno panel na stałe100 W, kontroler MPPT Tracer 1210 A i baterie  100 Ah, działa bez zarzutu, prądu  wystarcza, ale nie skonfigurowałem tego z zasilaczem i zasilaniem  ze "słupka" 230 V, bo było to na szybko przed wyjazdem. Chciałbym by zasilanie z sieci 230 V nie "gryzło" się  z zasilaniem  z solara (baterii), bo czasami będę korzystał z zasilania bo np jest to w cenie. Dodam, że mam gniazdo 7 pinowe, a lodówka na czas przejazdu jest  zasilana  z samochodowej baterii po kluczyku, przez przekaźnik i spięta  z przyczepą oddzielną, niezależną wtyczką. Podczas postoju lodówka zawsze na gazie, no chyba, że jak wspomniałem prąd na polu  będzie w cenie. Nie rozważam też podpięcia dodatkowego, zewnętrznego prostownika, który  będzie czuwał nad akumulatorem.  Przypuszczam, że w odpowiednim miejscu powinienem wstawić  przekaźnik. Pytanie tylko w którym miejscu, po stronie 230 V, czy 12 V, jednotorowo, czy  dwutorowo? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

Witaj! Wszystkie informacje, których potrzebujesz plus schemat podłączeń, masz jeden post wyżej. W Twoim przypadku, jedyną równicą będzie miejsce podłączenia cewki przekaźnika oznaczonego, jako "P3" oraz brak podanego zasilania z samochodu na wejście zasilacza, chyba że wykorzystano jakąś inną możliwość, np. zamiast świateł przeciwmgłowych. Nie zamieściłeś żadnych zdjęć, więc nie wiem, jakie podłączenia masz przy zasilaczu. Nie masz gniazda/wtyku 13 pin, tylko osobne złącze dla lodówki. Z tego, co napisałeś, zrozumiałem, że jest na nim zasilanie dopiero po włączeniu zapłonu, więc cewkę przekaźnika zasilasz z tych samych przewodów, do których podłączona jest lodówka.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
MarioGA

W nawiązaniu  do Twojej wypowiedzi za którą bardzo dziękuję dosyłam kolejne informacje, oraz fotki. Na szybko odręcznie narysowałem obecny schemat instalacji. Dopóty, dopóki nie miałem akumulatora  w przyczepie korzystałem  z sieci 230 V.  Nie wiem czy  to było właściwe, ale po podłączeniu  wtyczki (7 pin) przyczepy  do gniazda auta miałem napięcie w przyczepie i mogłem z niego korzystać. Po zainstalowaniu  solara odpiąłem przewody   w puszce pod kanapą i napięcie  z auta już  do wnętrza  przyczepy nie dochodzi. Solar podaje napięcie na piny  wejściowe do zasilacza "Eing" Napięcie  z auta tylko  zasila światła  zewnętrze. O lodówce nie wspominam, bo ona i tak jest  zasilana oddzielną instalacją 12 V z auta bezpośrednio  do lodówki tylko w czasie jazdy.  Chciałbym aby  cały  układ pracował niezależnie od źródła  zasilania,  albo  230 V z sieci, albo 12 V z solara i sam się przełączał by tego nie było trzeba pilnować. 

Czy  mogę prosić o wsparcie?

 

20180520_152631.jpg

20180520_152655.jpg

20180521_174517.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mirjol1

Kristofer jeszcze raz wielkie dzięki. Wszystko kupione i dostarczone. Jadę do przyczepki 31.05.br. nastąpi próba generalna. Dam znać.

Pozdrawiam

MarioGA czy masz może jakiś schemat zasilacza Miko bo widzę, że mamy to samo. Jak już wcześniej pisałem chciałbym zamienić przewody oświetlenia z 230V na 12v. Problem w tym które ???

Z góry za pomoc dziękuję.

Pozdrawiam Panów  

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
MarioGA

Niestety nie mam schematu naszego zasilacza. A po co chcesz zamieniać przewody?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer
W dniu 21.05.2018 o 22:45, MarioGA napisał:

W nawiązaniu  do Twojej wypowiedzi za którą bardzo dziękuję dosyłam kolejne informacje, oraz fotki. Na szybko odręcznie narysowałem obecny schemat instalacji. Dopóty, dopóki nie miałem akumulatora  w przyczepie korzystałem  z sieci 230 V.  Nie wiem czy  to było właściwe, ale po podłączeniu  wtyczki (7 pin) przyczepy  do gniazda auta miałem napięcie w przyczepie i mogłem z niego korzystać. Po zainstalowaniu  solara odpiąłem przewody   w puszce pod kanapą i napięcie  z auta już  do wnętrza  przyczepy nie dochodzi. Solar podaje napięcie na piny  wejściowe do zasilacza "Eing" Napięcie  z auta tylko  zasila światła  zewnętrze. O lodówce nie wspominam, bo ona i tak jest  zasilana oddzielną instalacją 12 V z auta bezpośrednio  do lodówki tylko w czasie jazdy.  Chciałbym aby  cały  układ pracował niezależnie od źródła  zasilania,  albo  230 V z sieci, albo 12 V z solara i sam się przełączał by tego nie było trzeba pilnować. 

Czy  mogę prosić o wsparcie?

Z Twojego rysunku wynika, że masz już podłączenia zrobione i wszystko powinno działać automatycznie z sieci ~230 V lub instalacji PV. Oczywiście poza zasilaniem z samochodu, ale tego akurat chyba nie chciałeś. Ten pierwszy stopień przełączania "sieć ~230 V / PV" jest realizowany poprzez przekaźnik zasilacza (wyjście kontrolera masz podłączone do zasilacza w punkcie "Batt In". Jedynie "obwody dołożone" pracują cały czas na zasilaniu z PV, ale akurat w przypadku tego zasilacza jest to sensowne, ponieważ nie podaje on zasilania o odpowiednich parametrach wymaganych przez oświetlenie LED. Jedyne, co można w tym przypadku poprawić, to ewentualne dołożenie konkretnej, procesorowej ładowarki (nawet takiej za kilkadziesiąt zł.), którą raz podłączysz i będziesz mógł o niej zapomnieć, a która zadba o accu, gdy będziesz podłączony do ~230 V, a panel nie będzie wystarczająco ładował akumulatora, choćby z uwagi na kilka dni słabej pogody. Opis przykładowych ładowarek znajduje się na forum.
IMHO

W dniu 25.05.2018 o 14:22, mirjol1 napisał:

MarioGA czy masz może jakiś schemat zasilacza Miko bo widzę, że mamy to samo.

 

W dniu 25.05.2018 o 19:33, MarioGA napisał:

Niestety nie mam schematu naszego zasilacza. A po co chcesz zamieniać przewody?

 

W dniu 25.05.2018 o 14:22, mirjol1 napisał:

Jak już wcześniej pisałem chciałbym zamienić przewody oświetlenia z 230V na 12v. Problem w tym które ???   Z góry za pomoc dziękuję.

Schemat zasilacza mogę Ci rozrysować, ale nic Ci to nie da, ponieważ sam zasilacz nie bierze udziału w tym, co Ciebie interesuje. Po prostu musisz zlokalizować zakończenia przewodów, które zasilają punkty oświetlenia "~230 V". Będą one prawdopodobnie podłączone bezpośrednio do kostki umieszczonej w obudowie zasilacza (oznaczone czerwoną obwódką), tuż przed zabezpieczeniem. Te podłączenia są już odrębnym obwodem i nie połączonym z częścią "12 V" zasilacza, mimo że znajdują się pod tą samą obudową. Nie zamieściłeś fotki swojego zasilacza ze zdjętą obudową, więc posiłkuję się zdjęciem Kolegi MarioGA:

1037877080_przylczezas230.jpg.483e763e3bef03313fce2f5aa8e2a8ce.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
MarioGA

Dziękuje Kristofer za odpowiedź, przekaźnik, o którym wspomniałeś, to tylko jeden widzę  na płytce zasilacza ten poniżej radiatora(zielony)? To teraz reasumując śmiało mogę podać napięcie  230 V, a ten przekaźnik rozłączy  zasilane przychodzące  z PV  w  "Batt In" ?

Natomiast jeśli  chodzi o ładowarkę procesorową12 V, to mam na wyposażeniu  przyczepy, ale nie jest  wpięta  na stałe w układ, tylko  w razie potrzeby podepnę i doładuję  akumulator.

Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×