Skocz do zawartości

Dethlleffs - autonomiczna instalacja na 12V


infer

Rekomendowane odpowiedzi

Prosilbym o pomoc w rozszyfrowaniu co to za graty.

W chwili obecnej 100% instalacji dziala z akumualtora przyczepy. Nie mam nigdzie klasycznych przełączników zasilania 230V/12V. W momencie popdpiecia pod 230V wszystko zdaje sie działać ok.

Solar wpiety jest w aku plus z tego co widze rownolegle do ebergobloku?

 

Znalazłem jednak 2 odpiete przewody, ktore nie wiem do czego służą. Nie moge zlokalizować ich konca.

 

Nie wiem również jak sprawdzić jakiej mocy mam panele (2 sztuki założone przez dealera)

 

Co chcialbym zmienić:

 

-Chcialbym dołożyć 2 punkty świetlne na 12V plus ładowarkę usb na 12V. W ktorym miejscu najlepiej wpiac sie w instalację ? Pod łóżkiem mam aku i najbardziej pasowloby mi wpiac sie gdzies tam. Ebergoblok jest w szafce nad piecem po drugiej stronie przyczepy.

 

-miec możliwość monitorowania zużywanej energii z akumulatora oraz parametrów pracy solara (co kupić lub wymienić i gdzie sie wpiac

 

-możliwość odlaczenia całkowitego odbiorników od zasilania. Przyjmijmy ze przyczepa zimuje. Solar utrzymuje akumulator w stanie naładowania jednak wszelkie odbiorniki nie sa zasilane

 

-wskaznik poziomu wody w zbiorniku

 

- czy powniem wymienić zasilacze ładowarkę lub energobloki na cos bardziej cywilizowanego i nowocześniejszego

 

 

 

 

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

 

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!
Zacznę od końca: jeśli wszystko działa, to w jakim celu chcesz cokolwiek wymieniać, zwłaszcza, że nie będą to tanie elementy - nie widzę sensu.
Dołożenie jakiegoś układu dla określenia poziomu wody w zbiorniku, nie wymaga przeróbek w posiadanych przez Ciebie urządzeniach.
Różnego rodzaju sposoby i układy do tego celu, są opisane w co najmniej kilku forumowych tematach, a można również kupić gotowe produkty.
Monitorowanie różnych parametrów instalacji solarnej jest w Twojej instalacji możliwe. Twój kontroler posiada do tego celu odpowiednie wejście "Solar Display".
Kontroler jest firmowany przez "Mobile technology" (patrz Büttner Elektronik oraz Armanec GmbH). Niestety, po iluś tam latach istnienia tych urządzeń, obecnie będzie Ci trudno znaleźć dedykowany panel wyświetlacza, a nawet jeśli, to obawiam się, że jego koszt może Cię mocno zaskoczyć.
Najprostszym wyjściem w tej sytuacji i dającym jednocześnie całkiem sporo informacji, będzie zamontowanie w obwodzie akumulatora, cyfrowego woltomierza, który będzie na bieżąco pokazywał wartość napięcia na zaciskach akumulatora.
Możesz kupić zestaw, który oprócz woltomierza będzie zawierał ładowarkę USB (dwa gniazda) - przykłady:

post-8228-0-53638900-1502587623_thumb.jpg
http://allegro.pl/woltomierz-miernik-4-24v-ladowarka-usb-12v-24v-i6113157259.html
http://allegro.pl/woltomierz-miernik-ladowarka-usb-gniazdo-12v-i5926151013.html
Wyprowadzenia woltomierza (najlepiej poprzez jakiś włącznik) oraz ładowarki, podłączasz równolegle do wyprowadzeń akumulatora. Oczywiście robisz to z zachowaniem prawidłowej polaryzacji i zastosowaniem zabezpieczenia tuż przy plusowym wyprowadzeniu akumulatora. Wartość zabezpieczenia będzie niewielka (ok. 50 % większa, od max prądu ładowarki USB).
Jeśli woltomierz, to dla Ciebie zbyt mało informacji, a zakup dedykowanego wyświetlacza okaże się niemożliwy lub zbyt kosztowny, to kolejnym rozwiązaniem może być zmiana samego kontrolera na nowszy i lepszy model/typ, łącznie z dedykowanym do niego panelem informacyjnym LCD (np. Tracer 1210RN/MT-5).
http://www.ledats.pl/pl/zeglarstwo/2583-kontroler-ladowania-tracer-1210rn-12v-24v-10a-mppt.html
Co do paneli, to zrób fotkę całości i podaj ich wymiary. Wstępnie mogę powiedzieć, że z pewnością mają łączną moc do ok. 100 W (120 W max) lub oczywiście mniej.
Odpiętych przewodów nie pokazałeś na zdjęciach, ale chyba i tak by to nic nie dało, bo skoro sam nie możesz zlokalizować miejsca/elementu, do którego prowadzą, to i nikt z nas nie zrobi tego patrząc jedynie na zdjęcia. Tak, czy inaczej, potrzebny jest dostęp do przyczepy i ewentualnie możliwość pomiarów instalacji, aby określić ich przeznaczenie. Bywa tak, że przerabiając instalację, zachodzi czasem potrzeba odłączenia pewnych przewodów, aby wszystko prawidłowo działało w/g nowych założeń, więc może tak było i w przypadku Twojej przyczepy.

Jeśli mam być szczery, to już nie pamiętam, kiedy ostatnio widziałem taki sposób rozbudowy instalacji w przyczepie (tyle dodatkowych zasilaczy/kilogramów). :]
Wygląda to tak, jakby kolejni właściciele przyczepy dokładali w poszczególnych latach eksploatacji, jakieś własne usprawnienia instalacji.
Na szczęście, "całość" zrobiona jest w typowy dla przyczep sposób (standardowo) i bez prowizorki, więc powinno być OK.

 

Opis, o który prosiłeś.
Zdjęcie nr 1, 2, 3 - "prosty" zasilacz transformatorowy "Dometic MK 140" - pierwszy i standardowo zamontowany przez producenta w Twojej przyczepie.
Zdjęcie nr 4 - zasilacz impulsowy, dużo lepszy od poprzedniego i o ok. dwa razy większej mocy - dołożony (prawdopodobnie służy wyłącznie do zasilania tylko jednego odbiornika w Twojej przyczepie, ale o dużej mocy (do ok. 200 - 220 W). Zdjęcia sugerują, że mógł zostać użyty do ogrzewania podłogowego lub podgrzewania jakiegoś wyposażenia przyczepy, np. zbiorników wody, rur itp.
Zdjęcie nr 5 - kolejny zasilacz impulsowy (identyczny lub bardzo zbliżony do tego, jak ze zdjęcia nr 4). Jeśli jest troszkę inny, to różnica polegać będzie jedynie na jego mocy wyjściowej. Ten jest już zastosowany do zasilania jakichś odbiorników w przyczepie, które również zostały dołożone (nie były standardowym wyposażeniem przyczepy).
Zdjęcie nr 6 - patrząc od lewej strony: jakaś puszka łączeniowa (być może związana z wcześniej wspomnianym systemem ogrzewania). Patrząc dalej w prawo: dwu-wyjściowy kontroler temperatury, z wejściem na sensor "PT100" (zmiana rezystancji w funkcji temperatury) - najprawdopodobniej dla wspomnianego systemu grzewczego. Na zdjęciu nie widać, ale przypuszczam, że do wejścia tego kontrolera jest podłączony czarny przewód biegnący z zasilacza będącego na zdjęciu nr 4.
Wejścia i wyjścia tego kontrolera (termostatu) są widoczne, jako "kostki konektorów" przy jego prawym, górnym narożniku.
Zdjęcie nr 7 - ładowarka dla akumulatora, gdy przyczepa podłączona jest do sieci ~230 V.
Patrząc na wszystkie fotografie, widać wyraźnie, że "system" umożliwia również ładowanie accu podczas jazdy (z instalacji holownika), jednak nie widać, czy owa możliwość została wykorzystana - może jednak nie, skoro jest instalacja PV.
Zdjęcie nr 8 - tu raczej opis jest zbyteczny ;)
To chyba tyle, co można na podstawie tych zdjęć powiedzieć.

 

PS
Nie wiem, jaki masz akumulator (brak opisu, zdjęć i sposobu/miejsca montażu). Jeśli jest jednak zamontowany bezpośrednio w przestrzeni mieszkalnej, to proponuję, abyś przeczytał np. ten temat:

http://forum.karawaning.pl/topic/9862-akumulator-w-przyczepie-a-nasze-bezpieczenstwo/page__view__findpost__p__233321

Wspominam o tym dlatego, że ustawienia Twojego kontrolera inst. PV, sugerują zamontowany, standardowy akumulator z płynnym elektrolitem. :hmm:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam!

Zacznę od końca: jeśli wszystko działa, to w jakim celu chcesz cokolwiek wymieniać, zwłaszcza, że nie będą to tanie elementy - nie widzę sensu.

Dołożenie jakiegoś układu dla określenia poziomu wody w zbiorniku, nie wymaga przeróbek w posiadanych przez Ciebie urządzeniach.

Różnego rodzaju sposoby i układy do tego celu, są opisane w co najmniej kilku forumowych tematach, a można również kupić gotowe produkty.

Monitorowanie różnych parametrów instalacji solarnej jest w Twojej instalacji możliwe. Twój kontroler posiada do tego celu odpowiednie wejście "Solar Display".

Kontroler jest firmowany przez "Mobile technology" (patrz Büttner Elektronik oraz Armanec GmbH). Niestety, po iluś tam latach istnienia tych urządzeń, obecnie będzie Ci trudno znaleźć dedykowany panel wyświetlacza, a nawet jeśli, to obawiam się, że jego koszt może Cię mocno zaskoczyć.

Najprostszym wyjściem w tej sytuacji i dającym jednocześnie całkiem sporo informacji, będzie zamontowanie w obwodzie akumulatora, cyfrowego woltomierza, który będzie na bieżąco pokazywał wartość napięcia na zaciskach akumulatora.

Możesz kupić zestaw, który oprócz woltomierza będzie zawierał ładowarkę USB (dwa gniazda) - przykłady:

{style_image_url}/attachicon.gif ładowarka_woltomierz.jpg

http://allegro.pl/woltomierz-miernik-4-24v-ladowarka-usb-12v-24v-i6113157259.html

http://allegro.pl/woltomierz-miernik-ladowarka-usb-gniazdo-12v-i5926151013.html

Wyprowadzenia woltomierza (najlepiej poprzez jakiś włącznik) oraz ładowarki, podłączasz równolegle do wyprowadzeń akumulatora. Oczywiście robisz to z zachowaniem prawidłowej polaryzacji i zastosowaniem zabezpieczenia tuż przy plusowym wyprowadzeniu akumulatora. Wartość zabezpieczenia będzie niewielka (ok. 50 % większa, od max prądu ładowarki USB).

Jeśli woltomierz, to dla Ciebie zbyt mało informacji, a zakup dedykowanego wyświetlacza okaże się niemożliwy lub zbyt kosztowny, to kolejnym rozwiązaniem może być zmiana samego kontrolera na nowszy i lepszy model/typ, łącznie z dedykowanym do niego panelem informacyjnym LCD (np. Tracer 1210RN/MT-5).

http://www.ledats.pl/pl/zeglarstwo/2583-kontroler-ladowania-tracer-1210rn-12v-24v-10a-mppt.html

Co do paneli, to zrób fotkę całości i podaj ich wymiary. Wstępnie mogę powiedzieć, że z pewnością mają łączną moc do ok. 100 W (120 W max) lub oczywiście mniej.

Odpiętych przewodów nie pokazałeś na zdjęciach, ale chyba i tak by to nic nie dało, bo skoro sam nie możesz zlokalizować miejsca/elementu, do którego prowadzą, to i nikt z nas nie zrobi tego patrząc jedynie na zdjęcia. Tak, czy inaczej, potrzebny jest dostęp do przyczepy i ewentualnie możliwość pomiarów instalacji, aby określić ich przeznaczenie. Bywa tak, że przerabiając instalację, zachodzi czasem potrzeba odłączenia pewnych przewodów, aby wszystko prawidłowo działało w/g nowych założeń, więc może tak było i w przypadku Twojej przyczepy.

Jeśli mam być szczery, to już nie pamiętam, kiedy ostatnio widziałem taki sposób rozbudowy instalacji w przyczepie (tyle dodatkowych zasilaczy/kilogramów). :]

Wygląda to tak, jakby kolejni właściciele przyczepy dokładali w poszczególnych latach eksploatacji, jakieś własne usprawnienia instalacji.

Na szczęście, "całość" zrobiona jest w typowy dla przyczep sposób (standardowo) i bez prowizorki, więc powinno być OK.

 

Opis, o który prosiłeś.

Zdjęcie nr 1, 2, 3 - "prosty" zasilacz transformatorowy "Dometic MK 140" - pierwszy i standardowo zamontowany przez producenta w Twojej przyczepie.

Zdjęcie nr 4 - zasilacz impulsowy, dużo lepszy od poprzedniego i o ok. dwa razy większej mocy - dołożony (prawdopodobnie służy wyłącznie do zasilania tylko jednego odbiornika w Twojej przyczepie, ale o dużej mocy (do ok. 200 - 220 W). Zdjęcia sugerują, że mógł zostać użyty do ogrzewania podłogowego lub podgrzewania jakiegoś wyposażenia przyczepy, np. zbiorników wody, rur itp.

Zdjęcie nr 5 - kolejny zasilacz impulsowy (identyczny lub bardzo zbliżony do tego, jak ze zdjęcia nr 4). Jeśli jest troszkę inny, to różnica polegać będzie jedynie na jego mocy wyjściowej. Ten jest już zastosowany do zasilania jakichś odbiorników w przyczepie, które również zostały dołożone (nie były standardowym wyposażeniem przyczepy).

Zdjęcie nr 6 - patrząc od lewej strony: jakaś puszka łączeniowa (być może związana z wcześniej wspomnianym systemem ogrzewania). Patrząc dalej w prawo: dwu-wyjściowy kontroler temperatury, z wejściem na sensor "PT100" (zmiana rezystancji w funkcji temperatury) - najprawdopodobniej dla wspomnianego systemu grzewczego. Na zdjęciu nie widać, ale przypuszczam, że do wejścia tego kontrolera jest podłączony czarny przewód biegnący z zasilacza będącego na zdjęciu nr 4.

Wejścia i wyjścia tego kontrolera (termostatu) są widoczne, jako "kostki konektorów" przy jego prawym, górnym narożniku.

Zdjęcie nr 7 - ładowarka dla akumulatora, gdy przyczepa podłączona jest do sieci ~230 V.

Patrząc na wszystkie fotografie, widać wyraźnie, że "system" umożliwia również ładowanie accu podczas jazdy (z instalacji holownika), jednak nie widać, czy owa możliwość została wykorzystana - może jednak nie, skoro jest instalacja PV.

Zdjęcie nr 8 - tu raczej opis jest zbyteczny ;)

To chyba tyle, co można na podstawie tych zdjęć powiedzieć.

 

PS

Nie wiem, jaki masz akumulator (brak opisu, zdjęć i sposobu/miejsca montażu). Jeśli jest jednak zamontowany bezpośrednio w przestrzeni mieszkalnej, to proponuję, abyś przeczytał np. ten temat:

http://forum.karawaning.pl/topic/9862-akumulator-w-przyczepie-a-nasze-bezpieczenstwo/page__view__findpost__p__233321

Wspominam o tym dlatego, że ustawienia Twojego kontrolera inst. PV, sugerują zamontowany, standardowy akumulator z płynnym elektrolitem. :hmm:

Krzysztof dzięki za odpowiedź.

Przepraszam za zwłokę ale dopiero wróciliśmy z 3tyg wakacji.

 

Moja przyczepa ma jedynie 100kg ładowności wiec chciałbym w miarę możliwości wywalić lub odchudzić to co sie racjonalnie opłaca.

 

Zwazylem sie przed wyjazdem i zapakowana przyczepa z przedsionkiem i 20l wody wazy 1330kg. W planach mam dołożyć mover a marginesu do DMC 20kg ;).

 

Na pewno nie bede wozil przedsionka. Nie spędzam więcej niż 3 dni w 1 miejscu wiec planuje kupić daszek. Przedsionek chyba sporo wazy wiec jakis zysk wagi powinien byc.

 

Wracając do sedna.

 

Zasilacze/ ebergoblok - wszystko działa ale swoje wazy. Myślałem zeby wymienić 3 urządzenia na jedno o ile ma to sens. Dodatkowo chcialbym pozmienaic oświetlenie nq ledy a czytałem ze przy tym energobloku ledy potrafią wariowac.

 

Nie zlokalizowalem do czego służy ten zasilacz z 25A bezpiecznikiem. Instalacja jest dosc rozbudowana szczerze mówiąc i musze spędzić trochę czasu zeby wszystko rozeznać.

 

Aku - tutaj poprzedni właściciel poszedl po bandzie. Zwykły samochodowy kwasiak zamontowany pod francuzem. Aku ma 110ah. Wymiana jest na 1 miejscu mojej listy zakupów ale kolejne pytanie co kupić tak, aby bylo najlzejsze przy nie mniejszej pojemności. Potrzebuje zabezpieczyć prad na 2-3 dniowe wypady w dzicz.

 

W kwestii kontroli bilansu energetycznego. Po długich rozważaniach kupilem nowy kontorler mppt plus wyświetlacz. Zdaje sobie sprawe ze to przerost formy ale lubie gadżety

 

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Nie wiem, jaki masz akumulator (brak opisu, zdjęć i sposobu/miejsca montażu). Jeśli jest jednak zamontowany bezpośrednio w przestrzeni mieszkalnej, to proponuję, abyś przeczytał np. ten temat:

http://forum.karawaning.pl/topic/9862-akumulator-w-przyczepie-a-nasze-bezpieczenstwo/page__view__findpost__p__233321

Wspominam o tym dlatego, że ustawienia Twojego kontrolera inst. PV, sugerują zamontowany, standardowy akumulator z płynnym elektrolitem. :hmm:

 

Krzysztof, zamawiam akumulator. Aktualny to 100Ah jakiś najtańszy kwasiak.... Próbuje rozeznać temat co tak naprawdę potrzebuję i sam nie wiem, mógłbyś poradzić?

 

Jak rozumiem minimum to AGM, ale jaka pojemność?

 

Wyjeżdżamy na 2-3dni 2x w miesiącu bez dostępu do prądu. Przyczepa garażuje pod dachem więc solary nie ładują. Awaryjnie mam dostęp do prądu w miejscu garażowania , żeby naładować aku.

 

Odbiorniki prądu:

- 6x lampki LED 2w sztuka 4h/ doba-  4Ah

- 1x ładowarka 5V 2.1A  4h/doba- 4Ah

- truma vent - 12V 0.6A 10h/doba- 7.2Ah

- pompka wody 12V ??

Wygląda zetem że na dobę potrzebuję 20Ah ??

 

Do tego rozwojowo mover - na miejsce postojowe wjeżdżam autem wiec zużycie prądu tylko na manewry na kempingu, nie potrafię tego oszacować

Jakiej pojemności akumulator zatem kupić??  Czy jest sens dopłacać 2x do GEL vs AGM?

 

https://www.tayna.co.uk/Leoch-Adventurer-LAGM-110L-AGM-Leisure-Battery-P10980.html

https://www.tayna.co.uk/PL110-AGM-Powerline-AGM-Leisure-and-Marine-Battery-P9425.html

https://www.tayna.co.uk/EX110AGM-Enduroline-AGM-LeisureMarine-Battery-P8777.html

https://www.tayna.co.uk/EX110AGM-Enduroline-AGM-LeisureMarine-Battery-P8777.html

 

https://www.tayna.co.uk/ES1300-Exide-G120-Exide-Marine-and-Multifit-Gel-Leisure-Battery-P10413.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mogę edytować więc dokładam jescze jeden link:

 

https://www.tayna.co.uk/ES900-Exide-G80-Marine-and-Multifit-Gel-Leisure-Battery-P7693.html

 

Niby ten żelowy 80Ah ma tyle samo Wh co AGM 100Ah Excide

https://www.tayna.co.uk/Exide-EP900-DUAL-AGM-Leisure-Marine-Battery-P10915.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymieniłem wczoraj kontorler. Czy któryśmz Was mógłby się ustosunkować do wyników. Wydaje mi się ze napięcie z paneli jest chyba niskie.

 

Wyniki, które pokazałeś na wyświetlaczu, obrazują aktualny stan w instalacji w tamtej chwili. Trudno się do nich odnieść nie znając dobrze warunków oświetlenia panelu, a zwłaszcza jego parametrów, chociażby tylko Pmax, Vmp,  Imp.

Widać, że accu był prawie całkowicie naładowany (nap. na jego zaciskach wynosiło 13,4 V), prąd ładowania był na poziomie 600 mA, jednak trudno określić, czy wynikał z warunków oświetleniowych, czy może został już ograniczony przez kontroler z uwagi na prawie pełne naładowanie accu (ma również związek z ogólną kondycją akumulatora), a może i jedno i drugie. :hmm:

Krzysztof, zamawiam akumulator. Aktualny to 100Ah jakiś najtańszy kwasiak.... Próbuje rozeznać temat co tak naprawdę potrzebuję i sam nie wiem, mógłbyś poradzić?

Jak rozumiem minimum to AGM, ale jaka pojemność?

Wyjeżdżamy na 2-3dni 2x w miesiącu bez dostępu do prądu. Przyczepa garażuje pod dachem więc solary nie ładują. Awaryjnie mam dostęp do prądu w miejscu garażowania , żeby naładować aku.

Odbiorniki prądu:

- 6x lampki LED 2w sztuka 4h/ doba-  4Ah

- 1x ładowarka 5V 2.1A  4h/doba- 4Ah

- truma vent - 12V 0.6A 10h/doba- 7.2Ah

- pompka wody 12V ??

Wygląda zetem że na dobę potrzebuję 20Ah ??

Do tego rozwojowo mover - na miejsce postojowe wjeżdżam autem wiec zużycie prądu tylko na manewry na kempingu, nie potrafię tego oszacować

Jakiej pojemności akumulator zatem kupić??  Czy jest sens dopłacać 2x do GEL vs AGM?

 

Rozumiem, że pobór prądu przez nawiew, liczysz dla niewielkich obrotów silnika (max do 40 -50 %)

Pompka, jeśli standardowa (zanurzeniowa), to ok. 30 W, więc gdyby wyliczyć jej pracę w ciągu doby, to z dużym zapasem można przyjąć 0,5 h

Daje to nam 1,25 Ah/dobę, a zatem Twoje szacunkowe wyliczenia są z dużym zapasem - to dobrze. :ok:

W kontekście tego, co napisałeś, możesz zyskać na masie akumulatora, kupując accu AGM o poj. ok. 70 - 80 Ah.

Spokojnie wystarczy nawet z zakupionym w przyszłości napędem (jeśli nie będziesz nim jeździł non stop przez kilkanaście minut).

Akumulator żelowy byłby oczywiście najlepszy, ale mając solar, AGM sprawdzi się również znakomicie.

Nie rozumiem, dlaczego linki podałeś ze sklepu w GB (chyba, że tam przebywasz), ponieważ na polskim rynku accu tego typu są również dostępne (wiele omówionych w forumowych tematach).

 

PS

Wystarczy, że na czas jazdy będziesz brał do zbiornika przyczepy 5 l wody, zamiast 20 i w połączeniu z oszczędnością na masie akumulatora, masz już zysk w postaci min. 20 kg

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 jednak trudno określić, czy wynikał z warunków oświetleniowych, czy może został już ograniczony przez kontroler z uwagi na prawie pełne naładowanie accu (ma również związek z ogólną kondycją akumulatora), a może i jedno i drugie. :hmm:

Akumulator żelowy byłby oczywiście najlepszy, ale mając solar, AGM sprawdzi się również znakomicie.

Nie rozumiem, dlaczego linki podałeś ze sklepu w GB (chyba, że tam przebywasz), ponieważ na polskim rynku accu tego typu są również dostępne (wiele omówionych w forumowych tematach).

 

PS

Wystarczy, że na czas jazdy będziesz brał do zbiornika przyczepy 5 l wody, zamiast 20 i w połączeniu z oszczędnością na masie akumulatora, masz już zysk w postaci min. 20 kg

 

Myślę, że aku ma juz powoli dośc. Podobno ma 2 lata a jest to najtańszy najbardziej podły kwasiak no name....

Zdjęcie z paneli cyknę jak tylko... kupie drabinę.

 

Z tego co wnioskuje ze wskazań panele są połączone równolegle, wydają się być identyczne wielkościowo (do potwierdzenia) więc mniemam że mają identyczne parametry. Pogoda tutaj jest jaka jest więc zauważyłem że w pochmurny dzień napięcie paneli ledwo przewyższa napięcie akumulatora. Tak sobie myślę, że ten Tracer MPPT chyba lepiej pracowałby jeśli przepiąłbym panele w szereg. Oczywiście 'tracę' ampery ale o ile dobrze myślę zwiększam ilość h/dobe kiedy akumulator będzie ładowany? Rozważam też zmianę paneli na 2x 24V ale to sprawa do przemyślenia.

 

Rozumiem, że prąd ładowania z kontrolera solarów determinuje minimalną pojemność akumulatora?

Chce kupić raz z porządnie. Linki są z Anglii bo tutaj mieszkam więc wolałbym kupić na rynku lokalnym w razie reklamacji będzie łatwiej.

Masz jakiś typ co 0 (chciałbym chyba pozostać przy wbudowanej aktualnie ładowarce post nr 1)? Nie ma tutaj chyba aż takiego wyboru jak w Polsce a i świadomość techniczna zerowa:/

 

PS. Co do wagi - wywaliłem z przyczepy 3 torby z przedsionkiem, w życiu nie myślałem że to takie ciężkie, a przy weekendowych wypadach rozkładanie przedsionka jest czasowo nierozsądne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak przypuszczałem, że piszesz z GB i stąd te odnośniki do accu.
Jak pisałem, na Twoje potrzeby wystarczy 70 - 80 Ah, ale oczywiście np. 100 Ah będzie bardziej odpowiedni (choćby z uwagi na trwałość - stosunek wartości rozładowywania do pojemności znamionowej) - nie znamy parametrów paneli :hmm:
Jeśli panele masz dwa, to wskazania na LCD mogą sugerować ich równoległe połączenie. Foto paneli od góry nic nie da, chyba, że od spodu, z widoczną dobrze naklejką parametrów. W szereg możesz łączyć tylko panele z identycznym Imp. Trzeba też stosować odpowiednie diody zabezpieczające.
Oczywiście masz rację, że Twój kontroler będzie mógł lepiej się wykazać przy szeregowym połączeniu paneli.
"Amperów" nie stracisz, o czym sam się przekonasz, jeśli uda Ci się zmienić połączenia. Dodatkowo, faktycznie zyskasz większą ilość czasu, w którym accu efektywnie będzie jeszcze ładowany.
Przy zmianie paneli i łączeniu ich w szereg, musisz pamiętać, aby suma napięć max mieściła się w zakresie, które obsługuje wejście kontrolera!
Prąd, który uzyskujesz z inst. PV, powinien być odpowiednio wykorzystany przez akumulator, więc jego pojemność powinna być do tej wartości dobrana.
Dobre kontrolery na ogół samoczynnie dostosowują parametry ładowania do zamontowanego akumulatora (w menu kontrolera wpisuje się pojemność owego akumulatora). Nie znając parametrów Twoich paneli, nie wiem, na co konkretnie można liczyć, ale szkoda by było marnować cenne "ampery" z powodu akumulatora o zbyt małej pojemności. Zawsze należy mieć świadomość własnego zapotrzebowania na energię i zużywać ją stosownie do posiadanej pojemności accu oraz możliwości inst. PV.  Do zapotrzebowania energetycznego dobiera się pojemność akumulatora (w kontekście jego trwałości), a dopiero na samym końcu, wylicza potrzebną moc paneli (z uwzględnieniem warunków ich pracy).
Panele i kontroler już masz, więc tak trochę od końca, dobierasz teraz akumulator.
Spojrzałem tak na szybko i gdybym wybierał GEL:
https://www.tayna.co.uk/SL115-Sonnenschein-Gel-Battery-P3630.html
https://www.tayna.co.uk/Deta-Gel-DG110-Equivalent-Battery-P8775.html
https://www.tayna.co.uk/ES900-Exide-G80-Marine-and-Multifit-Gel-Leisure-Battery-P7693.html
AGM:
https://www.tayna.co.uk/LA105-Varta-Dual-Purpose-AGM-Leisure-Battery-840-105-095-P9913.html
https://www.tayna.co.uk/Exide-EP900-DUAL-AGM-Leisure-Marine-Battery-P10915.html
https://www.tayna.co.uk/EX110AGM-Enduroline-AGM-LeisureMarine-Battery-P8777.html
https://www.tayna.co.uk/PL110-AGM-Powerline-AGM-Leisure-and-Marine-Battery-P9425.html

To tylko moje typowanie, ale musisz wybierać sam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej. Dzięki jak zwykle za wyczerpujące kompendium wiedzy.

 

Poczytałem trochę i chyba zdecyduje sie na akumulator firmy Trojan.

 

Mam do wyboru:

 

http://www.trojanbattery.com/product/31-gel/

lub

http://www.trojanbattery.com/product/31-agm/

 

Różnica w cenie jest dla mnie do przełknięcia aczkolwiek chciałbym wiedzieć co zyskam wybierając gel vs agm

 

Odnoszę wrazenie ze agm jest mniej kaprysny jesli chodzi o ładowarkę (niechcialbym jej wymieniać) oraz chyba lepiej radzi sobie z temperaturą.

 

Co myślisz Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://forum.karawaning.pl/topic/16981-prosze-o-prostą-podpowiedz-aku-w-cepce/?p=377075

Trojan, to świetna firma, z ogromnym doświadczeniem, więc na jej akumulatorach raczej się nie zawiedziesz :ok:

To jedne z lepszych akumulatorów na rynku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Decyzja zapadła. https://www.tayna.co.uk/Trojan-Battery-31-GEL-Deep-Cycle-Battery-P8733.html

 

Czy ten wyglądający na archaiczny prostownik Schaudt ogarnie temat ? Nie mogę znaleźć zadnej karty katalogowej ktora obrazowalaby jak wygląda ładowanie przy przestawieniu zworki na GEL.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.