Jump to content
Paweł Worach

Skoda Superb 4x4 jako holownik ?

Recommended Posts

ufolz

@Tom uprzedziłeś moje myśli właśnie byłem umówić się na zmianę opon i wjechałem na podnośnik i tak jak się spodziewałem kręcą się też 4 kółka.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Commander

Fajny filmik. Obstawiam że budka to Tabert...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Suzu4x4

Jak czytam takie wpisy to zastanawiam się dlaczego ludzie swoją niewiedza dzielą się na tym forum.

 

 

Osobiście użytkuje Sharana 4Motion i auto rusza na 4łapach i dalej sobie dozuje aby było bezpiecznie... film pokazuje dokładnie i tak jest. i kończcie dysusje na temat że nie jest to stały napęd.

Jeżeli chcecie dowodów proponuje podjechać na hamownie wyłączyć ESP i zaobserwować że wszystkie koła się kręcą... 

 biję się w piersi i przepraszam czytelników że podzieliłem się swoją niewiedzą :blagac:  

 

jednak jak 4motion oparty na sprzęgle wielopłytkowym  to dla Ciebie jest stały napęd na 4 to wybacz ale miałem inne pojęcie stałego napędu na 4

 

 

przyjmuje się, że o stałym napędzie na cztery koła mówimy wtedy, gdy na jedną z osi trafia podczas jazdy na wprost i bez poślizgu kilkadziesiąt procent momentu obrotowego

 

 

 

jeszcze proszę uświadom mnie żebym dalej nie powielał głupot to żeby było bezpiecznie to jak komputer sobie dozuje  przy ruszaniu na asfalcie ile % w haldeksie V gen jest przekazywane na tył ? 1 ? 5? czy może 80 ? :hmm:

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs

Minimalnie chyba 5% na każde tylne koło, maksymalnie 50:50 -przód tył.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cezarr

@Tom uprzedziłeś moje myśli właśnie byłem umówić się na zmianę opon i wjechałem na podnośnik i tak jak się spodziewałem kręcą się też 4 kółka.. 

ja to tak zawsze robiłem aby sprawdzić jak dział napęd  :]

Share this post


Link to post
Share on other sites
automaciek
Na podnośniku tez powinienem kręcić pod warunkiem że będzie miał włączone ESP. BTW. Wiecie jaki manewr rozłącza napęd w samochodach z haldexem?
Ręczny......

 

Minimalnie chyba 5% na każde tylne koło, maksymalnie 50:50 -przód tył.
Minimalnie 0%, max 50/50.Hydraulicznie sterowany haldex ( np VW, KIA Sportage, nowe Sorrento) w stanie rozlączonym nie napędza tylnej osi (jest swobodna), starsze Sorrento miało elektromagnetycznie sterowane dołączanie i tam w stanie rozlączonym "coś tam" idzie na tylną oś, ale w praktyce też 0%. Edited by automaciek (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs

Ręczny......

Minimalnie 0%, max 50/50.

Hydraulicznie sterowany haldex ( np VW, KIA Sportage, nowe Sorrento) w stanie rozlączonym nie napędza tylnej osi (jest swobodna), starsze Sorrento miało elektromagnetycznie sterowane dołączanie i tam w stanie rozlączonym "coś tam" idzie na tylną oś, ale w praktyce też 0%.

Dokładnie ręczny. Haldex od wersji III w górę jest domyślnie spięty czyli sytuacja napędzania jednej osi nie występuje w naturze. Poza oczywiście momentem gdy zaciągniemy ręczny.

Share this post


Link to post
Share on other sites
automaciek

Oj, chyba się z Tobą nie zgodzę. Nie kojarzę żadnego Haldex'a domyślnie sprzegniętego. Różnica między czwórką a starszymi to sposób uzyskiwania cisnienia do załączenia sprzęgła. Stare po wysterowaniu przez elektronikę wykorzystywały różnicę prędkości obrotowej pomiędzy wejściem, a wyjściem sprzęgła , przez co załączały się z opóźnieniem. Czwórka ma pompę elektryczną która wytwarza ciśnienie po uruchomieniu silnika, polecenie zasprzęglenia jest realizowane natychmiast, nawet na postoju. Dlatego możesz odnieść wrażenie ze jest stale spięte, bo elektronika jak wykryje różnicę prędkości między osiami to w ułamku sekundy spina naped. W stanie bezprądowym osie są rozłączone.

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs

Oj, chyba się z Tobą nie zgodzę. Nie kojarzę żadnego Haldex'a domyślnie sprzegniętego. Różnica między czwórką a starszymi to sposób uzyskiwania cisnienia do załączenia sprzęgła. Stare po wysterowaniu przez elektronikę wykorzystywały różnicę prędkości obrotowej pomiędzy wejściem, a wyjściem sprzęgła , przez co załączały się z opóźnieniem. Czwórka ma pompę elektryczną która wytwarza ciśnienie po uruchomieniu silnika, polecenie zasprzęglenia jest realizowane natychmiast, nawet na postoju. Dlatego możesz odnieść wrażenie ze jest stale spięte, bo elektronika jak wykryje różnicę prędkości między osiami to w ułamku sekundy spina naped. W stanie bezprądowym osie są rozłączone.

Zgadzam się z Tobą że w stanie bezprądowym obie osie są rozłączone. W tym przypadku bez prądu nie ma ciśnienia. Jednak w momencie uruchomienia silnika dochodzi do spięcia napędu zatem w czasie jazdy jest on spięty a uślizgu kół wpływa na to ile momentu przenoszonego jest na tylną oś a nie na to czy ją spiąć.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Suzu4x4

no to ile w końcu idzie minimalnie na tylną oś ? 0% czy 5%   bo kolega @ufloz też nie odpowiedział na zadane prze zemnie pytanie

 

 

 

może źle się wyraziłem we wcześniejszych postach, tylna oś jest napędzana ale tak znikomym procentem momentu że stałym napędem na 4x4 bym tego nie nazwał

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs

no to ile w końcu idzie minimalnie na tylną oś ? 0% czy 5%   bo kolega @ufloz też nie odpowiedział na zadane prze zemnie pytanie

 

Chyba już pisałem o tym od 10 do 50% idzie na tył zależnie od warunków na drodze

Share this post


Link to post
Share on other sites
Suzu4x4

no pisałeś że "chyba 5-50" teraz piszesz że 10 do 50 kolega @automaciek pisał że 0-50 kolega @ufloz zamilkł

 

producent twierdzi że

W przypadku ekstremalnego poślizgu przednich kół sprzęgło to jest w stanie przenieść cały moment napędowy na tylną oś.

 

 

a w artykule podanym przez kolegę @woytek :

 

W przypadku Haldexa IV rozdział momentu napędowego może osiągać wartość 10:90. Dzieję się tak w przypadku, kiedy przednie koła znajdują się na lodzie, a tylne na nawierzchni o większej przyczepności

 

więc rozumiem że  że Skoda Superb 4x4 na STAŁY napęd na obie osie o rozdziale momentu na tylną oś od 0 do 100% :slina:

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs

Poczytaj na spokojnie i ze zrozumieniem.

Napisałem "5% na każde tylne koło" co daje 10% na oś.

Jak samochód stoi na parkingu z wyłączonym silnikiem to masz 100% na przód i 0% na tył. Jak włączysz silnik to masz co najmniej 10% z tyłu.

 

W sumie to znudziło mi się już tłumaczenie jak ten system działa i mam gdzieś czy ktoś uważa że jest tak albo inaczej.

 

Miłego dnia.

Edited by vrs (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kamil_K

 

Napisałem "5% na każde tylne koło" co daje 10% na oś.

 

@vrs teraz się trochę pogubiłeś (wczesniej brzmisz logicznie) żeby szło po 5% na każde tylne koło to musiałbyś mieć stałą blokadę tylnego mechanizmu różnicowego ...

poza jazdą na wprost moment obrotowy jest przekazywany pomiędzy kołami danej osi w proporcjach od 0-100% na dane koło ;)

 

tak, wiem  czepiam się szczegółów ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...